Iemand die Pubertas Precox heeft gehad?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Iemand die Pubertas Precox heeft gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:16

Nouja, de titel zegt het al. Het is een hele zeldzame ziekte en ik hem eigenlijk nog nooit ervaringen uitgewisseld, maar ik heb er nu wel behoefte aan, omdat het niet zo goed met me gaat en ik veel terugdenk aan die periode.
Heeft de ziekte bij jullie gezorgd voor psychische of lichamelijke klachten?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:56

Wat houdt deze ziekte in?

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Iemand die Pubertas Precox heeft gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:37

In het kort:

Pubertas praecox is een lichamelijke ontwikkelingsstoornis waarbij kinderen (zowel jongens als meisjes) te vroeg te maken krijgen met de kenmerken van de puberteit; verandering van primaire geslachtskenmerken of secundaire geslachtskenmerken. De kenmerken kunnen lokaal optreden, bijvoorbeeld als er alleen sprake is van schaamhaar (pubarche), of over het gehele lichaam optreden, bijvoorbeeld als het kind sterk gaat groeien, menstrueren en/of pubarche en borstontwikkeling heeft.

Hoewel er discussie is over wanneer er sprake is van vroegtijdige puberteit wordt pubertas praecox gekenmerkt door borstontwikkeling en ontwikkeling van schaamhaar voor de 8e verjaardag en/of het optreden van de menstruatie voor de 10e verjaardag. Pubertas praecox bij jongens wordt gekenmerkt door testis en/of penisvergroting, pubisbeharing en/of gezichtsbeharing voor de 9e verjaardag. Voor kinderen met een Aziatische of Afrikaanse achtergrond kunnen deze leeftijden iets anders liggen.


(bron: wikipedia)

IK ken zelf niemand die dit had, maar ik heb het wel behandelt tijdens mijn opleiding, ik wist eigelijk eerst niet eens dat dit voorkwam!

Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: Iemand die Pubertas Precox heeft gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 14:34

Toen ze bij mij stopten met behandelen, op mijn elfde, ben ik echt een paar jaar door een hel gegaan. Ik weet niet of dit enkel van de puberteit was of dat het met die medicijnen te maken had.
Daarnaast heb ik ook lichamelijke klachten gekregen, mijn borsten waren fout gegroeid en ik ben hieraan geopereerd. Maar heb nu wel enorm veel littekens en het is nog steeds niet echt mooi zeg maar. De artsen zeiden dat het niet van de meciatie kwam, maar gewoon een foutje van de natuur. Ik ben ervan overtuigd dat het door de ziekte kwam, maar ik heb er nog steeds niet echt duidelijkheid over.