Spastische darm

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Spastische darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:43

Hey mensen ik heb last van een spastische darm, en wat ik ook doe, niets helpt.
Ik zit aan de movicolon, neem extra vezels en blabla het bekende verhaaltje maar het helpt gewoon niet.
Ik heb zo'n pijn, ben super moe en zomaar ziek..
Ook heb ik er gewrichtspijnen bij. (las dat dat ook voor kan komen bij IBS)
Ik zit in een soort van visieuze cirkel zeg maar..
Ik ben het echt zat, want naar school gaan kost veel moeite en paardrijden schiet er ook bij in, omdat ik daar geen puf voor heb..
Ik ben bij een internist geweest, maar "Je moet er maar mee leren leven"
Zijn hier mensen die het ook hebben en misschien tips hebben?
Las iets over hypnotherapie ofzo, ervaringen?

Orabella
Berichten: 455
Geregistreerd: 26-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:54

Hey, ik heb daar ook last van maar in mindere maten dan jou denk ik. Je moet idd er mee leren leven, maar er zijn ook genoeg dingen die helpen hor ! Zoals probiotica, zijn zuiveldrankjes met goede bacterien erin. In het begin verergerd het, maar daarna niet dus daar moet je wel mee doorzetten en elke dag drinken.

Ik persoonlijk kan juist helemaal geen veel vezels verdagen, spatisch betekent dat je heel snel geprikkeld bent. En vezels prikkelen je darm enorm. Ik eet dan ook altijd witbrood, witte rijst en pasta.

Ik hoop dat het je wat helpt, en vooral regelmatig eten in een vastpatroon is erg belangrijk

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:55

Hey ik zit ook aan de probiotica, blijf ik stug mee door gaan
Mijn darm is soms te snel geprikkeld, maar soms ook veel te lui, ds dan moet ik veel vezels eten om mijn darm te prikkelen
ben echt eencomplex persoon

Bellex

Berichten: 9305
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:57

ik heb er ook last van...ook mindere mate maar toch.

Ik gebruik van dat activia spul en dat helpt op zich wel redelijk maar je moet je vooral niet druk maken of gaan stressen, dan wordt het vaak nog erger

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:00

Emma_Ivana schreef:
ik heb er ook last van...ook mindere mate maar toch.

Ik gebruik van dat activia spul en dat helpt op zich wel redelijk maar je moet je vooral niet druk maken of gaan stressen, dan wordt het vaak nog erger


Ik zit nu ook aan de darmreiniger van het kruidvat, helpt opzich wel,
naar de wc gaan wil dan wel beter, maar buikpijn blijft en weerstand blijft laag
ben aan de extra vitamine's naast het fruit
Ik denk dat ik toch eens homeopatische hulp wil

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Spastische darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:44

Mijn zus heeft ook een spastische darm.
Ze kan geen vezels verdragen (kan geen brood eten) en heef constant buikpijn. Ze eet wel genoeg fruit en groente.
Haar weerstand is eigenlijk niet laag, ze is bijna nooit ziek, maar ze kan niet tegen klimaat - of weersveranderingen (dan krijgt ze nog meer last van haar buik).

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:05

Ik heb last van een luie darm.
Ben nu al 4 maanden aan de movicolon, en daar zit ik nog wel een jaar aan vast. Ben ook naar de internist geweest, maar die kan er ook niet veel aan doen.
Mijn weerstand is ook laag en ik ben erg snel moe.
Ik moet juist vezels eten om mijn darmen weer een beetje actief te krijgen.
Als ik minder movicolon neem ( 1 zakje ipv 2) zit alles binnen een dag weer verstopt. Ik ben het dus goed zat inmiddels.

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: Spastische darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:09

Wat ook goed helpt is vaak zeker 2 liter vocht drinken!!!
Vaak schiet dat wanneer iemand druk is erbij in.
Dus tip drink voldoende.
Daarnaast hebben Danone en Roosvice (aanmaak) goede produkten speciaal voor mensen die moeite hebben met hun ontlasting.
Dit zijn eigenlijk de beste varianten die worden aangeraden door artsen....
Maar de meest gangbare tips zijn: goed eten, en veel drinken!!

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 18:01

Hey ik zorg ook dat ik minstens 2 liter drink, doe ik dat niet, heb ik me zelf erg te pakken!
Ik kan maar 1 zakje movicolon verdragen, doe ik er 2 ren ik de hele dag naar de wc! (hey dat rijmt )

renee16

Berichten: 4900
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Spastische darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:20

Dit komt erg bekend voor.. Ik heb geen spastiche maar een gevoelige darm ofzo
Ik ben er nog niet achter waar ik het pcies van krijg maar moet echt bijna altijd na het eten meteen richting toilet.. Erg vervelend want brengt ook nogal wat buikpijn met zich mee... De dokter zei tegen mij dat hier niks aan te doen was.. alleen de stof waar het door kwam vermijden.. (koolzuushoudende drank, uien, bepaalde kruiden).
Bij mij ligt het ook erg aan stress periode's dan is het veel erger als dat ik lekker in mijn vel zit... En volgens mij heeft het ook iets met de maandelijkse cyclus te maken.. Maar daar ben ikook nog niet helemaal uit..

Als iemand er iets tegen weet.. graag

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:55

ik heb een tijdje psyllium vezels gehad,
weet even het naampje van de pot niet meer

maar heel belangrijk is genoeg vezels en het daarbij behorende vocht

voor de rest , sja, uitkijken met vet, kruiden..blablabla...je kent
en rewgelmatig proberen te levenb ....

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:26

Ik kan juist slecht tegen vezels. Zodra ik die goed eet heb ik meteen last van mijn buik. Ik rooster mijn brood, dat gaat iets beter en eigenlijk zou ik zo weinig mogelijk suiker moeten eten en zuivelproducten. Ooit heb ik zo'n dieet gekregen, was erg moielijk omdat ik mn eetpatroon zo verschrikkelijk moest aanpassen, maar het hielp wel, geen koolzuurhoudende dranken, zo weinig mogelijk suikers (alleen de gezonde uit fruit bv) en brood roosteren.
Stress is ook niet goed heb ik gemerkt. Meerdere kleine porties per dag eten, goed water drinken en fruit eten.
En voor de rest? helaas idd accepteren, maar zolang je regelmatig leeft helpt dat al een heel eind. Succes.

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:58

Binnenkort moet ik naar een dietist, ik heb ook IBS en tot nu toe niet alleen kunnen oplossen. Van die zuiveldrankjes elke dag helpt wel een klein beetje, vooral voor mijn weerstand, dat is me afgelopen winter wel heel erg opgevallen, normaal lig ik dan welen lang ziek op bed en nu, terwijl iedereen thuis ziek was, heb ik helemaal nergens last van gehad.
Nouwja, behalve buikpijn dan . Het meeste heb ik er last van met paardrijden en soms zelfs zo erg dat ik nieteens meer kan lopen.
Wat ik wel heb gemerkt is dat je goed regelmatig moet eten, als ik een keer 'vergeet' te eten kan ik daarna niet meer rechtop lopen van de pijn.
Sporten help ook wel, wordt je ook vooral fitter van en ben je minder snel moe. De huisarts heeft mij toen Tai Chi, yoga, pilates dat soort dingen aangeraden. Vooral ook omdat ik gewrichtsklachten heb.

Je moet ermee leren leven, idd, maar zie het aan de goede kant; je zult gezond moeten leven en daar heb je uiteindelijk zelf alleen maar baat bij .

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:02

ik heb het ook heel erg... wil graag een beetje lijnen en zo na het eten een stukje wandelen... maar dat red ik niet..als je begrijpt wat ik bedoel! Ook krijg ik het soms ineens.. en zit ik in 1 uur 6 keer op de wc met veel pijn en slijm erbij , BAH!
Extra vezels werkt iig niet! wordt het bij mij alleen maar erger van!

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:44

Ik had een tijdje geleden ook vaak een spastische darm. Ik heb gemerkt dat dit vooral kwam wanneer ik aardappelen at. Ik eet nu eigenlijk nooit meer aardappelen. Alleen rijst en pasta. Brood mag ik ook niet (iig niet met Tarwe, Rogge, Haver etc) ivm Coeliakie (glutenvrij dieet). Maar met het vervangende brood heb ik ook geen last van spastische darm.

Wanneer ik veel stress heb, en me verkramp kan ik ook nog wel eens last hebben van een spastische darm, en moet ik net zoals Cyntje ook zegt, in een uur wel 6 keer naar de wc.

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:23

Als ik naar de wc moet rennen zeg ik trouwens altijd
Darmalarm!
weet iedereen waar ik het over heb

lasimir

Berichten: 169
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: uithoorn

Re: Spastische darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:39

Ik ken het, alleen in mindere mate als jij het heb als ik het zo hoor!
Ik krijg eens in de zoveel tijd van me huisarts een kuur voor een maand en dan ben ik weer voor een tijdje vanaf. Ben de naam even kwijt Ik eet verder niet echt veel bijzonders zoals ik hier lees.
Vezels enzovoort daar let ik allemaal niet zo op. Ik heb er ook mee leren leven. Als het weer tijd is voor die pillen krijg ik een hele opgezette buik en dat doet inderdaad heel zeer. Je weet dat je moet, maar ik kan vaak niet. Gebeurd bij mij vaak genoeg dat ik maar 2x in de week "darmalarm" heb, zoals jullie het noemen haha

Ik heb verder ook niet echt tips, ik heb er ook me leren leven.
Het enige waar ik wel op let is niet teveel vette dingen eten zoals patat enz. Dan is het bij mij ook feest

Zit nu op me werk maar als ik thuis ben zal ik even kijken hoe die medicijnen heten. Misschien kan je er via je huisarts aankomen.
Word op recept uigeschreven.


Succes ermee

Groetjes Wendy

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:43

Ik heb het ook maar ik gebruik geen medicijnen.
Bij mij zijn het een paar dingen waar ze niet tegen kunnen en dat heb ik langzaam aan uitgevonden. En als ik dat gewoon niet gebruik heb ik vrijwel geen last.
Ik heb inmiddels uitgevonden dat ik niet tegen"
zoute pinda's (wel pindakaas maar niet die zoute nootjes van op een feestje)
Zoetjes
Hele vette patat, (Maar dit gaat nu al vrij lang goed)
En frisdrank met prik
En dat was de grootste boosdoener want ik heb nu vrijwel geen last meer.
Ik ben erg blij dat ik erachter ben waar ik niet tegen kan, want ik werd er echt gek van.
Nog heel veel sterkte er verder mee.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Spastische darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:38

Ik heb er ook last van, ooit eens de diagnose gesteld ( zo'n tien jaar geleden ) maar aangezien ze op een gegeven moment niks meer voor me konden doen, omdat medicijnen niet aansloegen, heb ik door schade en schande ontdekt wat ik wel en niet kan doen.
Ik kan weinig dierlijke vetten verdragen, slecht tegen alcohol ( puur op mijn darmen dan ), en ik moet uitkijken met vezelrijk voedsel.
Ik ben ondertussen gewend geraakt aan constant een drukkend gevoel in mijn darmen, inderdaad minimaal een paar keer per dag ( en als ik slecht eet een paar keer per uur ) darmalarm.
Als ik lange tijd in dezelfde houding zit, zoals op kantoor, in het vliegtuig of in de auto krijg ik zulke krampen dat ik het uit moet gillen. Echt beangstigend. Ik sta minimaal elk kwartier op en loop even een rondje, anders krijg ik het echt te zwaar. Wat ik me afvraag is, of het wellicht ook met hormonen te maken heeft. Ik kreeg er voor het eerst last van toen ik net ongesteld werd, en ook nu heb ik extra problemen rond die tijd van de maand. Hebben meer mensen deze ervaring?

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:52

@erleyne
Dat van die rare krampen herken ik ook.
Dat had ik vroeger vaker dan nu , maar soms ineens als ik opsta of als ik mezelf uitrek in bed dan voelt het echt alsof mijn buik uit elkaar word gescheurd. En dat kan dan de hele dag duren. Dat ik dan de hele dag op moet passen met omhoog komen na het bukken of met uitrekken.
Maar daar heb ik gelukkig nu bijna geen last meer van.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:02

ik heb ook veel ast als ik pasta op heb, en daar houd ik juist zo van ...

Patricia20
Berichten: 1389
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:33

wat herkenbaar...

vandaag weer naar huisgestuurt bij de dokter vandaan ,dit keer niet met movicolon, maar met mestamil ozo? :S

ik heb ook zo erg van die krampen en steken,bah wat erg, soms zak ik gewoon inelkaar ervan....
ja en de tips die hierboven al zijn gegeven, werken het beste als wel pilletje ook...

hebben jullie nooit last van je blaas?
ik dacht steeds dat ik een blaasonsteking had, maar dat blijkt het niet te zijn, maar heb steeds het gevoel dat ik moet plassen enz, maar dat komt doordat mijn darmen zijn uitgezet ...zegt de dokter...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 01:13

metamucil dat was het ja
dat heb ik ook een tijdje gebruikt...
momentele gaat het allemaal wonderbaarlijk goed...ben benieuwd voor hoe lang

Patricia20
Berichten: 1389
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 01:22

jaa metamucil ja dat inderdaad haha.
moet het morgen halen.. ben benieuwd .
gelukkig dat het nu goed met je gaat toch! geniet ervan zolang het kan zou ik zeggen

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:34

bleh das vies, heb ik ook gehad moet je in 1 keer 2 flinke glazen opdrinken.... en dan had ik buikpijn omdat ik vol zat, en bij hielp het iig niet ik kreeg er een darmontsteking achteraan, maar ja misschien dat het bij jou wel helpt...