hersenschudding? van paard gevallen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 14:31

Ik ben zondag vrij hard van het paard gevallen, was in rengalop en paard schrok en ik kwam met mijn rug op het naastgelegen fietspad terecht.

Erge pijn, als voorzorg met ambulance naar het ziekenhuis. Helemaal doorgelicht, gelukkig heb ik helemaal niets!! (naast natuurlijk enorme spierpijn in mijn rug...).

Ik heb sinds maandag last van lichte hoofdpijn, niet continu. Een beetje drukkend. En als ik een tijdje achter mijn PC zit (ben aan het werk) word ik misselijk en duizelig...Dit heb ik dus al sinds dinsdag (maandag ben ik nog even thuis gebleven omdat ik mijn bed niet uit kon komen door de pijn)...

Is dit nu een lichte hersenschudding? Heb al gebeld naar de HA en kreeg een in opleiding aan de telefoon. Die zei dat als ik gewoon tegen het licht in kan kijken en tegen harde geluiden kan ik geen hersenschudding heb...

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:33

Toen ik een hersenschudding had. Stond ik heel trillerig op (na de val) en kon ik mijn evenwicht niet houden. Ik den kdat je een lichte hersenschudding hebt.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 14:50

Ik kon niet opstaan toen ik gevallen was...heb half uur op het fietspad gelegen totdat ambulance kwam. En toen ben ik ook liggend vervoerd. Dus ik weet niet of ik mijn evenwicht had kunnen bewaren als ik toch opgestaan was!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:04

Ja dit is een hersenschudding.
Advies van een multiple ervaringsdeskundige
Lekker je bedje in en blijf daar een weekje. Punt is namelijk dat als jij denkt dat het wel weer beter is en je doet te veel je de volgende dag pas merkt of je te veel hooi op je vorkje genomen hebt. Niet lezen, geen harde muziek en weinig licht.

En ook nog dit: NIET paardrijden (ik weet het moeilijk) Als je paardrijd vangt je nek de bewegingen van je hoofd op. Maar met een hersenschuddingkje kun je daar niet echt op vertrouwen. Gevolg daarna en vooral de volgende dag koppijn, misselijk en duizelig. Hoe beter jij rust hoe eerder het over is ook al is het heel saai.
En geloof me ik weet er alles van.

Tot slot, wat die arts in opleiding je vertelde is misschien niet helemaal verkeerd. Maar met dit soort dingen kun je beter even voorzichtig zijn. Toch?

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:49

Mrie, een vraagje aan jou, aangezien je multiple ervaringsdeskundige bent Knipoog
Zelf heb ik ook een aantal keren een (zware)hersenschudding gehad, ik moest echter om het uur wakker gemaakt worden, is dit alleen het geval bij een zware hersenschudding of ook bij een lichte? Lachen

viperlover

Berichten: 183
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Utrecht..provincie

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:57

heej zon ongeluk wat jij hebt gehad de mijne was precies het zelfde ik zat ook in galop en toen zag mijn paard een zwaan dus ben ik ook op het fietspad asfalt zeer pijn! op mijn rug gevallen en met de ambulance weggevoerd ook ik had niks! vond het toch vreemd alleen hele erge spierpijn natuurlijk en blauwe plekke en ja ik had ook best lang hoofdpijn nu nog welleens

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:13

Kan het niet een soort whiplash zijn?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:22

wat is een whiplash??

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:27

Je hoort het wel eens na auto-ongelukken.
Doordat het hoofd heftig achterover slaat, kunnen klachten ontstaan.
Dat varieert van wat kramp en hoofdpijn tot misselijkmakende hoofdpijn en concentratieproblemen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:41

ooh ok. ik heb morgen een afspraak met de dokter gemaakt...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 00:30

Meisje21 schreef:
Mrie, een vraagje aan jou, aangezien je multiple ervaringsdeskundige bent Knipoog
Zelf heb ik ook een aantal keren een (zware)hersenschudding gehad, ik moest echter om het uur wakker gemaakt worden, is dit alleen het geval bij een zware hersenschudding of ook bij een lichte? Lachen


Dat moet zowel bij een lichte als een zwaardere hersenschudding. Het is een controle dat je in je slaap niet stiekum toch bewusteloos geraakt bent. Heel vervelend. Toen ik mijn eerste had hoefde dat nog niet, is later pas uitgevonden.
Bij mijn hersenkneuzing (zie viewtopic.php?f=136&t=628840&st=0&sk=t&sd=a&start=325) lukte dat niet want ik was al lang vertrokken. Ziek

Mocht je nog nieuwsgierig zijn hoe vaak multiple is....ehm.....effe denken...5 of 6 keer. En maar een keer kwam dat door een val van een paard.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:32

hoi laetitia, ik vind het ook als een lichte hersenschudding klinken, het enige wat hierbij helpt is op tijd rusten zodat je hersens de nodige rust krijgen om weer helemaal te herstellen, dus op tijd plat gaan liggen, niet paardrijden of andere sporten beoefenen tot je hoofdpijn over is, niet teveel tv, computer of geluiden om je heen als je hoofdpijn hebt. succes!!!!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:56

ben vanochtend naar de huisarts geweest en het is idd een lichte hersenschudding. Ben nog wel gaan werken, om alles af te krijgen voor mijn vakantie. Vanaf morgen ben ik 2 weken vrij en dan kan ik lekker uitrusten!!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:37

Als jij vandaag nog even alles af bent wezen maken dan reken er dus maar op dat je morgen nog even een slechte dag zult hebben. Maar vanaf nu; Lekker slapen en verplicht niksen.. Beterschap meissie

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:52

Aii dat was vast een harde val. Gelukkig heb je niks gebroken.
Beterschap! Ach gut

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:36

Oef, ja inderdaad, voorlopig maar zo veel mogelijk niksen hoor ! Bij mijn laatste hersenschudding (ook door val van paard) ben ik ook veel te druk bezig gebleven..gevolg: maandenlang last van gemene hoofdpijn Ziek

Pas een beetje op jezelf dus..beterschap !

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:32

bedankt allemaal!! Ik heb vanaf vandaag 2 weken vrij dus ik kan heerlijk uitrusten!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:37

He ook niet computeren!!! Whoosh!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 11:09

haha...eventjes mag wel!!

Siggislief

Berichten: 14087
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:45

Veel beterschap!

Ik heb hetzelfde ook gehad als jouw maar dan een stukje erger denk ik! Nagelbijten / Gniffelen

viewtopic.php?f=1&t=630205&st=0&sk=t&sd=a

(Staat 't verhaal in, ergens naar beneden)

Maaar wel veeel uitrusten, het is nu al zo'n 4 weken geleden dat hetgebeurt is..
En heb nu geen last meer van me hersenschudding alleen in me vakantie wel, toen sliep ik veel.

naturehorse

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-02-06
Woonplaats: Rep. of Ireland

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:50

hersenschudding, daar kan ik ook over mee praten.
Ik ben gevallen, maar zat op een niet al te groot paard. Het viel wel mee dacht ik. Ik had ook een cap op, maar die is tijdens de val iets ophoog gegaan, waardoor ik met mijn nek een flinke smak maakte.
Ik dacht dat het wel mee viel en ben daarna gewoon met cap op weer op het paard gaan zitten. De tien minuten die ik nog gereden heb, kan ik me nu nog niet herinneren alleen vaag wat beelden, maar toen was ik volgens mij ook duizelig. Ik ben gewoon in de trein weer terug gegaan, naar mijn tijdelijke huis ivm stage. Ik heb een huisgenoot opgebeld en die werd wel bezorgd en heeft me opgehaald van het statsion en me op bed gestuurd met gordijnen dicht. Ik denk het valt wel mee en wou de volgende dag gewoon weer op het paard klimmen. Maar had idd wel een beetje hoofdpijn. Ik heb het op aan raden dus maar niet gedaan en ben in de avond trein weer weer naar mijn ouders gegaan. Ik heb een week rustig aan gedaan, thuis gebleven en ik dacht dat ik daarna wel weer kon, ik ben dus weer flink aan het werk gegaan en na een week kreeg ik dus weer hoofdpijn etc. Dus weer anderhalve week rustig aan gedaan. Toen was het over.
Het gekke is met een hersenschudding dat je het zelf niet in kunt schatten tot hoever je kunt gaan. Ook al voel je je goed. Hou je gewoon even rustig.
Daar heb je later alleen maar profijt van.

daantjuhhh

Berichten: 26921
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:06

astra4 schreef:
Oef, ja inderdaad, voorlopig maar zo veel mogelijk niksen hoor ! Bij mijn laatste hersenschudding (ook door val van paard) ben ik ook veel te druk bezig gebleven..gevolg: maandenlang last van gemene hoofdpijn Ziek

Pas een beetje op jezelf dus..beterschap !

Maandenlang..?
Ik heb er 8 jaar naar dato nog last van!
Ik had vroeger nooit hoofdpijn.

Maar toen ik van mijn fiets gevallen was met mijn kop op de stoeprand was ik bewusteloos en had ik een gat in mijn kop.
Ik had ook een hersenschudding.
Maar ben de volgende dag en dagen erna al weer veel gaan doen.
En dat was oh zo fout!
Heb nu nog steeds soms weken achter elkaar giga koppijn!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:47

ik merk gelukkig al snel wanneer ik teveel doe want dan word ik misselijk...een teken van mijn lichaam om direct te stoppen met tv kijken/ lezen/ internetten...en voorlopig nog niet op het paard inderdaad! Ben vrijdag naar de kroeg gegaan en heb gedanst, want mijn moeder zei dat ik mijn spieren in beweging moest houden. nou dat heb ik geweten!! Ik heb het hele weekend weer enorme spierpijn gehad! Terwijl het vrijdag juist weer wat minder werd!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:45

WEZEN DANSEN!!!!!!! Ben je gek geworden. Hamer Wat was er onduidelijk aan "geen harde muziek" Maar je ziet boonje komt om zijn loontje.
Het is misschien wel verstandig om je spieren te blijven bewegen. Maar een blokje om is dan een beter idee.

daantjuhhh

Berichten: 26921
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: hersenschudding? van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:50

mrie schreef:
WEZEN DANSEN!!!!!!! Ben je gek geworden. Hamer Wat was er onduidelijk aan "geen harde muziek" Maar je ziet boonje komt om zijn loontje.
Het is misschien wel verstandig om je spieren te blijven bewegen. Maar een blokje om is dan een beter idee.

Hahahahahaaa....
Je hebt wel gelijk..
Het is echt niet verstandig om te gaan dansen!