harde/ zachte lenzen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astridhorse

Berichten: 1087
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Amstelveen

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:53

Ik heb ook zachte maandlenzen met cylinder, nog niet zo lang 3 maand ong.
Ben er superblij mee, toch lekker van mn bril af Haha!
Harde lenzen lijken me echt niks, hier heb ik nog geen enkel probleem meegehad, dus houd ze voorlopig nog wel Vork
Ik heb ook nu al het gevoel dat met mn bril mn ogen harder achteruit gingen dan met lenzen, maarja Clown

Anoniem

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:09

met zachte lensen in slapen is btw niet zon goed plan. het kan wel... maar de keren dat ik ze -dronken Clown - vergeten was werd ik met errrg rode vieze oogjes wakker Knipoog

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:15

ik weet dta het geen goed plan is, maar in sommige gevallen (denk aan dronken in slaap vallen zoals je zelf al zegt, onverwachts ergens logeren en geen vloeistof oid bijhebben, etc)

Anoniem

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:17

kan best een keertje als het maar niet iedere week paar keer is, dat lijkt me wel slecht voor je ogen Lachen

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:50

Nou fijne verhalen hier Tong uitsteken Ik heb sinds een halve week weer harde lenzen.Vroeger heb ik ze ook gehad.Ik heb der geen pijn meer aan maar zie nog wel vaak wazig omdat ze droog zijn.Ik vraag me af of ik wel genoeg traanvocht aanmaak!Maar goed met anderhalve week moet ik weer voor controle komen en hopen dat het dan goed is want ik wil zeker niet met een bril lopen!(heb ik vele trauma s van ivm vroeger gepest ermee)

Lau_Ra

Berichten: 895
Geregistreerd: 17-09-05

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:48

Ik heb zachte lenzen. Ze bevallen heel goed heb er helemaal
geen last van!

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:14

Ik heb harde lenzen.
Ik heb ook vaak last van droge ogen..dat is wel irritant. Moet mezelf aanleren meer te knipperen met mn ogen.
Ik vind lenzen persoonlijk fijner dan een bril.

marloe

Berichten: 4836
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Cuijk

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:35

Ik heb ongeveer een jaar harde lenzen gehad... Dat was dus totaal geen succes! Met naar school fietsen kreeg ik minsten 3x wat in mijn oog. Ik heb zelf een paar keer gehad dat ik in beide ogen een vuiltje kreeg en dat ik mijn ogen niet meer open kon doen. Rolleyes Met paardrijden ook een ramp, meestal deed ik mijn bril dan op.

Daarna zijn we over gegaan op zachte lenzen, gaat perfect! Haha! Ik kan er alles mee. Ja Ik ben er echt blij mee. Tong uitsteken

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:41

Ik heb zachte lenzen. Ik heb wel redelijk snel last van droge ogen bij bijv. het computeren, maar weinig last van stof bij de paarden.
Mijn vriend heeft harde lenzen als hij stof in zijn oog krijgt, vergaat hij echt van de pijn.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:07

De ooogarts is misschien wat lastiger bereikbaar, maar het is verstandig om die eerst even te raadplegen.

Ik ben een harde lenzen drager.
Wennen is inderdaad vervelend, en als er een stofje achter komt pijnlijk. Maar inmiddels ben ik er wel behendig mee. En gek genoeg heb ik bij de paarden eigenlijk net zo weinig last van stofjes als 'normaal'. De ene keer knipper ik het zo weg, de andere keer moet hij er even uit en afhankelijk van de situatie in m'n mond, onder de kraan of in de vloeistof.
Toen 1 van mijn lenzen gebroken was heb ik ook een poosje zachte lenzen gedragen. Erg comfortabel inderdaad, uithalen was alleen wat minder, ze zaten behoorlijk tegen mijn oog geplakt.

Wat ik nog niet gelezen heb wat betreft zachte lenzen is het grotere risico op infecties. Stof en vuiligheid onder de lens kan niet weggespoeld worden door het traanvocht, dus dat blijft zitten tot je ze er uithaald en schoonmaakt. Verder kunnen bacteriën e.d. makkelijker huisvesten op een zachte lens. Zeker als je een slechte schoonmaker bent, gelukkig heb je nu ook week en daglenzen.

Het voordeel en gelijk nadeel van harde lenzen is dat ze op je oog drijven. Er zit dus voor je gevoel (zeker als je ze begint te dragen) iets in je oog. Maar de functie van je oog blijft het doen. Er blijft traanvocht onder en over de lens spoelen.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:40

ik reinig men lenzen niet...
ik steek ze gewoon iedere avond in verse vloeistof, en pas sochtends als ik ze insteek, en als er een vuiltje opzit reinig ik ze door erover te wrijven, anders niet ...

Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:59

Vjellko schreef:
met zachte lensen in slapen is btw niet zon goed plan. het kan wel... maar de keren dat ik ze -dronken Clown - vergeten was werd ik met errrg rode vieze oogjes wakker Knipoog


ik heb ook zachte lenzen Lachen maar toen ik dronken was wist ik niet meer of ik de rechtse of de linkse wel in t goede potje had gedaan (eerlijk gezegd wist ik niet eens meer dát ik ze uit had gedaan Clown ) was nogal irritant want ik heb ongeveer een -0.5 verschil tussen mn ogen.

maar verder, zachte lenzen bevallen me prima! van stof heb ik nooit last.
alleen als ik te lang achter de computer zit worden mn ogen een beetje droog. achja, ik moet toch gaan minderen Bloos

GummyBear
Berichten: 3035
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:06

Ik heb nu sinds een half jaartje zachte lenzen. Ik heb een speciaal soort lenzen die je ook 's nachts in kan houden, dus ik merk amper dat ik lenzen heb. Lachen Ook als er een stofje ofzoiets onder zit, heb ik er totaal geen last van! Toch haal ik ze ongeveer 1 x per week eruit om ze even te reinigen met die lenzenvloeistof, is hygiënischer voor je ogen. Knipoog

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:09

Ik kan me niet voorstellen dat er lenzen zijn die je dag en nacht hoort te dragen Blond

GummyBear
Berichten: 3035
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:53

Kelly_ann schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er lenzen zijn die je dag en nacht hoort te dragen Blond


Bestaat toch echt. Knipoog Je kan ze natuurlijk ook gewoon elke dag eruit halen, maar dit is handiger.

karen001

Berichten: 24
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: bij deventer in de buurt

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:14

Ik heb zachte lenzen met cilinder. ik heb nooit harde gehad omdat ze mij deze adviseerden. ik heb er nooit last van ook niet als ik in een hele stoffige bak o.i.d. rij. wel 's avonds na veel tv kijken of computeren kan het een beetje wazig worden. verder doe ik er ook alles mee. Pling

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:23

Kelly_ann schreef:
Het voordeel en gelijk nadeel van harde lenzen is dat ze op je oog drijven. Er zit dus voor je gevoel (zeker als je ze begint te dragen) iets in je oog. Maar de functie van je oog blijft het doen. Er blijft traanvocht onder en over de lens spoelen.


aha, dus daarom floepen ze steeds terug op je oog als je knipperd, omdat ze zich niet aan het oog vastplakken?

Nouja, ik loop nog steeds met m'n bril rond Clown ..ga binnekort toch weer eens informeren.
Het indoen van m'n harde lenzen vond ik in het begin vreselijk, maar het uitdoen is een makkie Haha! ..bij zachte weer niet... en zoals jij het uitlegt, als er een grotere kans op infecties e.d. is, moet ik er toch nog maar eventjes over nadenken.. dat vind ik toch wel een beetje eng. Heb maar een oog waarmee ik zie, dus ik probeer er een beetje zuinig op te zijn Tong uitsteken

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: harde/ zachte lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:29