Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 11:35

Kwaaltje begint op me handen en voeten op te spelen, al tijdje last van maar niet zo erg. Nu begint het met dit warme weer wel heel erg extreem te worden. Me handen en voeten jeuken verschrikkelijk en ik kan me erdoor ook slecht concentreren op mijn werk.
Mede vanwege de € 30 graden dat het binnen is Boos!

Mijn handen vervellen al een tijdje een beetje, maar nu met dit warme weer zweten ze heel erg en jeukt het verschrikkelijk. Zelfde geld voor mijn voeten, bewust al open schoenen aan gedaan. Gister niet en dat was ook al een ramp, maar vooral binnenkant van mijn voeten jeuken verschrikkelijk. Op mijn voetenaan de binnenkant zie ik ook echt rode bultjes/ blaasjes die zo´n beetje de jeuk veroorzaken. Mijn handen vervellen dus juist en zijn rood met minder opvallende bultjes.

Iemand idee wat het kan zijn?

En liever nog, iemand een idee hoe ik van die nare jeuk kan verminderen?

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:11

[quote="Bienotje"]
Mede vanwege de € 30 graden dat het binnen is Boos! quote]

is het altijd 30 euro graden? Clown sorry Haha! ik heb geen idee wat het is. miss kan je ze insmeren met iets? gewoon een teltje water voor je voeten kan ook goed doen. succes Lachen

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:18

Je voeten kun je insmeren met mentholpoeder maar aangezien dat nogal wittig is lijkt dat me voor je handen niet echt ideaal... Tenzij je het héél goed uitsmeert natuurlijk maar ik weet niet hoe goed het dan nog werkt.

maaikemuis
Berichten: 5299
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:20

Ik heb geen idee wat het kan zijn. Het klinkt mij als exceem in de oren. Daar heb ik zelf ook altijd heel erge last van met dit weer. De bovenkanten van mijn voeten zitten onder de rode plekken, mijn knieholtes jeuken dat het niet leuk meer is en ga zo maar door. Omdat het vaak ook vochtig is bij mij, door zweet en ook door lymfevocht dat uit de open stukken komt, poeder ik de plekken met talkpoeder van zwitsal. Dit zorgt ervoor dat het vocht wordt opgenomen en de jeuk verminderd, daarnaast zit er ook een soort olie op dat poeder waardoor het wel soepel blijft. Daarnaast ben ik ook altijd in de weer met exceemzalfjes. Als het zo blijft zou ik als ik jou was even naar de huisarts gaan, deze kan dan middeltjes voorschrijven die de jeuk en roodheid tegengaan.

Succes ermee!

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:08

Dit klinkt me zeer bekend in de oren. Heb er ook last van. Naar mijn mening is dit dyshydrotische hand en voet eczeem. Er wordt vermoedt dat het een relatie heeft met voetschimmel. Het is zeer hardnekkig! Kom er maar niet vanaf. Het begint met zeer kleine blaasje op de handpalmen (lijken net lichaamscellen, gevuld met vocht en een donker stipje in het midden). Dat gaat enorm jeuken waardoor je het "kapot" krabt. Vervolgens droogt het uit en krijg je schilfers.
Onder mijn voeten had ik grotere blaasjes.

Had eerst een hormoonzalf van de huisarts gekregen in combinatie met anti voetschimmelzalf (miconazolnitraat). Dit hielp, maar het kwam weer terug. Heb nu een sterkere hormoonzalf. Mocht ik maar een week gebruiken. Het hielp heel goed, maar nu ik gestopt ben komt het toch weer terug...

Moet er dus toch weer mee terug Boos!

Maar als ik het zo hoor heb jij hier ook last van. Zoek eens wat op google, op dyshydrotische handeczeem.

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:12

mentholpoeder als het open is zonder de menthol halen gewoon bij de drogist.
doet wonderen.

gr gemma

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:13

Takkel, ik denk dat je gelijk hebt.

Ik heb zelf ook last van zo'n vorm van eczeem en het heeft inderdaad een link met voeteczeem. Maar het is ook een vorm van contact eczeem, ik krijg het bijvoorbeeld acuut als het om alle soorten citrusproducten gaat. Een sinaasappeltje persen gaat dus niet meer.

De meest effectieve oplossing die ik heb is Teatree olie (theeboom olie dus). Je kunt het rechtstreeks gebruiken op een watje of doekje met een klein beetje water, maar ik meng vaak een bakje met vettige creme (liefst nivea uit zo'n blik!) met een hele boel druppels en dan elke dag minstens twee keer insmeren.

Misschien dat je de geur niet prettig vind, maar het werkt echt fantastisch. Overigens komt het na een tijdje niet meer smeren wel geleidelijk aan weer terug.

Een echte definitieve oplossing is er naar mijn weten niet, je kunt alleen maar symptomen onderdrukken, aangezien het van binnenuit schijnt te komen.

Ik kreeg trouwens het advies om GEEN mentholpoeder te gebruiken, weet alleen zo snel niet meer waarom....

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:16


Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:18

Oh ja, weet weer waarom je geen talkpoeder mag gebruiken: dat droogt uit en juist dat uitdrogen is een mogelijke oorzaak van deze vorm van eczeem.

Je verkoelt dus misschien heel eventjes, maar uiteindelijk maak je het alleen maar erger!

Dus, lekker vetten. De vetter, de beter!

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:19

ja, die zalf die ik nu heb werkt ook wel, maar je kan moeilijk je hele leven zware hormoonzalf (Cutivate creme, corticosteroïden) blijven smeren. Zodra ik stop komt het weer terug.

De huisarts wil me ook al niet doorsturen naar de dermatoloog :S
Ik heb na een uurtje zoeken op internet er meer verstand van dan mijn huisarts!

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:24

Wat een flauwekul dat je huisarts je niet door wil sturen.

Hormooncremes zijn hartstikke slecht voor je huid, op den duur wordt die heel erg dun met alle complicaties van dien. Ik smeer die troep uit principe niet, dan maar een keer stampvoeten van de jeuk!!!

Ik zou eisen dat je doorverwezen wordt en anders even een briefje bij een andere huisarts halen.

Als ik jou was zou ik toch eens die teatree olie in combinatie met vette zalf proberen. Bij mij was het echt een heel probaat middel. Die teatree olie ontsmet heel sterk waardoor schimmels op de huid geen kans krijgen en de vette zalf houdt de huid heel zacht en soepel waardoor die minder snel beschadigd of gaat schilferen.

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:28

Klinkt zeker als een goed alternatief! Teatree olie is ideaal spul voor van alles en nog wat. En ja, ik ga van de week bellen met de huisarts dat ik geen zin heb om steeds zwaardere hormooncremes te gaan gebruiken. Misschien wil een dermatoloog er moeite voor doen om na te gaan wat de oorzaak is. Het is bij mij in april begonnen. Onder mijn voeten was het toen heel erg. Dat is inmiddels weggegaan door miconazolnitraat, maar mijn handen blijven maar zo.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:30

probeer balneum hermal eens, dat helpt zo ontzettend goed tegen eczeem en jeuk !!!

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:58

Ik ben dus niet de enige met een ´onverklaarbaar´ iets.. Ik word iedere keer weer als het weer omslaat en vooral als het warm is gek van de jeuk, maar ja. Niemand snapt dat of heeft dat ook dacht ik. Maar ben dus niet de enige. Ik weet hoe vervelend al die jeuk is.

Bedankt voro de link!

Ikzelf heb er een paar jaar terug ook al een drietal huisarts bezoeken aan besteed. Heb ook micon....... (nog iets) gesmeerd totdat mijn handen tot bloedens toe rood en droog werden. Later weer andere zalf en nog steedsniet goed, geïndigd met een ´erfelijk iets, niets aan te doen en gaat op ca. je 23e over´

Tot zover mijn doktersbezoeken en geloof daarin. Heb het veelal onder controle gehad met calendulan creme en soms een ander iets speciaal voor psoriasis en eczeem. Maar nu echt niet.

Ik vermoed dat ik een aparte vorma van psoriasis pustulosa heb..
http://www.worldwidebase.com/science/psoriasis.shtml

Vooral het verhaal van extra dikke huidgroei klopt, kleine blaasjes maar geen dikek blaren. Roodvorming etc. Mijn huid blijkt dus sneller te groeien dan de toplaag afsterft dus duwt de nieuwe onderlaag de oude maar nog goede huid bovenop stuk en schilferen dus mijn handen ontzettend.

Teatree inderdaad al wel geprobeerd, maar vond het geen succes. Hormooncremes etc verlichten mijn jeuk niet, mijn vingers voelden alleen maar droger/ perkament en zo ruw dat als ik iets aanraakte ze openbarsten met vel. Niet tof dus.

Talkpoeder en methol ook geprobeerd, maar inderdaad erg droog.

@Crossmonster, wat is dat balneum hermal? Heb je daar info, website oid over?

Ben dus niet de enige en vind het in ieder geval prettig dat ik er meer heb gevonden met iets dergelijks. Hebben jullie nooit dat mensen je op den duur raar aan staan te kijken als je weer je vingers insmeert of weet ik wat? Mijn handen zijn roder dan van anderen maar veelal niet zo opvallend dat men ook echt ziet dat het wel eens pijnlijk zou kunnen zijn..

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:09

Ik heb het ook soms, vooral als het idd warm weer is.

Erg irritant, dus ben ik Gewohl voetbalsem gaan gebruiken, dit kan je bij de drogist halen. Dit smeer je erop, en weg jeuk, en een heerlijk fris gevoel.

Bovendien gaat het evt schimmels tegen, deodoriseerd en verzacht de huid.. maar je moet het proberen om te ervaren hoe lekker het is.. en het kost niet veel..

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:13

Ik heb lang last gehad van exceem, ik smeerde vaak kamillosan zalf. Helpt op zich helemaal niets, maar de jeuk wordt wat minder en het verzacht wat.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:14

balneum hermal is gewoon bij de drogisterij te koop, je hebt het in badolie en in douche olie.
de douche olie haal ik voortaan bij de apotheek, want die hebben ze in de drogisterij niet meer.
het is best prijzig spul, vroeger heb ik enorm veel eczeem gehad, en toen kreeg ik het van de huisarts, het helpt zo ontzettend goed tegen de jeuk en dus ook tegen de pijn, het vet de huid, waardoor deze zachter word, en de jeuk minder word.
want als je minder jeuk hebt en minder krabt, dan is het veel minder pijnlijk en breidt het zich niet uit.
eucerin heeft het tegenwoordig ook.
die heeft ook speciale voetencreme.
echt een aanrader.
is ook goed voor paarden met zomereczeem
ik heb een kat met jeukende plekken in de vacht, en na een keer ermee wassen, is ze al enorm opgeknapt.
dus echt een aanrader

in de winter heb ik vaak last van droge bovenbenen van de slagwind tijdens het buiten rijden van paarden.
eens in de week ermee in bad of douche, en nergens meer last van.

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:18

Bienotje schreef:
Ik ben dus niet de enige met een ´onverklaarbaar´ iets.. Ik word iedere keer weer als het weer omslaat en vooral als het warm is gek van de jeuk, maar ja. Niemand snapt dat of heeft dat ook dacht ik. Maar ben dus niet de enige. Ik weet hoe vervelend al die jeuk is.


Heb het bij warm weer ook veel erger...

Citaat:
Ikzelf heb er een paar jaar terug ook al een drietal huisarts bezoeken aan besteed. Heb ook micon....... (nog iets) gesmeerd totdat mijn handen tot bloedens toe rood en droog werden. Later weer andere zalf en nog steedsniet goed, geïndigd met een ´erfelijk iets, niets aan te doen en gaat op ca. je 23e over´


Van die hormoonzalven wordt je huid idd dunner en dan bast het open enzo. Heb er ook last van. En het verdwijnt op je 23e?? Nou, ik ben 24, en het is net begonnen Scheve mond

Citaat:
Tot zover mijn doktersbezoeken en geloof daarin. Heb het veelal onder controle gehad met calendulan creme en soms een ander iets speciaal voor psoriasis en eczeem. Maar nu echt niet.


Die hormoonzalf cultivate creme die ik nu gebruik is idd ook voor psoriasis.

Citaat:
Ik vermoed dat ik een aparte vorma van psoriasis pustulosa heb..
http://www.worldwidebase.com/science/psoriasis.shtml


Dat had ik volgens mij opnder mn voeten. Dat is nu verdwenen, maar op mijn handen zijnb het echt die kleine blaasjes.

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:22

Heb je nu dan ook heel erg zweethanden Takkel? Want ik heb het vermoeden dat wat jij en ik hebben wel heel erg overeen komt..

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:25

Jepz... heb ik zeker. Weet ook niet of ik nou door moet gaan met die hormoonzal. Je mag dat eigenlijk helemaal niet lang gebruiken. Is ook erg slecht voor je huid.... maar ja, als ik stop komt het weer terug.

Van de huisarts moet ik doorgaan, maar weet niet of ik hier nou wel zo achter sta. Is toch een kleine moeite om een doorverwijsbrief voor de dermatoloog te maken???

Die zalf is trouwens ook voor psoriasis pustulosis...

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:31

Ben nog even wezen googlen, maar ben er achter gekomen dat de lijn tussen (an)hidrotisch eczeem en een vorm van psoriasis die hier exact op lijkt bijna niet te trekken is.

Zie deze link onder kopje 2.1.3.2 "Palmoplantar psoriasis and palmoplantar postulis"

Daar staan ook wat foto's, met name de foto's van de pustulosis palmoplantaris heb ik dus op mijn voeten en die andere "vervellings variant" psoriasis palmoplantaris heb ik dus op mijn handen (alhoewel ik daar dus ook wel blaasjes krijg in reactie op citrus en schoonmaakmiddelen).

Is dit wat jij ook hebt?

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:34

Ik zie echt mijn handen glimmen van het zweet ook ja. Als het niet zo erg was, gebruik ik altijd calendulan creme. Dat werkt bij lichte mate prima trouwens. Wordt het erger moest ik inderdaad op iets anders over. Maar nu op mijn werk met dit weer helpt helaas even niets..

Wordt de dermatoloog alleen met een doorverwijsbrief vergoed dan?

P.s. uierzalf is me ook echt afgeraden om te gebruiken om het vet te houden trouwens..Zit daar ook een hormooniets in dan ofzo?

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:37

@firedancer, volgens mij ben je de link vergeten Lachen

Klinkt ook wel als ik.. Tijdens mijn stages voorheen (labwerk en dus ook veel en regelmatig handen wassen met water en zeep) dan reageerde mijn handen ook altijd heftig op het vele zeepgebruik..

Benieuwd naar de link en de foto´s, eens kijken of dat ook op wat ik heb lijkt..

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:38


Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Verga van de jeuk op handen en voeten.. wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:39

*is even heel erg blij dat ik het niet zo erg heb. Griezelt al bij het idee..*