plaat & schroeven verwijderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:44

Hoi hoi,

Ik loop al enige tijd met metaal in mn bovenbeen en schouder. Al bijna 2 jaar. Zo nu en dan speelt het op en ik overweeg om het eventueel te laten verwijderen (in ieder geval uit mn schouder). Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe lang moet je "revalideren"? Dit met het oog op mn werk. Hoe is het gesteld met de pijn en mobiliteit na zo'n operatie?

Ik hoop dat iemand mij iets over zijn/haar ervaringen kan vertellen!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:46

Misschien moet je het even aan de dokter voor leggen.
want ik denk dat die plaat en schroeven daar niet voor niks zitten...misschien kan je vertellen waarom je ze hebt gekregen?

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:02

Ik ben 2 jaar geleden van een jong paard gevallen, wat al een gebroken schouder opleverde. Vervolgens denderde het beestje nog eens over mijn bovenbeen: gebroken bovenbeen. 2 Breuken die dus beiden met behulp van het nodige plaatwerk en schroeven weer gerepareerd zijn. Het schijnt redelijk gebruikelijk te zijn (vooral op gewrichten) dat ze er na verloop van tijd uit moeten omdat ze irriteren. In het geval van mijn schouder is dit nu dus zo. De arts zegt dat het "allemaal wel mee valt vergeleken met de 1e operaties" maar toen liep ik er 6 maanden mee! Mag inderdaad hopen dat dit sneller gaat. Hoe dan ook: mijn arts doet er dus een beetje luchtig over, terwijl ik toch het idee heb dat het wel degelijk even moet helen. Vooral voor mijn werk vind ik het dan belangrijk dat ik het plan op een wat rustigere tijd. Daarom mijn vraag

NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:02

Ik heb twee schroeven in mijn schouder gehad om dat mijn schouder gebroken was [ivm van paard vallen] maar toen ik ze eruit moest laten halen was ik gewoon één dag in het ziekenhuis, en moest volgens mij nog twee dagen even rustig aan doen maar kon daarna alles weer. Ja

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:04

He, dat klinkt positief. Ik heb er wat meer in zitten (9 & 15 com plaat) maar je kon je arm dus meteen weer redelijk vrij bewegen?

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:29

hm ik heb 4 maanden geleden mijn enkel en kuitbeen gebroken gehad, had 3 schroeven erin, na 7 weken ging de 1ste schroef eruit, ik heb er verder niet zoveel last van gehad, maarja mocht en kon toch nog niet lopen, dus kan er verder weinig over zeggen, was trouwens in 5 minuten gepiept en mocht daarna gelijk weer naar huis. Die andere 2 blijven zitten totdat ik er ooit last van ga krijgen. Trouwens het kan zijn dat het dan wel wat pijn doet, de eerste draai in ieder geval, omdat de schroef wat ingekapselt raakt (dat zei de chirurg tegen mij)

Audi_16
Berichten: 1089
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:42

Als je dr last van hebt moet je ze echt laten verwijderen.
Ik heb nu zelf 4 pinnen in me arm(had me boven arm gebroken.
En ik heb er ontzettend last van Verdrietig

xXx

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:45

Ik heb half april ook een ijzeren pin uit mn bovenbeen laten verwijderen en dat was geen feest.
Ze zeiden in het ziekenhuis dat ik heel snel zou herstellen maar 4 weken daarna liep ik nog met krukken.
Ik kreeg er een wondinfectie bij en ben daar een week heel ziek van geweest.

Nu het ijzer eruit is, schiet er soms nog een felle pijn in mn heup, waar de schroeven hebben gezeten. Ik hoop maar dat dat nog over gaat....

Je moet er dus gewoon rekening mee houden dat het niet altijd voorspoedig gaat en dat je best wel een paar weken thuis kunt komen te zitten.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 08:25

Ja Rieja, daar was ik dus al bang voor. De pin in mijn bovenbeen heb ik geen last van, dus wat de arts betreft kan die blijven zitten. Ik denk dat die wellicht een stuk pijnlijker zou kunnen zijn als die in een schouder. Maar ze zitten er al langer in, en wat Auk ook zegt: ze zitten ingekapseld.

Werden de pinnen verwijderd onder algehele narcose??

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:35

Ik heb gekozen voor een ruggeprik, dat was mij bij de operatie direct na het ongeluk goed becvallen. In mijn famailie zijn meerdere mensen die erg ziek worden van narcose, en daar had ik niet zoveel zin in. En een ruggeprik valt heel erg mee, ik snap niet waar iedereen zo moeilijk over doet.
Ipv een half uur zijn ze bij mij twee uur bezig geweest, mn bot was aan de bovenkant over de pin heen gegroeid als het ware dus er moesten eerst weer foto's gemaakt worden en toen moesten ze het bot voorzichtig weg'knabbelen'. De verdoving was niet berekend op twee uur dus het hechten voelde ik gewoon weer. Echt, ik breek nooit weer mijn been ! Knipoog

Ik had trouwens wel last van het osteosynthesemateriaal dus het moest er echt uit.

kruumie
Berichten: 522
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: grubbenvorst

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:18

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de moeder van mn beste vriendin heeft 1,5 jaar dus ook 2 pinnen (ik meen 2) eruit laten halen (zij had het been of de enkel gebroken)

ze heeft er nu een grote infectie, nog steeds dus al 1,5 jaar lang (2 bacterien, een ziekenhuisbacterie en nog 'n)
geen enkel medicijn ofzo help Rolleyes
vrijdag zijn ze op vakantie gegaan en vandaag al teruggekomen (1.5 week te vroeg) omdat het in 3 dagen slechter was geworden als in 1 hele maand
ik meen dat ze binnenkort van dr bovenbeen ofzo een stuk huid gaat laten weghalen en dat over de wond plakken zegmaar
klinkt raar maar dan heelt de wond zeggen ze sneller, we zijn benieuwd of het werkt
ik moet zeggen, ze kan moeilijk lopen, rennen niet en ze heeft er echt last van

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:50

mijn schroef hebben ze er onder plaatselijke verdoving uitgehaald, binnen 5 minuten waren ze al klaar hoor, was trouwens wel pijnlijk die verdoving, ze duwden helemaal door tot aan mijn bot Scheve mond

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 14:55

oooo....als ik al die verhalen lees heb ik er helemaal geen zin meer in!!! Maar desondaks, heel fijn dat jullie allemaal willen reageren hoor!

dreamer1987

Berichten: 1727
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: Venlo

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:27

damn ik heb ook een pin in mn heup die er een keer uit gaat, maar ik heb er ook niet zo''n zin meer in na die verhalen... ik zou wel kiezen voor een plaatselijke verdoving, maar dat is ook het pijnlijkste Boos!
bij een ruggenprik heb je natuurlijk ook de kans dat je een catheter moet hebben erna en ook daar heb ik niet zo''n zin in.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:29

heb ook schroeven en een plaatje in mijn enkel/voet.Al vanf mijn 12e (ben nu 23) en ze zitten er nog steeds.heb er gelukkig dan ook geen last van,maar moet er om eerlijk te zijn niet aan denken dat het eruit moet.

kruumie
Berichten: 522
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: grubbenvorst

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:41

even ter informatie Haha!
maandag word bij de moeder van die vriendin een vacuumding neergezet (iets om de wond schoon en vrij te houden ofzoiets? )
en binnenkort heeft ze dan de huidtransplatatie, benieuwd hoe het afloopt Knipoog

Jikinafield
Berichten: 233
Geregistreerd: 04-01-06

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:16

Ik heb vier pinnen in m'n bovenarm gehad, die staken door mijn huid naar buiten, en over fie vier pinnen liep nog een soort van dwars balk, dit om het bot de kans te geven om te genezen. Heb er maanden mee gelopen, en ze zijn er bij mij uitgedraaid zonder verdoving, nou dat wens je je ergste vijand nog niet toe, heel mijn bot en huid zat rond die pinnen vast gegroeid. Maar bij mij moetsen ze eruit omdat ze extern ook zichtbaar waren, en dit allemaal na een trap van een paard. Ben bijna anderhalf jaar uit de "roulatie"geweest. En nu 4 mooie littekens, oja heb aan 2 littekens nog plastische chirurgie laten doen. Was wild vlees en erg pijnlijk. Succes met maken van je keuze..

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 14:25

@ Jinikafield, bij mij zitten de pinnen en platen gewoon onderhuids. Bij het lezen van jou verhaal gaat mn haarovereind staan, wat een pijnlijke bedoeling zeg!!

NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:48

Britty schreef:
He, dat klinkt positief. Ik heb er wat meer in zitten (9 & 15 com plaat) maar je kon je arm dus meteen weer redelijk vrij bewegen?

Ja, met alles doen bedoel ik niet mijn arm bewegen, maar gewoon fietsen en dat soort dingen. Knipoog
Na, tsja hoeveel? 2 maanden fysiotherapie kon ik mijn arm helemaal weer bewegen, hij was helemaal stijf geworden omdat ik er gewoon een lange tijd niks mee heb kunnen doen.

Jikinafield
Berichten: 233
Geregistreerd: 04-01-06

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:42

Was ook een pijnlijke bedoening, wens ik mijn ergste vijand niet. Maar naar anderhalf jaar zo rond gelopen te hebben en daarna een jaar therapie om te zorgen dat ik enigzins nog wat kon met mijn arm (was nog mijn rechter arm ook). Ik zou zeker als je er last van hebt, het is toch een lichaams vreemde stof, alles laten verwijderen. Hoe langer je ze laat zitten, hoe moeilijker het word om alles te laten verwijderen.
Is geen gemakkelijke keuze. Bij mij moesten ze er gewoon uit....

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:51

Citaat:
bij een ruggenprik heb je natuurlijk ook de kans dat je een catheter moet hebben erna en ook daar heb ik niet zo''n zin in.

Vlak voor de operatie nog even naar de wc gaan, dan heeft je blaas na ok langer de tijd om 'wakker' te worden.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:19

maar waarom krijgt hier bijna iedereen een ruggeprik bij het verwijderen van de schroeven? ik kreeg gewoon plaatselijke verdoving, of zou dat van de plek en het aantal schroeven afhangen ofzo?

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:01

Ik heb ook platen en schroeven, bij mij op/in beide botten van mijn linkeronderarm. 1 plaat van 15 cm en 1 plaat van 12 cm.
Ze zitten er inmiddels 14 jaar in, en ik heb nooit ergens last van gehad, ze blijven bij mij dan ook lekker zitten waar ze zitten Nagelbijten / Gniffelen

lieke2
Berichten: 2133
Geregistreerd: 12-12-02

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:52

Jikinafield schreef:
Ik heb vier pinnen in m'n bovenarm gehad, die staken door mijn huid naar buiten, en over fie vier pinnen liep nog een soort van dwars balk, dit om het bot de kans te geven om te genezen. Heb er maanden mee gelopen, en ze zijn er bij mij uitgedraaid zonder verdoving, nou dat wens je je ergste vijand nog niet toe, heel mijn bot en huid zat rond die pinnen vast gegroeid. Maar bij mij moetsen ze eruit omdat ze extern ook zichtbaar waren, en dit allemaal na een trap van een paard. Ben bijna anderhalf jaar uit de "roulatie"geweest. En nu 4 mooie littekens, oja heb aan 2 littekens nog plastische chirurgie laten doen. Was wild vlees en erg pijnlijk. Succes met maken van je keuze..


Klinkt me erg bekend in de oren Boos! Vorig jaar gevallen van een paard, erg ongelukkig, pols gebroken en kon ook alleen extern gefixeerd worden (dus met pinnen in je bot en dan aan de buitenkant die dwarsbalk; heb zo nog zitten fotograferen op de hippiade vorig jaar! Haha! Haha! ). Na 2 dagen thuiszorg durfde ik zelf de wondjes langs de pinnen schoon te maken en soepel te houden en das echt wel nodig!
Maar toen die pinnen er na 6 weken (inderdaad zonder verdoving) uitgedraaid werden op de eerste hulp, ben ik maar even gaan liggen... Boos! Jikinafield: erg pijnlijk. Ze hebben daarna nog twee 'spijkers' die door het bot heen zaten op de OK verwijderd, met een plaatselijke verdoving onder het sleutelbeen. Daar had ik gelukkig niet veel last van. Ben er ook een half jaar uit geweest (en daarna bang met rijden)

Laat je goed voorlichten met de eventuele complicaties, inderdaad dat het ingekapseld kan zijn, voldoende narcose ( Bloos ), wat voor soort narcose..
Ik denk dat als alles nu goed geheeld is, en het verwijderen verloopt zonder problemen, dat je er niet erg lang last van zult hebben.

Maarre, succes en ik lees mee!

Audi_16
Berichten: 1089
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: plaat & schroeven verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:33

Rieja schreef:
Ik heb half april ook een ijzeren pin uit mn bovenbeen laten verwijderen en dat was geen feest.
Ze zeiden in het ziekenhuis dat ik heel snel zou herstellen maar 4 weken daarna liep ik nog met krukken.
Ik kreeg er een wondinfectie bij en ben daar een week heel ziek van geweest.

Nu het ijzer eruit is, schiet er soms nog een felle pijn in mn heup, waar de schroeven hebben gezeten. Ik hoop maar dat dat nog over gaat....

Je moet er dus gewoon rekening mee houden dat het niet altijd voorspoedig gaat en dat je best wel een paar weken thuis kunt komen te zitten.


jaa ik heb soms ook nog felle pijn..vooral als ik een staart in me haar wil doen..
ik heb nou 7 hechtingen in me arm..(me kleren blijven erachter hangen enzo..)