Prikaccidant door onverantwoordelijk handelen collega's

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Prikaccidant door onverantwoordelijk handelen collega's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:56

Het afgelopen weekeind heb ik een z.g "prikaccident" gehad op mijn werk.

Ik wilde "de rotzooi" van andere collega's opruimen, een "bloedsuikerbekkentje" met twee naalden die op het eerste gezicht afgeschermd leken te zijn.
Toen ik ze in de naaldencontainer wilde gooien viel één van de beschermdoppen eraf en prikte ik mij in de vinger.
Er vloeide welliswaar weinig bloed maar toch was er een insteekwond zichtbaar.

Ik heb gelijk het z.g "protocollenboek" geraadpleegd waarin vermeld stond dat ik geen actie hoef te ondernemen omdat ik recent nog ingeënt ben tegen Hepatitus B en mijn "titer" voldoende zou zijn.
Daarbij komt nog dat ik geen verhoogd risico zou lopen gezien "de doelgroep"... ik werk uitsluitend met bejaarden.

Bij prikaccidenten moeten wij altijd een formulier invullen en de Teamleiders op de hoogte brengen, wat ik dus door alle drukke werkzaamheden pas vanmiddag gedaan heb.

Omdat ik toch met een hoop vragen zit betreffende besmettingen die evt. ik opgelopen zou kunnen hebben (whatt about HIV) ben ik doorverwezen naar de verpleeghuisartsen die geen van beiden bereikbaar waren.

Ik heb contact gezocht met mijn eigen huisarts en zei vertelde mij dat ons "prikprotocol" dringend aan herziening toe was en ik momenteel niets meer kan doen !
Ik moet twee maanden "uitzitten" omdat de incubatietijd van evt. besmettingen zeker 2 maanden zijn, daarna op het spreekuur moet komen om te kijken waar mijn bloed op onderzocht moet worden.

Het k * van deze hele toestand is dat ook niet meer terug te vinden is bij welke bewoner de bewuste naalden gebruikt zijn !

Ik wil wel googelen om te kijken waar ik mee besmet zou kunnen zijn, vooralsnog ga ik er vanuit dat het allemaal wel mee zal vallen... struisvogelpolitiek.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:58

jeetje wat raar....
dat protocol lijkt ook een beetje verouderd ja.
ik kom net bij de huisartsenpost vandaag en daar hing een hele poster "hoe te handelen bij prikaccident" Oliebol!!! ik heb die natuurlijk niet uitvoerig gelezen!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:03

Ik heb in college gehoord dat de kans dat je van een prikincident (zo heette het op mijn vorige werk (farmaceut) tenminste) een ziekte oploopt heel gering is. Voorlopig dus gewoon relaxt blijven, maar het wel uitvoerig melden. Mensen die hun troep laten liggen... dat kan natuurlijk niet. Wij krijgen nu ook keurig netjes geleerd dat je naalden nooit terug in het hoesje mag steken, maar altijd meteen in de naaldencontainer moet gooien (vind ik een goede zaak).
Wordt er bij jullie streng gelet op zulke protocollen? Wordt er regelmagit gewezen op het nut van die dingen? Er is natuurlijk geen hond die verantwoordelijk wil zijn voor een eventuele ziekte. En daarnaast, je hoort dat gewoon netjes op te ruimen, voor hetzelfde geld had één van de bewoners zich eraan geprikt en dan is het eind zeker zoek.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Prikaccidant door onverantwoordelijk handelen collega's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:32

Op de site van de Werkgroep Infectie Preventie staat een standaard protecol: www.wip.nl
Kijk bij documentatie; onderwerpen; ziekenhuizen; accidentieel bloedcontact.

Succes ermee!

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:06

Ik heb ook een keer een prikaccident gehad. Mijn collega had de naald krom gebogen en zo de beschermhoes er weer op gedaan. Daar stak de naald toen door heen.
Ik heb contact gehad met de betreffende arts die wij moeten inschakelen na een prikaccident.
Bij mij was wel bekent bij wie de naald was gebruikt en deze patient viel ook niet in de risicogroep.
De arts gaf aan dat de kans op besmetting van HIV zo minimaal is dat hij verwaarloosbaar was. Het enige wat ik kon doen is afwachten en na 6 maanden bloed laten onderzoeken. Ik ben verder geent tegen Hep B.
Ik heb verder geen acties ondernomen. Ik zou mij dan in jou geval ook niet te veel zorgen maken.

Sterkte ermee.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Prikaccidant door onverantwoordelijk handelen collega's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:44

Jeetje wat slecht dat dat protocol niet is bijgewerkt! Ik werk op de operatiekamers en bij ons gaat er dan vanalles lopen na een prikaccident.
Wat ik zelf dan doe is het wondje goed laten uitbloeden, dan spoelt het vreemde bloed eruit. Op zich is de kans heel klein dat je wat oploopt, maar het is toch niet fijn.
Je kunt nu toch niks meer doen. De grootste besmettingskans heb je op hepatitis b en daar ben je tegen ingeent. De kans op hiv is heel klein. Het hiv virus leeft ook maar heel kort buiten het lichaam, en aangezien het op een naald zat, kan het zijn dat dat al dood was.
Sterkte ermee en org dat dat protocol wordt aangepast! Dat is je afdeling verplicht naar de werknemers.

leonie_1986
Berichten: 1994
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Nederweert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:01

echt heel slecht zeg, je huiarts heeft gelijk! echt heel klote voor je, en zou goed uitzoeken welke collega het hoesje er zo slecht op heeft gedaan...
Ik hoop voor je dat alles ok is.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Prikaccidant door onverantwoordelijk handelen collega's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:31

tinkermeisje schreef:
Je kunt nu toch niks meer doen. De grootste besmettingskans heb je op hepatitis b en daar ben je tegen ingeent. De kans op hiv is heel klein. Het hiv virus leeft ook maar heel kort buiten het lichaam, en aangezien het op een naald zat, kan het zijn dat dat al dood was.
Sterkte ermee en org dat dat protocol wordt aangepast! Dat is je afdeling verplicht naar de werknemers.


Een virus leeft niet en kan daarom ook niet doodgaan, maar het klopt dat de kans op besmetting met HIV heel klein is hoor. Er is namelijk in tegenstelling tot hepatitis b relatief veel van het virus nodig om iemand te besmetten.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Prikaccidant door onverantwoordelijk handelen collega's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:43

Wat een vervelende situatie! Ik las net dat je voor HIV 6 maanden moet wachten totdat je erop getest kan worden en ik hoop dat dat klopt, want ik dacht dat het altijd 9 maanden was...Gelukkig is de kans op besmetting klein, maar ik kan snappen dat je dat toch wel even duidelijk wil hebben na zoiets.

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:27

jeetje wat vervelend. Gelukkig zelf nog niet meegemaakt maar wel collega's/ Sommigen zijn zo onzorgvuldig.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:52

super vervelend dit zeg
maar ja, meer dan afwachten en straks bloed laten onderzoeken kun je niet
probeer jezelf er niet te druk over te maken
zou ook niet gaan zoeken naar "waar kan ik allemaal mee besmet zijn maar laat dat rusten tot je je laat testen

ik zou wle in de teamvergadering even aan de bel trekken dat iedereen zijn eigen zooi opruimt en dat het protocol echt aangepast moet worden
het valt me op dat er in veel verzorgingshuizen/verpleeghuizen het prikacc protocol niet echt heftig up to date is ..erg jammer
zeker voor p-ersoneel wat er de dupe van is zeg maar

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Re: Prikaccidant door onverantwoordelijk handelen collega's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:31

Ik maak me ook niet zo druk om een eventuele besmetting met wat dan ook, maar wil het zekere voor het onzekere nemen... de reactie van mijn eigen huisarts zei me al genoeg.

De teamleiders hadden beloofd dat ze afgelopen donderdag nog contact op zouden nemen met de verpleeghuisartsen n.a.v dit voorval en ons "prikprotocol", met de belofte mij terug te bellen.

Ik heb er dus niets van gehoord, daar ben ik wel erg pissig over !

Wat betreft de verantwoording van de collega's om gebruikt prikmatriaal op te ruimen... ik heb dit item al vaker aangekaart, zonder succes dus !

Ben reuze benieuwd of ik nog respons krijg van collega's wanneer ik terug kom van mijn vrije dagen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 00:25

mmm, komt me allemaal eng bekent voor
kan me voorstellen dat je er pissig om bent