vlees/vegetarische:)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:54

ik eet mijn hele leven al geen vlees.
nou kun je inderdaad vitaminen goed gebruiken en zul je dat ook nodig hebben.
in vegetarisch zit veel voedingsstoffen die je nodig hebt maar niet genoeg.
om te zorgen dat je je vitamine gehalte goed op pijl houdt is door voldoende groente en fruit te eten maar ook genoeg vegetarische producten nemen.

nou hebben mensen vaak van maar je eet geen vlees dus wel vis, bij ij is dat het geval niet ik eet ook geen vis terwijl ze zeggen dat er veel vitamine in de vis zit. maar tot nu toe blijf ik gewoon zo eten zoals ik nu doe en heb geen vitamine gebrek of een gehalte tekort.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:54

Ik ben het ook nog half half, bij 'belangrijke' dagen eet ik wel vlees, maar verder niet (ik vind het trouwens niet eens lekker). Mijn huisarts heeft het me afgeraden ivm ijzertekort en lage bloeddruk ofzo iets. Daarom vind mijn moeder het ook niet meer oke, maar ja...

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: vlees/vegetarische:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:13

Ik merk dat er hier nog mensen zijn die denken dat je tekorten krijgt als je vegetariër bent. Eerlijk waar, als je geen vlees en vis eet, maar wel eieren en zuivelproducten en verder 'gewoon groente en fruit' hoef je je echt geen zorgen te maken. Je hebt niet eens vleesvervangers nodig om gezond te blijven. Wat de eiwitten betreft, daar krijgt de gemiddelde Nederlandse vegetariër meer en een gemiddelde Nederlandse niet-vegetariër zelfs véél meer van binnen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Plantaardig ijzer is moeilijker door het lichaam op te nemen dan ijzer uit vlees, maar uit onderzoek is gebleken dat vegetariërs die gezond eten niet zomaar een ijzertekort oplopen. Ik ben vegetariër en geef bloed, dus m'n ijzergehalte wordt regelmatig gecontroleerd en hij is altijd prima. Vitamine B12 vormt alleen een probleem als je ook geen zuivel en eieren eet, dus als je veganist bent, in dat geval moet je B12 tabletjes slikken. Gevarieerd eten is natuurlijk heel belangrijk, zowel voor vegetariërs als niet-vegetariërs. Mensen die zeggen dat je als vegetariër tekorten oploopt, zelfs al eet je gezond, zijn óf niet goed op de hoogte, óf ze verkopen bewust klinkklare onzin. Er zijn zelfs onderzoeken waar uit gebleken is dat vegetariërs gemiddeld gezonder zijn en langer leven dan niet-vegetariërs. Men vermoedt dat dit komt omdat... vegetariërs bewuster met hun voeding omgaan en dus gezonder eten. Haha!