Vervolg: Moet het even kwijt...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:26

Na dit : viewtopic.php?f=136&t=613217 topic hoe het verder is gegaan…

Niet afgelopen vrijdag, maar die daarvoor ben ik samen met mijn vriend naar de dokter geweest omdat ik me erg beroerd voelde door de pil. Veel hoofdpijn, buikpijn en huilbuien. Zelfs na 3 maanden was dat nog niet over en het ging gewoon niet meer. Ongeveer een week nadat ik met de pil was begonnen werd ik erg ziek, hoge koorts, hoofdpijn, buikpijn, noem maar op. Ik dacht toen dat dat door de pil kwam. Vooral omdat ik ’s avonds om een uur of 6 de pil nam en dan rond 8 uur hoge koorts kreeg. In de ochtend had ik geen koorts. Toen had ik de dokter al gebeld en die zei dat ik het zowiezo een maand moest aankijken omdat het dan minder zou moeten worden. De verdere bijverschijnselen moesten met 3 maanden verdwijnen. Nou, 3 maanden lang doorgezet met dagelijks hoofdpijn, buikpijn en huilbuien. Daardoor ook steeds meer irritaties tussen mij en m’n vriend. Ik was het zo zat. Werd er ook ontzettend moe van. Kon ’s avonds niet langer dan tot een uur of 10 wakker blijven en na een tijdje ging ik in de middag ook nog even slapen. Dat was geen doen. Na die 3 maanden dus toch maar naar de dokter gegaan. M’n vriend is heel lief mee geweest en samen hebben we verteld hoe of wat. Toen ik daar binnenkwam kreeg ik van de dokter meteen al de opmerking “wat zie jij er down uit”. Daar had ze wel gelijk in, dat was ik ook al een behoorlijke tijd. Toen kwam de vraag hoe het ging en ik barstte daar in huilen uit. Schaamde me ontzettend, maar ik trok het gewoon niet meer en de hormonen deden hun werk. Ze vroeg waar ik last van had en heeft ook opgezocht of je koorts kan krijgen van de pil, omdat ze daar nooit van had gehoord. Het zou niet moeten kunnen. Waarschijnlijk ben ik op het moment dat ik met de pil begon toevallig net ook ziek geworden. Maar die hoofdpijn en buikpijn kwamen daar wel door. Ook de depressiviteit. De laatste tijd had ik nergens meer zin in. M’n vriend mocht bijna niet meer aan me komen, ik wilde niet meer paardrijden. Alles wat ik leuk vond deed me eigenlijk niks meer. Ik wilde alleen maar op bed liggen. Van de dokter moest ik dan ook meteen stoppen met de pil. Aan de ene kant was ik opgelucht dat het dan snel beter met me zou gaan, maar aan de andere kant vond ik het doodeng omdat ik dan zelf niet meer ‘beschermd’ was. Van de dokter moest ik een maand stoppen. Met 3 weken zou het beter met me moeten gaan en dan na die maand moest ik weer langskomen. We gaan dan kijken voor een andere oplossing. Daar maak ik me nu al druk om. Ik zit er echt mee. Hoewel ik wel blij ben dat ik ben gestopt. Ik ben nu anderhalve week met die rommel gestopt en voel me al stukken beter. Ben weer vrolijker, huil niet veel meer en heb weer zin om leuke dingen te doen. Maar toch begin ik nu steeds meer na te denken over wat ik straks moet. Met condoom vind ik niks. Had dat ook nog nooit gedaan, maar nu moet het wel. Vind het ‘onnatuurlijk’ aanvoelen en gewoon lastig. Daarbij ben ik elke keer doodsbang dat er via handen ofzo ‘iets bij komt’. Niet echt een prettig gevoel om steeds zo te liggen stressen. Daarom wil ik toch zelf weer beschermd zijn. Ik had nu Femodeen. Een hele lichte pil (net als microgynon geloof ik). Volgens de dokter is er nog een lichtere pil, maar daarbij moet je ontzettend precies zijn en is de kans op zwangerschap en trombose veel groter. Heb ook al zitten denken aan een spiraaltje, maar ik ken mensen die daardoor evengoed zwanger zijn geworden. Ook lijkt het me doodeng om dat te laten zetten. Verder heb ik iets gehoord over een staafje in de arm? Zijn er hier mensen die dat hebben en mij er iets meer over kunnen vertellen? Ik weet echt even niet goed wat ik nu straks moet, ben nu wat aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Kan iemand mij misschien meer vertellen over de verschillende mogelijkheden en eventuele ervaringen? Iig heel erg bedankt voor het lezen, het lucht ontzettend op om het zo even van me af te typen…

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:33

Heb heel je verhaal net gelezen, ook het andere topic en moet zeggen dat je me enorm aan het denken gezet hebt want ik heb dezelfde "symptomen" die jij omschrijft. Ik neem de pil nu ongeveer een jaar en het is ook wel sindsdien dat ik inderdaad minder zin heb om iets te doen, veel slaap enzovoorts dus misschien moet ik ook eens langs gaan bij de dokter. Van een spiraaltje weet ik inderdaad ook 2 mensen die ondanks dat zwanger zijn geworden dus daar zou ik eigenlijk niet voor opteren. Mensen met een staafje in de arm ken ik niet dus weet eigenlijk ook niet wat de ervaringen ermee zijn. Lachen

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:34

Meis, ik kan je niet verder helpen, maar heel veel sterkte, en kop op, over een tijdje zal alles weer beter gaan!
Heel veel sterkte!

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:00

Dito schreef:
Heb heel je verhaal net gelezen, ook het andere topic en moet zeggen dat je me enorm aan het denken gezet hebt want ik heb dezelfde "symptomen" die jij omschrijft. Ik neem de pil nu ongeveer een jaar en het is ook wel sindsdien dat ik inderdaad minder zin heb om iets te doen, veel slaap enzovoorts dus misschien moet ik ook eens langs gaan bij de dokter. Van een spiraaltje weet ik inderdaad ook 2 mensen die ondanks dat zwanger zijn geworden dus daar zou ik eigenlijk niet voor opteren. Mensen met een staafje in de arm ken ik niet dus weet eigenlijk ook niet wat de ervaringen ermee zijn. Lachen


Je zou idd eens bij de dokter langs kunnen gaan. Bij mij komt het echt door de pil, want nu ik gestopt ben gaat het langzaamaan beter. Het hoeft bij jou niet zo te zijn, maar het zou zomaar kunnen. Dokter kan je vast wel meer vertellen.


Sassieja schreef:
Meis, ik kan je niet verder helpen, maar heel veel sterkte, en kop op, over een tijdje zal alles weer beter gaan!
Heel veel sterkte!


Het gaat idd al steeds beter nu Ja gelukkig wel. Maar zit nu wel te denken wat ik straks nou moet...

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:03

Ja ik ga eens langs gaan. Ik heb ook ijzer tekort waarvoor ik nu medicatie inneem en daarvan heb ik ook wel die vermoeidheid en spierpijn en dergelijke, maar daar ben ik volgens mij niet zo 'over'emotioneel van. Ach, met het gaan te vragen weet ik het! Hopelijk vindt je gauw een oplossing en voel je je snel beter! Lachen

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:04

Dankje, jij ook!

Druif_01

Berichten: 8845
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:50

tjemig meid, hoe kl*te, super veel sterkte, is de nuvaring geen optie?? of zeg ik nu iets heel stoms??

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:57

Er zijn meer oplossingen dan alleen de pil of spiraaltje.
Er bestaat de prikpil, dat staafje waar jij het al over hebt, maar daar zijn nog niet alle artsen echt tevreden over, en dan nog verschillende soorten pillen, de minipil enzo...
Kijk eens op de site www.fk.cvz.nl
Dit is een site voor artsen, maar je kan hier echt veel info vinden met alle achtergrond informatie.
Als je op deze site zit, moet je aanvinken: zoeken op: indicatie, in : achtergrondinformatie en dan de zoekterm anticonceptie.
Als je dingen niet begrijpt en wel echt wil weten, pb me dan even. Ik ben bijna 4e jaars geneeskunde, dus de meeste termen zijn voor mij wel duidelijk...
Ik hoop dat je hier wat extra info kan vinden...

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:01

Ik heb zo'n staafje in m'n arm, wat wil je weten, vraag maar? Mag ook via PB.

Jennnnn

Berichten: 776
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:10

colleg van mij heeft een buisje in dr arm... en als ze goed worden gezet, werken ze net zo goed als wanneer je de pil heel consequent in neemt... prikpil kan ook... maar dan moet je niet bang zijn voor een naald Knipoog haha

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:10

auk schreef:
tjemig meid, hoe kl*te, super veel sterkte, is de nuvaring geen optie?? of zeg ik nu iets heel stoms??

Wat houdt dat precies in?

Nickeltje schreef:
Er zijn meer oplossingen dan alleen de pil of spiraaltje.
Er bestaat de prikpil, dat staafje waar jij het al over hebt, maar daar zijn nog niet alle artsen echt tevreden over, en dan nog verschillende soorten pillen, de minipil enzo...
Kijk eens op de site www.fk.cvz.nl
Dit is een site voor artsen, maar je kan hier echt veel info vinden met alle achtergrond informatie.
Als je op deze site zit, moet je aanvinken: zoeken op: indicatie, in : achtergrondinformatie en dan de zoekterm anticonceptie.
Als je dingen niet begrijpt en wel echt wil weten, pb me dan even. Ik ben bijna 4e jaars geneeskunde, dus de meeste termen zijn voor mij wel duidelijk...
Ik hoop dat je hier wat extra info kan vinden...

Dankje! Ik ga even op die site kijken Ja

Hetja schreef:
Ik heb zo'n staafje in m'n arm, wat wil je weten, vraag maar? Mag ook via PB.

Waar zit dat staafje precies? Deed het veel pijn om te laten zetten? Hoe lang blijft die zitten? Heb je last van bijwerkingen? Hoe veilig is het? Sorry voor zoveel vragen, maar wil graag zoveel mogelijk informatie over de verschillende mogelijkheden vinden. (als jij meer kan vertellen mag je me ook pb-en als je het liever niet zo doet.)

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:11

Jennnnn schreef:
colleg van mij heeft een buisje in dr arm... en als ze goed worden gezet, werken ze net zo goed als wanneer je de pil heel consequent in neemt... prikpil kan ook... maar dan moet je niet bang zijn voor een naald Knipoog haha

Gaat dat vaak fout dan? En met de prikpil, hoe vaak moet je dan zo'n prik? Ben doodsbang voor naalden, maar als het niet al te vaak hoeft zet ik wel even de tanden op elkaar.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:14

Als het fout ingezet is, is dat staafje niet betrouwbaar en de cijfers die er zijn voer dat dat staafje toch niet alle zwangerschappen tegenhoudt, is meestal terug te voeren op een verkeerd ingezet staafje. Als je daarvoor kiest, moet je dus nagaan of jouw huisarts er echt ervaring mee heeft en anders moet je vragen of je huisarts je door wil sturen naar een arts die er wel mee om kan gaan.
Maar ook dit soort gegevens en hoe vaak die prikpil moet staat als het goed is op die site die ik eerder gegeven heb...
Succes!

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:30

Gut wat een moeilijke vaktermen staan er op die site. Maar staat idd erg veel info op! Ga het even rustig doorlezen allemaal Ja

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:45

Het al even wat zitten lezen op de site, maar wat is het verschil tussen een minipil en gewoon de pil?

Bij de prikpil, hoe vaak moet je dan zo’n prik? En hoe gaat dat dan met de menstruatie?

Op de site staat:
Citaat:
De tweede- en derdegeneratiepil worden geacht minder bijwerkingen te hebben vanwege de lagere hormoondoseringen

Zou ik die dan wel kunnen nemen? (ik had nu femodeen)

Ook staat er:
Citaat:
Verder kan chloasma, een vlekkerige pigmentering van de huid, optreden.

Wat is dat precies? De laatste maand viel het me wel op dat ik wat 'witte' vlekken op mijn armen kreeg. Die zijn nu weer verdwenen... Is dat toevallig of heeft dat er dan ook iets mee te maken?


Ik ga nu weer even verder lezen Lachen

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:55

Jezus dat moet niet leuk voor je zijn geweest.
Ik heb bij biologie wel iets gehoord over dat staafje in de arm. Ik weet niet precies meer hoe het heet en wat het precies doet (volgens mij iets met hormonen afgeven?) en je zou er 3 - 5 jaar mee beschermd zijn.
Lijkt me wel banketstaaf als je dan opeens binnen die tijd wel zwanger wilt worden, en dan met zo'n staafje zit.
En ten 2de; hoe wil je dan weten wanneer het is uitgewerkt?

Is de prikpil niet dat je om de 3 maanden een spuit krijgt? Nagelbijten / Gniffelen

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:14

Binnen nu en 5 jaar wil ik nog niet zwanger worden, dus dat scheelt. Op die site heb ik nog wat dingetjes gevonden, maar vind het erg moeilijk omdat er zo ontzettend veel stoffen en moeilijke dingen op staan Bloos . Er staat dat je bij de prikpil onregelmatig bloedverlies krijgt. Dat zie ik niet zo zitten. En elke 3 maanden een prik vind ik eerlijk gezegd ook wel eng Bloos . Dat staafje heet etonogestrel implanaat oid, maar er staat idd dat die verkeerd geplaatst kan worden en dat het dan niet werkt. Beetje eng idee. Verder stond er nog iets over een vaginale ring, maar wat ik me daarbij voor moet stellen weet ik niet. Ook is er nog een pleister met hormonen, maar ik denk niet dat dat voor mij gaat werken. Dat zal vast niet goed werken met zwemmen enzo. En wat als ik die er in m'n slaap aftrek? Heb soms van die rare acties in m'n slaap Bloos . Verder heb ik nog iets gevonden over een koperhoudend spiraaltje maar ook daar vond ik verder niet veel info over. Is dat gewoon hetzelfde als een gewoon spiraaltje?

annet155

Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: kamperland, zeeland

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:44


Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:48

Dankjewel! Dat is zeker een duidelijke site Ja Ga even rondkijken.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:52

De ring heet Nuvaring. Die moet je zelf 1 keer per maand inbrengen in je vagina en moet daar dan een maand blijven zitten, dan hou je een stopweek en dan breng je zelf weer een nieuwe in. Het is vrij nieuw en er wordt nog veel onderzoek naar gedaan. Voordeel is dat ie weinig hormomen afgeeft en niet zo veel bijwerkingen heeft.

Derde generatie pil is absoluut af te raden omdat inmiddels bewezen is dat die een heel erg groot extra risico geeft op trombose. De gewone pil doet dit al wel, maar de derde generatie pil echt nog veel meer.

Die vlekkerige pigmentatie waar je naar vraagt is dat je een soort moedervlekjes krijgt, met een ribbelige afgrenzig en die kunnen iets verdikt zijn, alsof ze op je huid liggen als het ware...

De minipil bevat alleen maar progesteron als werkend hormoon. Andere pillen bevatten in verschillende hoeveelheden progesteron en oestrogeen (-achtige stoffen)

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:15

Gewoon de pil valt voor mij dus zowiezo al af. Wel had de dokter nog iets over nog weer een lichtere pil, maar idd met meer kans op trombose en ook grotere kans op zwangerschap. Vind dat toch ook niet zo'n prettig idee, maar wacht de volgende afspraak nog even af over hoe of wat zij daar over vertelt.

Over die nuvaring heb ik ook even wat zitten lezen en dat lijkt mij op zich nog wel wat, maar zit wel met een paar vragen nog... Je zegt dat het nog vrij nieuw is en dat er nog veel onderzoek naar wordt gedaan, maar is het dan wel goed veilig? ? Bij de pil had ik veel last van de hormonen, dit zijn minder hormonen maar zou ik dan evengoed veel last van bijwerkingen krijgen? Op die laatste site staat dat het kan dat je het voelt zitten of dat je het met de seks voelt, dat lijkt me ook niet echt prettig... En heeft iemand misschien persoonlijk ervaring met de nuvaring?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:17

Ik heb hetzelfde, heb toevallig vorige week stap gezegt om nuvaring te halen. Heb m nu liggen, maar moet nog wachten ivm dat iknu aan antibiotica enzo zit.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:22

Mag ik ook vragen waarom je voor de nuvaring hebt gekozen? En ik ben ook eigenlijk wel erg benieuwd hoe het je straks bevalt...

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:28

Op dit moment weet ik niet hoe de cijfers zijn met betrekking tot veiligheid van dit product. Dat soort dingen kan ik wel vinden op een site waar al het geneeskundig wetenschappelijk onderzoek wordt gepubliceerd (wat meestal niet voor ''het gewone volk'' toegankelijk is) maar daar kan ik morgen eventueel op inloggen, dus als je die dingen echt wil weten, zal ik dat morgen voor je nazoeken...

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Vervolg: Moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:46

De mogelijkheden die ik tot nu toe weet zijn: pil, condoom, prikpil, nuvaring, hormoonpleister, spiraaltje en implantaat. Pil en condoom vallen voor mij zowiezo af. Ook de prikpil zie ik niet zo zitten. Zit nu een beetje aan die nuvaring te denken. Ga het er zowiezo even met de dokter over hebben, maar wil zelf graag al zoveel mogelijk voorkennis hebben..