Jong aan de kids, gezonder?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Jong aan de kids, gezonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 09:49

Hai!

Tegenwoordig hoor je eigenlijk steeds vaker dat vrouwen steeds later aan kinderen beginnen.

Maar het is toch gezonder om jong aan kids te beginnen? Ik geloof dat medisch gezien 22 de beste leeftijd is voor een vrouw.

Heb ook al geruchten gehoord/gelezen dat een kind voor je 25ste je beschermt tegen borstkanker. De kans dat deze vreselijke ziekte je treft zou dan kleiner zijn....

Wat denken jullie?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:59

In mijn biologieboek stond een keer een tabel, over het down syndroom.
Hoe ouder de moeder is, hoe meer kans het kind heeft om dat syndroom te krijgen.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 10:01

Ja precies!

Wat zou jij doen dan?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:07

Ik denk ook dat ik niet te lang zou wachten. Voor mijn 25e zou ik eigenlijk wel twee kleintjes willen hebben. Niet alleen vanwege de grotere kans op ziektes/stoornissen enz. maar ook voor mezelf.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 10:09

En je carriere dan?

Weet niet of je studeert oid?

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:09

Ik moet er niet aan denken om zo vroeg al aan de kids te zitten. Ik studeer dan nog, en wil eigenlijk eerst een paar jaar werk hebben voor ik kinderen krijg. Dan ben ik dus ong 28 jaar.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:10

ik dus ook. Ben nu 20, maar moet nog 2 jaar naar school. Ik hoop voor mijn 25ste ook wel mijn 1e te hebben

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:10

Ik wil later eerst mijn studie af hebben en een baan dan pas ga ik aan kinderen denken

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:12

Wuu dan heb ik nog maar drie jaar om zwanger te worden
Nu is dat niet zo erg, maar op dit moment zou ik er ab-so-luut géén tijd voor hebben, en dat blijft voorlopig nog wel even zo.

Nee, ik denk dat ik nog maar even wacht, hoewel je dat natuurlijk niet altijd in de hand hebt

Maar ik heb juist het idee dat het weer een trend wordt om vroeg te trouwen en kinderen te krijgen... in tegenstelling tot een paar jaar geleden.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:13

@Ronja : de laatste tijd gaat idereen ook eerst een carierre maken enzo het is of vroeg of ''laat''

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 10:17

Dan zal ik nu maar in de groep gooien hoe ik er zelf tegen aan kijk

Ben nu 20, over twee jaar klaar met me studie (22 dus ) dan wil ik een paar jaartjes werken en dan wel aan de kids hoor! Dus denk idd zo rond de 25 Mezelf kennende zal het zijn zodra het kan, dus wel voor me 25e...

Ik wil wel eerst trouwen en dan pas aan kinderen beginnen Ja toch wel een beetje traditioneel

Maar als ik kijk naar mijn zussen, die zijn allebei de 25 al wel voorbij ( 30 en 28 dacht ik) en die hebben ook nog geen kinderen. Ik hoop op die leeftijd al wel een kind te hebben!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:17

Leeftijd hoeft niet altijd een criterium te zijn.
Als ik hiervan uit moet gaan, is het dus beter om een kind te krijgen op je 22e, terwijl je geen vaste baan hebt de relatie met de vader niet stabiel is en je geen vaste woonruimte hebt, dan een kind krijgen op je 30e, terwijl je een vaste baan hebt, vaste woonruimte en een stabiele relatie en levenswijze.

Ik vind het niet afhankelijk van leeftijd, maar ik ben van mening dat je pas aan kinderen moet beginnen als je ze iets te bieden hebt!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 10:22

Ja maar 22 jaar is MEDISCH gezien de beste leeftijd Dat betekent niet dat je er dan ook per se 1 op de 22ste hoeft uit te poepen!

En het is een feit dat hoe ouder je bent, hoe groter de kans dat je kind een beperking of afwijking heeft. Dat heeft weinig te maken met de relatie tussen ma en pa.

Hoewel het natuurlijk wel heel belangrijk is, dat als je bewust aan kinderen begint, je er ook goed over nadenkt of je ze wel kan bieden wat ze nodig hebben

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:24

Dat ben ik helemaal met je eens liezel
maar als het goed is heb ik dat dan ook, ik hoef nog maar 2 jaar de pabo te doen, dan ben ik juffie. Dan wil ik een jaar of 2 werken en dan aan de kindjes (als dat lukt natuurlijk)
Mijn vriend en ik zijn bijna 3 jaar samen, hij is 27, ik 20, hij werkt, we gaan over ongeveer 2 jaar samenwonen dus ja dan komt het goed

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:26

Mijn moeder was 33 toen ze mij kreeg en mijn vader 38. Ik ben enigkind. Zij hebben eerst gestudeerd (niet altijd evenveel ) gewerkt en de wereld afgereisd. Ze waren al twaalf jaar getrouwd voor ze mij kregen. Toen hadden ze alles gezien in het leven wat ze wilden, en toen vonden ze het tijd voor een kind. Dat vind ik toch ook wel een heel fijne gang van zaken.

Maar nu zou ik misschien jonger kinderen nemen, zodat mijn ouders niet zulke hele oude opa en oma worden Haha als ze dat zouden horen krijg ik een schop denk ik. Ik zou in ieder geval wel zoveel mogelijk willen blijven doen als ik kinderen heb, net zoals mijn ouders deden; niet te flauw, kind overal mee naartoe enz..

Edit: na een paar jaar werken (1 of 2) aan kinderen beginnen lijkt mij juist heel moeilijk. Dan heb je net een goeie baan gevonden, begin je met werken en jezelf te bewijzen en dan moet je er alweer uit voor zwangerschapsverlof. En er zijn ook mensen die willen stoppen met werken, of minder gaan werken zodra ze kinderen hebben. Ik denk niet dat je werkgever daar blij mee is. In theorie zou ik of eerst kinderen nemen en daarna pas gaan werken, of eerst een flink aantal jaar werken en dan de tijd nemen voor kinderen.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:32

Mijn moeder was toen ze mij kreeg 29, mijn vader 28. 3 jaar later kwam daar mijn broertje nog bij. Ik vind dat wel mooie leeftijden voor kinderen. Je krijgt dan ruim de kans om te studeren en te werken. Maar je bent ook niet te oud. Want inderdaad zou dat een aantal problemen met zich mee kunnen brengen.

Maarja, ik ben nu 20 en net begonnen aan een nieuwe studie. Dus ik hoef er sowieso voorlopig even niet over na te denken!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 10:33

Ja mijn ouders waren ook al 10 jaar getrouwd toen mijn moeder op haar dertigste mij kreeg. Twee jaar later mijn broertje en toen ik 6 was zijn ze gescheiden....

Zelf ben ik niet zo'n reislustig typetje. Misschien komt dat wat suf over bij de backpackers onder ons , maar ik hoef niet eerst de hele wereld te zien voordat ik weet wat ik wil.

Ik weet nu al precies wat ik wel en niet wil en daar hoort ook een fijn gezinnetje bij! Mijn vriend en ik wonen sinds kort samen en dat gaat echt onwijs goed

Ik wil dit alles niet uitstellen omdat het hip is om te reizen of omdat mijn omgeving denkt: Wat een mafkees! Hoe oud is ze nu helemaal?

Zodra we er aan toe zijn gaan we ervoor! En dat zal geen 10 jaar meer duren

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:08

Volgens mij is het enige voordeel dat je weer sneller strak trekt na de bevalling
Toen ik 14 was had ik ook de wildste 'plannen' , op mn 24e wilde ik voor het eerst moeder worden. Leek me leuk, jong moeder zijn. Je hebt het alleen niet voor het zeggen in het leven en men wat was ik blij toen ik 24 werd en nog geen kind had. Veel mensen om mij heen hebben al kinderen. Heb daar groot respect voor, zijn jonger dan ik en hebben het ontzettend zwaar, 1 vriendin woont nog samen, maar de rest voed hun kind alleen op als het ware, want de relaties zijn over. Nee, ze moesten zo nodig jong kinderen, heb ook geen medelijden met ze, wel respect, ik zou het niet kunnen denk ik hoor.

Dus wanneer ik de juiste man ben tegengekomen, emotioneel en financieel eraan toe ben, dan heel mss wil ik wel kinderen, over een poosje

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:15

Laat ik me dan ook even melden...
Ik heb mijn eerste kind gekregen toen ik 22 was, en de tweede toen ik 24 was. Heel bewust voor gekozen, ook omdat mijn man 12 jaar ouder is dan ik en het echt heel laat werd voor hem als ik eerst ging studeren.
Ben nu 29, kids gaan naar school en ik ben redelijk vrij om te doen wat ik wil.
Ik studeer, part time, dat wel.
Ben een bedrijfje begonnen en reis redelijk veel, weekeinden en korte weekjes.
Een half jaar backpacken zit er niet in maar ook met mijn kids heb ik behoorlijk wat vrijheid om te doen wat ik wil.
En we hebben niet eens een oppas....

Ik denk dat als ik had gewacht en het andersom had gedaan ik veel minder flexibel zou zijn geweest en minder veerkrachtig wat betreft het lichaam.
Boven de dertig heef alles gewoon meer tijd nodig. Als je jong kids krijgt lijkt het meer vanzelf te gaan denk ik dan wanneer je boven de dertig bent.

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Jong aan de kids, gezonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:52

Mijn moeder was 28 toen ze mij kreeg en 3 jaar later kreeg ze ook nog eens mn broertje.
Zelf wil ik ook niet voor mn 27e kinderen. Ik ga straks eerst nog 4 jaar studeren en als ik klaar ben ben ik 24. Dan wil ik nog een paar jaar van het leven kunnen genieten, werken, rustig op vakantie gaan, beetje geld verdienen, huisje kopen etc, zodat ik een goede basis heb wanneer ik aan kinderen ga beginnen.

Het kan dan wel het beste zijn om op je 22e kinderen te krijgen, maar als je geen sterke basis hebt (geld, huis, standvastige relatie, eten etc) vind ik het niet verantwoord om kinderen te nemen.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:05

Een paar jaar van je leven genieten? Kan dat dan niet als je kinderen hebt? Volgens mij geniet je dan JUIST van het leven! Of in ieder geval nog meer. Lijkt mij..

Ik ben het wel met je eens dat het inderdaad belangrijk is om een goede basis te hebben! Anders hebben je kinderen er ook niks aan...

Wat je lichaam betreft lijkt mij ook gewoon wat fijner. Hoe ouder je wordt hoe meer kwaaltjes en ik wil toch wel met zo min mogelijk kwaaltjes zwanger zijn En dat alles sneller rechttrekt is ook errug handig!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:44

Als je jong bent, herstelt je lichaam zich inderdaad sneller van een zwangerschap. Maar dat vind ik zelf wel het minst belangrijke criterium om aan kinderen te gaan denken.
Je moet er aantoe zijn en de ene vrouw is dat op haar 18e al, en de andere nooit. Ik denk dat ik tot de laatste categorie behoor. Ik vind kinderen best leuk, maar ben nog lang niet bereid om mijn leven op het hebben van kinderen aan te passen. Op dit moment in mijn leven ben ik nog veel te egoistisch. Ik wil nog een tijdje doen wat ik wil en wanneer ik dat wil. Misschien ga ik er wel nooit anders over denken...
Daarbij is een solide basis voor mij heel erg belangrijk. We kunnen niet in de toekomst kijken, maar als ik een kindje op de wereld zet, dan wil ik dat doen met het idee dat het in een "goed nest" terecht komt. En dat kan ik op dit moment niet garanderen. Voor mij voorlopig nog geen bewuste keuze voor kinderen.

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:51

Nog even een kleine toevoeging op mijn eerdere bericht...
Ik had( en nog steeds ) een stabiele relatie, een vast inkomen en een eigen huis.

Mijn ouders hebben mij ook zeer jong gekregen en dat heb ik wel altijd als een voordeel ervaren.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:39

Ik ben zelf 27 als de baby geboren wordt. Ik had wel eerder gewild maar de papa schoot in alle paniek zodra het woord 'baby' viel dus dan kun je zoveel willen

Ik denk dat allebei zijn voordelen heeft hoor, vroeg en laat kinderen krijgen.
Mijn moeder was 16 toen ze zwanger raakte van de eerste en daar was dus na de zwangerschap niks meer van haar lijf over: striae, spataderen, celllulite, hangborsten, vet op de meest onmogelijke plaatsen en nee, dat trekt niet meer bij, zo ziet ze er nog uit nu ze in de vijftig is en daar baalt ze stevig van Het schijnt nl. voor je eigen lijf juist weer een voordeel te zijn als je boven de dertig bent omdat je vel allemaal al wat losser zit, en dus minder ongewenst oprekt. Ik zie idd op mijn buik die altijd al blubber was nog niks verschijnen maar op mijn borsten lopen de eerste rode lijntjes al
Voor de baby zelf is het qua gezondheid natuurlijk beter als je iets jonger bent, hoe ouder je bent, hoe groter de kans op afwijkingen.
Maar qua opvoeding heeft allebei wel voordelen denk ik. Dertigers hebben hun kuren al uitgeleefd en hun rust gevonden, gekeken wat carriere is, de gewenste wereldreis gemaakt, de grootste relatieproblemen al gezien, levenswijsheid opgedaan om door te geven en geduld te hebben met kinderkuren, genoeg opgebouwd om een leuk huis en financiele ruimte te hebben etc. Een twintiger kan natuurlijk als de kinderen groter zijn alsnog carriere gaan maken en die wereldreis maken en heel veel mensen hebben die wens ook gewoon helemaal niet. Zolang je een stabiele omgeving hebt, financieel je zaakjes voor elkaar en je kunt alle liefde van de wereld aan je kinderen geven is het voor mij gelijk of je 19 bent, 27 of 36.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:24

Ik ben ook 20 en moet ook nog twee jaar studeren.
Als ik een beetje naar de planning kijk:

Dit jaar het huis uit, over 3-4 jaar trouwen
Dat wordt dan toch financieel rond 25-27