amandelen eruit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 09:18

Omdat ik een aantal keer per jaar keelontsteking heb wil ik eigenlijk graag mijn amandelen eruit hebben. (dokter heeft het tegen mij gezegd hoor dat ik iedere keer moet komen als ik het heb en dat ik dan doorverwezen wordt naar het ziekenhuis) Nu ben ik begin dit jaar geweest omdat het echt heel erg pijn deed en lang aanhield. Maar daarna heb ik het ook nog gehad en nu heb ik het weer (ben ook mijn stem kwijt nu)

Maar aan de ene kant wil ik dit graag... Aan de andere kant het schijnt toch best pijn te doen op 'latere' leeftijd als 8 jaar (ben 24) + Moet je daar 1 overnachting blijven? Want dan wil ik dus al helemaal niet...

Wie o wie heeft ervaring Haha!
(ik heb namelijk vanaf nu een weekje vrij dus ik kan even naar de huisarts gaan)

nienke1208

Berichten: 2140
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:21

ik zou het niet doen als ik jou was!
het is verschrikkelijk pijnlijk op latere leeftijd, zonder garantie dat je keelontsteking weg blijft...
en je amandelen hebben wel degelijk een rol in je immuunsysteem...

ik zou je dus aanraden het niet te doen Lachen

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:23

Ik heb het ook laten doen op 21 jarige leeftijd en iedereen zat van te voren ook tegen mij te "rellen" dat dat niet meeviel, maar ik moet zeggen dat het bij mij enorm is meegevallen, het was echt een opluchting voor me dat ze eruit waren. Voelde me ook supergoed.
Aan de andere kant:meisje van 17 bij ons van stal heeft het recent laten doen en die had er toch wel aanzienlijk last van, die is echt wel een week thuis op bed gebleven en een week daarna was ze ook nog slap e.d.

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:24

Nou ik heb daar dus wel degelijk baat bij gehad hoor, dat ze eruit gehaald zijn. Ik had daarvoor iedere 3 maanden keelontsteking en daarna niet meer ! Zo zie je maar hoe verschillende de resultaten kunnen zijn !

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:29

Ik zou het ook doen, maar 1 nachtje blijven in het ziekenhuis naar amandelen eruit halen, moet iedereen jong en oud, vanwege mogelijke kans op nabloeding.

Ik heb het zelf ook op oudere leeftijd laten doen, en zou het zo weer doen.
Echt ben er zoveel beter van geworden, heb geen last van mijn keel, en mijn verkoudheid is ook minder...

Dus........als je echt last heb...zou ik het doen.

Trouwens het is inderdaad een immuunsysteem, maar als het elke keer ontstoken is, kan het zijn functie niet goed uitvoeren, en werkt het je lichaam meer tegen dan dat het iets goeds opleverd.

Laurier

Berichten: 313
Geregistreerd: 22-02-05

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:52

ik had vroeger ook altijd heel veel last van oor- en keelontsteking... en nu ik mijn amandelen heb laten weghalen, heb ik nergens meer last van! Ik was alleen wel een jaar of 8 toen ik ze weg liet halen... heb daar wel ff moeten blijven, omdat ik niet wilde drinken... maar ik ben echt zo blij dat ik ze toen heb laten weghalen (had ook niet veel keus mja Tong uitsteken ), ik had dus wel ff pijn na de operatie, maar beter even een paar dagen pijn en daarna van alles afzijn, dan elke maand weer met een (pijnlijke) keelontsteking of oorontsteking opgescheept zitten...

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 10:04

en hoe lang erna waren jullie weer op de been en aan het werk?

want ik hoor hier dus iemand ' lang = 1 week " (dat vind ik dan nog wel gaan bijv. stel je moet lang)

maar je moet dus 1 nacht in het ziekenhuis blijven?

Ik heb idd ook om de 2 a 3 maanden keelontsteking. Dit is nadat ik angina heb gehad toen ik pfeiffer had. daarna is het blijven komen...

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:59

De vriend van m'n zus heeft het net donderdag gehad, moest 1 nachtje blijven en mag nu een hele week niet naar buiten en alleen zacht spul eten enzo. En tsja je praat een beetje raar. We gaven 'm gister aardbeien en dan zegt ie het als "aabeieh! daakjewel" (bij dat wel dan helemaal omhoog, klinkt zooo grappig Tong uitsteken )
Maarja. Als ze echt heel vies zijn moet je het wel gewoon doen hoor!

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:02

Afgelopen januari zijn mijn keelamandelen er op 30 jarige leeftijd uitgehaald.
De eerste 3 weken had ik moeite met eten en drinken.
Daarna heb ik nooit (tot nu toe) meer keelontsteking gehad.

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:02

Ja! Ik meld mij hier Tong uitsteken Ik heb in april (geloof ik) mijn amandelen laten verwijderen. Ik was toen 22, en daarvoor had ik bijna elke maand wel een keel ontsteking, plus dat mijn amandelen allemaal troep maakten. Ze waren gewoon heel erg ontstoken.

Toen ik wakker werd uit de narcose deed het drinken wel heel erg zeer, ik heb maar zoveel mogelijk ijsjes naar binnen gewerkt, dit verzacht de pijn.Ik moest dus 1 nacht blijven, dat vond ik wel heel naar, maarja.
De eerste week ging wel, de tweede week was echt rot (was erg warm buiten en ik wou ook zo graag wat doen met koninginnedag Clown ) en toen, na die 2 weken, was het "ineens" genezen!

Ik kan nu veel vrijer ademen, mijn adem ruikt weer schoon en fris (zo'n ontsteking maakt je adem vies,..)en ik ben sindsdien niet een keer meer ziek geweest, ik ben ook lang niet meer zo moe als eerst (mn lichaam moest toen steeds tegen de ontsteking vechten, en die is nu weg)

Dus ik zou je willen adviseren, DOEN!

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:04

nienke1208 schreef:
ik zou het niet doen als ik jou was!
het is verschrikkelijk pijnlijk op latere leeftijd, zonder garantie dat je keelontsteking weg blijft...
en je amandelen hebben wel degelijk een rol in je immuunsysteem...

ik zou je dus aanraden het niet te doen Lachen


Het is pijnlijk, maar best te doen.
En amandelen hebben juist geen functie meer als ze eenmaal ziek zijn..dan moet je lichaam juist keihard werken om de ontsteking daar te bestrijden.
Mijn huisarts zei zelfs dat het gewoon gevaarlijk is om met een permanente ontsteking daar rond te lopen.

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:12

Ik heb 9 januari mijn amandelen laten verwijderen. Ik ben 19 jaar. Heb er ontieglijk veel pijn van gehad, en moet zeggen dat ik er voor mijn gevoel weinig tot niets mee op ben geschoten.

Ik moest ook een nacht blijven in het ziekenhuis (geen hol aan!), en ben nog wel even dizzy geweest van de morfine. Nee, als ik nog een keer kon kiezen liet ik ze wel lekker zitten.

DNIEKJ
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-06-06

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:18

Ik ben 11 jaar en heb een paar jaar geleden toen ik 8 was ofzo hebben ze ook mijn amandelen eruit gehaald omdat ik iedere winter kriebelhoest,verkouden enz was. Het doet helemaal geen pijn Vork ik kreeg toen een kapje op mijn neus/mond en ik viel vanzelf in slaap en toen ik wakker werd had ik geen pijn. Ik moet zeggen, het is nu wel een stuk minder ik ben al heel lang niet meer verkouden geweest (laten we het maar afkloppen dalijk word ik nog verkouden Tong uitsteken ) Maarja je moet doen wat jij zelf denkt dat goed is.. Knipoog ohja daarna krijg je ook ijsjes en hele koude ranja,,je moet (als je thuisbent) ook veel ijsjes eten omdat dat koud is. En ik hoefde geen nacht te slapen.

sjoffie
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-02-06

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:28

Ik heb mijn keelamandelen eruit laten halen toen ik 12 was. Ik hoefde toen niet in het ziekenhuis te blijven en kon binnen een week weer naar school. Op het moment dat ik uit narcose kwam had ik wel een beetje spijt, want het voelt heel irritant maar nu ik er over nadenk ben ik heel blij dat ik het heb laten doen want ik heb daarna geen 1 keer een keelontsteking gehad en ik ben niet meer zo vaak ziek. Dus ik zou het wel doen, want het heeft heel veel voordelen!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:50

Mijn vriendin heeft het laten weghalen toen ze net 17 was. Het is haar heel goed bevallen en ze heeft sinsdien geen keelontstekingen o.i.d gehad.

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 07:48

ok, had dus geen tijd om naar de dokter te gaan toen ik nog zo'n last had.. nu wel... maar heb nu haast geen last meer (nog wel een heel klein beetje) Wat raden jullie aan? Want ze verwijzen je toch pas door als ze het zovaak gezien hebben?

CKdamour
Berichten: 1173
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: Noord-brabant

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:36

Ik heb hetzelfde.. ben nu 24. Mijn huisarts raad het me af. Inderdaad omdat het moeilijker gaat als ik wat ouder ben.. Ik moet dan volgens hem 2 weken op bed liggen. En hij zegt dat het resultaat minimaal gaat zijn wat betreft de keelontstekingen.

en zoals al is gezegd... je amandelen houden bacterieen tegen dus tja..

Kitty

Berichten: 7704
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:41

Ik was 17 toen mijn keel- en neusamandelen eruit gingen.
Ik moest erna twee nachten in het ziekenhuis blijven en heb daarna nog een dikke week thuis op bed gelegen.
In het begin is het erg pijnlijk maar achteraf ben ik wel blij dat ze eruit gehaald zijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:03

Ik heb het anderhalf jaar geleden laten doen. Operatie was niet prettig, ik heb anderhalve week thuis gezeten, toen was ik nog niet beter, maar het thuiszitten zat. Omdat ik heel weinig kon eten voelde ik me erg zwak en futloos. Ik ben nu superblij dat ze eruit zijn. Voorheen was ik namelijk heel vaak ziek, maar sinds de operatie ben ik niet meer ziek geweest. Verder hebben amandelen in het afweersysteem alleen een functie als je nog jong bent.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: amandelen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:30

Ik heb het 3 jaar geleden laten doen op mijn 18e.

Tjee, wat was ik steeds beroerd van de keelontsteking (4x 2 maanden, en flink ook). En na die periode had ik het nog steeds regelmatig.

De operatie zelf heb ik niets van mee gekregen. Ik ben 2 dagen slap geweest, heb een week slecht kunnen eten, maar daarna is het alleen maar beter geworden!!!!! Ik heb sinds die tijd zelfs amper keelpijn gehad(zelfs niet met zware griep oid) en zeker geen keel ontstekingen gehad.
Ik moest 1 nachtje in het ziekenhuis blijven, 's middags heen en de volgende ochtend weer naar huis.

Ik ben iig erg blij dat ik het toen heb laten doen.