Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce1984
Berichten: 415
Geregistreerd: 12-01-06

Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 10:52

Ja stomme vraag misschien aangezien ik natuurlijk naar een Fisio ga.

Maar mijn vraag is, of iemand weet of het verstandig is om te gaan paardrijden en skeeleren met een gescheurde voorste kruisband?

Opzich kan ik al veel doen, wel met wat pijn, maar ach revalideren doet soms pijn.
De Fisio raad mij ook aan om stukjes te gaan fietsen en joggen, maar ja dat is niks voor mij.
Al fiets ik wel vaak aangezien dat mijn vervoersmiddel is.

Krukken heb ik niet meer, en brees of steunbandage ook niet meer, dus ik vraag mij af of iemand een idee heeft om in dit stadium al te gaan paardrijden en skeeleren?
Met mijn fisio spreek ik pas volgende week en kan ik verder ook niet berijken, vandaar mijn vraag hier en wat jullie ervaringen zijn.

Tenzij er geen mensen zijn die dit ooit hebben gehad? Tong uitsteken

Groetjes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:05

Ik deed gewoon alles wat geen pijn deed.
als je een sport wilt beoefenen waarbij de kans bestaat dat je er doorheen zwikt, zou ik wel een brace aanschaffen.

Joyce1984
Berichten: 415
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 11:41

Ik heb een steunbandage, een brees lijkt me niet prettig met paardrijden.
Met skeeleren zou ik zoiets kunnen aanschaffen denk ik, maar is erg duur en wordt niet vergoed.
Maar zou het opzich wel kunnen denk je?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:09

Heen ervaring met skeeleren, wel met paardrijden, dat deed ik weer zodra de pijn minder was en ik niet zo stijf meer was en erop kon komen! Als je in het zadel zit heb je weinig last. Of het verstandig is weet ik niet!
Ik kreeg geen fysio, omdat in een andere plaats had en ik toen geen vervoer had.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:16

Ik zou nog even een weekje geduld hebben en met je fysio overleggen! Je hebt maar 2 gezonde benen en het is hartstikke zonde om een permanent beschadiging over te houden als dat niet nodig is...

Joyce1984
Berichten: 415
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 14:50

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar ik verveel me dood. Joggen vind ik echt verschrikkelijk, dat blijken de meeste te vinden aangezien er niemand gezellig mee gaat joggen. Haha! Clown

Op zich gaat de genezing snel, met 4 weken had ik geen krukken meer, een weekje later ook zonder bandage, nu zit ik op 7 weken na het ongeluk, en kan fietsen zonder probleem, ik voel het natuurlijk wel en ik moet voorzichtig zijn, tennissen mag ik bijvoorbeeld niet, maar joggen wel, maar dat heeft weer met stabiliteit te maken dacht ik zo.
Maar hoe lang hebben jullie ermee gelopen, hoe lang hebben jullie rustig aan moeten doen voordat je alles weer mocht doen?

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:54

Ik zou het zowiezo eerst overleggen met je fysiotherapeut en niet zomaar gaan skeeleren. Paardrijden lijkt me minder erg trouwens, dat zal wel loslopen zoals Lusitana ook zei.
Overigens, wat skeeleren betreft, hangt ook van je niveau af!!! Beschik je over een goede techniek, makkelijke vloeiende slag en diepe zit dan zie ik het probleem niet zo maar als je niet zo heel goed bent zou ik het maar niet doen...

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:56

ik ging wel gewoon paardrijden, maar je moet vooral uitkijken dat je nergens een misstapje maakt bv met afstappen...
Ik heb dus uiteindelijk met sporten wel een misstap gemaakt en bij mij was ie toen helemaal afgescheurd.
Als je gaat skeeleren zou ik de knie wel goed inpakken voor de stevigheid.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:56

skeelleren zou ik persoonlijk niet doen, dan maak je toch een zijdelingse strek beweging, ipv een voorwaartse beweging.
zorg dan in ieder geval voor een goede steunbandage én bescherming!

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:38

skeeleren lijkt me zowieso niet goed, gezien de bewegingen die je dan maakt.Ik ging zelf zo snel het kon wel weer paardrijden en dan gewoon een beetje aangepast. (dus wat rustiger aan) je merkt vanzelf wel of het kan. Bij mij is het er niet erger op geworden in ieder geval.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:18

paardrijden vind ik ook niet echt verstandig.

het blijven dieren die ergens van kunnen schrikken en als je dan een rare beweging maakt....

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:57

heb een verrokken kruisband gehad en toen heb ik niet mogen paardrijden de eerst week of eerste twee weken.
Mocht toen in het geheel geen sport doen.
Daarna had ik nog steeds pijn en ben toen wel gaan paardrijden. Soms bleef ik haperen aan hooi in de stal en dat deed behoorlijk pijn. Ook als je moet oppassen dat ze niet op je tenen staan is het niet aan te raden.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:13

Luister naar je lichaam. Pijn = stoppen.
Pijn wil toch zeggen dat je lichaam iets aangeeft.
Met paardrijden belast je meer dan je denkt!
Skeeleren.. tja, lijkt me niet slim, maar ik snap hoe moeilijk het is, ik ben net van mijn knie-blessure van drie maanden af.
Verder zou ik het er met je fysio over hebben dan, kan je die niet bellen?

Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:17

Als ik jou was zou ik het niet doen.
Je kruisband heeft rust nodig om te helen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:42

Skeeleren zou ik niet doen, daar heb je nog kans dat je je knie verkeert draait, zodat je weer je kruisband scheurt. Paardrijden zou op zich kleine stukjes moeten kunnen, aangezien je dan een stabielere beweging maakt voor je knie, maar stop als je pijn krijgt.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:17

Joyce1984 schreef:
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar ik verveel me dood.


ja ik ken het, dan wel niet met een gescheurde kruisband, maar heb 4 maanden geleden mijn enkel en kuitbeen gebroken, ben nu nog aan het herstellen ervan en verveel me ook dood, kan lopen, fietsen en een beetje zwemmen en dan heb je het gehad. Maar pas op dat je niet te snel weer gaat beginnen!!! dat zal je herstel namelijk niet ten goede komen, en dat is echt vreselijk ik weet het, ik moet me ook beheersen om niet een stuk te gaan skaten maarja het kan en mag echt nog niet. Ik zou het dus eerst even met je fysio overleggen, ik vraag ook alles eerst even aan de fysio, maar op het meeste zegt ie toch van: nou dat zou ik voorlopig nog maar ff laten Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:20

Nancy_ schreef:
Luister naar je lichaam. Pijn = stoppen.
Pijn wil toch zeggen dat je lichaam iets aangeeft.

Dat is ook niet altijd zo, ik ben bij de fysio wel eens bijna knock out gegaan van de pijn en al zeg ik het zelf, ik heb een vrij hoge pijngrens...
Ik neem aan dat een fysio toch niets wil forceren?

Joyce1984
Berichten: 415
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:31

Wat een boel reacties.
Bedankt allemaal.
Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met mijn fisio.
Helaas, ik mag nog niet skeeleren.
Ook al gaat het erg goed met het herstellen, toch moet ik oppassen en mag ik het voorlopig nog bij fietsen en joggen houden.
Enorm saai natuurlijk, ik wil graag tennissen en skeeleren.
Paardrijden mag ik gelukkig wel weer oppakken.
Al moet ik wel oppassen welk paard ik rijd.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:08

Sjuimpje schreef:
Nancy_ schreef:
Luister naar je lichaam. Pijn = stoppen.
Pijn wil toch zeggen dat je lichaam iets aangeeft.

Dat is ook niet altijd zo, ik ben bij de fysio wel eens bijna knock out gegaan van de pijn en al zeg ik het zelf, ik heb een vrij hoge pijngrens...
Ik neem aan dat een fysio toch niets wil forceren?



Soms moet een fysio juist wél forceren, maar dat is een ander verhaal. Meestal moet je idd naar je lichaam luisteren Ja. Niet zelf gaan forceren iig Lachen

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:25

Ik begrijp niet dat je wel mag joggen en niet skeeleren, ik denk dat joggen erger is dan skeeleren, als je met skeeleren het been volledig strekt is het gewicht op het andere been...

Joyce1984
Berichten: 415
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 00:30

Met joggen/hardlopen, maak je geen zijdelingse bewegingen, waarmee je dus stabieler bent.
Met skeeleren ben je kwetsbaarder.
hardlopen is goed om je spieren weer aan te sterken en je maakt een stabiele beweging, niet zijdelings, maar recht zeg maar.
Kan het niet zo mooi uitleggen.
Met skeeleren is je knie gewoon een stuk kwetsbaarder.
Maar vind het gewoon jammer, want ik doe dat graag, zeker met dit weer.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 01:16

Ik mocht ooit van de fysio met een soorgelijke blessure juist wel skeeleren en niet hardlopen, maar ja ik kan vanaf hier ook niet zien hoe jij skeelert Lachen

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 01:28

Toen ik mijn enkelbanden had gescheurd adviseerde de fysio mij weer te gaan paardrijden en niet te wachten. aak is de beweging ook wel weer goed.. (was wel ingetaped)

maar ik zou het gewoon even navragen Knipoog

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:32

oestinja schreef:
Ik begrijp niet dat je wel mag joggen en niet skeeleren, ik denk dat joggen erger is dan skeeleren, als je met skeeleren het been volledig strekt is het gewicht op het andere been...


Met skeeleren maak je zijbewegingen, je draait je knie, en met joggen doe je dat niet. Een voorste kruisband scheurt juist door zo'n draaibeweging in de knie. Daarom mag ze niet skeeleren. Met paardrijden heb je die draaibeweging niet, alleen maar belasting. Maar de belasting kan de knie alweer aan in deze fase van herstel. Alleen de kwetsbare bewegingen nog niet.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: Skeeleren en paardrijden met gescheurde kruisband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:08

Mijn vriend is fysio en hij zegt zelfs dat je niet zomaar kunt zeggen daarvoor moet je veel meer dingen weten en onderzoeken.
Ligt aan veel factoren namelijk.

Ik zou het toch met de fysio overleggen. Het zou zonde zijn als je nu aan het revalideren bent en opeens weer een stuk achterwaarts hierdoor gaat,