ademhaling is onregelmatig

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

ademhaling is onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:42

Titel zegt het dus al, mijn ademhaling is erg onregelmatig.
komt waarschijnlijk door de stress afgelopen tijd en ik heb nu al voor de 3e (!!) keer een spier op mijn borst die aan het ontsteken is wat dus de ademhaling ook niet echt bevorderd [bij elke ademhaling doet het gewoon pijn]
75% van de tijd moet ik gewoon nadenken bij het ademhalen en ga ik ook juist zuchten omdat ik bang ben dat ik niet genoeg lucht krijg en dus automatisch weer ga hyperventileren wat dus ook niet bevoordelijk werkt voor die spier die dan alleen nog maar meer geirriteerd raakt.
heb voor die spier van de dokter al eerder pijnstillers gehad, maar voor de ademhaling zei ze dat dat ook beter ging als ik mijn spier niet meer voelde telkens.
maar dat is dus niet zo, en ik zie het ook niet zo heel erg zitten om naar een persoon te gaan die mij 'opnieuw gaat leren' ademhalen.

Hebben jullie tips om m'n ademhaling onder controle te krijgen?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:29

Ik weet niet hoe je ademt maar ik heb heel lang verkeerd geademd (dit wanneer ik weer helemaal onder stress zat/zit) Dan ga ik zo ademen waardoor mijn schouders omhoog gaan en mijn middenrif niet zakt. *snap je het eigenlijk nog wel?*

Ben daarvoor naar HA gegaan, "mmh, vervelend. Kan eigenlijk niks doen," was zijn reactie
Toen naar een homeopaat?? (iig een alternatief genezer die met je lichaam kan praten) gegaan.
Ik heb daar niet leren ademen maar ze nam mijn stress gewoon weg waardoor ik 2 jaar (juich) niet benauwd ben geweest. Later kwam het terug en daarvoor geoefend bij logopedie, moet zeggen dat het wel heel goed helpt

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 12:25

heb vannacht een flinke aanval gehad van hyperventilatie,
kan niet fatsoenlijk meer ademhalen, spieren in mijn schouder doen zo'n pijn bij elke ademhaling.
Blijf aan het smeren met Midalgan en SRL-gelei, niks werkt,
ademhaling blijft moeilijk, ben helemaal kapot van het de hele tijd adem halen.. bah

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: ademhaling is onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:30

Ik heb 5 weken geleden de del ferro methode gedaan, dit is een stottertherapie, hierbij leer je ook een ademhalingstechniek, bij mij gaat het nu als volgt:

Ik haal eerst diep in ( zonder bortsademhaling, dus inademen netalsof je aan een bloem ruikt) dan blaas je uit, (hoorbaar) dan weer inademen en dan spreek ik pas. Zo bouw ik concentratie op. Dit is natuurlijk niet van toepassing bij jouw, maar als je een tijdje zo ademet zonder te spreken, wordt je heel rustig van. Deze ademhalingstechniek wordt ook bij topsporters gebruikt.

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: ademhaling is onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:49

Als je onder stress/spanning staat, ga je 'automatisch' via je borts ademhalen. Probeer eens via je buik adem te halen, dat werkt ook ontspannend..

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:45

Klinkt erg vervelend. De manier die sundance11 aandraagt lijkt mij een hele goede.
Ikzelf adem ook niet goed. Ik vergeet nog wel eens adem te halen waardoor ik daarna dan een grote hap lucht neem. En dan ook weer heel luid uitadem. Heb er geen last van, maar het is ook niet zoals het hoort.
Sterkte.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: ademhaling is onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:39

urselin schreef:
Probeer eens via je buik adem te halen, dat werkt ook ontspannend..


Dat zeiden ze vroeger ook altijd tegen mij, maar eigenlijk kun je niet via je je buik ademhalen, je kunt dat wel als je niet spreekt, maar tijdens het spreken is dat erg moeilijk.

Eigenlijk heet de buikademhaling de middenrifademhaling, zoals wat ik mijn vorige stukje omschreef.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:08

Ademhalingstherapie
Door een ongeluk wat jaren geleden had ik veel last van hyperventilatie(aanvallen). Het ademhalen ging ook steeds moeilijker en ik ben doorverwezen om ademhalingstherapie te gaan doen.
Dit heeft mij erg goed geholpen, heel af en toe heb ik nog wel last van hyperventilatie, 's nachts wordt ik er zo nu en dan voor wakker gemaakt dat ik weer te zwaar en onregelmatig adem. Maar ik weet nu wel hoe ik mijn ademhaling onder controle kan houden en wat ik kan doen als ik voel dat er een aanval komt

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:48

Ademhalingstherapie. Ik heb zelf ook last van hyperventileren/paniekaanvallen en ademhalingsoefeningen zijn het enigste wat bij mij werken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: ademhaling is onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:37

Ilkkah schreef:
ik zie het ook niet zo heel erg zitten om naar een persoon te gaan die mij 'opnieuw gaat leren' ademhalen.


Waarom wil je niet in therapie? Dat lijkt me juist de enige oplossing om iets aan je probleem te doen. Lijkt me niet verstandig om maar zelf te blijven aanmodderen. Bovendien geef je zelf al aan dat je hulp nodig hebt...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:50

De oorzaak van mijn onregelmatige ademhaling is bekend heb een longontsteking
Dus hopelijk gaat mijn ademhaling beter als hij weg is, maar voorlopig, wat een ramp die ademhaling

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: ademhaling is onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:54

Yorghos schreef:
Ilkkah schreef:
ik zie het ook niet zo heel erg zitten om naar een persoon te gaan die mij 'opnieuw gaat leren' ademhalen.


Waarom wil je niet in therapie? Dat lijkt me juist de enige oplossing om iets aan je probleem te doen. Lijkt me niet verstandig om maar zelf te blijven aanmodderen. Bovendien geef je zelf al aan dat je hulp nodig hebt...


Inderdaad. Hier ben ik het mee eens. (Trouwens, ze leren je niet opnieuw ademhalen)

Fijn dat ze weten wat de oorzaak is, hopelijk heb je daarna geen last meer van je ademhaling.
Zodat je ook maar geen seconde aan therapie hoeft te denken.

radje

Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-12-04

Re: ademhaling is onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:28

Hallo,

Ik heb jaren last gehad van hyperventilatie, onstoken spieren en noem maar op. Door die aanvallen kreeg ik ook angst en paniek aanvallen, je denkt echt dat je dood gaat.
Ik durvde niet alleen te blijven, durvde niet meer uit, niet eens even naar de supermarkt.
Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik helemaal geen lucht meer kreeg, zwart voor mijn ogen, zweten en dan denk je (klinkt mischien raar) nou dan moet ik maar dood....en het was ineens over.
Voor die keer dan he.
Ik durvde s'nachts niet meer alleen te blijven echt super erg.

Ik luisterde naar mijn eigen ademhaling, waardoor ik nog slechter ging ademen.

Toen naar de dokter.. pilletjes om te ontspannen diclofenac.
Toen kreeg ik propanolol om rustig te blijven en later zelfs kalmeringspillen om me rustig te houden, ik kon alleen nog slapen.

En de oorzaak van alles ? Waarschijnlijk eerst stress en toen van kwaad tot erger bang voor nieuwe aanvallen.

Ze stuurde me naar maatschappelijk werk om over stress probleem te praten... dat vond ik niks

Uiteindelijk ben ik naar CESAR therapie gegaan.

Opnieuw leren ademhalen, maar vooral je houding, mijn houding was verkeerd waardoor mijn ademhaling slechter werd.

Ik ben een tijdje daarmee bezig geweest en het hielp !!

Ik ben er nu twee jaar vanaf, heel soms met stressperiode voel ik het aankomen, ik neem de tijd om weer op mijn adem te letten en het zakt weer.

Dus mijn raad, ga die therapie doen voordat je meer aanvallen van hyperventilatie krijgt want echt waar... het is doodeng.

radje

Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:34

Niet goed gelezen....zie net dat je longontsteking hebt, dus inderdaad geen therapie nodig....Beterschap !!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:37