Sterilisatie????

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frosti4

Berichten: 678
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:38

over de ingreep kan ik je vertellen.... het stelt niks voor! Knipoog
over je keuze kan alleen jij beslissen.
ik heb het na de geboore van mijn dochtertje laten doen. ik was toen 28 jaar.
je merkt er vrij weinig van. praat eens met een dokter over je beslissing, en maak dan je keuze meid. Knipoog

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:52

Ik ging er alleen op door omdat jij het noemde kawa Knipoog

Dat kraamzorg in het basispakket zit vind ik niet meer dan logisch. Medische verzorging na een bevalling.

Ik wil ook een medische ingreep en die krijg ik niet omdat ik te jong ben (wat dat is doet er niet toe, is prive), en daar kan ik me vreselijk druk over maken of accepteren. In het geval van sterilisatie zijn er nog tal van andere mogelijkheden je doel te bereiken, in mijn geval niet.

Zelfbeschikking kennen we nu eenmaal niet in ons zorgstelsel. En ik weet niet of dat nou zo slecht is. Niet iedereen is in staat de goede keuzes te maken. Dat het in sommige gevallen erg lastig is, ja daar weet ik alles van Knipoog

Wat sterilisatie hier betreft, mijn man is de klos. Na al die jaren voor anticonceptie te hebben gezorgd mag hij nu onder het mes. Want niet in elk ziekenhuis is sterilisatie bij de vrouw een eitje, het ligt er maar aan welke methode ze gebruiken.

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:00

Maar wat raar is dat een man op jonge leeftijd wel mag.
alleen maar omdat het dan makkelijker is om weer ongedaan te maken?

Misschien moeten ze duidelijk zeggen, eenmaal die keuze is gewoon niet meer ongedaan maken.
nooit

Ik vind het ook logisch dat het in het basis pakket zit Ja
Maar onlogisch dat je het niet eruit kunt halen als je dat wilt

En ook onlogisch dat als je ingreep wilt, waar je goed over nagedacht hebt, dat het niet mag.
Het is toch jou lijf, niet dat van een ander.
Dat een ander zan zegt je krijgt spijt, niet doen of wat ook, daar heb je toch heen boodschap aan.
Jij weet toch waarom je dat wilt, daar heeft de buurman toch geen drol mee te maken

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:04

Nee kawa, maar niet iedereen is op elk moment in staat zo een definiteve keuze te maken. En ze kunnen aan jouw voorhoofd niet zien of jij daar wel of niet toe behoort. En daarom vind ik het wel een goede zaak.

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:06

Ik denk dat een beetje arts toch kennis genoeg moet hebben met wat specifieke vragen of je er over nagedacht hebt of niet.

En mensen mogen wel in staat zijn de definitieve keuze te maken zwanger te worden, maar niet definitief om niet zwanger te worden Verward

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:11

Ons lichaam is erop gemaakt om voort te planten. Daar is sex op gebaseerd. Vrouwen voelen zich aangetrokken tot die mannen waarmee ze onbewust kids willen. (wetenschappelijk onderzoek, verzin dit niet)

Sterilisatie is ingrijpen in de natuur. En ik ken een aantal voorbeelden van vrouwen die geen kinderen wilden, maar toen ze een andere partner kregen wel. Als ze zich hadden kunnen laten steriliseren was dat misschien niet meer mogelijk geweest, of had veel geld gekost.

Bovendien is een sterilisatie niet iets wat onoverkomelijk is als je die niet krijgt. Er zijn zoveel goede methoden van anticonceptie tegenwoordig. Dat speelt natuurlijk ook mee.

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:14

En we leven niet meer in grotten....
Rennen niet meer achter wild aan...

We grijpen in van alles in, in de natuur, maar in ins vrije land waar we wel de volle premies moeten betalen, mogen we niet over ons eigen lijf beslissen...

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:18

Nee dat mag idd niet. Maar gelukkig zijn er goede alternatieven in dit geval Knipoog

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:20

Misschien wel, maar dat is ook persoonlijk denk ik, anders was de vraag ernaar niet Lachen

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:22

Ik denk dat die vraag wel meevalt. Haha!

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:26

Ik heb geen idee van de cijfers, maar als er dan mensen om komen, zoals TS hier, moet er niet direct een nee op komen.
Wat nu wel is bij jonge mensen.

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:48

Ts heeft geen nee gekregen, heeft nog geen stappen ondernomen Tong uitsteken

FF iets anders, waarom laten vrouwen zich in een relatie toch zo vaak steriliseren, en duiken mannen zo diep mogelijk weg?

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:55

faye schreef:
Dat kraamzorg in het basispakket zit vind ik niet meer dan logisch. Medische verzorging na een bevalling..


gelijke monniken, gelijke kappen.
Als kraamzorg en andere zwangerschapskosten in het basispakket ziten, dan hoort anticonceptie en sterilisatie daar ook in.

Het is gewoon ontrechtvaardig dat WEL kinderen willen krijgen helemaal standaard vergoed wordt, en NIET kinderen willen krijgen niet.
Wat te denken van Zwangerschapsverlof... kost onze samenleving klauwen vol geld....

Maar ja, CDA maakt momenteel beleid in Nederland, en bij die club vinden ze vrouwen zonder kinderwens maar rare wezens Boos!

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:00

Wel kinderen krijgen wordt niet volledig vergoed

Hoezo kost zwangerschapsverlof klauwen met geld? Een zwangere die 16 weken door de WW betaalt wordt? Poeh he, dat is echt heeeeel kostbaar. Veel duurder dan klaplopers die steun trekken Clown

Die kinderen zijn nodig om de vergrijzing te kunnen bekostigen. Of weiger je later de aow?

Bovendien hebben "moeders"net zo hard met kosten van anticonceptie te maken hoor. Alleen tijdelijk niet als ze zwanger willen worden. En als gezin compleet is en ze willen een sterilisatie zit dat ook niet in het basispakket. Dus idd gelijke monniken en kappen. Ja

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:12

faye schreef:
en duiken mannen zo diep mogelijk weg?

Aantasting van de mannelijkheid Sigaar

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:18

Typische Pro-Kind reactie.
Zwangerschapsverlof zit overigens in de Ziektewet en wordt betaald door de overheid. En hoe komt de overheid aan zijn centjes? Juist, belastingen. Daar betaalt dus iedereen aan mee, ook de mensen die geen kinderen willen. In feite betaal je als kinderloze voor de zwangerschap van een ander.

Klaplopers kunnen zowel man als vrouw zijn, en is niet uitlsuitend voorbehouden aan de groep mensen met kinderen.
Dus zwangerschapsverlof - werkende vrouwen met kinderwens - is niet een faciliteit die je 1 op 1 kunt vergelijken met 'steun voor klaplopers'.

In feite zou er subsidie moeten komen voor vrouwen zonder kinderwens - door geen kinderen op de wereld te zetten en gewoon door te blijven werken, bespaar je overheid en werkgever een heleboel kosten en ontzie je ons overspannen medische zorgsysteem.

Dat de kinderen nodig zijn om de vergrijzing te bekostigen is een gedachte die inderdaad pro-kinderen-krijgen pleit. Aan de andere kant, er zijn meer dan genoeg mensen op deze wereld. Misschien niet werkend in Nederland, maar op de wereld zitten we met overpopulatie mensen.

Later als ik groot ben moet er nog maar eens zoiets bestaan als aow. Ik gok er niet op, ik zorg dat ik geen overheidsgeld meer nodig heb tegen die tijd. Gelukkig heb ik geen kinderen en kan ik doorwerken Knipoog

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:21

Met kinderen kan je ook doorwerken hoor Knipoog Kwestie van goede baan hebben en parttime werken :d

Ach ja Dees, ik betaal ook aan zoveel mee waar ik het niet mee eens ben. Dat is onze zorgstaat. Ga je toch emigreren naar een land zonder sociale voorzieningen? Knipoog

Nou 4 maanden ZW, tsja. Er zijn zoveel mensen langdurig ziek. Bij een zwangere is het eind van tevoren al in zicht. En ik ben niet pro kids (alleen pro mijn eigen Knipoog ), maar ik vind het wel gezeur op niks af. Iedereen in Nederland betaalt mee aan dingen waar ze geen gebruik van maken.

En sommige dingen moet iedereen zelf betalen, zoals anticonceptie en sterilisatie. Overigens ben ik wel benieuwd wat er zo pro kind aan mijn reactie is Ja:D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-06 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:23

Je mist het punt.
Ik vind dat iedereen dezelfde faciliteiten moet krijgen aangeboden.
Ik vind het oneerlijk dat WEL kinderen krijgen wordt gesubsidieerd en NIET kinderen krijgen niet.

En als sterilisatie en anticonceptie zelf moet worden betaald door de mensen, dan ook kraamzorg en invitro-dinges.
Je hebt of alles in het basispakket, of niets. Dat is eerlijk. Nu is het dat niet.

Ook zoiets kroms: Kin-der-bij-slag.....

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:26

NIET kinderen krijgen wordt voor niemand gesubsidieerd. Ook vrouwen met kinderen gebruiken zelf betaalde anticonceptie of ondergaan een niet vergoedde sterilisatie. Wat is je punt? Verward

Voor je IVF kunt doen moet je eerst zelf een gigantisch duur hormoontraject zelf betalen, of goed aanvullend verzekerd zijn. Dus zo verschrikkelijk wordt er niet gesubsidieerd.

En na een bevalling moet je nu eenmaal herstellen, medisch weet je wel. Als jij van je knol afdondert en je been breekt ga je ook de ziektewet in, wordt toch ook gesubsidieerd?

Ergo, ik vind het allemaal maar geneuzel Knipoog

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:39

WEL kinderen willen krijgen wordt gesubsidieerd...
NIET kinderen willen krijgen niet.

Ik vind dat het WEL kinderen willen krijgen, ook niet gesubsidieerd hoeft te worden.


Als ik van mijn knol aflazer, betaalt mijn werkgever de eerste 6 weken mijn loon gewoon door alvorens de ziektewet om de hoek komt kijken.... maar die wet is voor iedereen verder gelijk, man of vrouw, met kind of zonder kind.
Het basispakket zorgverzekering is dus niet voor iedereen gelijk, zie boven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:17

faye schreef:
Voor je IVF kunt doen moet je eerst zelf een gigantisch duur hormoontraject zelf betalen, of goed aanvullend verzekerd zijn. Dus zo verschrikkelijk wordt er niet gesubsidieerd.

Diegene die IVF willen, willen dat zelf. Zij willen die medische molen in om zonodig kinderen te krijgen. Mogen ze het van mij ook zelf betalen. Klinkt hard, maar zo zie ik dat nu eenmaal. Jij wilt kinderen, helaas kan dat (door verschillende redenen) niet. Lekker stug door gaan met wel kinderen krijgen, dan mag je dat van mij ook zelf betalen. Mensen die willen adopteren (wat zelfs nog beter is voor de wereldbevolking) moeten dat ook geheel zelf betalen en moeten dan ook nog aan allerlei regeltjes voldoen. Terwijl elke andere zuipende,rokende vreetende slecht levende (heeft invloed op je voortplantingsorganen) idioot geld krijgt(vergoeding, zoveel behandelingen gratis) om zwanger te raken. (de gezond levende lieve mensen hoeven zich niet aangesproken te voelen, want jullie bedoel ik niet)

Anoniem

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:46

Ik ben het gedeeltelijk met je eens hoor, maar kinderen krijgen wordt dus niet volledig gesubsidieerd. Verder vind ik een hoop hier erg verzuurd overkomen om maar eens een paardenterm te gebruiken. Overigens krijgt zeker niet elke slecht levende ongezonde rokende idioot met overgewicht vruchtbaarheidsbehandelingen Misschien je eerst verdiepen voordat je zoiets roept Knipoog

Lijkt me erg vermoeiend om je overal zo druk over te moeten maken Clown

Doei!

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:49

Ik denk dat het voor mannen inderdaad een gevoelig punt is. Het is toch hun zaakje en dat is toch hun mannelijke trots.

Ik heb zelf bewust gekozen voor sterilisatie. Ik wil absoluut geen kinderen. Mijn man heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk en zou best nog wel een kind willen (als ik dat graag zou willen) Als ik dus morgen dood neer zou vallen en Bob (mijn man) zou hertrouwen en die vrouw zou wel kinderen willen en hij is gesteriliseerd dan heeft hij een probleem. De boel weer ongedaan maken is niet zo makkelijk.
Maar als het andersom zou zijn, dus Bob zou morgen dood neervallen en ik zou hertrouwen, dan blijft het gelijk want ik wil dus nooit kinderen. Dus was voor mij de keuze snel gemaakt.

Het aantal spijtoptanten schijnt best nog wel hoog te wezen. Maar ik moet zeggen dat de gyneacoloog best makkelijk was en nergens over zeurde. Hij vroeg er natuurlijk wel naar, maar ik had een hele discussie verwacht en die bleef uit.

De sterilisatie werd trouwens volledig vergoed door de ziektekostenmaatschappij.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:39

faye schreef:
Overigens krijgt zeker niet elke slecht levende ongezonde rokende idioot met overgewicht vruchtbaarheidsbehandelingen

Goh, ik kan me helemaal niet herinneren dat ik dat gezegd heb. Misschien toch eens beter lezen Doei, doei

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sterilisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:48

Cookies schreef:
De sterilisatie werd trouwens volledig vergoed door de ziektekostenmaatschappij.


Per 1 januari 2005 zit het niet meer in het basispakket, en moet je apart aanvullend verzekeren of zelf betalen.