wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 20:15

Heb al een hele tijd last van mijn hoektand rechtsboven, dis tandarts had hem doodgemaakt, maar hij bleef zeer doen. Dat kon niet volgens de tandarts en ik moest niet zo zeuren (hij zei het niet lerrerlijk maar ik merkte dat ie dat bedoelde) Na een jaar van ellend een leven o ppijnstillers kwam er een grote bult met pus bij de tand dus nou moest ie er wat aan doen want nu kon ik aantonen dat er iets was. Bleek dat ik in mijn tand nog een zijtak van een zenuw heb zitten waar ie toen niet bijkon. (is heel bijzonder heeft ook bijna niemand behalve ik weer Clown ) Kon het hem dus niet kwalijk nemen dat ie nix gevonden had de laatste keer dat ik daar was. Maar nu was er een nieuwe methode en met stroon schokken heeft hij de bactereien die er zaten doodgemaakt. Maargoed, bult met pus ging niet weg, dus antibiotica gehad. Dat heeft even geholpen maar zodra de kuur afgelopen was kwam de bult ook weer terug. Weer antibiotica, zwaarder deze keer, en weer kwam de bult terug.
Maar nu moet ik dus maandag naar de kaakschirurg en die gaat de wortel van buiten af schoonmaken omdat van binnen alles al dood moet zijn. Maar weet iemand war daarmee bedoeld word? Ze kunnen toch moeilijk alles openleggen daar, maar ik weet niet wat ze anders bedoelen. En ik ben ook bang dat ik weer een dikke of blauwe wang krijg, das namelijk met me verstandskiezen zo.
Weet iemand wat ze willen gaan doen? Ik heb echt de zenuwen...

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:21

Sorry meid. Je tandarts klinkt als een regelrechte prutser Bloos

Ikzelf heb ook zo'n tandarts gehad (zonder dat ik dit wist). Het is mij achteraf verteld door mijn nieuwe tandarts, die mij wel goed helpen kon.
Het plan van mijn oude tandarts was om de betreffende kies te trekken en 'het gat dat er zou komen te zitten zo te laten' Boos!
De man gaf mij eerst een noodvulling (kies was doormidden en ik had vreselijk veel pijn). Hij zei dat het zo wel over moest gaan. ALSOF de zenuw in ene weer NORMAAL zou doen Boos!

Mijn nieuwe tandarts (die de behandeling heeft uitgevoerd). Heeft de zenuw gedood en vervolgens een kroon op de plek gezet (zoals het hoort) Lachen
Die man is echt geweldig, heeft mij ook nooit een zeur genoemd o.i.d.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:23

Van buitenaf gaan ze dat doen bij de kaakchirurg? Dat kan best ja! Waarschijnlijk wordt het tandvlees ten hoogte van de wortel opengesneden en 'flappen' ze dat omhoog zodat ze het kunnen schoonmaken.

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:32

ik heb zelf ook een prutser van een tandarts.
Als ik gaatjes moet laten vullen dan boort hij gelijk zo ver dat ik binnen een week weer een zenuwbehandeling moet hebben. Ik heb dat nu al 2 keer gehad, maar ik krijg er geen kronen over heen hoor. Aangezien mijn gebit heel erg slecht is laat ik er ook niet veel meer aan doen en ik laat gewoon een keer een kunstgebit zetten. Dan weet ik zeker dat ik nooit meer last heb van mijn tanden:D

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:35

Nou roep dat maar niet te hard dat je met een kunstgebit nooit weer last hebt! ALLES moet getrokken worden, dan moet je kaak nog helen. Je krijgt eerst een noodkunstgebit ondertussen slinken je kaken nog enorm en moet er weer een nieuwe definitieve gemaakt worden. Heel wat bezoeken aan de tandarts! En bij sommigen blijft het een hel, aldoor maar drukkingen op de kaak, of ze zitten te los en klapperen als je praat. Dus zolang je het met je eigen tanden kan raad ik je dat aan Knipoog

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:37

justahorse schreef:
ik heb zelf ook een prutser van een tandarts.
Als ik gaatjes moet laten vullen dan boort hij gelijk zo ver dat ik binnen een week weer een zenuwbehandeling moet hebben. Ik heb dat nu al 2 keer gehad, maar ik krijg er geen kronen over heen hoor. Aangezien mijn gebit heel erg slecht is laat ik er ook niet veel meer aan doen en ik laat gewoon een keer een kunstgebit zetten. Dan weet ik zeker dat ik nooit meer last heb van mijn tanden:D


Wat dacht je van een goede tandarts zoeken? Je kunt altijd bruggen laten plaatsen. Dat is wel duur, maar het ziekenfonds vergoed een hoop met een aanvullend pakket.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 20:54

wendely schreef:
Van buitenaf gaan ze dat doen bij de kaakchirurg? Dat kan best ja! Waarschijnlijk wordt het tandvlees ten hoogte van de wortel opengesneden en 'flappen' ze dat omhoog zodat ze het kunnen schoonmaken.


Dat klinkt veelbelovend Clown
En ik denk dat ik idd maar op zoke ga naar een andere tandarts. Heb al meer problemen met deze persoon gehad door nalatigheid of dingen niet zien.
Ff een voorbeeld, was een x op controle en alles was goed volgens hem. Waarop ik hem moest wijzen op een gat aande binnenkant van mijn kies. Oeps foutje....
En de vullingen die hij zet breken standaard na een half jaar weer af Boos!
Heb dr al vaker over gedacht maar was te lui om er 1 te zoeken maar nu ben ik het wel zat met hem.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:05

Dan heb ik maar een tip voorje: ZOEK EEN ANDERE TANDARTS Haha!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:23

Ik heb zoiets gehad met een voortand (maar dan anders). Kreeg een zgn. apex-resectie.
Uiteraard word je eerst verdoofd. Je zit in een soort tandartsstoel maar verder is het gewoon een kleine operatie. Doek over je hoofd enzo.
bij mij werd het tandvlees niet teruggeklapt, maar werd in de kaak(tandvlees) ter hoogte van de wortelpunt een klein sneetje gemaakt. Via dat sneetje wordt de ontsteking weggesneden. Soms wordt er een beetje gebeiteld maar omdat je heel goed verdoofd bent, voel je daar niks van, alleen de beweging.
Dan nog een hechtinkje erin en het is klaar.
Het is nog een dag of 2 pijnlijk maar dat trekt gauw weg.

Tip: neem een thermoskan met ijs mee, zodat je meteen na afloop kan koelen. Dat scheelt een stuk in de zwelling. en doe niet stoer maar slik flink pijnstillers voor je pijn krijgt.

Sterkte
en idd zoek een andere tandarts!

daantjuhhh

Berichten: 26912
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 03:01

wendely schreef:
Nou roep dat maar niet te hard dat je met een kunstgebit nooit weer last hebt! ALLES moet getrokken worden, dan moet je kaak nog helen. Je krijgt eerst een noodkunstgebit ondertussen slinken je kaken nog enorm en moet er weer een nieuwe definitieve gemaakt worden. Heel wat bezoeken aan de tandarts! En bij sommigen blijft het een hel, aldoor maar drukkingen op de kaak, of ze zitten te los en klapperen als je praat. Dus zolang je het met je eigen tanden kan raad ik je dat aan Knipoog

nou inderdaad.
Mijn moeder heeft op der 15de al haar tanden moeten laten trekken door een of andere vreemde kaakziekte.
2 x per week 3 tanden trekken.
daarna noodgebit (eerst nog vreselijk gipshappen.
en nu loopt ze al 35 jaar met een niet passend gebit (is al veel bijgesteld)
Maar ze heeft er altijd last van gehad.

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:13

Inderdaad, zo'n ingreep is een apexresectie. Er wordt een sneetje in je tandvlees gemaakt, ter hoogte van de wortelpunt. Het tandvlees wordt dan een stukje opzij geschoven, zodat de kaar zichtbaar is. Met behulp van een boortje wordt een klein gaatje in de kaak gemaakt, totdat de wortelpunt en de ontsteking zichtbaar zijn. Het ontstekingsweefsel wordt weggehaald, en het puntje van de wortel wordt schoongemaakt en gevuld met een piepklein vullinkje. Ales alles schoongespoeld is wordt de boel met een hechting of 2 gesloten. Ga ervan uit dat de boel flink kan opzwellen, dus lekker koelen achteraf. Blijf ook even uit de zon trouwens !

h0rSii
Berichten: 107
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Ridderkerk

Re: wortel van tand aan de buitenkant schoonmaken? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:50

ik heb pas ook zoiets gehad weet niet of het hetzelfde is maar ik had een abces in me mond me tandarts kreeg het er niet uit dus moest ik ook naar de kaakchirurg kreeg eerst een paar spuiten in dat abces Ach gut toen maakte ze een klein sneetje in mijn tandvlees en drukte ze alles eruit wat was ik blij toen dat gedaan was zeg! beterschap hoop dat het beter gaat als je alles achter de rug hebt Ja