Iemand bekend met een ruggenprik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 19:40

Ik zou hier graag wat informatie over willen omdat ik 20-Juli injectie's krijg in mijn enkels en daarvoor moet ik onder narcose maar ik zou ook een ruggenprik kunnen krijgen.
Met nacose ben ik al bekend heb dit al 3x eerder mee gemaakt.

Ik hoop dat jullie wat ervaringen kunnen vertellen over de ruggenprik.

edit
Datum veranderd
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 10-07-06 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:46

oww.. ik niet.. ik heb wel beenmergpuncties gehad.. 2 maar daar kan ik me niks van herinneren omdat ik in coma lag Bloos!

eertjuh22

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: st.willebrord

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:52

ik heb een ruggeprik gehad met mijn keizersnede.. ik was er echt heel bang voor, maar het valt echt 1000% mee.
je moet je rug bol maken zodat ze de ruggeprik kunnen geven, daarna ga je liggen en word alles gevoelloos vanaf je ribben naar beneden.. het is wel een raar iets dat je je benen niet meer voelt, maar dat komt vanzelf weer terug Haha!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:13

En hoe lang duurt het voordat je je gevoel weer terug hebt in je benen?

eertjuh22

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: st.willebrord

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:23

ik heb geen tijdsbesef gehad toen ik moest bevallen omdat alles heel hectisch is verlopen.. het duurt in ieder geval wel even voordat je weer je gevoel terug heb. je voelt dan echt het gevoel van boven naar beneeden weer terug komen.. Haha!
het is echt niet iets om bang voor te zijn en je bent veel sneller weer 'op de been' denk ik als wanneer je helemaal onder narcose gaat. plus dat je voor een ruggeprik niet nuchter hoeft te zijn Haha!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:29

Maar je hoeft dan dus geen nachtje te blijven slapen ofzo in het ziekenhuis afgezien van hoe je, je voelt en wat ze met je hebben gedaan.

eertjuh22

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: st.willebrord

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:40

denk het niet hoor, als ze je s'morgens helpen kan je sávonds zeker te weten weer 'lopen'.
ik ben om half 8 sávonds bevallen van mijn zoontje en sávonds laat (rond 12uur) zat er weer wat gevoel in mn benen. Haha!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:49

Oke...ik moet er dus echt niet aan denken om een nacht in het ziekenhuis te liggen...

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:01

Volgens mij knap je sneller op na een ruggenprik dan na een narcose.
Dus wat dat betreft zul je sneller thuis zijn.(Denk ik ben geen dokter natuurlijk Clown )
Kan bij jou natuurlijk anders zijn omdat je injecties in je enkel krijgt.

Ik heb er een gekregen tijdens mijn eerste bevalling.
Had op dat moment geen tijd om erover na te denken..denk dat de prik om een uur of 12 snachts gezet is...smorgens kon ik naar huis met de beeb ze word 22e juli alweer 13 dus mijn ervaring is niet zo recent Tong uitsteken
Sterkte in elk geval! En een nachtje in het ziekenhuis hoeft geen ramp te zijn!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 21:05

Nee, maar slaap toch liever thuis Haha!

eertjuh22

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: st.willebrord

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:08

switchx schreef:
Nee, maar slaap toch liever thuis Haha!


ben het helemaal met je eens.. het is echt een ramp om in het ziekenhuis te slapen. Clown moest na mijn bevalling nog een week blijven omdat de beeb niet mee naar huis mocht en ik borstvoeding wilde geven Vork

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 21:25

Haha, lastige baby Haha!

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:29

Ruggenprik stelt niks voor..vind ik dan...ik vergelijk het met bloedprikken.
Na een ruggenprik knap je idd sneller op...ik heb er nu een aantal gehad (keizersnede, heupoperatie, bevalling)en ik moet zeggen ik kies liever voor een ruggenprik dan voor algehele narcose.
Bij 1 operatie mocht ik als ik geplast had naar huis.....dus kranen open zetten hihi...

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:28

haha heel veel water drinken en ook al moet je niet naar de wc doen alsof maar dat je eerst moet plassen voordat je naar huis mag is heel normaal heb je ook met algehele narcose.

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:46

mijn moeder moet zo naar het ziekenhuis voor een kijkoperatie. dat gaat ze de ruggenprik ook doen. je moet 5 uur na de prik kunnen plassen en je tenen kunnen bewegen anders mag je niet naar huis. je mag niks eten en drinken de dag dat je geholpen wordt. mijn moeder moet 1 uur er zijn en 4 uur wordt ze geholpen. kan ze voor 9 uur haar tenen niet bewegen en niet kan plassen, moet ze een nachtje blijven. ze mocht voor half 8 vanmorgen nog iets eten en drinken maar nu niks meer. morgen zet ik hier wel neer hoe het haar is vergaan. miss heb je er nog wat aan Haha!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:18

Oke bedankt.

wens je moeder succes voor me Haha!

Klinkt wel raar succes, is sterkte niet beter ?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:19

Ik heb ook een ruggeprik gehad, en mij viel het 100% mee!
Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik hem gekregen heb na 60 uur weeën. Dus al was het een afgrijsleijke pijn geweest, had ik het waarschijnlijk niet eens mee gekregen...

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:24

ik heb 4 maanden geleden een ruggeprik gehad omdat ik schroeven in mijn enkel kreeg. Ik was echt super bang voor die prik maar ik heb helemaal niks gevoeld. Viel echt super mee!! Ze hebben me geloof ik wel een paardenmiddel gegeven, want 6 uur later was ik nog half verdoofd, mijn benen waren redelijk normaal weer, maar mijn kont enzo was echt nog wel verdoofd, ik heb trouwens een nacht in het ziekenhuis gelegen, maar dat kwam geloof ik ook omdat ik pas zo laat geopereerd werd (kwart over 5) en je mag niet naar huis voordat je zelf een keer geplast hebt

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:31

heb dr ook 1 gehad toen ze mijn enkel met pennen en platen weer in elkaar moesten zetten. Viel erg mee. Bij het idee van narcose raaakte ik in paniek dus mocht het zo. Prik kun je vergelijken met bloedprikken, valt erg mee, en dan voel je zo alle gevoel uit je benen wegvloeien, was erg apart.
Grappig iets, ik raakte met mijn hand mijn been aan maar mijn been voelde dat dus niet. Dus ik kijken van, he, ik voel iets warms, bleek dus mijn eigen been te zijn. Haha!
Gevoel kwam vanzelf weer terug, toen ik mijn goede been kon buigen en strekken mocht ik weer naar de zaal.

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:32

nou maar een klein verslagje. we waren half 1 in het ziekenhuis en ze kreeg een paar pillen waar ze behoorlijk duf van werd. daarna om half 4 werd ze naar de OK gebracht.
wat ze heeft vertelt: kwam binnen en er werd vertelt wat ze gaan doen. de prik deed zelf niet pijn en je moet voorover buigen. de verdovingsprikjes doen zeerder dan de ruggenprik zelf. daarna werden er kleine sneetjes in haar been gemaakt en een camera ingeduwd. dat deed helemaal geen pijn maar halverwege toen ze aan de andere kant waren.. deed het opeens heel veel pijn. ze heeft toen extra narcose gehad en heeft dus ook de andere helft van de operatie geslapen. af en toe werd ze wakker en dan dacht ze dat haar been gewoon lag en dan was ie recht omhoog Haha! heel raar volgens haar Lachen daarna ga je naar de uitslaapkamer en daarna weer terug naar de oorspronkelijke kamer.

mijn moeder is 's Avonds naar huis gegaan maar heeft behoorlijk wat pijn. nu ligt ze boven op bed want lopen gaat niet. echt te pijnlijk maar de rest viel eigenlijk best mee. ze had een scheur in haar meniskes. morgen komen er een opklapbare rolstoel en extra krukken, heeft ze al maar deze zijn van een kennis en nu krijgt ze betere. vrijdag gaan we op vakantie op de boot en dan moet ze volgende week vrijdag terug voor controle. dus alles gaat goed met haar Haha!

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:35

Je mag naar huis zodra je kunt plassen

Dit is nl het laatste plekje waar het gevoel terug keert.

Mijn man is 3x aan zijn meniscus geopereerd..

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:41

Valt mee. Het is wel een heel raar gevoel als je benen niet meer voelt. Tip: neem een schone onderbroek mee. Ik pieste in mn broek zonder dat ik het merkte. Want ook dat merk je niet meer.

Deerne
Berichten: 698
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Provincie Gelderland

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:46

Ik heb ook een ruggenprik gehad met mijn keizersnee. Je hoort altijd dat het zo'n
pijn doet maar ik heb er weinig van gevoelt hoor het is mij reuze meegevallen.
Het heeft bij mij wel bijna een dag geduurd voordat ik echt weer gevoel in mijn benen had.
Vanwege de keizersnee moest ik een week in het ziekenhuis blijven.

Succes verder.

vfrgirl

Berichten: 84
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: epe

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:39

hoi hoi

ik ben in opleiding tot anesthesie assistent, je weet wel diegene die de ruggenprik geeft. Ik heb dus al heel wat mensen een ruggenprik zien krijgen. normaal gesproken als je een normale rug hebt, dus geen rare kronkel of zo, dan is een ruggenprik zo gezet. het gaat er idd om als een zoutzakje te gaat zitten, je schouders laten hangen en gewoon rustig doorademen.
Voordelen van een ruggenprik is dat je geheel bij blijft, dus niet dus na de algehele narcose, niet misselijk, helemaal niets.
Ik zou zeggen ga voor de ruggesprik en heel veel succes met de operatie.

groetjes jessica

Nog ff een paar reacties op posts van anderen:
1) je moet wel nuchter blijven, voor het geval dat de ruggenprik niet wil lukken zou je alsnog onder narcose moeten.
2) ik weet niet psies wat er in je enkel gedaan moet worden, maar als het een korte operatie is, dan zullen ze medicatie gebruiken dat binnen 2-4 uur uitwerkt.
3) het plassen voor je naar huis mag klopt, gewoon controle of je plasspieren het doen.
Laatst bijgewerkt door vfrgirl op 12-07-06 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Iemand bekend met een ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:47

Dit vond ik via google http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=38641:

Wat is een ruggenprik?

Een ruggenprik is een plaatselijke verdoving. Bij deze vorm van anesthesie worden het onderlichaam en de benen verdoofd. U voelt daar dan niets, maar u blijft tijdens de operatie wel bij bewustzijn. Als u dat liever niet wilt, kunt u om een slaapmiddel vragen.

De ruggenprik zelf is niet pijnlijk, hij voelt hetzelfde als een gewone injectie. Na de injectie worden de benen warm en gaan ze wat tintelen. Daarna worden ze gevoelloos en slap, net als de rest van het onderlichaam.
Soms werkt de ruggenprik niet goed genoeg. De anesthesioloog (de arts die de verdoving geeft) geeft u dan extra verdovingsmiddel of stelt voor om over te stappen op een algehele narcose.

Tijdens de operatie houdt de anesthesioloog in de gaten of u bijwerkingen krijgt. De bloeddruk kan bijvoorbeeld omlaag gaan of het bovenlichaam raakt ook verdoofd, wat niet de bedoeling is. De anesthesioloog neemt dan direct maatregelen.

De verdoving duurt drie tot zes uur. Daarna krijgt u waarschijnlijk pijn op de plaats waar u geopereerd bent. U kunt de verpleegkundige dan om een pijnstiller vragen. De verdoving zelf kan wat hoofdpijn veroorzaken. En als u tijdens de operatie in een ongemakkelijke houding hebt gelegen, kunt u daar na afloop ook last van krijgen. U hebt dan bijvoorbeeld rugpijn. Dergelijke klachten verdwijnen normaal gesproken vanzelf binnen enkele dagen. Neem contact op met uw arts als de pijn langer duurt of heel hevig is.



Idd.. Als je geplast hebt mag je naar huis vaak. Mijn zusje heeft een ruggenprik gehad en een man naast haar wilde graag naar huis, maar hij had telkens nog niet geplast Haha! Ze gingen ook de blaas nog controleren met een apparaatje of ie echt leeg was.