FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:42

FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn?

Met enige regelmaat verschijnen er topics op Bokt.nl van vaak jonge bokkers die bang zijn dat ze zwanger zijn. Iedere keer wordt er dezelfde informatie gegeven naast het medeleven dat de bokkers hebben met de betreffende bokker. Voor de informatie wat te doen bij vermoeden van een zwangerschap heeft het modteam besloten een FAQ te maken.

Waarschijnlijk overbodig, maar zonder geslachtsgemeenschap gehad te hebben is het vrij lastig om zwanger te raken. Wanneer je dus geen seks hebt gehad in de periode voorafgaande aan je te verwachten menstruatie, kun je niet zwanger zijn.

Heb je wel seks gehad en ben je overtijd en blijft je menstruatie dus ongewenst uit, is het hoe dan ook verstandig om snel actie te ondernemen.

De juiste anticonceptiemethode kiezen
Noodanticonceptiemiddelen
Is het mogelijk om zwanger te raken wanneer je voor het eerst geslachtsgemeenschap hebt?
Is penetratie nodig om het risico van een zwangerschap te lopen?
Hoe kan ik weten of ik zwanger ben?
Kun je direct na de geslachtsgemeenschap een zwangerschapstest doen?
Wanneer moet ik de zwangerschapstest doen?
Je menstruatiecyclus en zwanger raken
Hoe voer ik een zwangerschapstest uit?
Kans op bevruchting
Wanneer ben ik vruchtbaar?
Je zwangerschap afbreken
Informatieve linken

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:45

De juiste anticonceptiemethode kiezen

Wanneer je wel seks wil hebben en niet zwanger wil raken, is het belangrijk dat je zorgt voor een anticonceptiemiddel dat aan je lichaam en je levensstijl is aangepast.

Op deze pagina kun je lezen welke methoden er zijn: www.anticonceptiemethoden.nl

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:49

Noodanticonceptiemiddelen

Wanneer je onveilige seks hebt gehad en je denkt dat je het risico loopt om zwanger te raken kun je een morningafterpil gebruiken. Die kun je tot maximaal 72 uur na seks zonder voorbehoedmiddel nemen. Hoe sneller je ze neemt, des te efficiënter ze zijn. Let wel op. Het is alleen bedoeld om te worden ingenomen als je per ongeluk seks zonder voorbehoedsmiddel had. Ze zijn niet bedoeld als vervanging van normale anticonceptiemiddelen.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:51

Is het mogelijk om zwanger te raken wanneer je voor het eerst geslachtsgemeenschap hebt?

Je hebt altijd de kans om zwanger te raken als je geslachtsgemeenschap hebt, ook als het voor het eerst is.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:54

Hoe kan ik weten of ik zwanger ben?

Als je denkt dat je zwanger bent, kun je dat beter vroeger dan later ontdekken. Je kunt op twee manieren te weten komen of je zwanger bent of niet:
  • Zwangerschapstests voor thuisgebruik
  • Bij de huisarts, de verloskundige of de kraamkliniek.

Veel huisartsen raden je aan om als eerste een zwangerschapstest thuis te doen.

Alle zwangerschapstests voor thuisgebruik werken op dezelfde manier. De tests detecteren het zwangerschapshormoon humaan choriongonadotrofine (hCG) in je urine. Alleen verschillen ze in de manier waarop je de test uitvoert en hoe je de resultaten afleest.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:57

Kun je direct na de geslachtsgemeenschap een zwangerschapstest doen?

Nee, zeer zeker niet. Als je geslachtsgemeenschap hebt gehad en dit tot de bevruchting van de eicel leidt, duurt het 6 à 7 dagen voordat de bevruchte eicel (die geleidelijk aan een embryo wordt) zich door de eileider naar de baarmoeder verplaatst. Het embryo nestelt zich dan in de baarmoederwand in zodat de zwangerschap kan worden voortgezet en het zwangerschapshormoon (hCG) wordt geproduceerd, maar het niveau van dit hormoon is de komende dagen nog niet hoog genoeg om te kunnen worden gedetecteerd.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:59

Wanneer moet ik de zwangerschapstest doen?

Om ervoor te zorgen dat je de zwangerschapstest op het juiste tijdstip uitvoert, is het belangrijk dat je weet hoelang je menstruatiecyclus duurt en wanneer je dus verwacht te menstrueren.
Je kunt een zwangerschapstest doen op de dag dat je verwachte menstruatie uitblijft.
Als je geen idee hebt wanneer je volgende menstruatie normaal moet beginnen, is het raadzaam om drie weken nadat je voor het laatst seks zonder voorbehoedsmiddelen had de test te doen als in de tussentijd de menstruatie nog niet begonnen is.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:06

Je menstruatiecyclus en zwanger raken

Elke vrouw heeft een unieke, maandelijkse cyclus. De cyclus begint op de eerste dag van de menstruatie (de eerste dag van de volle bloeding). De cycluslengte is het aantal dagen vanaf de eerste dag van de menstruatie tot de dag voor de volgende menstruatie begint. Ongeveer 12 à 16 dagen voor het begin van de volgende menstruatie wordt een eisprong door de hormonen geactiveerd. Dit is de ovulatie. De eicel wordt vrijgegeven in een van de eierstokken in de eileider. De eicel leeft hoogstens 24 uur en kan alleen tijdens deze periode door sperma worden bevrucht.

De eicel verplaatst zich door de eileider naar de baarmoeder (ook wel de uterus genoemd). Als de eicel is bevrucht, kan deze zich in de baarmoederwand innestelen. Deze innesteling vindt ongeveer een week na de bevruchting plaats.

Direct nadat de bevruchte eicel zich heeft ingenesteld, wordt het zwangerschapshormoon humaan choriongonadotrofine (hCG) geproduceerd. Tegelijkertijd nemen de niveaus van de hormonen oestrogeen en progesteron toe, die voorkomen dat de bekleding van de baarmoeder wordt afgestoten. Wanneer je niet zwanger bent en een normale cyclus hebt, gaan de niveaus van deze hormonen omlaag en heb je een normale menstruatie.

De hoeveelheid hCG in je lichaam verdubbelt elke 2 à 3 dagen en bereikt een piek na ongeveer 7 à 12 weken zwangerschap. HCG kan tijdens de volledige zwangerschap in je bloed en urine worden vastgesteld, klik hier als je wilt weten hoe het hCG-niveau tijdens de zwangerschap toeneemt.

Een zwangerschapstest kan kleine hoeveelheden hCG vinden vanaf de dag waarop je menstruatie zou moeten plaatsvinden, dus kun je vanaf die dag op elk gewenst moment je zwangerschapstest uitvoeren.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:11

Hoe werkt de zwangerschapstest?

Wanneer je deze link volgt kom je op de site van Clearblue (een merk van een zwangerschapstest) en daar hebben ze een animatie hoe je een test doet.

http://www.clearblue.info/nl//SnippetPTRunofTest.cfm

Maar let op, lees altijd vooraf de gebruiksaanwijzing goed door!

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:14

Kans op bevruchting

In het algemeen is de kans dat er een zwangerschap ontstaat, uitgaande van een gezonde man en vrouw, 25% per cyclus.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:17

Wanneer ben ik vruchtbaar?

Ieder persoon is anders, wat hier onder staat is dus een gemiddelde.
De vruchtbaarste tijd is de periode van drie dagen rond je ovulatie (eisprong). De ovulatie is zo'n 14 dagen voor het begin van je volgende menstruatie.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:20

Je zwangerschap afbreken

Als je zwanger bent en je wil je zwangerschap kunstmatig laten afbreken, maak dan een afspraak met je huisarts. De huisarts kan je dan alles vertellen wat je moet weten en welke stappen je moet ondernemen.

Als je kiest voor abortus is dat over het algemeen een weloverwogen keuze omdat je een bepaalde afkoelperiode krijgt tussen het eerste gesprek en de daadwerkelijke behandeling.

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Ben nog aan het schrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:28

Informatieve linken

Natuurlijk kun je met een zoekmachine als www.google.nl veel informatie vinden. Maar om je een handje te helpen volgen er hier onder nog een aantal.

Op de website http://www.anticonceptiemethoden.nl vind je informatie over diverse anticonceptiemethoden.

Op de site van Clearblue kun je allerlei informatie vinden over hun zwangerschaptest.
www.clearblue.nl

Op internet zijn diverse sites waar je informatie kunt vinden als je zwanger bent en je wilt informatie weten over zwangerschappen en alles wat er bij komt kijken.
Enkele voorbeelden zijn:
www.kindjeopkomst.nl
www.babyinfo.nl
www.9maand.com

Op de website van het gezondheidsplein kun je allerlei informatie vinden met betrekking tot je gezondheid en ook over zwangerschappen.
www.gezondheidsplein.nl

Op de website van het Nederlands Genootschap van Abortusartsen (NGvA) vind je meer informatie over de ingreep en een overzicht van abortusklinieken in Nederland.
www.ngva.net

De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind biedt hulpverlening en voorlichting, onder andere bij het verwerken van een abortus.
www.vbok.nl

Anoniem

Re: FAQ Help, kan ik nu zwanger zijn? Voorstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:36

Is penetratie nodig om het risico van een zwangerschap te lopen?

Wanneer je zonder voorbehoedmiddelen naakt vrijt, is er altijd een kans op zwangerschap (zeker bij penetratie).
Wat betreft het raken van de buitenste schaamlippen met de penis kan dit wel degelijk een zwangerschap veroorzaken als er voorvocht met daarin altijd zaadcellen bij de schaamlippen terecht komt. Het is niet ondenkbaar dat enkele zaadcellen toch via het vocht van de vagina hun weg naar de eicel vinden. Er is echter geen 100% kans op een zwangerschap, maar wel veel kleiner.