pfeiffer, hoe lang duurt het nog?!?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

pfeiffer, hoe lang duurt het nog?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 13:59

Een half jaar geleden heb ik de ziekte van pfeiffer gehad, ik heb dit nooit goed uitgeziekt, omdat ik er niet tegen kan om thuis te zitten.
Ben nu na een half jaar nog steeds extreem vermoeid, heb echt 0,0000 conditie enz.
I kword hier echt gek van. Hoelang gaat dit nog duren??? Zijn er mensen met ervaring hiermee?
Ik werk overdag op een manege en s'avonds op kantoor dus dit is soms zo moeilijk!!!! Nou denken jullie vast van nou dan blijf je toch een keer thuis ofzo maar dat kan dus niet, hoe vreems dat ook mag klinken.
Vaak moet ik gewoon janken van onmacht, ik ben dan zo moe, kan gewoon niet verder en dan toch moeten... Maar goed genoeg gezeurd....
Weet iemand hoelang dit grapje kan duren? Ik trek dit namnelijk niet lang meer

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:03

mijn vriend heeft pfeifer gehad, was vanaf vorig jaar februari uit de running, alleen maar op bed gelegen, duurde tot oktober ongeveer, eind september weer aan het werk gegaan, en is sindsdien nu al voor de tweede keer langere tijden bij huis omdat hij oververmoeid raakte en zomaar een week of langer kon slapen..
hij voelt zijn grenzen niet aan zegt hij maar hij heeft in het begin de pfeifer ook te lang genegeerd.
je moet het blijkbaar ontzettend goed uitzieken, maar vervelend is het wel idd!! (voor hem, en voor jou dus..)

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: pfeiffer, hoe lang duurt het nog?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:09

Ik heb het een paar maanden terug gehad en heb ook gewoon door gewerkt. maar dat was meer omdat ik niet echt in de gaten had dat ik ziek was. het was in een drukke periode van m'n werk en ik dacht dat ik daar zo moe van was. ik had gelukkig de zwakke versie van pfeiffer. dus ik was er alleen moe van, spierpijn en vaak het gevoel alsof ik net ziek was geweest of ging worden. het slappe vaatdoek gevoel.
Ik mocht van de huisarts gewoon doorgaan met werken (ik zat al in de laatste fase voordat dit boven water kwam), maar ik moest wel op m'n grenzen letten. zodra je moe wordt, meteen stoppen. en minder gaan werken. hoe moeilijk het ook is. als je dit te lang negeerd en maar gewoon door blijft gaan kan het chronisch worden. en reken maar dat je dan veeeel verder van huis bent.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 14:14

Ik heb het in echt heftige vorm gehad. (hoge koorts, keelontsekingen opgezette lymfeklieren, overgeven, hoofdpijn opgezette ogen enz.
I kwist dus donders goed dat ik ziek was en HA was dr na bloedonderzoek ook snel bij wat het was. Maargoed gewoon doorgegaan, tegen zijn woord in. Nu is het zelf zo dat soms als ik me inspan (en den kdan aan kleine dingen als lopen, praten, en meer van die dingen waar je normaal niet bij stilstaat) raak ik zo buiten adem dat ik zo benauwd word dat je echt gaat piepen en zo'n enge druk op je borst voelt. Vaak val ik op kantoor zomaar in slaap, kunnen ze ook niet echt waarderen, maar niet werken is geen geld en dat heb ik echt nodig. Soms gaat het ook wel aardig goed, en dan ineens, baf daar komt het weer opzetten vanuit het nix Ben mezelf ff helemaal zat nu.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:08

dat krijgt iedereen geloof..

Bij mij is een klein jaartje geleden vast gesteld dat ik pfeiffer had.. heb 6 weken helemaal plat gelegen.. Eten, douche en naar de wc gaan was een dagactiviteit voor mij. Daarna heb ik heel langzaam opgebouwd.. nu een jaar later ben ik nog steeds moe, futloos, snel geprikkeld enzow.. En dat terwijl ik wel super gezond leef, veel sport, goed eet, goed slaap enzow..

Volgens mij gaat dit nog wel ff duren dus berg je maar!!!

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:09

Ik vrees toch echt dat er niets anders opzit dan naar je lichaam te luisteren en je rust te pakken. Hoe langer je meer blijft doen dan je lichaam aan kan, hoe langer je pfeiffer doorgaat en hoe erger de klachten.

Ik heb zelf ruim een jaar thuis gezeten met pfeiffer. Wel op tijd erbij, bloedonderzoek inderdaad en dezelfde klachten als jij, koorts, keelonsteking, eieren in mijn nek etc etc. Ik heb echt een half jaar me op m'n bed gehouden en een beetje op de bank, maar traplopen was me al te veel. Daarna een half jaar halve dagen naar school en 's middags weer op bed en dan 's avonds een beetje rustig aan doen. Daarna ben ik nog wel een jaar of wat ontzettend vatbaar voor van alles en nog wat geweest. Mijn lichaam had teveel energie verloren. Longontsteking tot twee keer toe, constant griep als ook maar iemand in mijn omgeving griep had en ga zo maar door.

Luister naar je lichaam!!!!

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Re: pfeiffer, hoe lang duurt het nog?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:10

heel erg lang kan ik je vertellen! Ik heb het vorig jaar juli gehad, alleen echt in een heftige vorm. Dat betekende 10 dagen ziekenhuis en ik kon niet eens meer via een rietje drinken, dat betekende dus infuus. Mijn internist zei dat ik op een jaar moest rekenen voor ik alles weer kon. Pfeiffer is echt geen onschuldig virusje zoals veel mensen denken.
ik ben toen een paar maanden thuis geweest (ook ik hou niet van thuiszitten, maar het kon niet anders) en toen langzaamaan weer gaan werken. Op dit moment werk ik met moeite 16 uur van de 40 die ik er werkte. Ik kan je alleen maar adviseren toch een tijdje thuis te blijven en naar je lichaam te luisteren. Je gezondheid is erg belangrijk!!! Je wilt toch geen ME o.i.d. krijgen. Dat kan dus wel he vanuit pfeiffer ontstaan! Luister naar je lichaam, op deze manier duurt het alleen maar langer, dit hou je niet vol!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:42

Nee dit gaat ook idd niet meer, ik kan gewoon niet meer, ben helemaal kapot. Maar hoe leg ik dat uit aan me werkgever? "ja sorry maar na een half jaar heb ik besloten dat ik er toch maar thuis voor blijf" Ik weet het ff niet meer.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:54

Raadpleeg je huisarts! Die kan vast wel een verklaring oid schrijven en je adviseren! Sterkte!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:59

Ojeetje, das niet zo best.
Als kind was ik altijd vrij vaak moe. Kreeg op mn 14e oid pfeiffer, 8 maanden plat gelegen, ondanks enorme aanhoudende moeheid toch weer fulltime gaan werken en zit nu nog met de gebakken peren.

Is het mogelijk om bv langs een arboarts te gaan? Want het is echt waar, alsje je pfeiffer niet goed uitziekt, kan dat over gaan in ME en dat is wel het laatste wat je wilt. Probeer goed rimte aan te houden elke dag en alleen de noodzakelijke dingen te doen zolang je niet bv halve dagen kan gaan werken om te herstellen..rust is het allerbelangrijkste, luisteren naar je lichaam.

Veel sterkte.

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Re: pfeiffer, hoe lang duurt het nog?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:06

ga ind. naar je huisarts! hij zal je denk ik zeker adviseren voorlopig even thuis te blijven om op adem te komen en verder te herstellen. Je werkgever zal niet blij zijn, maar hoe langer jij wacht hoe langer het herstel zal duren. Je kan nu gewoon niet meer, dat zie je toch zelf! Dus meld je maandag ziek en bel de huisarts!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:11

Zonnebloem schreef:
Nee dit gaat ook idd niet meer, ik kan gewoon niet meer, ben helemaal kapot. Maar hoe leg ik dat uit aan me werkgever? "ja sorry maar na een half jaar heb ik besloten dat ik er toch maar thuis voor blijf" Ik weet het ff niet meer.



je ben ZIEK! Als je baas daar moeilijk over gaat doen, maakt ti het zichzelf moeilijk.. jij kan er niets aan doen dat je ziek bent, ookal klinkt dit misschien ongeloofwaardig bij hem.

Als jij een harde werker bent dan komt dat echt wel goed.. Maar geloof me: neem echt je rust! Als je het nu niet doet, loop je er voor de rest van je leven mee!

Er zitten er hier een paar op bokt die mij ook vet gewaarschuwd hebben, ik ben ze eeuwig dankbaar!

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:13

Pfieffer gaat pas weg als je de rust neemd die je nodig hebt.
Ik zou langs HA gaan.
En je baas vertellen dat het je de laatste tijd heel erg moe bent.
En dat je dus bij de HA bent langs geweest en dat de conclusie is dat de pfeiffer er nog steeds is en niet weggaat voordat je rust neemd.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:50

Afhankelijk van het bedrijf, zou je bijvoorbeeld je huisarts kunnen vragen met de bedrijfsarts contact op te nemen nadat je je ziek gemeld hebt. Je huisarts kent je het beste en zal je echt adviseren hierin. Zij hebben er ervaring mee!

Jessicauvita

Berichten: 2579
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:54

Ik heb het een paar jaar geleden ook gehad, en ben nu ook heel vaak nog heel erg moe. Wat ik heb gehoord is dat pfeifer nooit uit je lichaam gaat. Als ik jou was zou ik wel zo snel mogelijk naar een huisarts gaan en minder gaan werken. Beterschap.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:58

Mij is verteld dat in principe iedereen pfeiffer krijgt. Alleen de meeste mensen krijgen 't als ze een peuter zijn en dan merk je er weinig van. Met name het erg hygienisch je kind opvoeden schijnt de kans te vergroten dat je in je tienerjaren pfeiffer krijgt. Maar ik ben geen medicus, dus pin me d'r niet op vast.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:59

Ik heb op mijn 14e Pfeiffer gehad, een half jaar met rust thuis gezeten. De Pfeiffer is uit mijn bloed (niet meer aantoonbaar) maar de vermoeidheid is gebleven.
Zorg dus goed voor jezelf, het is echt een rotziekte.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:02

Neiwsflits: Het gaat niet over door maar net te doen of het niet bestaat Pfeiffer is echt heel hardnekkig en hoe harder jij loopt, hoe erger het wordt. Je stevent zo regelrecht af op een totale breakdown, als je zo doorrent kun je over een half jaar nog veel minder. Ik weet hoe vervelend het is om toe te geven dat het niet meer gaat, maar je zult wel moeten. Als je lijf je lief is neem je nu je rust, je werk heeft het maar te pikken. Iemand in de WAO (pardon, WIA) kost ze nog veel meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:05

AUB stop me alles wat je doet!!!!!

Ik ben net zo'n eigenwijze geweest als jij.
Doorgaan doorgaan doorgaan.
Ik draag er nu alleen nog dagelijks de gevolgen van in de vorm van ME.

Laat het bij jou niet zover komen!!

Dus denk aan jezelf, hoe moeilijk dat ook is voor sommige karakters

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:11

Justy schreef:
Neiwsflits: Het gaat niet over door maar net te doen of het niet bestaat Pfeiffer is echt heel hardnekkig en hoe harder jij loopt, hoe erger het wordt. Je stevent zo regelrecht af op een totale breakdown, als je zo doorrent kun je over een half jaar nog veel minder. Ik weet hoe vervelend het is om toe te geven dat het niet meer gaat, maar je zult wel moeten. Als je lijf je lief is neem je nu je rust, je werk heeft het maar te pikken. Iemand in de WAO (pardon, WIA) kost ze nog veel meer.


Bovendien....als je pfeiffer hebt, zullen je werkzaamheden er ook niet beter op worden. Dat zal je werkgever dan echt wel merken. Je bent beter af wanneer je zegt wat er aan de hand is, dan een slecht functioneringsgesprek oid af te wachten. Eerlijkheid duurt het langst!

Er zijn inmiddels genoeg mensen die hier hun verhaal hebben gedaan. Doe er wat mee!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 14:26

Thanx voor alle reacties!!!
idd heeft me werkgever ook wel gemerkt dat het niet goed gaat. E veel klanten ook. Denk dat ik maar halve dagewn ga werken. En dan tussen door nog ff slapen. I kga nu gelijk vanuit me werk op de manege door naar kantoor en ben dan half 10 klaar. Misschien helpt het om tussendoor ff te gaan slapen ofzo, want dit gaat idd echt niet. Op de manege gaat alles met een slakken gang en moet vaak tussendoor ff stilstaan om op adem te komen en op kantoor val ik vaak zomaar in slaap, word bijde niet echt gewardeerd.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re: pfeiffer, hoe lang duurt het nog?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:59

Oh fijn dat hier veel mensen zijn met verstand van Pfeiffer, want ik heb daar toevallig een vraagje over. Is het goed als ik die hier even stel?

Twee weken terug heb ik een hele avond in het café met een jongen staan praten, die enorm met consumptie spreekt (je kent ze wel )
Nu Heb ik sinds het weekend last van mijn keel, zo'n opgezet gevoel. En gisteren hoorde ik dat die desbetreffende jongen pfeiffer heeft. Nu wil ik me natuurlijk geen dingen in mijn hoofd halen, maar ik linkte de twee meteen aan elkaar.

Kan je op die manier Pfeiffer krijgen of is de kans heel erg klein? En zo ja, waar moet ik dan op letten, of wat kan ik er aan doen buiten afwachten? Het zou me nu namelijk héél slecht uitkomen (laatste jaar van mijn studie enz)

En Topicstarter; heel veel beterschap gewenst en pas goed op jezelf

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:20

Ik vrees Zonnebloem dat ik advocaat van de duivel ga spelen, maar:

Halve dagen werken heeft *geen zin*. Rust is rust! Blijf thuis, *hele dagen*, kom tot rust en bouw daarna langzaam weer op.

Luister naar je lichaam! Lees de verhalen en laat tot je doordringen wat er gebeurt als je niet voldoende rust neem! AJB!

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:22

@Ronja: kan, de kans is zelfs vrij groot. Aan de andere kant moet je niet elk griepje of verkoudheidje gelijk gaan verwarren met pfeiffer. Een van de belangrijkste kenmerken is toch wel opgezette klieren in je hals en vermoeidheid.

Je kan je bloed laten onderzoeken. Even langs de huisarts gaan ernaar vragen. Pfeiffer komt altijd slecht uit, geloof me, maar neem het zekere voor het onzekere en laat je gewoon testen!

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:25

runningkawa schreef:
AUB stop me alles wat je doet!!!!!

Ik ben net zo'n eigenwijze geweest als jij.
Doorgaan doorgaan doorgaan.
Ik draag er nu alleen nog dagelijks de gevolgen van in de vorm van ME.

Laat het bij jou niet zover komen!!

Dus denk aan jezelf, hoe moeilijk dat ook is voor sommige karakters



soooo dan heb ik echt mazzel gehad zeg... Ik was altijd zooooo moe.. maar zei altijd tegen mezelf, hup niet aanstellen en door gaan !!!!
Maar na de zoveelste keer keelonsteking toch maar naar de dokter en ja hoor pfeiffer.. maar al in een zo ver stadium dat ik het ergste al achter de rug had
Ik weet wel dat je er een aantal jaren last van kunt hebben..gewoon heel af en toe.. Ik had wel een tijd last van mijn lever