Astma, gelijk weer aan de prednison

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 19:24

Ik heb astma, en ik ben nu al weer bezig met de 5e kuur prednison dit jaar, we zijn nog maar net over de helft van het jaar!
Ligt het aan mij, of wordt je als astmapatient makkelijk afgewiebert met een prednison kuurtje? Ik heb het nu zelfs standaard in de kast liggen.
Als ik vrijdag nog niet beter ben wil mijn huisarts overleg met mijn longarts.
De longarts had vorige keer al geklaagd dat de huisarts me er te lang mee heeft laten rondlopen, en dat zoveel prednisonkuren niet goed is voor een 17-jarig meisje.
huisarts hoorde niks in mijn longen, geen ontstekingen. Maar toch maar weer prednison.
Maar ik heb wel last van druk op mijn borst en steken 'achter' mijn borst.
Meer mensen last van dit probleem? Dat je weer afgepoeierd wordt met een kuurtje?
Ik denk dat ik toch wat feller moet zijn en meer op mijn strepen moet gaan staan, zodat ik vaker naar mijn longarts kan.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:03

heb je geen standaard medicatie dan? zoals pufjes?
ik weiger aan de prednison te gaan dan loop ik liever een tijd met klachten rond..

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:11

lorie schreef:
heb je geen standaard medicatie dan? zoals pufjes?
ik weiger aan de prednison te gaan dan loop ik liever een tijd met klachten rond..

Ik zit aan 2 pufjes: Ventolin en seretide
nou nog een erbij, lijkt een beetje op ventolin, is voor mijn 'toeter'
zit aan 2 pillen: aerius en singulair
ook gebruik ik een neusspray om te voorkomen dat ik verkouden word, want dan is het helemaal feest.
Dus genoeg med's Clown

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:30

MissToseland schreef:
lorie schreef:
heb je geen standaard medicatie dan? zoals pufjes?
ik weiger aan de prednison te gaan dan loop ik liever een tijd met klachten rond..

Ik zit aan 2 pufjes: Ventolin en seretide
nou nog een erbij, lijkt een beetje op ventolin, is voor mijn 'toeter'
zit aan 2 pillen: aerius en singulair
ook gebruik ik een neusspray om te voorkomen dat ik verkouden word, want dan is het helemaal feest.
Dus genoeg med's Clown


ok ventolin en seretide heb ik ook welke dosis seretide heb je dan? Ach gut

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:54

heb disckus 60 dosis
er staat ook 50/500mcg wete niet wat dat precies inhoudt

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:02

MissToseland schreef:
heb disckus 60 dosis
er staat ook 50/500mcg wete niet wat dat precies inhoudt


hmm dan zou ik als ik jou was maar eens een bezoekje aan de longarts gaan regelen
seretide 50/500 is namelijk voorzover is weet de hoogste dosis.. heb hem zelf ook Knipoog
als jij een diskus hebt.. dat is die ronde tog?
kan je ook proberen eens te vragen of je het spuit pompje mag hebben.. de diskus bevat namelijk een poedertje dat zorgt dat je geen extreem vieze smaak krijgt.. ik kon niet tegen dat poedertje dus kreeg er juist alleen maar meer last van... nu heb ik alles in pompjes en heb ik nergens last meer van..

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:08

Misschien een idee inderdaad.
diskus is die ronde ja
MOet morgen weer naar de huisarts, en ben nog niet opgeknapt, dus dat wordt vervroegd naar de longarts denk ik

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:38

Prednison is een behoorlijk zware medicijn heb ik vaak gehoord. Volgend keer zou ik meteen een doorverwijzing/afspraak vragen naar de longarts Knipoog

Succes!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:43

oeeh bah ik heb het ook heb een vreeem raadsel 1keer in de zoveel tij heb ik hoestbuien en hoest ik tot mn longen erut liggen ik niet meer kan hoesten van de spierpijn in mn buik en ik loop te kokhalzen omdat ik gewoon niet meer kan hoesten. huisart gaf me tlkens maar pretnison was ik er weer een tijdje vanaf. krijg ik opeens een brief thuis da ik copd heb. ben ik nooit op onderzocht ofzo. heb ook seretide maar gebruik het niet heb heb normaal nergens last van tenzei het buiten erg benauwd is. prednison wil ik ook niet meer kom ong 10 kilo per kuur aan daar zit ik niet echt op te w8. maar ben al bijna een jaar hoestvrij.

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:57

Geloof me, huisartsen laten je er lang mee lopen. Ik heb jaren met dezelfde medicijnen rondgelopen, telkens weer benauwd en last, verhoging/verdubbeling dosis. Twee jaar geleden werd ik opgeroepen voor een onderzoek voor astma-patiënten (vanuit een andere organisatie), waarbij ik er dus achter kwam dat ik met de verkeerde medicijnen rond liep...

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:00

urselin schreef:
Geloof me, huisartsen laten je er lang mee lopen. Ik heb jaren met dezelfde medicijnen rondgelopen, telkens weer benauwd en last, verhoging/verdubbeling dosis. Twee jaar geleden werd ik opgeroepen voor een onderzoek voor astma-patiënten (vanuit een andere organisatie), waarbij ik er dus achter kwam dat ik met de verkeerde medicijnen rond liep...

dat is niet bij alle huisartsen hoor Knipoog bij die van mij kom ik van kleins af aan jaarlijks vast op controle en worde er bekeken of er vooruitgang is.. ik wordt zeer streng in de gaten gehouden heb mijn eigen lucht inhoud meter etc etc

SaskiaB

Berichten: 3279
Geregistreerd: 28-07-03

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:04

"vroegah" kreeg ik het ook vrij snel, nu vogel ik het zelf wel uit met mijn ventolin en die oranje haha en mocht het echt niet gaan dan meld ik het wel even bij een dok Clown

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:15

lorie schreef:
urselin schreef:
Geloof me, huisartsen laten je er lang mee lopen. Ik heb jaren met dezelfde medicijnen rondgelopen, telkens weer benauwd en last, verhoging/verdubbeling dosis. Twee jaar geleden werd ik opgeroepen voor een onderzoek voor astma-patiënten (vanuit een andere organisatie), waarbij ik er dus achter kwam dat ik met de verkeerde medicijnen rond liep...

dat is niet bij alle huisartsen hoor Knipoog bij die van mij kom ik van kleins af aan jaarlijks vast op controle en worde er bekeken of er vooruitgang is.. ik wordt zeer streng in de gaten gehouden heb mijn eigen lucht inhoud meter etc etc

Dan heb ik gewoon een slechte huisarts Clown (ik moet hem ook niet).
Ik heb sinds mijn achtste/negende de diagnose 'astma' gekregen, daarvoor was het nog bronchitus. Nooit een longarts gezien, nooit longfunctie onderzoek gehad (tot het onderzoek van twee jaar terug).

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:16

ik heb t ook vanaf zeer klein.. altijd strenge controles jaarlijks! ik weet echt niet beter...

maar hijs wel zuinig op mij hoor haha want als ik van peerd gedonderd ben en heb weer eens een gigantische blauwe plek en kneuzingen etc etc moet ik door naar t ziekenhuis fotos maken

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:18

MissToseland schreef:
lorie schreef:
heb je geen standaard medicatie dan? zoals pufjes?
ik weiger aan de prednison te gaan dan loop ik liever een tijd met klachten rond..

Ik zit aan 2 pufjes: Ventolin en seretide
nou nog een erbij, lijkt een beetje op ventolin, is voor mijn 'toeter'
zit aan 2 pillen: aerius en singulair
ook gebruik ik een neusspray om te voorkomen dat ik verkouden word, want dan is het helemaal feest.
Dus genoeg med's Clown


Ik heb ook astma, ben van de ventolin af had altijd becotide erbij. Heb nu andere medicatie gekregen die beter helpt. Doe eens een onderzoek in het ziekenhuis, heb ik ook gedaan Lachen heb nu veel minder prednisolon kuurtjes! Ik zeg ook altijd gelijk dat prednisolon niet werkt en dat ze me gelijk antibiotica geven. Mijn eigen arts weet dat wel, maar die vervangers van haar niet...

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:22

En mijn familie en ik worden naar huis gestuurd onder het mompelen van 'Oh het is niks, kneuzing/gaat wel over/is je eigen schuld'. Sigaar
Ik gebruik Symbicort en Bricanyl, heb daarvoor nog Pulmicort gehad. Toen ik met het nieuwe medicijn (symbicort ipv pulmicort) begon, kom ik qua weerstand weer helemaal overnieuw beginnen. Om de week was ik ziek, ontstekingen en infecties. Bah, ben blij dat het weer beter gaat..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:23

symbicort heb ik nu ook!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:25

Bij ons in de praktijk (waar ik stage loop) zijn ze toch wel voorzichtig met Prednisolon Wij doen momenteel ook heel veel longfunctie testen. Mede door de weersomstandigheden hebben mensen veel klachten op het moment Knipoog

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:26

Ik krijg altijd gelijk prednisolon Nagelbijten / Gniffelen soms ook 5/6 keer per jaar

ellepel

Berichten: 47378
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:01

ik meld me ook, zit alweer en week aan de seretide 50-250...
gelukkig heb ik los zittend slijm,dat maakt t allemaal wel wat makkelijker, heb tenminste nog adem genoeg om een stukje te kunnen fietsen Knipoog

domme van mezelf is dat ik dus wel rook, en dat komt de genezing nou niet bepaald ten goede....

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:34

Ik heb ook standaart prednisolon klaar liggen.

Zodra ik merk dat ik minder longinhoud krijg moet ik een kuur nemen.
Dit voorgeschreven door de longarts.

Doe je het niet, en je komt in een astma status, zoals ik nu al 2x heb gehad, word je ook niet vrolijk.

Dan lig je zeker 2 weken aan het prednison infuus, en is je longinhoud weer afgenomen..

Nu zelfs een kweek bij een bronchitus van het slijm, zodat ik zelfs de gericht antibiotica
in huis vast heb liggen..

Ach en dikker...
Beter dik en alles kunnen doen, dan slank en achter de geranuims zitten.

Lusitana

Berichten: 22442
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:17

Ik zit aan de hoogste dosis medicatie en heb maar een keer prednison gehad, toen mijn longen met blote oor hoorbaar lawaai (rochelend) maakte...
Maar ik krijg wel redeljk vaak anti-biotica voor geschreven, ook niet goed voor je lijf.

Nou ja, in elk geval is de longarts de aangewezen persoon om je er over te vertellen. Mijn ervaring is dat huisartsen maar wat rommelen en zien hoe het gaat met dit en dat...

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:38

Lusitana schreef:
Maar ik krijg wel redeljk vaak anti-biotica voor geschreven, ook niet goed voor je lijf.


Ach, ik zit aan de onderhouds-antibiotica en merk er weinig van dat het slecht is voor je lijf! Haha!
Bij mij is het net andersom: zonder die antibiotica gaat het veel slechter met mij... Knipoog
Maar goed, ik heb dan ook geen astma maar een chronische aandoening met continue luchtweg-infecties.

Ik krijg ook met regelmaat een prednisolon kuur voorgeschreven (door de longarts), en ik moet zeggen dat ik er nooit blij mee ben.
Na een paar weken zie ik eruit als een vier-maand-zwangere-jumbo-hamster... Nagelbijten / Gniffelen
Ik word er ook altijd erg `sloom` van in mijn hoofd (weet niet hoe ik het anders zou moeten beschrijven Nagelbijten / Gniffelen ) en zie dan niet altijd meer scherp.

Rosa_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:31

Tja, ken dit probleem wel.

Ik heb een periode gehad dat ik ook erg last had van mijn astma. Niet gewoon benauwd, of drukkend gevoel, nee, ik kon echt niks meer. Niet lopen, niet eten, niet slapen kortom, niet leven. Na vele dokters, longartsen, kinderartsten en gedoe ben ik ook aan de prednison gezet. Als 13jarig meisje. Naja, je kent de bijwerkingen en die zijn niet niks. Maargoed, ik vind dus achteraf dat ik er ook veel te lang mee rond heb gelopen.

Nu heb ik wel genoeg aan mijn pufjes, maar ik merk gewoon dat mijn longinhoud nu weer achteruit gaat, dat het weer allemaal niet gaat zoals het moet. Tja, en dan? Toch maar naar de dokter? Maar dat word ik zowiezo weer aan de prednison gezet, omdat ik al aan de zwaarste astma medicijnen zit....

Kijk het nu nog even aan, maar misschien over een paar weken toch een afspraak met de longarts als het in dit tempo achteruit blijft gaan.

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Astma, gelijk weer aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 17:53

wat een reacties allemaal
jullie zullen wel denken waar reageert de TS niet?
Nou ik lag dus in het ziekenhuis. BAH
ze waren bang dus dat ik longembolie had, maar dat was gelukkig niet zo.
Ben nu wel ietsje beter maar na inspanning gelijk weer benauwd, en zo moe, maar rustig aan deon, vrijdag weer naar mijn longarts en dan maar ff een goed gesprekje hebben, wat ik heb er schoon genoeg van!