Bloeddonor

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:58

Vorige week heb ik voor het eerst bloed mogen geven en ik voel me daar wel een beetje trots over Het gevoel dat ik iets doe waar ik andere mensen mee kan redden geeft mij een goed gevoel.
De vorige keer mocht ik niet omdat m'n ijzer te laag was, dit keer was hij wel goed en mocht ik bloed geven.
Zijn er meer mensen die bloeddonor zijn? En mensen die het bewust niet zijn (dus niet om medische redenen of te jong) en mag ik weten waarom die het niet doen?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:01

Ik ben het niet maar zou t best wel willen...
Mijn pa doet het ook al jaren. Toen zijn bloed een x niet goed was zijn ze er achter gekomen (na veel onderzoeken) dat hij kanker had.
Best bijzonder zo konden ze toch betrekkelijk snel ingrijpen.
Was t bloied geven voor hem dubbel van nut.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:05

Mijn moeder heeft altijd bloed gegeven, maar zij mocht niet meer door de nieuwe regel dat je niet meer mag geven als je zelf ooit bloed heb gekregen. Zij heeft bloed nodig gehad toen ik geboren werd.
Ik ging altijd met haar mee naar de bloedbank, dus toen ik 18 werd was het voor mij redelijk van zelf sprekend dat ik ook ging geven.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:44

Mijn moeder heeft altijd als prikster gewerkt, dus ik wil ook erg graag bloed geven. Tot nu toe is mijn ijzer steeds niet goed genoeg, maar ik blijf gewoon vrolijk door proberen. Je voelt er bijna niks van a;s ze wat bloed afnemen en je helpt er een heleboel mensen mee

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:46

Ik was er wel twee dagen ziek van, maar het is voor het goede doel.
Roosvicee Ferro helpt heel goed om je ijzer omhoog te krijgen

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Re: Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:15

Hier nog een bloed- en plasmadonor. Helaas nu even aan de zijlijn i.v.m. tattoo --> een jaar buitenspel dus.. Volgend jaar zomer mag ik weer fanatiek aan de slag

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:05

Mijn mama was bloeddonor, een aantal jaarlang maar ze is er meegestopt omdat ze zelf niet in orde is en daarom geen goed bloed meer kan geven...

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:08

mijn ex en zn halve familie zijn allemaal bloeddonor. Ik zou ook wel willen opzich,maar ik heb echt een naaldenfobie (door wat uit mn jeugd) en dus zie ik et nog niet zo snel gebeuren

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:56

Ik ben tijdelijk ook niet geschikt vanweze een te laag ijzergehalte.

Ik heb bloedgroep 0 negatief dus mijn bloed willen ze graag hebben

Nog even wachten dus totdat mijn bloed weer normaal is.

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:00

Mijn moeder is ook donor en ik ging wel eens mee en wilde ook donor worden en ik wilde heel graag weten wat voor een bloedgroep ik had. Ik ben nu twee geweest en beide keren mocht ik geven.

Pomski

Berichten: 703
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:12

Ik ga morgenavond voor het eerst, voel me er ook goed bij dat je zoiets doet.
ik ben alleen wel een beetje bang voor bloeddrukdalingen enz.
Had jij nergens last van!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 17:17

Ik was twee dagen behoorlijk duizelig en had steeds hoofdpijn enzo. Maar het is voor het goede doel

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:20

Anouar15 schreef:
Mijn moeder heeft altijd bloed gegeven, maar zij mocht niet meer door de nieuwe regel dat je niet meer mag geven als je zelf ooit bloed heb gekregen. Zij heeft bloed nodig gehad toen ik geboren werd.
Ik ging altijd met haar mee naar de bloedbank, dus toen ik 18 werd was het voor mij redelijk van zelf sprekend dat ik ook ging geven.


is deze regel echt zo?

Ik wil ook graag bloed donor worden, maar heb in mijn hele jonge jaren een bloedtransfusie gehad... (die overigens mijn leven heeft gered)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:22

Ik wil het graag geven, maar ik heb ME
In Engeland mag je hiermee niet geven, in Nl wel (hier vinden ze het nog steeds een aanstel ziekte)
Maar ik durf het daarom niet te doen, ik wil niemand perongeluk aandoen waar ik altijd mee zit

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:25

Ik ben sinds een jaar of 4 donor. Omdat het mij weinig last bezorgt, en ik er andere mensen mee kan helpen. Daarbij vind ik een check-up een paar keer per jaar wel een prettig idee.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:35

Ik zou best willen, aangezien je toch iets voor je medemens doet. Maar ik heb dus een naalden-fobie, en durf het echt niet..

Pomski

Berichten: 703
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:39

Mijn moeder mag inderdaad ook geen bloed geven, omdat ze een bloedtransfusie heeft gehad toen ik geboren werd!
Het is inderdaad een supergoed doel, en inderdaad die check up is heel fijn!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 18:12

Die regel is er nog niet zo lang, dat je niet mag geven als je bloed hebt gekregen.
Als mijn moeder toen geen bloed had gekregen was ze er niet meer geweest en ik waarschijnlijk ook niet. Ik ben blij dat ik dat ook voor andere mensen kan doen.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:13

Ik zou het niet willen doen...Omdat ik er absoluut niet tegen kan Ik val al bijna flauw bij 11 buisjes bloed...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:50

Ik ben laatst voor de eerste keer geweest. Nog niet echt geven, maar een paar buisjes om te testen of ik geschikt ben, dus als het goed is, kan over een paar weken voor het eerst echt geven.

De regel is dat je geen bloed mag geven als je na 1980 een bloedtransfusie hebt gehad.

sissie

Berichten: 525
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Nijlen (Belgiƫ)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:04

Ik zou het heel graag doen, maar ik ben als de dood voor naalden!

@Misja: is het bij jullie maar een jaar out als je een tattoo hebt?? Bij ons MAG je gewoon niet geven als je tattoos of piercings hebt. Je hele leven niet!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:57

Wow! Goed dat je dat hebt gedaan.
Ik wil het ook wel graag doen maar ik weet ten eerste niet of het mag want ik slik 2 keer per dag een medicijn voor oogontsteking. En ten tweede weet ik eigenlijk niet of ik het wel durf.
HOelang moet je dan zitten ennem het is toch zo dat je ook niet gelijk naar huis mag erna omdat je je anders te slap voelt? Enne hoeveel bloed geef je af?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:01

Het geven zelf duurt denk ik zo'n 20 minuten tot een half uurtje, heb er eigelijk niet zo op gelet. Daarna moet je even wat eten en drinken, ze hebben daar van alles. En dan mag je gewoon naar huis. Het is wel handig om iemand mee te nemen zodat je niet zelf met de auto naar huis moet. Vooral de eerste keer weet je niet hoe je je daarna voelt.
Je geeft een halve liter.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:05

Mijn broer doet het. Samen met een groep collega's gaan ze na werktijd gezellig bloed afgeven Hij zegt dat het daar altijd wel leuk is. Vorige keer was een collega van hem zo stom geweest om meteen erna toen die buiten was een trekje van zijn sigaret nam, die kon meteen weer afgevoerd naar binnen worden
Ik ben nu nog 16, maar ik ga het later zeker doen. Als je er andere mensen mee kan helpen waarom niet? En ze kunnen meteen zien wanneer er iets mis is met je.

Pomski

Berichten: 703
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:13

Nou ben net terug van het bloedgeven! Ben supertrots.
Blijkt ook dat ik 0 negatief heb, dus ze zijn hardstikke blij met mij! Krijg ook nog een mooie button;) !!!!
Met daarop zij is bloedmooi, zij heeft 0 negatief!
Ik vond het ook erg spannend en mischien wel een beetje eng, maar kom op je redt er levens mee, en als je zelf ooit bloed nodig hebt dan ben je ook blij als het er is!
Ik denk altijd maar het is geven en nemen!
De naald vond ik best wel dik en het deed ook wel even pijn, maar daarna voel je er niets meer van, en ik heb het er graag voor over!