Pco...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 23:44

Afgelopen week zijn we via onderzoeken erachter gekomen dat ik pco heb.

Nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die dit ook hebben?

verootjoo
Berichten: 35681
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:48

wat is het Verward

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:49

heel eerlijk had ik er nog nooit van gehoord maar heb het eventjes opgezocht....
Mag ik vragen hoe je hier achter bent gekomen?! of eigenlijk welke symptomen je hebt ?!

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:52

Dit vond ik erover Knipoog

Citaat:
Wat is PCOS?

Normaal komen na de menstruatie bij de vrouw in de eierstokken enkele follikels of eiblaasjes tot ontwikkeling, waarvan er meestal maar één verder groeit en tot eisprong of ovulatie komt. Bij vrouwen die aan PCOS leiden worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd. Deze kunnen maar moeilijk tot groei en ovulatie komen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans. De onderontwikkelde vochtblaasjes die zo ontstaan, worden cysten genoemd. Naar schatting heeft 4 tot 6% van de vrouwen last van PCOS en daarmee is dit de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen. PCOS is geen ziekte maar een syndroom. Dit houdt in dat er meerdere symptomen aan verbonden zijn die niet allemaal tot uiting hoeven te komen bij elke vrouw. Het beeld van dit syndroom is dus bij elke vrouw anders.

De normale cyclus

In een normale cyclus is het zo dat de hersenen een hormoon produceren dat de eierstokken aanzet tot het ontwikkelen van een eicel. In de eierstokken zijn namelijk veel onrijpe eicellen aanwezig. Het hormoon heet Follikel Stimulerend Hormoon, FSH. De onrijpe eicellen ontwikkelen zich in een eiblaasje, ofwel follikel. Het follikel gaat als het voldoende is ontwikkeld, oestrogeen produceren. Dit oestrogeen veroorzaakt een groei van het baarmoederslijmvlies en het remt de afgifte van FSH door de hersenen. Tegelijkertijd stimuleert het de afgifte van een ander hormoon uit de hersenen, namelijk LH, luteïniserend hormoon. In het midden van de cyclus is de hoeveelheid LH in het bloed het hoogst en veroorzaakt dit een eisprong. Na de eisprong gaan de eierstokken ook progesteron aanmaken, een hormoon dat verdere groei van het baarmoederslijmvlies veroorzaakt. Als de eicel bevrucht wordt, kan deze zich nestelen in het baarmoederslijmvlies. Als dit niet gebeurt, daalt de hoeveelheid oestrogenen en progesteron in het bloed. Dit heeft afstoting van het baarmoederslijmvlies en menstruatie tot gevolg. Door de lage hoeveelheid oestrogeen in het bloed wordt de afgifte van FSH door de hersenen niet meer geremd en kan er een nieuw eitje tot ontwikkeling komen. Hiermee begint een nieuwe cyclus.

Wat gebeurt er bij PCOS?

In het lichaam van een vrouw met PCOS worden teveel oestrogenen gemaakt. Dit remt de vorming van FSH in de hersenen en bevordert LH afgifte. Een verhoogde concentratie LH ten opzichte van FSH is in het bloed aanwezig en hierdoor komt het follikel niet voldoende tot ontwikkeling. Er kan geen eisprong plaatsvinden, de vrouw kan hierdoor niet zwanger worden. Het follikel blijft intact in de eierstok en vormt een cyste. Deze cysten zijn te zien als een 'kralenkrans', zie de freya site voor een afbeelding Wanneer een cyste gevormd is, volgt er geen menstruatie. In sommige gevallen komt het eitje wel voldoende tot ontwikkeling, maar duurt dit, vanwege lagere FSH waarden langer dan in de normale cyclus. Dit veroorzaakt verminderde vruchtbaarheid en een onregelmatige cyclus. De eierstokken van vrouwen met PCOS kunnen hoge gehaltes mannelijke hormonen zoals testosteron produceren. Dit kan overbeharing en in sommige gevallen acné veroorzaken. Bij een deel van de vrouwen met PCOS komt ook insulineresistentie voor. Insuline is een hormoon dat betrokken is bij de regulatie van de bloedsuikerspiegel. Insulineresistentie houdt in dat het lichaam minder gevoelig wordt voor de insuline die het produceert. Het lichaam reageert hierop door hogere concentraties insuline aan te maken, om zo toch de bloedsuikerspiegel te reguleren. De eierstokken van vrouwen met PCOS lijken gevoelig te zijn voor deze hoge concentratie insuline. De hoge concentraties insuline zet de eierstok aan tot het produceren van meer geslachtshormonen. De resistentie, die tot voor kort met name als symptoom werd gezien, wordt tegenwoordig door sommige wetenschappers als een oorzaak beschouwd. Door verschillende oorzaken kan een vrouw met PCOS ook overgewicht hebben. Dit komt bij 40% van de vrouwen met PCOS voor. Het hoge gehalte testosteron kan een oorzaak zijn, maar ook insulineresistentie. Samengevat kunnen de verschijnselen van PCOS zijn:

1. Anovulatie (niet ovuleren) of onregelmatig ovuleren
2. Onregelmatig of niet menstrueren
3. Onvruchtbaarheid
4. Overbeharing
5. Overgewicht
6. Acné
7. Insuline resistentie


Bron

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 23:53

Bijna 18 jaar en nog niet ongesteld...

Heb een echo gehad, en een uitvoerig bloedonderzoek.
Moet nu 14 dagen hormonen slikken en kijken wat er dan gebeurd.

http://www.nvog.nl/files/pcos.pdf

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:55

dit zal wel aardig wat impact hebben op je... ik had er echt nog nooit van gehoord maar zoals ik het zonet gelezen heb is het toch behoorlijk wat...

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 00:06

Inderdaad, dat heeft volgensmij behoorlijk wat impact op je.
Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar het is niet niks.
Houd je ons op de hoogte? Ach gut

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:15

ik heb er nog nooit van gehoord, nou kan je wel zeggen fijn voor je dat je nooit ongestelt word maar het klopt niet.Het is zeker niet niks. Pas je wel op met hormonen, hoop voor je dat ze binnen de 14 dagen werken, anders blijf ze niet te lang slikken. Kan ook niet goed zijn voor je lichaam. Heb je eigenlijk van alle syptonen die hierboven staan last? hou je ons op de hoogte?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:51

Heej,
Bij mij is nu ongeveer 2jaar geleden vast gesteld dat ik ook aan het PCOS lijd...

Net zoals jij werd ik nooit ongesteld, ben vaak naar de huisarts gegaan maar die zei de hele tijd dat ik maar moest afwachten. (ik was toen 17)
Toen 2 jaar geleden was ik het zat en mocht ik naar het ziekenhuis voor allerlei onderzoeken.
Ook ik kreeg een echo en allerlei bloedonderzoeken.

Het werd mij aangeraden om aan de pil te gaan. Want het slijmvlies in m'n baarmoeder werden wel aangemaakt zeg maar, maar er kwam nooit een eitje. Dus dat blijft maar ophopen en normaal komt dat er wel 1 x in de maand uit (ongesteldheid) maar bij mij dus niet. En zo wordt dan ook de kans op baarmoederslijmvlieskanker verminderd..
En met de pil komt dat er dus wel uit... (de 1ste keer was m'n "ongesteldheid" ook ontzettend veel)Ze hopen dat als ik over 10 jaar met de pil stop, dat m'n lichaam het dan zelf gaat overnemen, maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in.

Ik heb gelukkig ook niet alle verschijnselen van het PCO, ik heb wel:
- geen ovulatie, en dus niet menstrueren
- en dus onvruchtbaar
- overbeharing op m'n onderarmen (gelukkig allemaal blonde haartjes)

Dat was het, vroeger had ik wel last van acné, maar daar hadden wel meer mensen last van op die leeftijd Haha!

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 21:55

Had verwacht dat er toch wel meer bokkers zouden zijn met pco...

Ik baal idd als een stekker, en het moeilijkste is nog dat niemand het begrijpt. Veel mensen denken dat het 'niets' is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:33

mmm, ik ben ook weer bezig met onderzoeken
ook niet ongesteld tot minn 17de, en toen echo en bloedonderzoek ...
hormoonlevels die niet klopten en toen aan de pil gegeaan op doc advies en ten werd ik n de stopweek wel ongesteld...twee weken lang ...
toendertijd (ben nu 26) is er verder niets mee gedaan maar ben ernu weer mee aan de gang gegaan met verder onderzoek...

maar dat komt vooral omdat ik geen hormonen meer mag innemen door een trombosebeen twee jaar terug ..
en nu dus steed onregelmatiger en minder ongesteld word ...
en zoals de praktijk uitwijst waarschijnlijk ook (in ieder geval) sterk vermindert vruchtbaar

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:02

Sterkte Draumpje...lijkt me erg lastig als je niet precies weet wat je heb.

@Jennifer: Dat heb ik ook een beetje, toen ik het vertelde tegen vriendinnen reageerden ze in het begin wel een beetje geschokt, maar ze nemen het niet echt serieus voel ik. Want als ze vragen: "Kan je dan echt niet meer zwanger worden?" dan zeg ik: Vast wel, maar dan moet ik wel naar het ziekenhuis, en hun kunnen we dan helpen.
En dan krijg je de reacties van: Oooh, dan is het niet zo erg.

Maar het is wèl erg. Denk maar aan alle ziekenhuisbezoeken die je moet doen, de teleurstellingen als het fout gaat, nog meer onderzoeken etc.

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:04

o wat afschuwelijk voor je bah bah dat is niet niets heel veel sterkte ermee!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 00:08

@: evy
is idd vervelend, maar ik heb wel mijn vermoedenss zeg maar
pcos is er 1 van ....
en het kinderen verhaal...ik weet vrij zeker dat het moeilijk tot niet zal gaan lukken ...maar tot nu toe , heb ik er niet echt problemen mee...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:38

Gelukkig maar...
Ik heb er ook nog niet zoveel moeite mee, maar als mensen over 'later' gaan praten en over hoeveel kinderen ze willen dan vind ik het niet zo leuk meer.

Thats_Me

Berichten: 10956
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:20

Volgens mij heb ik dit ook. Zou de exacte naam moeten opzoeken maar ik heb zegmaar een storing in m'n hormonen met dezelfde symptonen als hierboven beschreven. Hierdoor was ik erg onregelmatig ongesteld dan weer om de maand en dan gewoon een half jaar niet.
Tevens heb ik last van overbeharing vooral in m'n gezicht Boos! en boven benen en laseren hielp niet echt Boos!. Dus gingen we doorzoeken. Dus ook naar ziekenhuis eerst naar de dermatoloog en toen door naar de gynecoloog echo maken die zag er (dacht ik, is namelijk al tijd geleden, netjes uit). Daarna bloed prikken en bleken m'n hormonen niet te kloppen. Gelijk vanaf toen aan de pil dus ben nu netjes zoals het hoort ongesteld (echt super fijn!) en aan de hormoonpillen (werd ik heel wazig) maar die hebben bij mij niet geholpen.
Er werd mij ook verteld dat als ik ooit zwanger wil worden ik waarschijnlijk wel hulp nodig ga hebben. Maar agja zover is het nog niet en zo als ik er nu voor sta wil ik ook geen kinderen dus voor mij is dat niet een grote ramp en als ik wel wil was de kans met hulp wel groot. Waar ik me dus vooral aan erger is de overbeharing, hou het wel netjes bij maar het idee dat het er is is niet prettig als vrouw zijnde.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:26

Hè bah, dat lijkt me echt vervelend als je last heb van overbeharing. Zijn het ook nog zwarte haartjes of dat niet? Want dan vallen ze niet zo heel erg op...
Niet dat dat het minder erg maakt, want het blijft natuurlijk k*t!

Thats_Me

Berichten: 10956
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:28

ze worden steeds donkerder helaas. Knip ze zegmaar 2x per week netjes weg (want scheren vind ik iets voor mannen Vork in m'n gezicht he Knipoog). Zit er over te denken om misschien weer eens laser te proberen, aangezien het nu al aantal jaren geleden is dat we het voor het laatst geprobeerd hebben. Alleen het is zo verschrikkelijk duur.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Pco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:07

ik weet het...oud topic, maar reageer toch nog een keer Lachen

inmiddels is het zeker pcos

en het enige wat ik er eingelijk echt van merk is mijn lange cyclus voor zover ik het zo kan noemen
zeg maar 1 keer per kwartaal
dat vind ik zelfs nog wel een voordeel Tong uitsteken

en de moeilijkheid van gewicht verliezen wat niet echt op wil schieten ...het duurt allemaal wat langer...dat iseingelijk het enige vervelende wat ik er van ondervind