Hoe conditie weer opbouwen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Hoe conditie weer opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:28

Zoals de meeste denk wel weten heb ik 3 weken geleden een longembolie gehad, 4 dagen opgenomen geweest, bloedprikken, blabla, je kent het wel.
Er is ook uitgekomen dat ik dus hevige bloedarmoede heb [had] en een foliumzuur tekort.
3 weken geleden kon ik echt helemaal niks meer zelf zowat, naar de wc gaan stond voor mij gelijk aan 100 etages trappenlopen [althans dat denk ik, heb nog nooit zoveel trap gelopen ] douchen was echt een ramp, kon mijn eigen eten niet eens snijden/prakken, beker vasthouden kostte zoveel inspanning.
Nu, 3 weken later heb ik wel het ergste gehad, maar nog steeds kosten dingen mij echt veel moeite, douchen maakt me nog steeds moe en traplopen moet ik ook altijd echt moed voor verzamelen.
Ben wel rustig aan weer bezig met stukjes wandelen enzo, maar wat dus mijn vraag ook is;
hoe kan ik nu mijn conditie weer echt goed opbouwen, want met stukjes wandelen kom ik er niet


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:37

Juist met stukjes wandelen kom je er.
Steeds een stukje verder als het gaat. Dan zul je merken dat je het steeds makkelijker gaat doen en straks weer zonder veel moeite naar de molen kan lopen.

Bij mijn moeder (is nu 2 weken thuis na 17 dagen ziekenhuis) valt fietsen ook in de smaak. Dit gaat wat makkelijker dan lopen en voor je gevoel gaat het dan beter.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:29

*heeft een bloedhekel aan fietsen *
Maar ga het idd wel weer proberen

Zwemmen schijnt ook te werken??

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:56

Ja...alle zgn cardio-training is goed, juist na een longembolie. Lopen, traplopen, fietsen, zwemmen.
Begin met eerst de tijd uit te bouwen en daarna pas de intensiteit.
Dus bijv. eerst 5 tot 10 min zwemmen, lekker rustig aan, afhankelijk van hoe je je voelt. Bouw het uit tot 30-40 min. En dan bijv. interval training, dus bijv. 1 min sneller zwemmen en dan weer 5 min rustig.
Het beste is om iig iedere dag 30 min per dag een inspanning te leveren, bijv wandelen of fietsen. Daarnaast 2 tot 3 keer per te sporten...
Maar begin lekker rustig aan...over nog 3 weken voel je je vast al beter.

O...paardrijden is ook best goed voor je conditie hoor