vlees/vegetarische:)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:04

Mocca schreef:
Ik eet vlees, omdat ik het lekker vind en tja, de natuur zit zo ook in elkaar. Dieren eten elkaar ook op.

Dt argument gaat gewoon niet meer op...
Er is niks natuurlijks meer aan het vlees tegenwoordig. Dieren doden hun prooi zelf, ik zie maar weinig vleeseters zelf met een speer achter een koe aanrennen Clown
Dieren eten het zo op, mensen eten het in stukjes, gekookt/gebakken en met kruiden.. Rauw vinden ze het vies en worden ze er vaak zelf ziek van.. Natuurlijk hoor Nagelbijten / Gniffelen
En inderdaad er is geeneens meer het besef dat het een dier is geweest..

Ik ben trouwens een ovo-vegetarier Vork

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:48

Lisa_Melody schreef:
Mocca schreef:
Ik eet vlees, omdat ik het lekker vind en tja, de natuur zit zo ook in elkaar. Dieren eten elkaar ook op.

Dt argument gaat gewoon niet meer op...
Er is niks natuurlijks meer aan het vlees tegenwoordig. Dieren doden hun prooi zelf, ik zie maar weinig vleeseters zelf met een speer achter een koe aanrennen Clown
Dieren eten het zo op, mensen eten het in stukjes, gekookt/gebakken en met kruiden.. Rauw vinden ze het vies en worden ze er vaak zelf ziek van.. Natuurlijk hoor Nagelbijten / Gniffelen
En inderdaad er is geeneens meer het besef dat het een dier is geweest..

Ik ben trouwens een ovo-vegetarier Vork


En dieren die vlees eten hebben het denk ik ook echt nodig om te overleven (denk hierbij o.a aan katten, die kunnen niet op 100% plantaardig voedsel leven, daar zijn ze niet op gemaakt), de vitaminen die in vlees zitten kunnen we ook via pillen slikken. Zo modern zijn we ook wel weer tegenwoordig. Ja Eigenlijk vind ik vlees eten uit de oertijd, toen ze nog niet zoveel hadden als nu. Nagelbijten / Gniffelen

Iesj_

Berichten: 1068
Geregistreerd: 17-02-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:12

lorie schreef:
Iesjee schreef:
Ik ben vegetariër,

maar er bestaan twee soorten.

gewoon vega: Je eet dan gewoon alleen geen vlees maar wel vis.
of streng vega: geen dieren bont of leer geen vlees en ook geen vis.

Ik ben gewoon vega...
Vis eet ikwel, en op een 1 of andere manier vind ik dat niet zielig... Knipoog Haha!



schat je haalt veganist en vegetarier door elkaar..

in princiepe mag je vis blijven eten.. maar er zijn mensen die dat ook niet willen Knipoog


Euhm ja :d

Saisha

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:16

ik vind persoonlijk dat het bij vegetarisch zijn gaat om het eten van een dier, of dat dier nou een vis is, of een koe, of een paard. naar mijn idee zijn mensen die vis eten dus niet vegetarisch, of iig niet echt helemaal..

verder zijn mensen oorspronkelijk planteneters! dat valt aan ons gebit e.d te zien, was ooit een documentaire over op discovery Vork

Iesj_

Berichten: 1068
Geregistreerd: 17-02-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:16

Lenneke_ schreef:
Iesjee schreef:
Ik ben vegetariër,

maar er bestaan twee soorten.

gewoon vega: Je eet dan gewoon alleen geen vlees maar wel vis.
of streng vega: geen dieren bont of leer geen vlees en ook geen vis.

Ik ben gewoon vega...
Vis eet ikwel, en op een 1 of andere manier vind ik dat niet zielig... Knipoog Haha!

Wat jij schrijft klopt niet helemaal.
Vega is een afkorting voor veganist. Je bent vegenist als je helemaal geen dierlijke producten gebruikt. Dus geen leer, geen melk, geen eieren, geen vlees...
Vegetarisch ben je als je geen vlees eet.

Vis eten vind ik nog zieliger dan vlees. Vissen worden gewoon te drogen gelegt tot ze dood zijn, met honderden tegelijk. Een koe krijgt een kogel door z'n kop en is opslag dood. In het slachthuis heerst ook helemaal geen angst ofzo. Een dier dat angst heeft verkrampt en dan is het vlees niet meer bruikbaar. M'n opa was slager.

Ik eet geen vis door de manier van doden en ik eet geen vlees door de manier waarop dieren gehouden worden. Bovendien vind ik het slechte zaak dat er massaal dieren gedood worden voor menselijke consumptie, geldt voor vlees en vis.


ok. ik eet wel gewoon vis.
Ik vind het ook gewoon zielig te bedenken dat er bijv. een kont van een varken op je bord ligt Knipoog

MarEst
Berichten: 198
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: emmeloord

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:13

Ik eet ook geen vlees, geen vis Haha!

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:38

Ik eet ook geen vis.



Nu hier toch zoveel vega's bij elkaar zijn: Weet iemand een leuk en betaalbaar vegetariersvriendelijk restaurant in maastricht?!?

paardKed

Berichten: 437
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:35

Ik ben ook vegatarische , je zou het even op de site van het voedingscentrum kunnen kijken hier staat alles wat je nodig hebt.

mirjamvd

Berichten: 985
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Woerden

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:57

Heb niet het hele topic gelezen maar anders moet je gewoon de zoekmachine van bokt eens gebruiken. Er zijn namelijk al meerdere topics geweest over vegetarisch zijn

Zelf ben ik het al...???...weet ik niet hoeveel jaar.
Mis het totaal niet, en slik af toe vitamie B bij. Verder eten wij thuis heel veel vleesvervangers. Mn broer is ook vegetarisch
Mn vriend niet maar die had ik laatst vegetarische sate voorgeschotel (bij AH, echt super lekekr) en die vond het ook echt heerlijk!
Naar mijn id heb je geen vlees nodig, ben net zo gezond als andere mensen en bijna nooit ziek Haha!

Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:58

Hallo mensen,
we hebben een topic in 'de HuisKamer' gezet voor vegetariërs.. Hier kunnen we gewoon gezellig
kletsen over vanalles en nog wat.. Tong uitsteken

Bokkende Vegetariërs; komen bij een!!

Ik zie jullie van zelf wel een keer verschijnen, denk ik Tong uitsteken

Edit: knap van jullie dat jullie Vegetarisch zijn, ik ken er namelijk wel een paar die na een tijdje
afhaken.. Clown (ik zelf niet, hoor Knipoog )

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:22

Als het om gezondheidsredenen is, kan ik me er iets bij voorstellen en anders... tsja, dat moet iedereen voor zich maar bepalen, maar ik kan me voorstellen dat als je ouders niet iets apart voor jou willen koken dat het dan moeilijker is om vol te houden. Gelukkig weet ik waar ik het voor doe, heb ik genoeg zelfdiscipline en is mijn moeder bereid om voor mij wat vegetarisch te koken en in Nijmegen houden ook mijn huisgenootjes er rekening mee.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:54

ik ben al 8 jaar ofzo vegitarier ... slik nu b12 bij en supradyn .
Ik eet veel groentes en fruit en maak vaak salade met noten ed . ik leef gezond en ben blij dat ik zo leef ...

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:58

Ik ben zes jaar vegetarier (sinds mijn zevende). Ik eet geen vlees, vis. En kroepoek is van garnalen gemaakt. In heel veel snoep (bijv, winegums, spekkies), ijs, taart zit gelatine en dat is van dierenbotten gemaakt. En in gewone(nederlandse)kaas zit dierlijk stremsel en dat is van de binnekant van een koeienmaag gemaakt. (waarvoor de koe dus geslacht wordt) Je hebt ook biologische kaas met plantaardig stremsel (bijv. bij de Albert Heijn, op de markt)

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:48

ik ben u al 8 jaar vega, vind het vegaspul gewoon lekkerder, zou zo vlees kunnen eten hoor, maar het hoeft van mij allemaal niet.

dingen waar dierlijk vet inzit heb ik geen problemen mee, het gaat mij niet eens om het dier.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:56

Francien_ schreef:
. In heel veel snoep (bijv, winegums, spekkies), ijs, taart zit gelatine en dat is van dierenbotten gemaakt.


Inderdaad, ik had pasgeleden ijshoorntjes bij de plus gehaald, kijk ik in de auto naar de verpakking: VARKENSGELATINE!! Je gaat toch geen dood varken in een ijsje stoppen?!?

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:58

verpakkingen kijk ik altijd grondig naar. daarom gaan mijn broer of ik ook mee met boodschappen doen Knipoog
mijn moeder let er bijna altijd op zo nu en dan vergeet ze het wel eens maar dan corrigeren we het als het nodig is Haha!
verder zit in veel soep ook runbder/kip/varkens boulion

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:09

Ik snap gewoon niet waarom er gelatine in snoep zit.
Zo kan ik het gewoon al niet meer eten, hetzelfde met kaas!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:12

Het wordt toch wel vermoord, of ik het nou niet eet. en dan kunnen mense wel zeggen elke kleine beetjes helpen. Nouik geloof daar in dit geval niet zo in. en vlees kan ik echt niet zonder. dat is voor mij altijd het lekkerste aan het eten Lachen

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:19

Karoliefje_ schreef:
Het wordt toch wel vermoord, of ik het nou niet eet. en dan kunnen mense wel zeggen elke kleine beetjes helpen. Nouik geloof daar in dit geval niet zo in. en vlees kan ik echt niet zonder. dat is voor mij altijd het lekkerste aan het eten Lachen


Het gaat er denk ik bij de meeste ook om voor het gevoel.
Voor mijn gevoel is het beter, en voor mij hoeven ze niet geslacht te worden!

En als iedereen zo denkt tsja..
Maar ieder zo zijn mening Knipoog

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 01:17

Ik ben ook vegetariër, nu 5 jaar. Ik heb weinig te melden wat hier niet al is gezegd, maar:

paardKed schreef:
Ik ben ook vegatarische , je zou het even op de site van het voedingscentrum kunnen kijken hier staat alles wat je nodig hebt.

ik zou het voedingscentrum niet aanbevelen als waardevolle bron van informatie. Zo was het misschien wel bedoeld, maar in feite is het gewoon een verhulde reclame-instantie. Dat is tenminste mijn indruk.

Kijk anders eens op de website van de nederlandse vegetariërsbond (www.vegetariers.nl). Die zijn weliswaar ook niet 100% objectief, maar die doen tenminste ook niet alsof.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 01:28

Ik weet niet of het al gevraagd, gezegd is, want ik heb geenn 7 pagina's doorgelezen, maar waarom eten sommige geen vlees, maar wel vis?? Dat is toch ook een dier geweest?? Dit snap ik dan niet, of je doet het goed, of niet .. Sorry als ik nu iemand beledig of zo, niet mijn bedoeling, maar met dierlijke vetten in frituurvet wordt wel rekening gehouden, maar met een vis niet ..

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:54

Ts,
weet je dat je nu de meeste kaassoorten ook iet meer kunt eten?
kaas wordt namelijk gemaakt van lepstremsel,oftewel kalfsmaag.

Er zijn wel soorten kaas die zonder gemaakt worden,maar dat zul je even bij een goede kaasboer moeten informeren.
Vroegah Clown ,toen ik nog vegetarier was ,had je trenta(vega kaas)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:43

Sannert schreef:
Ik weet niet of het al gevraagd, gezegd is, want ik heb geenn 7 pagina's doorgelezen, maar waarom eten sommige geen vlees, maar wel vis?? Dat is toch ook een dier geweest?? Dit snap ik dan niet, of je doet het goed, of niet .. Sorry als ik nu iemand beledig of zo, niet mijn bedoeling, maar met dierlijke vetten in frituurvet wordt wel rekening gehouden, maar met een vis niet ..

Er zijn ook mensen die geen vlees eten omdat ze het niet lusten, of omdat ze denken dat het beter is voor hun gezondheid om geen vlees te eten. Sommige van deze mensen eten wel vis, omdat ze daar geen bezwaar tegen hebben. Er zijn ook mensen die denken dat het dierenleed bij vissen wel meevalt, omdat vissen vaak (niet altijd) in het wild gevangen worden. En natuurlijk is het voor veel mensen moeilijker om medelijden te hebben met een vis dan met bv. een paard, omdat het gewoon een minder aaibaar dier is. Uiteindelijk is het ieders eigen keuze. Niemand is perfect en het is onmogelijk om altijd alles goed te doen, maar dat is natuurlijk geen reden om te proberen om tenminste een aantal dingen goed te doen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:49

Danielle_1 schreef:
Er zijn wel soorten kaas die zonder gemaakt worden,maar dat zul je even bij een goede kaasboer moeten informeren.

Lang niet alle kaasboeren verkopen vegetarische kaas, en veel daarvan verkopen best goeie kaas! Knipoog Bij natuurwinkels vind je wel vegetarische kaas, maar schrik niet van de prijzen, want het is wel duur!

Wist je trouwens dat de meeste wijnen ook niet vegetarisch zijn? De middelen die ze gebruiken om de wijn helder te krijgen zijn niet-vegetarisch.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:50

Eigenlijk zouden ze een hele koe moeten hebben liggen bij de slager, met kop, poten en alels er nog aan. Dat het vlees er zo wel even voor je uitgehaald wordt. Ik denk dat veel mensen er dan *opeens* geen zin meer in hebben! Haha! Of een kip met kop en poten er nog aan in de supermarkt.. Haha!