Jong aan de kids, gezonder?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:39

Ik was 22 toen mijn dochter geboren werd. Of het allemaal gezonder is... tja... je lichaam is jonger, hersteld dus sneller en omdat je lichaam jonger is kun en doe je ook jonger.
Ik zie vaak moeders van in de 30 met een kleine net als mij en dan ben ik blij dat ik een jonge moeder ben. Ik ben een moeder die mee van de glijbaan gaat en mee gek doet enz....ik kijk om me heen en zie dan echt duidelijk het leeftijdsverschil tussen mij en oudere moeders. Dan daarbij, Als Qiana 18 is ben ik 40, ik denk dat je als moeder een "gezelligere" band hebt met je dochter dan dat je 50 bent en je kind 18... (hoeft natuurlijk niet, maar als ik kijk naar mij en mijn moeder dan denk ik er gewoon zo over, ik ben 24, zij is 47) En als ik 40 ben, en Qiana 18 dan heb ik in principe weer zeeeeeeën van tijd, hahaha...
Dan kan ik alsnog een mega reis gaan maken....
Ik heb ook nog een broertje van 13. Ik heb met mijn moeder veel meer gedaan dan mijn broertje met haar en dat komt puur door de leeftijd......
Ik verveel me geen seconde en heb tijd voor de paarden en vrienden en als Qiana straks naar school gaat wordt dat nog meer, mij hoor je niet klagen. Ik werk nu part-time en wil dat graag zo houden, ook als ze naar school gaat. Ik wil er zijn voor haar als ze uit school komt...Ik kan er niet zo goed tegen als mensen kinderen willen en toch nog door willen gaan met carriere maken.... een hardwerkende man en zij die nog 32 uur wil blijven werken met 2 kids .... en die zijn er echt veel....!
Laatst bijgewerkt door Sando op 09-04-06 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 14:40

Ja en daarbij komt: als je jonger kinderen hebt, ben je zelf ook nog jonger als zij het huis uit gaan.

Pensioen erbij en kom maar op met die vakanties

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re: Jong aan de kids, gezonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:33

Pffft ik studeer pas af op mijn 29e... Ik word dus zowiezo pas moeder als ik boven de 30 ben

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:03

haha ja dan wordt het inderdaad een stuk lastiger!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:58

Kimberley77 schreef:
Volgens mij is het enige voordeel dat je weer sneller strak trekt na de bevalling



Dat is natuurlijk de grootste onzin
Er zitten veel meer voordelen aan jong moeder worden.
Ik was 23 toen de kleine geboren werd. Achteraf gezien ben ik wel blij dat ik nog niet zo heel oud was. Het is niet altijd even makkelijk een kleintje opvoeden, zeker niet nu ze een eigen willetje krijgen maar dat is niet leeftijdgebonden Zoals al eerder gezegd is, ze beginnen steeds later aan kinderen omdat men eerst een carriere op willen bouwen en dan dat en vervolgens nog een wereldreis willen maken. Als ze op hun 40e ineens bedenken van nu moeten we een kind hebben dan raken ze niet meer zwanger (of ze raken zwanger met gevaar voor eigen leven) Dat is een keus die je maakt, uitzondering daargelaten Als mijn kind straks 20 is ben ik 43 en heb ik nog alle tijd om leuke dingen te gaan doen. Dan ben ik nog niet zo oud dat ik gelijk maar achter de geraniums kan kruipen
Sommigen hier zeggen je moet er klaar voor zijn. Een arts bij mijn vriend op het werk zei toen, er zijn 2 dingen waar je nooit klaar voor bent. Dat is een geboorte en je overlijden


Ik ga ondanks een kind wel weer naar school, ik werk dus nog steeds aan mijn toekomst

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:19

@Mistral, dat is natuurlijk niet altijd helemaal waar. Ik ken een stel wat nu uit elkaar is, na 7 jaar, en zij is nu 31. Tja, voordat je weer een nieuwe relatie wil, krijgt, en dan klaar bent om met diegene eventueel kinderen te krijgen, ben je toch wel wat jaartjes verder!
Die situaties heb je natuurlijk ook, de 'trend' om op latere leeftijd kinderen te krijgen, heeft denk ik ook te maken met het feit dat relaties sneller uitgaan en dat mensen niet meer trouwen etc...

En het is natuurlijk wel waar dat wanneer je jonger kinderen krijgt, dat je ook jonger bent wanneer ze het huis uitgaan. Kijk maar naar Lorelai en Rory uit de Gilmore Girls
Maar goed, ik ben eerst nog 3 jaar bezig met studeren, ben hopelijk 23 als ik afstudeer. En dan zie ik wel weer verder!

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:57

En niet iedereen is op zijn 22e afgestudeerd. Ik ben 27 en tweedejaars HBO-studente. Late beslisser ja. Ik ben als het goed is 31 als ik klaar ben met de studie, maar nu met de zwangerschap ga ik al bijna niet meer naar school en heb afgelopen week helemaal plat gemoeten en dus ook geen stage kunnen lopen. Zal er dus voor het gemak maar 32 van maken Dan is het ook bar banketstaaf om zodra je net binnen bent bij je eerste baan gelijk maar even zwanger te worden, dus ook netjes om te zorgen dat je daar al even aan het werk bent. Zou ik dus wachten tot ik klaar was met alles dan was ik ook rond de 34 a 35 geweest. En dan wetende dat het nu al tien maanden heeft geduurd voor ik zwanger raakte! Bij mij op school zitten nog flink wat twintigers, die zullen dus of geen kinderen nemen of het laat doen of op een heel ongepast moment.

Ik vind er overigens ook helemaal niks mis mee om eerst te bereiken wat je bereiken wilt voor je aan kinderen begint. Een baby bindt je gewoon aan huis, ook met kinderen moet je vaak vrij nemen ed. Je hebt er weinig aan om dan thuis te zitten bij je kinderen of opgesloten te zitten in een futiel baantje en ervan te balen dat je aan kinderen begonnen bent. Of te bedenken dat je nu ook had kunnen backpacken in Venezuela. Die rusteloosheid en ontevredenheid voelt je kind ook. Een baan kun je later alsnog wel nemen, een carriere zit er dan echter niet meer in en als dat nou je levensdroom is... Voordeel is dat je het financieel een stuk ruimer hebt dan wanneer je als twintiger recht uit de schoolbanken zwanger wordt, en mocht je vent er tussenuit gaan met zijn blonde secretaresse kun je jezelf en je kinderen nog onderhouden want je hebt een mooi CV.

Ik ben het niet eens met het stukje dat twintigers perse jonger van geest zijn dan dertigers. Dertigers zijn nog geen fossielen hoor
Of je een speelse kinderlijke geest hebt is individueel bepaald en die geest kun je je hele leven lang houden! Genoeg dertigers die nog op de glijbaan meespringen, en ik durf zelfs te zeggen dat de oma van onze kleine dat ook nog wel zou doen! En genoeg twintigers die zich gedragen alsof ze vijfentachtig zijn natuurlijk. En die het toch heel leuk kunnen hebben met de kinderen, ze zijn dan misschien niet speels op een sportieve manier, maar kunnen misschien veel leuker knutselen, mooiere verhalen vertellen of samen nog heel leuk dansen oid.

@Sando, wel eens aan gedacht dat er heeeel veel koppels zijn die wel met zijn tweeen moeten blijven werken omdat ze het anders financieel niet redden? Ik kan echt niet thuis gaan zitten als ik dat wil hoor, zal op zijn minst 20 uur moeten gaan werken, waarsch. meer En nu studeer ik nog fulltime, zit onze beeb straks ook voor minstens 3 dagen pw op de creche hoor. Dat kun je zielig vinden maar in praktijk moet er gewoon brood op de plank.

Saar4
Berichten: 2349
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:48

Ik denk wel dat er voordelen zitten aan jong kinderen krijgen, maar de meeste mensen hebben die keus niet. Je privé en financiële situatie moeten ook maar net zodanig zijn dat je je dat kan permitteren. En zonder vent wordt het lastig nietwaar?

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:02

Ik ben 21 en mijn vriend 26.Hij werkt fulltime en ik kan niet werken. We wonen nu 1,5 jaar samen en we zouden liever nu dan straks een baby willen.Alleen ik vind dat we eerst een echt huis moeten hebben, want we hebben nu een appartement.Het zou wel kunnen evt, maar ik heb liever een echte tuin erbij waar ze lekker in kunnen spelen.
Wij willen dus jonge ouders worden. Zodat wij mee kunnen "spelen" met hun. Ik hoef ook niet zo nodig carriere te maken, omdat ik weet dat ik toch niet kan werken.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Jong aan de kids, gezonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:06

Je krijgt 1 keer in je leven eicellen: bij je geboorte.

Het is dus het beste om zo jong mogelijk kinderen te krijgen, want dan zijn je eicellen nog het meest vruchtbaar. Hoe ouder je bent hoe slechter je eicellen worden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:09

Urielle schreef:
@Sando, wel eens aan gedacht dat er heeeel veel koppels zijn die wel met zijn tweeen moeten blijven werken omdat ze het anders financieel niet redden? Ik kan echt niet thuis gaan zitten als ik dat wil hoor, zal op zijn minst 20 uur moeten gaan werken, waarsch. meer En nu studeer ik nog fulltime, zit onze beeb straks ook voor minstens 3 dagen pw op de creche hoor. Dat kun je zielig vinden maar in praktijk moet er gewoon brood op de plank.


Natuurlijk snap ik dat er geld op de plank moet komen, maar om als ouders van bijvoorbeeld 2 kids te zeggen, ik zit in de bloei van mijn carriere en ga dat niet opgeven, dan denk ik:"Had je even 2 x beter na moeten denken"....
Bij ons is het ook niet zo dat ik full-time thuis kan gaan zitten hoor, ik werk ook gewoon. 24 uur. Bij mij is het makkelijk want ik heb ook late diensten die pas beginnen om 16.00 uur en dan is mijn vriend om 18.00 uur alweer afgewerkt. Ik begrijp jouw situatie hoor, ik had het meer over de workaholics. Er is is een keer een uitzending geweest van Hart van Nl ofzoiets en daarin vroegen ze ouders wat ze zouden vinden van 4 dagen school voor kinderen ipv 5. Er was een moeder bij die het over haar lippen kreeg om te zeggen:"Voor mij hoeft dat niet zo nodig, ik heb ze toch al het hele weekend..." Daar zakt dus echt mijn broek vanaf !!!
Laatst bijgewerkt door Sando op 10-04-06 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:09

Maar hoe zit het dan met vrouwen die heel moeilijk zwanger worden op jonge leeftijd?

Dus ondanks dat ze er vroeg bij zijn en dus nog de eicellen heel vruchtbaar zouden moeten zijn, moeilijk of niet zwanger kunnen worden?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:56

@Sando - ik kan het an sich wel begrijpen. Ik ben niet zo van de carriere, die heb ik al gehad voor mijn studie en ik kwam erachter dat ik die werkdruk en verantwoording niet aan wilde gaan. Maar mijn droom ligt bij de paarden. Ik wil zeker nog energie blijven steken in mijn jonge paard goed opleiden voor de sport en een leerpaard erbij kopen voor de hogere niveaus. In de tijd dat ik ga rijden moet papa maar even oppassen, of als ik zelf vroeg klaar ben laat ik ons kind gewoon tot de eindtijd op de creche zitten of ik vraag oma om even op te passen. Je bent meer dan alleen maar moeder natuurlijk. Ik zou wel willen dat ik mezelf kon splitsen en van alles wat kon krijgen maar nu wordt het wat balanceren met studie/werk, paarden, kind en huishouden. Ik ga me zeker niet 18 jaar wegcijferen voor mijn kinderen. Ik denk dat die 'carrierevrouwen' (en helaas doe je dat niet met 3 dagen in de week) dat ook zo ervaren en in het weekend en de avonduren er helemaal zijn voor hun kind!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:57

Peachy schreef:
Maar hoe zit het dan met vrouwen die heel moeilijk zwanger worden op jonge leeftijd?

Dus ondanks dat ze er vroeg bij zijn en dus nog de eicellen heel vruchtbaar zouden moeten zijn, moeilijk of niet zwanger kunnen worden?


Dat heb je niet voor het kiezen Ach wat zegt leeftijd nu over de mens, je bent zo oud als jij jezelf voelt Beide keren heeft het zo zijn voor en nadelen. Belangrijker is dat het kind welkom is, een goede, veilige en warme thuis heeft. Dat is niet leeftijd gebonden maar mens gebonden

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:28

Precies dat is ook weer zo

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:59

Lorena schreef:
@Mistral, dat is natuurlijk niet altijd helemaal waar. Ik ken een stel wat nu uit elkaar is, na 7 jaar, en zij is nu 31. Tja, voordat je weer een nieuwe relatie wil, krijgt, en dan klaar bent om met diegene eventueel kinderen te krijgen, ben je toch wel wat jaartjes verder!
Die situaties heb je natuurlijk ook, de 'trend' om op latere leeftijd kinderen te krijgen, heeft denk ik ook te maken met het feit dat relaties sneller uitgaan en dat mensen niet meer trouwen etc...

En het is natuurlijk wel waar dat wanneer je jonger kinderen krijgt, dat je ook jonger bent wanneer ze het huis uitgaan. Kijk maar naar Lorelai en Rory uit de Gilmore Girls
Maar goed, ik ben eerst nog 3 jaar bezig met studeren, ben hopelijk 23 als ik afstudeer. En dan zie ik wel weer verder!


En daarom zei ik ook uitzondering daargelaten

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:22

Ik wil ook jong kinderen, maar eerst een baan en een huis etc.
Mijn vriend zegt altijd: eerst goed oefenen

Patricia20
Berichten: 1389
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:06

en ik..

ik persoonlijk vind,dat je pas aan kids moet beginnen,als je zelf voelt dat je er klaar voor bent, dat je alles (of bijna alles dan) wat je wilden doen gedaan hebt, dat je een goede baan hebt, een leuk huisje, en natuurlijk een goede vriend/man, die er ook zo over denkt
ik ben nu 22 en wil absoluut nog geen kids, ik heb een hoop familie en vrienden die al kinderen hebben, en ik zie dat ze het daar moeilijk mee hebben,ze hebben geen rtijd voor vrienden,voorzichzelf,geen geld,ruzie met vriend, enz enz enz..
tuurlijk kan dit ook als je ouder bent, maar denk dat je er dan bewuster over nagedacht hebt, want waar of niet, de meeste jonge ouders, zijn perongeluk zwanger geworden, en hebben er niet voor 100 procent voor gekozen om zwanger te worden..

pfffff... en dat wil ik voorkomen

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 06:23

Nou ik denk dat er tegenwoordig steeds meer jonge mensen zijn die bewust voor kinderen kiezen. En er dus ook goed over nagedacht hebben.

Dat jonge mensen 9 van de 10 keer een kind ongepland (en dus per ongeluk) krijgen is meer een vooroordeel denk ik ....

BTW met jonge mensen bedoel ik dus begin 20 Niet de kleine meisjes van 12 oid!

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:15

dat van borstkanker is helaas waar. de vrouw van mijn collega heeft borstkanker, en hij vertelde het me.
maaar dan moetje ook borstvoeding geven.

of je het daar vanaf moet laten hangen; nee natuurlijk niet. je moet er 100% klaar voor zijn MET Z'N 2EN! en anders niet, is mijn mening

persoonlijk wil ik mss eerst reizen, tattoos, dingen meemaken en genieten met mijn vriend met z'n 2en dingen doen.
het is toch een complete verandering he zo'n kleine.
al zou ik dat ook heel graag willen (ja, nu al) maar eerst bovenstaande

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jong aan de kids, gezonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:29

Mijn moeder was al ruim de 30 gepasseerd toen ze me kreeg. Netzoals Sando zegt doen/deden ook mijn ouders wel een stuk minder dan ouders die al jong kinderen hebben gekregen.
Vind dat zelf persoonlijk wel wat jammer.....
't Staat ook algemeen bekend hoe ouder je bent, hoe meer complicaties/risico's de bevalling met zich meebrengt.
Zelf wordt ik dit jaar ook al 31, maar heb (nog) steeds geen kinderwens.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:51

leuk om te lezen dit topic,
ikzelf was 22 toen de eerste kwam, 24 toen de tweede erbij kwam en nu 26 en zwanger van de derde,
wij hebben hier heel bewust voor gekozen en zijn blij dat het ons allemaal zo gegunt is.
we hebben eerst samengewoont en hebben een hoop lol gehad, zijn beiden geen studiemensen dus we zijn al jong gaan werken.
we zijn getrouwd, hebben een huis gekocht en toen werd ik zwanger
ik ben full time thuis met ze, mijn man werkt gemiddeld 180 uur per maand. als ik nu ga werken moet ik ze naar opvang brengen en daar zou mijn salaris dan ook heen gaan, dat zie ik dus niet zitten, dan ben ik liever zelf thuis.

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:51

Moeilijk te combineren hoor, kinderen op deze leeftijd, en het dan allemaal goed financieel voor elkaar hebben, en dan moet je ook nog eens de juiste partner hebben gevonden... Mij gaat dit zowiezo niet lukken. Ik denk ook niet dat ik zelf kinderen wil, tenzij mijn partner dat heel graag zou willen, ik adopteer liever!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:10

Interessant topic

Ik ben altijd al kinderfan geweest en wil dolgraag kinderen later.. Maar ik studeer nu 1e jaar Rechten aan de universiteit, dit duurt 4jaar, maar ik ga een jaar er tussen uit dus 5jaar.. Als me studie verder goed loopt ben ik dan op 23e afgestudeerd.. Dan moet ik nog 3jaar stage.. Dus dan ben ik 26 en dan kan ik aan kindjes denken


Pfff duurt nog lang.. Vele om mij heen zijn er nu al zo mee bezig :p

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:49

Daphnezz schreef:
Ik denk ook niet dat ik zelf kinderen wil, tenzij mijn partner dat heel graag zou willen, ik adopteer liever!


Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte hiervan is?
Een kind van jezelf is toch veel mooier dan een kind adopteren?
Ouders die door omstandigheden een kind moeten adopteren kunnen net zoveel van dat kind houden alsof het van hunzelf is, daar ben ik an overtuigd, maar ik denk dat als 99,9 % van die mensen een keuze mocht maken, dan zouden ze toch kiezen voor een kind van hunzelf. Daarom vraag ik me af wat de reden is waarom je nu al zo resoluut zegt dat je wil adopteren....