Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 21:11

Vandaag weinig last gehad, terwijl ik toch best veel heb gedaan.
Niet gereden, maar een meisje (van 7) heeft "even" gestapt, dus heeft hij zijn beweging gehad.
Maandag heb ik weer les, ik doe rustig aan.
Kijken of dat gaat!

Karmandi

Berichten: 698
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:31

Hee Joni,
Dat is echt even schrikken zeg...
Sterkte ermee ::+:
Enne, hou ons wel even op de hoogte he, als je straks de uitslag hebt!

Ringetje

Berichten: 898
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: thuis

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:28

Miriano schreef:
Vandaag weinig last gehad, terwijl ik toch best veel heb gedaan.
Niet gereden, maar een meisje (van 7) heeft "even" gestapt, dus heeft hij zijn beweging gehad.
Maandag heb ik weer les, ik doe rustig aan.
Kijken of dat gaat!


Dat even duurde zeker wel ietsje langer Tong uitsteken
Reed je voor dat je wist dat je rug misschien gebroken was wel bijna elke dag?

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:44

WendyenMilan schreef:
nee, meestal als je rug gebroken is kun je niet meer lopen, omdat je rug in verbinding staat met je benen...
nahjaa.. sterkte in het ziekenhuis
xjee


Onzin! Het ligt eraan wat je in je rug hebt gebroken. Je rug breken is een hele algemene benaming van iets wat b.v. een wervel of het ruggemerg kan zijn. Bij het ruggemerg mag je er inderdaad vanuit gaan dat je verlammingsverschijnselen oploopt. Afhankelijk van waar kan dat dus van organen, zintuigen (gevoel) of beweging zijn. De hoogte van de breuk is bepalend van waar dat zit.
Bij een wervel is de kans op een verlamming kleiner. Want het kan het wervelichaam zijn of de boog (grotere kans op verlamming omdat die het ruggemerg beschermd) of 1 van de uitsteeksels.

Zelf heb ik bijna 8 jaar geleden bij een val van een paard een wervel gebroken. Het wervellichaam heeft toen zo'n klap gehad dat dat 8 mm is ingedrukt. Ik ben dus definitief bijna 1/3 van mijn onderste borstwervel kwijt.
Na de val ben ik naar huis gegaan, heb heet gedouched en mijn bed ingegaan. De volgende dag ben ik 'gewoon' naar mijn stage adres gegaan. Was toen 4e jaars fysiotherapie. Na een week vond ik dat ik toch nog wel erg veel pijn in mijn rug had en ben ik naar mijn huisarts gegaan. Nog dezelfde dag zat ik op de röntgenafdeling en aan het einde van de dag liep ik in een brace. Gelukkig geen gipscorset, had tijdens 1 van mijn stages al gezien wat dat voor onding was.
Mijn studie was (mede door tegenvallende resultaten) toen einde verhaal. Ik heb na 6 weken in een brace vervolgens ruim een jaar bij een fysiotherapeut en later mensendiecktherapeut gelopen.
Omdat ik niet zo fanatiek paard reed op dat moment heb ik jaren niet meer gereden.
De orthopeed heeft mij destijds verzekert dat mijn rug klachtloos zou herstellen. Voor mijn gevoel heeft hij daar niet helemaal gelijk in gekregen, het is en blijft een zwakke plek in mijn lichaam.

1,5 jaar geleden ben ik weer begonnen met paardrijden. Eerst een paar keer bij een goede vriendin, daarna 1x per week op een manege en tegenwoordig 3x per week op mijn verzorgpaard.
Ik merk dat het laatste half jaar de conditie en kracht van mijn rug stukken beter is geworden en ik tegenwoordig weer wat zwaardere spullen kan tillen zonder daarna een pauze in te moeten lassen omdat mijn rug pijn doet. Wel merk ik dat voorover buigen vervelend is. Gelukkig heb ik tijdens mijn studie destijds geleerd om niet alleen vanuit mijn rug te buiten, maar ook door mijn knieën te gaan.

Een lang verhaal, maar kortweg: het ligt eraan wat voor breuk het is en waar. Wel zal je dus moeten herstellen en revalideren want het is een pittige blessure.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:48

MIsschien een scheurtje oid?
Veel sterkte 6 juli....!

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 00:47

Ringetje; het werd 15 minuten Vork
Ik zat 2 dagen later op mijn paard; heb toch zeker wel gemiddeld 4 keer per week gereden, en gesprongen.
Veel getild.

BrankaZ; Klopt helemaal.
Sterkte met jouw rug.

Ik kan ook niet echt voorover buigen (nouja, recht komen is lastig).
Ik mag nu van mijn moeder níks meer tillen/ dragen.
Maar mag ook de leuke dingen niet meer doen.
Zoals trampoline springen/ paardrijden en dat soort dingen.

roosje84; Bedankt!
Ik geloof dat het ietsjes was verschoven ofzo, maar ik ben geen dokter, dus veel kon ik niet uit de foto's halen Nagelbijten / Gniffelen

Sas; Bedankt! Kusje

daantjuhhh

Berichten: 26914
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 04:59

BrankaZ schreef:
[
De orthopeed heeft mij destijds verzekert dat mijn rug klachtloos zou herstellen. Voor mijn gevoel heeft hij daar niet helemaal gelijk in gekregen, het is en blijft een zwakke plek in mijn lichaam.
[/quote]


Ik denk dat zoiezo een breuk vaak wel een gevoelige plek blijft als je veel inspanning hebt.
ZO heb ik een haarscheurtje in mijn voet gehad na een val met paard.
Als ik nu veel loop of ongewone dingen doe zoals zwemmen voel ik ook nog steeds pijn.
En het is al 3 jaar geleden

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:19

Jeetje, hoop voor je dat hij niet gebroken is geweest..
Heb ik met m'n enkel gehad, het paard gleed uit en woem daar lagen we met z'n beide.. Hij viel op m'n rechteronderbeen, gelukkig sprong ie wel direcht weer op. Maar fijn m'n enkel was die avond best pijn dik en enorm blauw. 3 maand later toch nog maar eens naar dokter geweest omdat het nog steeds wel wat gevoelig was Bloos Waren dus mijn enkelbanden gescheurd geweest Bloos! Ik met m'n domme kop aan het kickboxen, fietsen, werken (best zwaar) paardrijden en noem maar op Clown

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:17

daantjuhhh;
Dat denk ik ook wel...

wendely;
Ja, ik heb dus ook nog van alles gedaan Nagelbijten / Gniffelen
Hoop dat het daardoor niet verergert is!

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:22

Heb dat ook eens gehad, ondertussen zo'n 4 jaar geleden denk ik zo ongeveer. Ben toen ook op dezelfde manier gevallen, en mijn rug is toen in elkaar geschoten, en gelukkig, door de 'elasticiteit' trug uit elkaar gegaan...Maar mijn ruggenwervelfacetjes zitten nog steeds te kort opeen. En heb daar nog steeds tamelijk wat last van. Maar om de zoveel tijd ga ik eens naar de osteopaat, die mijn rug terug wat loswerkt, en dan kan ik er wel weer tegenaan voor een tijdje...Helemaal genezen kunnen ze dat niet, maar door de spanning er wat af te halen die op de spieren zit, heb ik wel minder last...

Misschien een tip? Knipoog

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:27

Ik wacht rustig op de uitslag van de scans.
De arts daar zal wel zeggen wat we eraan kunnen doen.

Bedankt!

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:33

Veel succes !! OK dan!

Maar een afspraak met een osteopaat kan nooit kwaad, eigenlijk is het voor iedereen aangeraden, om ongeveer 1 maal per jaar naar een osteopaat te gaan, om even de spanning van spieren enzo te halen,... Knipoog

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:09

Daar weet ik verder niks van Lachen

Bedankt!

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 23:48

Vandaag weer gereden (les).
Kreeg toch weer last. Meer van de spiertjes dan van mijn wervel(s).
Op tijd even gerust en rustig aan gedaan.
Toen ik er meer last van kreeg zijn we meteen gestopt.

Ik denk zelf dat ik last van die spieren heb omdat ik al een hele tijd niet meer heb gereden.
Maarja, dat zal de dokter wel zeggen! Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:25

Miriano schreef:
Ik denk zelf dat ik last van die spieren heb omdat ik al een hele tijd niet meer heb gereden.
Maarja, dat zal de dokter wel zeggen! Lachen

Dat zal wel meevallen, je hebt maar een paar dagen niet gereden.
Maar ja

JessyHorse
Berichten: 148
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:32

Ik heb vorig jaar oktober mijn rug op 2 plaatsen gebroken door een val van een paard. (wat is de paardensport toch gevaarlijk he??). Ik kon daarintegen niet opstaan. Ik kreeg mijn rug niet recht en m'n benen werkte niet mee. Ben met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis waar ik 2 weken heb gelegen. Ik kreeg een boomstam behandeling, oftewel niet lopen, zitten niet draaien. Alleen meer liggen op mijn rug. Moest geopereerd worden omdat 1 wervel is gaan splinteren. Heb alleen van de onder wervel veel last van gehad en nu nog trouwens. De bovenste wervel hebben ze niks aan gedaan en heb er ook geen last van gehad (alleen na de val wat ademhalingsproblemen). Het ligt er idd aan wat je breekt in je rug. De meeste wandelen nog lekker door en andere kunnen vanaf hun middel niks meer.

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 16:32

Sjonniej schreef:
Miriano schreef:
Ik denk zelf dat ik last van die spieren heb omdat ik al een hele tijd niet meer heb gereden.
Maarja, dat zal de dokter wel zeggen! Lachen

Dat zal wel meevallen, je hebt maar een paar dagen niet gereden.
Maar ja

Ik heb een hele tijd niet vaak gereden.
2 a 3 keer per week, meer niet.
Ik weet denk ik zelf wel hoelang ik niet meer heb gereden?

JessyHorse; Da's wel balen zeg!

Bedankt!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:22

Als jij 2-3 per week ben blijven rijden, dan ligt deze pijn er niet aan omdat je zo weinig rijdt. Maar dat komt gewoon omdat je rug niet in orde is.

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 21:06

Wat jij wil joh.

Ik denk er anders over.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:16

Je kan lekker eigenwijs doen, maar mijn ervaring is dat ze wel gelijk heeft. Ik rij nu 3 keer per week en krijg doorgaans geen last van mijn rug. Toen ik door ziekte van mijn verzorgpaard een aantal weken niet had gereden kreeg ik wel wat last van de spieren in mijn rug. Ook bij het rijden zonder zadel merk ik dat ik de spieren in mijn rug meer belast. Of als ik minder lekker in mijn vel zit (b.v. net ziek ben geweest).
Maar als ik eens een keertje oversla (zoals vandaag i.v.m. de warmte) dan krijg ik morgen echt niet ineens last van mijn rug.
Denk dat je er goed aan doet om het advies van de arts op te volgen, de 'garantie' op je lijf is waardeloos en zeker een rug is een kwetsbare plek. Heb je daar eenmaal een blessure aan opgelopen dan kan je daar de rest van je leven in meer of minder mate last van houden. En als je de blessure verwaarloosd is dat dus meer.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:49

Joh, wat jij wilt.
Ik ben zelf alleen ook zo heerlijk doorgegaan: "Agh, je neemt een pijnstiller als het niet meer uit te houden is of gaat een uurtje liggen en het is over. Je denkt toch niet dat ik ga stoppen met paardrijden, de huisarts zei tenslotte dat het alleen spierenkwestie was, dus waarom second opinion?!"
Helaas pindakaas, heb ik zo wel ruim een jaar met verschoven wervels rondgelopen, waarvan de meeste rechtgezet konden worden door een manueel therapeut. Helaas is mijn 5e lendewervel door regelmatige overbelasting ook naar voren geschoven, en hierdoor loop ik nu al een jaar in een brace (met een operatie op de hoek van de straat). En ik kan je vertellen dat dat niet aangenaam is.

Maar je mag van mij doorrijden, als je maar niet over een paar maanden komt zeiken dat het allemaal teveel is geweest.

Maar van 2-3 keer per week paardrijden hoor jij geen spierpijn te krijgen. Dan zit er iets niet goed.

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 23:23

Het is geen spierpijn.
Ja, ik bén eigenwijs.
Ben destijds niet naar de huisarts geweest, omdat ik dacht dat het wel weg zou gaan.

Ik wacht nu ook rustig op de uitslag.
Gister en vandaag wél gereden, ik kan mijn paard ook niet tig dagen laten stilstaan,
dan zit hij weer zo vast als ik weet niet wat.
En hij heeft ook al zat rugproblemen (gehad).

Maar ik heb geen zin om stil te gaan zitten;
ik heb er al 3 maanden mee rondgelopen, en ze hadden blijkbaar toch niet zo'n haast in het ziekenhuis.
Dus zal het allemaal wel meevallen.

Nja, toch bedankt!
Ik houd me rustig.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:13

Wat jij wilt Lachen

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:15

Sorry, ik vind je een beetje bot overkomen naar Sjonniej toe.
Ze bedoelt het goed!

Stil zitten hoef je ook niet, maar ik zou gewoon oppassen met zwaardere inspanning.
Ik zou in ieder geval zuinig zijn op je rug, die heb je maar 1.
En rugpijn kan toch behoorlijk vervelend zijn.

Ik zou ook wachten met paardrijden totdat je de uitslag hebt.
Wat is belangrijker? Dat je paard even wat minder beweging krijgt of jou gezondheid ?

Succes ermee..

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Val van paard --> Misschien rug gebroken geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 13:16

Sorry als het zo overkomt, het is niet zo bedoeld.

Ik mag van ons mam ook níks tillen, niet galoperen, etc etc.
En ik rijd niet langer dan 30 minuutjes, en zwaar is het niet.
*Gaat niet met het paard*

Bedankt!