Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102280
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 22:21

Ik kwam op deze vraag na het bekijken van een aflevering van Strong Medicine waar ze speciaal een Baviaan gefokt hadden om het hart van te transplanteren naar een mens die het nodig had. Wegens gebrek aan een menselijk donorhart.

Ik weet niet of ik het zelf over mijn hart zou kunnen verkrijgen ( Knipoog ) om dat dier voor mij dood te laten gaan. Hij is dan wel speciaal gefokt maar het is en blijft een dier met gevoel net zoals wij. Maar ik zou ook wel heel graag willen blijven leven dus het zou wel tweestrijd zaaien...ik denk dat mijn wil om te leven uiteindelijk wel de doorslag zou geven om het WEL te doen maar ik zou het wel heel zielig vinden...

Wat vinden jullie hiervan en wat zou je zelf doen?

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:35

Heel toevallig heb ik die aflevering ook gezien.

Al zou het het hart van een paard zijn Clown mijn leven gaat imo wel voor dat van een dier.

Veirl

Berichten: 19817
Geregistreerd: 08-01-03

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:39

Ligt aan mijn eigen kansen. Als er meer kans is dat ik het overleef, dan wel (denk ik) en als ik meer kans heb voor overlijden, laat dan maar zitten.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:54

Ik zou het (denk ik) niet doen. Het is vrijwel zeker dat het hart weer afgestoten wordt. Je weet alleen niet na hoeveel tijd. Je leeft dus de rest van je leven in onzekerheid, want elk moment kan je hart het weer gaan begeven. En om daar een dier voor te laten sterven... Maar zeker weet je het natuurlijk nooit of je deze beslissing ook echt maakt. Ik denk dat je dat pas weet op het moment je in die situatie zit Knipoog

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 01:35

Lijkt me ook een moeilijke keuze. Het zou er aan liggen wat voor dier, klinkt misschien hard maar toch.

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 01:36

ik denk dat ik er voor ga!
maar misschien kan je dat pas zeggen op het moment dat het zover is, en laten we hopen dat dat NOOIT gebeurt!

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:47

Als ik het zou doen, dan zou ik na die transplantatie met schuldgevoel leven. Het is toch een leven wezen dat je dood voor jezelf. Maar ik denk dat ik het uiteindelijk wel zou doen, als ik daarna 'normaal' verder zou kunnen leven.

Moeilijk. Hopelijk kom ik niet voor die keuze te staan.

Goof

Berichten: 28982
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:21

Als de kans dat ik zou overleven groot zou zijn zou ik niet eens twijfelen.
Ik ga absoluut voor dat dier!

Mzz_emmatje

Berichten: 1961
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:23

Hier was mijn nichtje ook al over aan het discussiëren n.a.v. Strong Medicine,
ze vond het zielig omdat een dier ook gevoelens heeft.
Dat zeggen wij nu allemaal wel,
maar als jij in die positie stond en een nieuw hart nodig had,
zou je dan ook zeggen dat het zielig is?
Zou je dan je eigen leven opgeven om mogelijk het leven van een aap te redden?

Ik weet niet of ik het zou doen, ik denk het ook niet,
omdat ik dan met een schuldgevoel verder zou leven.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:32

Begeef je zelf maar eens in de positie van een hele zieke patient. Die 1 kans heeft van overleven = een donor hart.
Nergens over de wereld is een menselijk donor aanwezig opdat moment. De enige keuze = een dier (=xenotransplantatie).
Nou wat doe je dan:
Ja tuurlijk kies je dan voor zo'n donor!
Je gaat toch voor je eigen leven!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:36

daantjuhhh schreef:
ik denk dat ik er voor ga!
maar misschien kan je dat pas zeggen op het moment dat het zover is, en laten we hopen dat dat NOOIT gebeurt!


Ik denk dat ik er niet voor ga. En ben het eens met de 2e zin. Beetje lastig oordelen nu.
Het is gewoon jammer dat de mogelijkheid er is.

Theeglas

Berichten: 2546
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:37

Ik zou het denk ik wel doen hoor, tuurlijk voel je je schuldig dat je een dier hebt "vermoord" maar ik vind mijn eigen leven belangrijker. Klinkt wel egoistisch he haha

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:55

Ik wil uberhaupt geen donorhart, ook niet van een menselijke donor. Als mijn eigen lichaam het opgeeft is het niet meer dan natuurlijk dan dat ik dan gewoon doodga.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:59

Precies Urielle, de mens moet accepteren dat ie sterfelijk is. Daarom heb ik vaak een behoorlijk dubbel gevoel over de medische wetenschap (want waar is het eind?)

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:13

Mijn zus heeft vorig jaar een nieuwe lever gehad en daar waren we toch allemaal wel blij om. Maar vervolgens heb je nog maar een paar jaar, waarin je veel medicijnen moet slikken die bijwerkingen geven. Ik ken iemand met een donorhart die fanatiek sport, en al over de limiet is van 10 jaar die ze je geven voor na een transplantatie. Maar toch denk ik, was het nou zo nodig, die extra tien + jaar?
En van mijn zus ook, hoe erg was het geweest als ze gewoon was doodgegaan, wat is het verschil met over pakweg vijf jaar (die ze haar geven)?
Het is heel erg als je iemand moet verliezen, zeker als het je kind is of familie (ik wilde zelf de helft van mijn lever afstaan, maar ze moest een hele nieuwe lever).
Maar toch.
Of er een dier voor oet sterven maakt me niet zoveel uit, zolang we dieren opeten en schoenen van leer maken, kun je ook wel dieren fokken voor transplantatie doeleinden.
Maar inderdaad doet de wetenschap er alles aan om maar mensen in leven te houden en om kinderen geboren te laten worden die er onder natuurlijke omstandigheden niet waren geweest, in een wereld die al overbevolkt is.
Maar zelf neem ik ook medicijnen omdat ik anders dood kan gaan (astma en hartproblemen) en medicijnen die de kwaliteit van leven verbeteren. Dus ja, ik ben er ook dubbel in. Het is makkelijk te beslissen als het om een ander gaat, maar als het jezelf aangaat, ligt het ineens zo makkelijk niet meer.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:44

Lusitana schreef:
Het is makkelijk te beslissen als het om een ander gaat, maar als het jezelf aangaat, ligt het ineens zo makkelijk niet meer.


Helemaal waar. Geef ik in mijn stukje hier ergens boven ook al aan. Drang tot overleven zit nu eenmaal in elk wezen ingebakken dus het is logisch dat mensen alles aangrijpen om te blijven leven. Of dat een goede ontwikkeling is? Tja, op de lange termijn zou het zich wel eens tegen ons kunnen keren.

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:13

Het is erg, maar je eigen leven gaat denk ik voor, ik zou het ook doen, zal wel wat schuldgevoel hebben en met een bang hart door het leven gaan. Maar ik heb geen zin in de dood ...

Anoniem

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:15

Ik zou het denk ik niet doen. Kan ik nu makkelijk zeggen natuurlijk, maar ik denk toch van niet.
Ik zou de rest van mijn leven met een schuldgevoel lopen.
Maarja zoals ik al zei, makkelijk om dat nu te zeggen. Misschien als ik voor de keuze zou komen te staan ik het toch zou doen hoe hard het ook klinkt..

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:17

of een dier nou sterft om op gegeten te worden of voor een harttrasplantatie...

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:19

Dit verhaal blijft toch vaag klinken als je dan weer denkt aan de walgelijk grote aantallen dieren die dagelijks geslacht worden.
Mits ik een nieuw hart zou willen zou ik egoistisch genoeg zijn om van een gorilla te accepteren (of andere aap), evenzo zou ik ook stamcellen uit een embryo accepteren.

't Is dan dus maar goed dat ik het met Urielle eens ben. Als het op is is het op en kunstgrepen doen ze maar op iemand die dat wel wil.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:06

Urielle schreef:
Ik wil uberhaupt geen donorhart, ook niet van een menselijke donor. Als mijn eigen lichaam het opgeeft is het niet meer dan natuurlijk dan dat ik dan gewoon doodga.


Ok, nu ga ik heel gemeen zijn Bloos
Maar je kindje wordt geboren en ze zeggen na een tijdje dat hij/zij een nieuw hart moet hebben anders streft hij/zij.
Denk je er dan nog steeds zo over...?

sjaande2de
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:10

Jeetje, verbaas me erover dat zoveel mensen het niet zouden doen omdat het zielig zou zijn voor zo'n aap.
Zijn jullie dan ook vergetarier?
En hebben jullie allemaal een kunstof zadel en hoofdstel?

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:17

Ik ben het met Ellenlouise eens dat we maar eens moeten accepteren dat we niet onsterfelijk zijn. Al die medicijnen, bestralingen, transplantaties.. Als je lichaam aangeeft dat het niet meer kan/wil, dan kunnen we dat absoluut niet accepteren. Best vreeemd, hoe denk je dat de mensen dat 1000 jaar geleden deden?

Maar, afgezien van dat, zou ik het wel doen, als de kans me aangeboden word Clown Ik bedoel, die beesten worden er toch wel voor gefokt, of jij het hart nu neemt of iemand anders. Ze gaan zoiezo wel dood, al is het vandaag voor jou hart niet, dan morgen voor het hart van je buurman.

Daarbij gaat het leven van een mens altijd (oke, bijna altijd) boven dat van een dier. Net als de vraag: 'Stel, je bent in een brandend huis, met daarin een vreemd kindje, en je eigen hond, wie zou je redden?'. Natuurlijk ga je dan voor het kind, hoe triest en gemeen dat ook is. Iig, ik zou het bijzonder egoistisch vinden als je die hond meenam, en het kindje liet verbranden Bloos

Mijn leven gaat voor dat van een dier, en daarom zou ik het hart met bijde handen aannemen

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:24

Ik ben zelf voor donor/dierendonor.
Alleen zou ik het nooit in mijn lichaam willen hebben Lachen (zelfs niet van een ander mens) ik ga liever dood dan ik een heel tijd moet vechten voor de miezerige leven die ik heb.

Myukii, in de eerste instantie denk ik dat ik wel voor mijn hond ga (heb dan wel geen hond) lekker egoistisch he Lachen

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:08

Ylana schreef:
Urielle schreef:
Ik wil uberhaupt geen donorhart, ook niet van een menselijke donor. Als mijn eigen lichaam het opgeeft is het niet meer dan natuurlijk dan dat ik dan gewoon doodga.


Ok, nu ga ik heel gemeen zijn Bloos
Maar je kindje wordt geboren en ze zeggen na een tijdje dat hij/zij een nieuw hart moet hebben anders streft hij/zij.
Denk je er dan nog steeds zo over...?


Die vraag is me idd eerder voorgelegd in een topic over 'gewoon' donorschap. Het antwoord op die vraag moet ik nog schuldig blijven, het gaat hierbij niet om mezelf en sowieso heeft mijn vriend als vader van het kind er ook nog wat over te zeggen. Ik zou dus zo niet kunnen zeggen ja of nee.