vlees/vegetarische:)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:32

Hallo allemaal:)

Ik ben sinds mijn verjaardag, 10 juni vegetarische geworden. Omdat ik het zielig vind dat dieren geslacht worden, alleen omdat de mens een stukje vlees wilt eten en ik ben ook gestopt met vlees eten omdat ik wilde weten of je lichaam er anders op zou reageren. En ik eet mischien maar heel erg kort geen vlees meer, maar ik merk wel dat ik veel meer energie over heb..
maar wie is er verder nog vegetarische? En ik heb gehoord dat je je vitaminen die meestal in vlees zitten moet bijvullen, maar met welke vitaminen? en waar zit nog meer vleesproducten in zonder dat je het weet?
En waarom eten jullie wel of geen vlees?

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:39

knap van je
mijn stukje vlees op mijn bord is me heilig(sorry)
zal het echt niet willen missen
tevens werk ik ook nog 2 dagen in een slagerij
goed vlees komt uit zijn eigen fokkerij vandaan.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:41

Patat is soms nog in ossewit, een dierlijk vet gebakken. (http://www.veganisme.org/?nieuws=331) Vaak moet je even extra opletten als je echt geen vleesproducten meer binnen wil krijgen.
Belangrijk is een rijk eetpatroon met vleesvervangers, goede groenten en veel noten (sowieso gezond). Evt. aanvulling op vitaminen is ook handig.
En dit vind je misschien ook leuk: http://www.vegatopia.com/

Zelf eet ik wel vlees, soms 5x in de week, soms helemaal niet. Ik voel gewoon een behoefte aan vlees, maar soms is 'ie wat minder. Ik eet ook graag vis, maar net zo graag vleesvervangers (vega vriendje).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:46

Waarom ik geen vlees eet? Ik ben op gegroeid met dieren. Naast de eet tafel in de tuin lopen onze kippen. Ik heb een aantal lammetjes ter wereld geholpen en hielp regenlmatig mee met de koeien. Ik kan het niet over mij hart krijgen op dan ok de dieren op te eten. Trouwens ook niet door mijn keel, moet werkelijk kokhalsen bij het eten van vlees.

Regelmatig. (eigenlijk elke dag) vleesvervangers eten is echt heel belangrijk. Op de meeste dingen kijk ik wel over er vlees in zit. Maar ik ben niet veganistis ofzo. Maar drink wel biologische melk en eet uitsluitend eieren van onze eigen kippen die los lopen.

In sommige geval is het belangrijk je voeding aan te vullen met vitamine pillen. Ik neem dagelijks multivitamnie en visoliepillen. Eet je wel vis? Anders moet je echt op een andere manier de "goede" vetten aan vullen.

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:48

Probeer is valess.
Super lekker eet het elke dag.
Ondanks dat ik geen vlees eet ben ik niet vaker ziek dan wel-vlees eters, heb ik veel energie en eigenlijk mis ik niks.

Eet wel 2 stuks fruit op een dag, máár dat zou iedereen eigenlijk moeten doen.

Sinds kort heb ik door hoe je vegetarische sausijzenbroodjes maakt mijn moeder proeft het verschil niet eens.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:02

Terorita ik vind het eigenlijk ook best wel knap van mezelf, want ik vind vlees eigenlijk best wel lekker en ik had niet gedacht dat ik het kon missen. Maar dat kan ik tot nu toe dus wel

Judith_cloud ja ik eet wel vis.

Chocotof in het ‘vlees’ van Valess zitten volgens mij wel dierlijke producten. En ik zou het recept van die vegetarische sausijzenbroodjes wel willen hebben. Kijken of ze heir thuis ook het verschil proeven, want de rest eet nog wel vlees. Wel al minder, gelukkig.

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:07

melissa_b schreef:
Terorita ik vind het eigenlijk ook best wel knap van mezelf, want ik vind vlees eigenlijk best wel lekker en ik had niet gedacht dat ik het kon missen. Maar dat kan ik tot nu toe dus wel

Judith_cloud ja ik eet wel vis.

Chocotof in het ‘vlees’ van Valess zitten volgens mij wel dierlijke producten. En ik zou het recept van die vegetarische sausijzenbroodjes wel willen hebben. Kijken of ze heir thuis ook het verschil proeven, want de rest eet nog wel vlees. Wel al minder, gelukkig.


In valess zitten geen dierlijke producten. Valess is van zuivel.
er zit dus wel melk in.
Maar het is zoo lekker.

Sausijzenbroodjes:
Men neemt bladerdeeg en 'gehakt' van Valess.
Je pakt een plakje blader deeg en rolt van het 'gehakt' een soort worstje die je midden op het plakje blader deeg legt.
Je legt het volgende plakje erop en drukt hem dan helemaal dicht.
Je legt hem in de oven en voila hij is klaar.

Het is heel simpel je moet alleen zorgen dat het pakketje helemaal dicht is anders klapt in de oven.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:08

chocotof bedankt ik ga het deze week een keer maken:)

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:30

Succes!
En post hier maar of het gelukt is.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:34

Chocotof schreef:
melissa_b schreef:
Terorita ik vind het eigenlijk ook best wel knap van mezelf, want ik vind vlees eigenlijk best wel lekker en ik had niet gedacht dat ik het kon missen. Maar dat kan ik tot nu toe dus wel

Judith_cloud ja ik eet wel vis.

Chocotof in het ‘vlees’ van Valess zitten volgens mij wel dierlijke producten. En ik zou het recept van die vegetarische sausijzenbroodjes wel willen hebben. Kijken of ze heir thuis ook het verschil proeven, want de rest eet nog wel vlees. Wel al minder, gelukkig.


In valess zitten geen dierlijke producten. Valess is van zuivel.
er zit dus wel melk in.
Maar het is zoo lekker.

Sausijzenbroodjes:
Men neemt bladerdeeg en 'gehakt' van Valess.
Je pakt een plakje blader deeg en rolt van het 'gehakt' een soort worstje die je midden op het plakje blader deeg legt.
Je legt het volgende plakje erop en drukt hem dan helemaal dicht.
Je legt hem in de oven en voila hij is klaar.

Het is heel simpel je moet alleen zorgen dat het pakketje helemaal dicht is anders klapt in de oven.


Zuivel is wel degelijk een dierlijk product.
Het is geen vleesproduct nee, maar ook niet veganistisch.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:40

zuivel is ene dierlijk product ja, en idd niet veganistisch

maar vegetarisch en veganistisch zijn dan ook twee verschillende dingen

veel vegetariers eten en drinken nog wel zuivel produkten en eieren ( ik zou wel voor biologische eitjes gaan want het scharrelei is 1 van de grootste grappen van de bioindustrie) en melk trouwens ook biologisch want voor gewone melk daar moeten tioch een boel kalveren voor gefokt worden die grotendeels ook in de slacht belanden en in de biologische agricultuur hebben die beestjes tenminste nog een leuk leven ( weiland ipv stal)

maar ik ben nu bijna twee jaar vegetariesch en het bevalt mij prima, ik ben gestopt met vlees eten omdat het me voor mijgezonder leek ...ik kan niet zo geweldig tegen vlees...dat vind mijn binnenkantje niet zo fijn

maar de vitamines waar je op moet letten is B vitamines, maar die haal je als vegetarier over het algemeen nog wel voldoende uit al je eten als je gevarieerd eet
als veganist heb je wel al snel een te kort aan vit B

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:43

Voor vegetariers is Valess zeker goed te doen.

Let ook op met kaas, zit vaak stremsel in en dat komt uit een kalfjesmaag. Maar er ligt genoeg kaas in het schap zonder stremsel erin!
Dus kleine moeite om die er tussen uit te pakken.
En inderdaad biologische eitjes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:45

Ik ben ook vegetarisch. Mn moeder die heeft een kookboek met allemaal vegetarische gerechten. Ik weet dus niet precies wat ik mis en wat in die gerechten dan ook zit.
Maar ik heb er iig ook meer energie door gekregen. Alleen ben ik wel te dun, en dokters zeggen dan altijd dat ik weer vlees moet gaan eten. Maarja dat doe ik toch niet.

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:53

ik ben ook vegetarisch
vooral valess vind ik een lekkere vervanger
en bij de patat een groentekroket

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:24

Anoniem schreef:
Ik ben ook vegetarisch. Mn moeder die heeft een kookboek met allemaal vegetarische gerechten. Ik weet dus niet precies wat ik mis en wat in die gerechten dan ook zit.
Maar ik heb er iig ook meer energie door gekregen. Alleen ben ik wel te dun, en dokters zeggen dan altijd dat ik weer vlees moet gaan eten. Maarja dat doe ik toch niet.


om aan te komen hoef je echt gene vlees te eten hoor
dat kan ook prima zonder vlees

_Marleen_

Berichten: 2921
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Edam

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:14

Heey

Ik ben vanaf m'n 8e uit mezelf vegetarisch, omdat ik het ook zo zielig vind voor die dieren.

Mijn moeder koopt altijd bij Deen/Albert Heijn vegetarische vleesvervangers, van smeerworst tot knakworsten tot dingen voor te barbequen. En lekker dat het is

xxx

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:19

In veel soorten snoep, oa spekkies, zit ook een dierlijk product. Komt van botten. Ik dacht dat dat glycerine was, maar helemaal zeker weet ik het niet.

_Marleen_

Berichten: 2921
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Edam

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:20

superlotje schreef:
In veel soorten snoep, oa spekkies, zit ook een dierlijk product. Komt van botten. Ik dacht dat dat glycerine was, maar helemaal zeker weet ik het niet.


Nee, het is gelatine.

xxx

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:26

Hey, ik ben ook vega!

Pas op met snoep, spekkies, kaas en M&M's.
In sommige producten zit gelantine, stremsel uit de lebmaag van koeien (dacht ik) en in M&M's zitten luizen om de M&M's een glans te geven. (Was een keer bij de Smaakpolitie ofzo)
Veel ingrediënten zitten verstopt onder de befaande E-nummers op verpakkingen. Je zou ze een keer kunnen opzoeken zodat je weet wat erin zit.
Zelf ben ik vega sinds m'n geboorte en heb dus ook totaal geen behoefte aan vlees. Ik eet vleesvervangers, bij de Super de Boer hebben ze lekkere vind ik. Ik drink wel melk, eet eitjes en maak gebruik van biologische kaas zonder stremsel dat afkomstig is uit de maag van een koe.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:30

draumpje schreef:
zuivel is ene dierlijk product ja, en idd niet veganistisch

maar vegetarisch en veganistisch zijn dan ook twee verschillende dingen

veel vegetariers eten en drinken nog wel zuivel produkten en eieren ( ik zou wel voor biologische eitjes gaan want het scharrelei is 1 van de grootste grappen van de bioindustrie) en melk trouwens ook biologisch
want voor gewone melk daar moeten tioch een boel kalveren voor gefokt worden die grotendeels ook in de slacht belanden en in de biologische agricultuur hebben die beestjes tenminste nog een leuk leven ( weiland ipv stal)

maar ik ben nu bijna twee jaar vegetariesch en het bevalt mij prima, ik ben gestopt met vlees eten omdat het me voor mijgezonder leek ...ik kan niet zo geweldig tegen vlees...dat vind mijn binnenkantje niet zo fijn

maar de vitamines waar je op moet letten is B vitamines, maar die haal je als vegetarier over het algemeen nog wel voldoende uit al je eten als je gevarieerd eet
als veganist heb je wel al snel een te kort aan vit B


Ik weet niet wat jij denkt hoor maar het vercshil tussen biologisch en niet biologisch is niet wel in de wei/niet in de wei. Wij hebben zelf wel de koeien zomer en winter op stal maar er hangt een ventialtor en de muren zijn half open gemaakt. Hier in de buurt lopen bijna alle koeien buiten en ik ken niet 1 biologische boer. Het verschil tussen biologische en niet biologische koeien is dat biologische koeien in andere stallen zitten (als je zoekt op potstal bij google vindt je er vast wel een plaatje van) en dat biologische koeien niet met peniciline behandelt mogen worden. Als zo'n koe ziek is mag ze dus alleen behandelt worden met biologische geneesmiddelen.

Verder is het einde van die biologische koeien natuurlijk ook de slacht, hoe wil je anders biologisch vlees krijgen .

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:32

_Nicky schreef:
Hey, ik ben ook vega!

Pas op met snoep, spekkies, kaas en M&M's.
In sommige producten zit gelantine, stremsel uit de lebmaag van koeien (dacht ik) en in M&M's zitten luizen om de M&M's een glans te geven. (Was een keer bij de Smaakpolitie ofzo)
Veel ingrediënten zitten verstopt onder de befaande E-nummers op verpakkingen. Je zou ze een keer kunnen opzoeken zodat je weet wat erin zit.
Zelf ben ik vega sinds m'n geboorte en heb dus ook totaal geen behoefte aan vlees. Ik eet vleesvervangers, bij de Super de Boer hebben ze lekkere vind ik. Ik drink wel melk, eet eitjes en maak gebruik van biologische kaas zonder stremsel dat afkomstig is uit de maag van een koe.


Volgens mij eten Joodse mensen geen rode M&M's omdat daar beestjes in zitten.(ik weet het niet precies hoor heb ik eens gezien op tv )

nikki_candy
Berichten: 120
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: giekerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:39

ik was vanaf mijn 8ste vegetarich, ben nu 18 en ben 2 weken geleden weer begonnen met vlees eten! Heerlijk.
ik moet er nog wel ontzettend aan wennen en ik kan ook nog niet veel vlees eten want dan kots ik alles weer uit
maar ben niet van plan weer op te houden met vlees eten. Ik zal alleen nooit van die kippepootjes of iets wat nog erg op een beest lijkt gaan eten.

condor1994

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-01-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:41

Ben niet vegetarisch maar kijk wel goed wat ik eet. Mijn vlees komt bij de scharrelslager vandaan. Eieren inderdaad alleen biologisch (waar een 0 op staat ), scharrel is echt een instinker! Verder eet ik meer vleesloze maaltijden per week dan andersom. En Valess is echt een topper!!
Laatst bijgewerkt door condor1994 op 20-06-06 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:41

Ik ben sinds mijn 8ste vegetarisch, ben nu 14.. bijna 7 jaar dus..
Ik ben het omdat ik me zo ontzettend schuldig voelde als ik bij dieren was, en ik ga heel mijn leven al heel veel met dieren om zeg maar.. Ik vond het gewoon oneerlijk.. Voel me echt niet beter als mijn pony, dus waarom zou ik hem mogen opeten?

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:52

Ben nu 24 en vanaf mijn 14e vegetarisch. 10 jaar dus. Eet helemaal geen vlees meer omdat ik dat stuk vlees accocieer met een levend beest. Hierdoor krijg ik het niet weg. Vooral als er bot, pees, spier en bloed (zo noem ik dat dan,... ) in zit. Ik eet wel vis, maar ook nauwelijks. Daarbij heb ik precies hetzelfde als met vlees. Dus alleen maar graatloze stukjes wat niet meer op een vis lijkt (vissticks)...

Als je geen vlees eet moet je goed opletten of je de volgende voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt:

- eiwitten. Tegenwoordig bevatten vele voedingsmiddelen eiwitten (hoewel vlees 1 van de grootste broonnen is). Een tekort aan eiwit zal niet snel ontstaan.

- ijzer. Vlees bevat veel ijzer. Let daarom op dat je genoeg voedingsmiddelen eet waar ijzer in zit, zoals bladgroenten en volkoren producten. In combinatie met sinasappelsap wordt het ijzer beter opgenomen. Calcium (bijvoorbeeld in melk) verslechtert de opname van ijzer, en kan beter vermeden worden.

- vitamine B12. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten. (ook kaas, melk, eieren etc.). Veganisten klrijgen dit dus helemaal niet binnen. Vegetariers wel, maar niet zo veel. Daarom slik ik elke dag een vitamine B-complex pilletje.

In de afgelopen 10 jaar dat ik geen vlees eet ben ik nog nooit ziek geweest daardoor. Het is wel zaak dat je voldoende gevarieerd eet, en voldoende groente en fruit neemt etc.