harde/ zachte lenzen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:10

Ik ben het inmiddels een beetje beu om steeds met m'n bril rond te lopen (vergeet 'm steeds, en zit niet fijn, staat me niet zo leuk.. )

Ik sta in het ziekenhuis onder controle ivm mijn ogen (heb aangeboren staar aan één oog, zie ik dus vrijwel niks mee, de andere is -1,75 ofzo)
Nou heb ik een paar jaar geleden harde lenzen gehad, op aanraden van het ziekenhuis.. die zeiden namelijk dat zachte lenzen niet goed voor m'n ogen zouden zijn maar blijkbaar ging dat vooral om lenzen die niet gekocht waren bij een opticiën.

Nou ben ik wel zuinig op het ene oog wat ik nog heb (of nouja, waar ik mee zie ), maar harde lenzen vind ik vreselijk.
Zeker met paardrijden enzo, ik verga van de pijn als er iets onder komt (en dat gebeurt nogal eens met rijden..) en daarnaast heb ik dan steeds wanneer ik knipper met m'n oog, zo'n raar gevoel dat de lens er weer terug opfloept..

Ik wil dus eigelijk wel graag zachte lenzen maar ik heb er totaal gaan ervaring mee. Zijn deze veel fijner als harde, ook met stofjes die eronder komen?
Ik ben namelijk bang dat wanneer ze weer zo tegenvallen, dat ze hier weer gewoon in de kast blijven liggen..

fjOrdenDrOll
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:13

ik heb ook zachte lenzen .
harde lenzen schijnen heel pijn te doen ik zelf heb nooit harde lenzen gehad .
maar zachte lenzen ik heb er totaal geen moeite mee
ik merk het niet eens als er een stofje onder zit.
met paardrijden enz. ook niet .

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:21

Ik heb vroeger harde lenzen gehad, een jaartje (in groep 8) en heb nu sinds de 1e (eh 7 jaar geleden) zachte lenzen. Heb nergens last van, kan er mee zwemmen, douchen, paardrijden, alles! Je voelt ze ook niet zitten. Heb er zelfs wel eens een nachtje mee geslapen (als ik bij iemand bleef slapen die geen lenzenspullen had, of als ik ze vergat) Nee, voor mij geen harde lenzen meer!

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:34

Mij bevallen ze goed..ff knipperen en zand ofzo is er weer uit.

Bij mijn opticien mag je ze eerst proberen, maar dat is ook echt een goede (en dure..) zaak.

Annamc1982
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:40

Ik heb sinds 6 jaar harde lenzen. Ik moet ook erg uitkijken met zand en stof enzo. Als de bak stoffig is zet ik toch liever voor de zekerheid mijn bril op..dan maar niet zo charmant..beter dan vergaan van de pijn wanneer je er een stofje in krijgt. Ik kan er iig niet mee zwemmen, dan verlies ik ze..dat is vervelend. Van mensen die zachte lenzen hebben hoor ik vaak dat ze er alles mee kunnen doen. Je moet ze wel vaker vervangen. Dus als het mogelijk is zou ik zeker zachte lenzen nemen..
Succes Groetjes Anna.

Lieke__
Berichten: 913
Geregistreerd: 09-04-06

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:44

Ik heb harde lenzen. Ik heb best wel vaak dat er een stofje in m'n oog zit, maar na een minuutje is dat er wel uit. Maar ik denk dat je het beste zachte lenzen kunt nemen.

D_Travis

Berichten: 4928
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Hgv Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:59

ik heb ook zachte lenzen, het bevalt me prima.
zoals boven staat beschreven kun je er bijna alles mee zoals zwemmen enzovoorts..
ideaal!!

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:20

ik heb ook zachte lenzen, ideaal!
iedere maand vervangen, dus regelmatig "vers" spul (vind ik ideaal als je bij paarden etc werkt, die fijne stofjes krijg je er zo moeilijk af)
er komt zelden iets onder (zeker niet als je ze goed schoon houdt)
je kan alles doen ermee
in slaap vallen is ook geen groot probleem (wel even wat lenzenspul in je oog doen en even laten weken, anders heb je zon zuignapeffect

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:01

Ik heb nu 3,5 jaar harde lenzen en bevallen heel goed. Ik gebruik alleen zachte lenzen met zwemmen, maar heb te droge ogen voor zachte lenzen. Maar harde lenzen is wennen in het begin maar volgens oogartsen beter voor je ogen.

Halina
Berichten: 419
Geregistreerd: 11-02-05

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:19

Ik heb zachte lenzen en vind ze erg fijn! In het begin moet je even wennen om ze in te doen maar als je dat eenmaal kan is het een fluitje van een cent.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:24

Hey, ik heb ook zachte lenzen en het bevalt me prima. alleen heb ik wel een probleem met in slaap vallen dan moet ik ze dus echt wel uit doen want dan worden ze zo droog dat ik niet zo goed meer zie. Als ik jouw was zal ik naar een goed bekend staande opticien gaan en ze daar eens alles goed doorlaten meten, daar kunnen ze de beste lens voor jouw bestellen, die geheel naar jouw maat is gemaakt. Bij de opticien waar ik altijd heen ga mag je ook een aantal proberen.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:48

Zwemmen jullie er ook mee? Raken ze niet niet weg?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:09

Nee hoor.
Aan harde lenzen kon ik niet wennen, deed de hele dag pijn. Ik heb nu al meer dan 10 jaar zachte lenzen, maar eigenlijk merk je nieteens dat je ze hebt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:21

Harde lenzen deden bij mij ook verschrikkelijk veel pijn.

Heb nu zachten en hierboven staat het ook al:soms vergeet ik ze zelfs zo lekker zitten ze.

En bij specsavers mag je nu eerst een maandje proefdraaien, en dan krijg je nog 2 maanden gratis.

Ideaal.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:23

Ik heb ongeveer 12 jaar zachte gebruikt, daarna kreeg ik intolerantie en moest ik aan de harde lenzen. Helaas. Zachte zitten veel lekkerder, vooral het wennen is een kleine (nou ja, grote dus) ramp met harde. Daarom snap ik mensen echt niet die nonchalant zijn met hun lenzen... als je ook gedwongen aan de harde wilt moet je er vooral af en toe mee gaan slapen... echt dat merk je niet maar is echt bereslecht voor je ogen. Zachte lenzen bedekken een gedeelte van je ogen waar ze zuurstof door zouden moeten krijgen (harde zijn kleiner dus hebben op dat vlak geen risico.) Daarom krijgen veel mensen vroeg of laat (niet allemaal, dus niet meteen roepen ikke niet) intolerantie voor zachte.

Ik draag nu mijn harde lenzen veel, na het wennen is het goed te doen. Paardrijden doe ik ook ermee. Echter wedstrijden waag ik er niet aan, ik heb nog een stel zachte, die vervang ik af en toe, die draag ik tijdens wedstrijden. Een paar uur per 2 weken is geen enkel probleem voor intolerante ogen.

Wat bij mij wel gebeurd is is dat mijn aderen in mijn ogen wat zijn doorgegroeid, door zuurstofgebrek -sluipend gevaar bij voornamelijk zachte lenzen, en echt daar merk je dus zelf niets van. Als dat te ver doorgaat kunnen er dingen gebeuren met je ogen die niet geweldig zijn... Ik wil het niet zo weten want ik was er door regelmatige controles op tijd bij, maar mensen, wees zuinig op je ogen!!! Blind worden door nonchalance willen we geen van allen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:33

Ik heb zowel zachte als harde lenzen gehad, helaas kunnen m'n ogen tegen geen van beide (>4 uur per dag houd ik niet vol, hoe ik ook opbouw.. niet genoeg traanvocht) en moet ik 't maar met een bril doen.. maar geloof me, zachte lenzen voel je veel minder zitten dan de harde Ook met vuiltjes, stofjes etc.

Het enige nadeel van zachte lenzen vond ik dan weer het indoen ervan.. harde lenzen was nog geen 5 minuutjes werk, met het indoen van m'n zachte lenzen was ik in het begin wel een half uur bezig (Maar dat zegt misschien meer over mijn hand-oog-coordinatie dan over de lenzen zelf )

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 00:23


Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 05:55

Ik heb van mn 16e tot mn 35ste harde lenzen gehad. Na het wennen zaten ze prima, voelde ze niet maar ohjee als er een vuiltje oid achter kwam
Daarna heb ik een jaar een bril gedragen omdat ik ook altijd had gehoord dat zachte lenzen voor mij niet geschikt waren. Na dat jaar toch maar weer eens geinformeerd (want inmiddels heb je natuurlijk maandlenzen) en ben ik aan de zachte lenzen gegaan. Nou, super!! Wilde nooit meer iets anders ik kon alles met die dingen zelfs met droog weer naar de duinen/strand met mn paard Alleen in slaap vallen was niet handig...
Tot ik op een gegeven moment last kreeg van mn ogen: toch zuurstofgebrek (ik draag mn lenzen langer dan de geadviseerde 12 uur per dag).
Was al bang dat ik weer aan de bril zou moeten (harde lenzen zijn echt geen optie meer) maar nu heb ik sinds 2 weken siliconen hydrogel lenzen, die laten heel veel meer zuurstof door dan normale zachte lenzen en tot nu toe ben ik er heel blij mee. Ik kan ze dragen zolang ik wil, Zelfs als ik per ongeluk ff in slaap val heb ik er geen last van!

Ik zou als ik jouw was gewoon langs de oogarts gaan (aangezien je al een probleem hebt met 1 oog, je hebt er tenslotte maar 2) en als die groen licht geeft naar een goede opticien gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:53

12 uur per dag? Ik heb ze ook gewoon altijd in, ik zie niks zonder en mijn sterkte wisseld nogal dus ik heb ook geen goede bril. Ik moet niet meer aan een bril denken, het staat me ook nog eens niet, dan ben ik echt lelijk.

Kiovili

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:42

Ik heb ook zachte lenzen. Ben er super tevreden over. Ik ben ook begonnen met harde lenzen maar ik kon er maar niet aan wennen. Ik voelde ze altijd zitten en zat alleen maar te knijpen met mijn ogen. Nu merk ik niet eens dat ik lenzen in heb.

Heeft er hier toevallig ook iemand ervaring met zachte DAGlenzen? Hoe is dat?

karin1986

Berichten: 484
Geregistreerd: 03-03-05

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:48

Ik heb ook zachte maandlenzen, daglenzen heb ik nog niet geprobeerd. Het bevalt me echt heel goed en ik hoor inderdaad dat je veel meer last hebt van stof met harde lenzen.

Je kunt het natuurlijk altijd een maandje proberen, daar heeft de opticien vast wel regelingen voor. Ik ga naar de Pearle en betaal zo rond de 120 euro per halfjaar.

Ik hoor trouwens wel veel slechte verhalen over Hans Anders lenzen, ze schijnen snel te scheuren en mijn broertje heeft heel erg last van die dingen.

maras

Berichten: 2348
Geregistreerd: 04-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:51

Ik heb zachte daglenzen, kan ze iedereen aanraden. Is wat duurder dan gewone maandlenzen maar beter voor je ogen. Dus neem daar geen risico mee en schaf gewoon daglenzen aan.

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:56

Ik heb sinds zaterdag zachte lenzen, voor het eerst lenzen dragen. Als ze in zitten vind ik het heerlijk, voel niets, kan goed zien, perfect dus. Maar het inbrengen...wat een dramaaaa, ik mag er gerust 3 kwartier voor uittrekken...pfff misschien iemand tips voor mij?!

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:15

Ik draag al 12 jaar zachte extra zuurstof doorlatende lenzen. Elke maand andere lenzen en als ik iets ga doen, waardoor ze kunnen beschadigen (zijn nu bezig met klussen) dan doe ik daglenzen in.

Betaal 110 euro per half jaar (maandlenzen). Daglenzen heb ik een hele zooi van gekocht voor 50 euro.

Ik heb nooit last van mijn ogen gehad met lenzen. Ben er wel heel voorzichtig mee!

Natasja_87

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:43

Ik heb eerst harde lenzen gehad, en die zaten nooit goed! Het deed ook steeds pijn als er wat onder kwam.

Nu heb ik sinds een paar jaar zachte maandlenzen, en ik heb nooit meer ergens last van!