mensen die ook multiple sclerose hebben?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:06

hoi hoi, zoals je in mijn profiel kan lezen heb ik ms (multiple sclerose) ik vroeg mij af of er hier nog meer mensen zijn met deze ziekte...ik kan steeds moeilijker lopen en ook mijn handen zijn vaak pijnlijk en ik heb er weinig controle over verder speelt bij mij de moeheid (nee ik heb geen me)nogal eens op dan kom ik gewoon niet vooruit letterlijk en figuurlijk,ook ben ik erg vergeetachtig geworden en dat is soms behoorlijk lastig .
begin dit jaar heb ik 3 infuuskuren prednison gehad (die hebben niks geholpen)ook heb ik al diverse medicijnen geprobeerd voor verschillend klachten maar dan krijg ik weer heel veel last van de bijwerkingen. Ook warmte (ligbaden ,zonnebank e.d) is slecht dan krijg ik meer klachten dus momenteel heb ik heel veel last van het warme weer en ik vind de zon zo fijn wehhh
greeetz

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:54

Ik heb net vernomen van TS dat ME en Muliple Sclerose verschillend zijn, zou je hem misschien willen uitleggen?

Ach gut
Laatst bijgewerkt door avanoort op 30-06-06 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:57

ik heb geen ME dat is iets heel anders ik heb MS: Multiple sclerose
maar meer mensen denken dat het zelfde is maar dat is het dus absoluut niet maar maakt niet uit
groetjes madrieka

leonie_1986
Berichten: 1994
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Nederweert

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:06

ME is idd totaal wat anders. Weet wel wat over MS omdat ik me erop school mee bezig heb gehouden (Verpleegkunde). Heel veel sterkte

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:06

Vriendjes zijn?

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:14

ms betekend dat de beschermlaag van de zenuwuitlopers in je hersenen wordt aangetast waardoor functies zoals zien ,voelen ruiken worden aangetast maar ook de functie 's die bv aangeven nu moet je je been optillen waardoor je dus niet meer kunt lopen dit kan ook gebeuren met armen .spraak,
veel voorkomende klachten zijn:moeheid,oogzenuw ontsteking,krachtverlies in armen of benen.verminderd gevoel,pijn,blaas/darmproblemen,evenwicht en coordinatieproblemen,problemen met denken,stemmingsstoornissen,gevoeligheid voor hoge of lage temperaturen,en er zijn nog veel meer andere klachten ik zelf loop momenteel met een elleboogkruk.Ik kan slecht zien en ook mijn handen zijn pijnlijk en krachtloos,mijn benen willen ook niet helemaal meer wat ik wil ,ik moet mijn dagelijkse bezigheden altijd aanpassen aan hoe ik me die dag voel.Ms is chronish en ik heb de vorm Relapsing Remitting dat houd in dat je soms een aanval jrijgt en soms gaat het wat beter
greeetz

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:18

laquintatje schreef:
ME is idd totaal wat anders. Weet wel wat over MS omdat ik me erop school mee bezig heb gehouden (Verpleegkunde). Heel veel sterkte


dank je er zijn nog steeds zoveel mensen die ms en me door elkaar halen en ik snap de verwarring ms-me een letter verschil maar de ziekte is idd heeel wat anders
greeetz

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:18

avanoort schreef:
Vriendjes zijn?

tuurlijk !!!!!

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:20

Ik heb het niet, mijn tante heeft het.
Vroeger reed ze paard, was altijd bezig; nu zit ze in een rolstoel, kan niks meer met haar handen/benen, hersens worden aangetast en ze kan haar hoofd niet lang meer overeind houden. Ze heeft allemaal apparten ''in'' zich, waarmee ze medicijnen krijgt, en word gevoed, en urine mee word afgevoerd.
Ze zit nu in een verplegingstehuis, ze heeft nu denk ik zo'n 20 jaar MS, en het gaat steeds harder achteruit.
Ik wens jou ook heel veel sterkte, en hoop dat jij nog lang alles goed kunt gebruiken, want die ziekte, is echt vreselijk.

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:23

Paula schreef:
Ik heb het niet, mijn tante heeft het.
Vroeger reed ze paard, was altijd bezig; nu zit ze in een rolstoel, kan niks meer met haar handen/benen, hersens worden aangetast en ze kan haar hoofd niet lang meer overeind houden. Ze heeft allemaal apparten ''in'' zich, waarmee ze medicijnen krijgt, en word gevoed, en urine mee word afgevoerd.
Ze zit nu in een verplegingstehuis, ze heeft nu denk ik zo'n 20 jaar MS, en het gaat steeds harder achteruit.
Ik wens jou ook heel veel sterkte, en hoop dat jij nog lang alles goed kunt gebruiken, want die ziekte, is echt vreselijk.

dank je en wat akelig om te lezen van je tante ,ik hoopidd dat ik nog een aantal jaren blijf zoals ik nu ben want....
ik heb het nu 12 jaar maar de diagnose is definitief geworden in januarie dit jaar
eerst heb je possible ms
en dan zeggen ze je hebt ms als alle tests duidelijk zijn
groetjes

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:33

Ik vindt het heel naar voor je! Ach gut

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:34

avanoort schreef:
Ik vindt het heel naar voor je! Ach gut

dank je maar carpe diem en live goes on
groetjes

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:39

Mijn moeder heeft al 14 jaar MS. Ze heeft gelukkig nog maar 1 echte aanval gehad.
Ze krijgt het wel steeds moeilijker merk ik. Het lopen gaat slechter en haar ogen gaan erg achteruit. Verder heeft ze erg last van die stemmingswisselingen en vergeetachtigheid. Wij in het gezin kunnen erg meestal goed mee leven hoor, maar voor buitenstaanders is het soms onbegrijpelijk. Die denken dat ze een ongelofelijke zeur is maar ze vergeet gewoon de dingen die ze gezegd heeft. Daardoor kan ze over 1 ding 6 keer per dag wat zeggen, daarbij heeft ze niet door dat de manier waarop ze het zegt niet zo vriendelijk is.

Gelukkig heeft ze verder nog weinig lichameljke klachten, maar zoals je zegt. Dat kan met een dag anders zijn.
Heel veel sterkte iig!!

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 15:46

ik kan me idd ook inleven in die vergeetachtigheid ik ik zeg soms ook wel een seen aantal keer hetzelfde en ook vergeet ik heel veel dingen,ik heb toen ik 15 was een hele erge aanval gehad en van af begin dit jaar is er ook weer wat actief en we krijgen het niet echt onder controle met medicatie ik heb al 3 kuren prednison achter de rug dit jaar.
groetjes madrieka

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 18:18

met mij gaat het nu best goed aleen vroeg ik me af of er nog andere menden van mijn leeftijd zijn die ms hebben en wat hun ervaringen zijn
groetjes madrieka

Bosprez

Berichten: 1152
Geregistreerd: 18-05-05

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:43

Ik ken iemand die dit ook heeft, maar het is nog maar sinds ik denk een jaar dat ze het ondekt hebben.
ze had het er eerst moeilijk mee maar nu gaat het goed.
Ik zie ze wel niet zo veel maar als ik ze zie vind ik dat ze wel (hoe moet ik het zeggen?) uit de voeten kan?
Maar is dat niet zo een "vallende ziekte" die plots opkomt?

in ieder geval,
ik kijk naar je op dat je zo optimistisch door het leven gaat!
heel veel sterkte en succes! Ach gut

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:54

Mijn moeder heeft MS.
Laatste tijd steeds meer schubs gehad, ze kan niet meer lopen, gebruik van armen gaat slecht, ziet slecht, problemen met praten etc.
Het is nu zo erg geworden dat ze gaat verhuizen naar zo'n soort verpleeghuis in Zoetermeer.

Ik hoop dat het bij jou een stuk positiever verloopt! Heel veel succes iig, het is een slopende ziekte helaas.

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: mensen die ook multiple sclerose hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 10:13

Lautjuh123 schreef:
Mijn moeder heeft MS.
Laatste tijd steeds meer schubs gehad, ze kan niet meer lopen, gebruik van armen gaat slecht, ziet slecht, problemen met praten etc.
Het is nu zo erg geworden dat ze gaat verhuizen naar zo'n soort verpleeghuis in Zoetermeer.

Ik hoop dat het bij jou een stuk positiever verloopt! Heel veel succes iig, het is een slopende ziekte helaas.

dank je met mij gaat het momenteel erg goed (niet te hard roepen natuurlijk)
wens je moeder maar sterkte
groetjes madrieka