hypermobiliteit en paardrijden?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 14:39

Door een onderzoek met bij de reumatoloog is uitgekomen wat de dokter al een tijd dacht: ik heb hypermobiele gewrichten. Daardoor heb ik snel last van peesontstekingen of -scheurtjes door overbelasting (ik kan mijn pezen verder strekken dan normale mensen).

Heeft iemand hier nog ervaring mee?
Momenteel heb ik nog geen last tijdens het paardrijden, maar telkens ik er last van heb, lig ik weer een tijd stil. Nu heeft de reumatoloog mij aangeraden om niet stil te blijven zitten als ik weer klachten heb en naar een kinesist te stappen voor versterkende oefeningen.
Maar wat als ik ook last krijg bij het paardrijden? Dat is momenteel het enige waar ik me echt in kan uitleven en ontspannen.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:40

Er zijn meerdere mensen op bokt met HMS *LOL*
Ik heb waarschijnlijk Fibro, maar das dus iets anders Knipoog

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:41

Volgens mij moet je eens met SANEX praten.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:50

Ja, ik ben hypermobiel in mijn pezen, maar ondervind er niet veel hinder van.

Helaas zit ik ook al jaren met een snapping hip, maar kan dus niet geopereerd worden (ze zouden de pees op moeten rekken, maar dat gaat 'm niet worden). Hier ondervind ik soms wel hinder van, maar dat heeft dus meer met mijn heup te maken, en pas indirect met mijn pezen.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:53

ik heb een tijd gehad dat als ik reed (manege) en een paard gaf een duw omlaag, dus de teugels uit mijn handen trok, mijn schouders weleens ontwricht raakten. Gelukkig was dat zelf direct op te lossen door een bepaalde beweging.
Ondersteunende oefeningen om de hms te beperken zijn zowiezo geen overbodige luxe want iedere ontwrichting is er een te veel.

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:24

Cyntje, mijn tante heeft fibro, dus zijn we naar een reumatoloog gegaan om dat uit te sluiten en die kwam dan met die HMS.

PolosportJ

Berichten: 1283
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Uddel

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:39

Ik heb een instabiele schouder. De orthopeed zei dat ik waarschijnlijk verder ook los zat in mn lichaam aangezien mijn andere schouder ook was losjes zat zeg maar. Ik heb van een van mn schouders wel veel last. Ook met rijden. Kan er niet teveel kracht mee zetten. En als ik m verder overbelast dan subluxeert mn schouder vaak en dan ben ik verder van huis. Maar ik dacht ook dat ik hier niet mee kon blijven rijden. Maar nu er niets aan gedaan kan worden moet ik wel. Ik moet zeggen dat ik er nu goed mee kan rijden. Ik heb wel altijd pijn maar het is dragelijk. En paardrijden werkt voor mij ook als een pijnstiller Lachen

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:54

Bij mij meestal ook, maar dat is het eerste wat mijn ouders verbieden als ik iets voor heb...
Maar sinds ik met deze pony's bezig ben, beginnen ze wel te begrijpen dat deze dieren nu eenmaal mijn leven zijn...

Ik liep gewoon tegen de muren op omdat ik altijd iemand moest zoeken om mij naar de pony's te brengen...

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:32

hier nog een hypermobieltje!!gelukkig vond mijn reumatoloog paardrijden,juist een hele goede sport,zwemmen ook.
wel heb ik mijn manier van rijden aangepast.
was altijd bloedfanatiek,reed wedstrijden,etc.
nu heb ik een fjord gekocht,waar ik zo'n 2 a 3 keer per week op dressuur of maak een buitenritje(kan niet langer dan dik half uur,en voor de rest rijd ik sinds een jartej aangespannen.

lees eens op dit forum:
http://hmsplatform.nl/hms/modules/newbb/
daar zitten heel vel HMSers,staat veel info op.

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 12:35

Mijn kine zei me gisteren ook dat paardrijden juist goed is, zolang je niet fanatiek gaat rijden, met als jouw reumatoloog.

Dat was natuurlijk het eerste wat ik tegen mijn ouders vertelde, want dat is het eerste waarmee ik van hen moet stoppen als ik weer iets voorheb...

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:59

Luister altijd goed naar je lichaam, hou het in conditie en als het even niet meer gaat.,... rust...

Ik ga elke 10 weken naar een chiropractor die alles weer even in het gareel zet.. Groot onderhoud zeg maar. Paardrijden vind ze een super sport... (zolang ik er maar niet af sodemieter)

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 19:08

Gelukkig rij ik een slome brave pony Knipoog eraf vallen is dan al iets waar je echt je best voor moet doen Haha!

Ik ben er vandaag weer op gestapt, gewoon maar 20 minuten in stap om het eventjes terug op te bouwen en het voelde wel goed.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:17

Ik heb last van hypermobiliteit en doe beroepsmatig rijden (ongeveer 7 tot 10 paarden per dag). Heb idd snel last van blessures en overbelastingen. Mijn knieën zijn versleten en ik heb een kraakbeen-aanmakende kür in m'n kniegewrichten gehad, naast de nodige dokters en fysiotherapeut bezoekjes. Nu rij ik enorm intensief en dat maakt het er niet beter op, maar zou het er ook niet om willen laten. Regelmatig (minstens één keer per week) helpt enorm.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:14

Ik heb hypermobiele gewrichten, maar geen HMS. Ik heb er dus ook niet heel veel last van, gelukkig!
Tijdens het paardrijden heb ik alleen soms last van mijn heupen (plotseling een heel vervelende schietende pijn, meestal tijdens het galoperen) en ik heb met het rijden snel rugpijn en last van mijn enkels.

Ik studeer zelf fysiotherapie, dus heb gelukkig zelf ook wel geleerd hoe met mijn klachten om te gaan Lachen Goed in conditie blijven is heel belangrijk! Zo kunnen je spieren de taak voor een groot deel overnemen.

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 12:15

Maar welke sporten zijn er dan goed voor, jij als fysiotherapeut weet dat waarschijnlijk wel?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:45

Bijna alle sporten zijn goed voor je! alleen turnen etc. niet.
Het licht er ook een beetje aan van welke gewrichten je last hebt.. Vooral sporten waarvoor je een goede stabiliteit om je gewrichten ontwikkeld zijn erg goed, zolang je het allemaal maar goed en rustig opbouwt!

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:48

ik ben ook hyper mobiel. De fysio zei dat paardrijden juist een hele goed sport voor mij is. En het is ook de enige die ik bijna zonder pijn kan doen.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:31

Hier nog 1 met hypermobiliteit... Rijd zo'n 4-5 dagen in de week, toch altijd wel flinke ritten. Soms last van mn knieen, als ik met zadel rijd... Elke 7 weken ga ik naar een chiropractor om de boel op zn plek te zetten, eerst was het alleen mn rug, maar op het moment blijven ook mijn armen, ellebogen & schouders niet zo zitten als het moet....
Zolang ik niet val, heb ik gelukkig weinig last met rijden.......

AikePeer

Berichten: 1052
Geregistreerd: 20-05-05

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:57

Misschien niet helemaal ontopic maar mijn pony heeft hypermobiliteit. Weten jullie waar ik meer over deze aandoening kan vinden en dan specifiek voor paarden?

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:08

Ik wist niet dat dat bij pony's ook bestond, heb er ook geen idee van waar je informaite kan vinden... Misschien al eens als zoekwoord ingegeven bij google? Dat kan je best ook in verschillende talen proberen.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:11

De orthopeed stelde bij mij ook hypermobiele gewrichten vast. Paardrijden gaat op zich wel maar krijg wel last van bepaalde gewrichten (tijdens het paardrijden vnl mijn enkels) en soms van mijn schouder.
Ik ben wel veel "krampachtiger" geworden, ik wil altijd voorkomen dat ik val omdat er dan heel snel iets uit de kom ligt of "scheurt"
Ik doe daarnaast ook aan fitness en zolang ik dit rustig aan doe heeft dit wel een positief effect maar je zal mij niet op een lopende band zien rennen want dat trekken mijn enkels dan weer niet.

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: hypermobiliteit en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:17

ik ben ook hypermobiel.
En heb er fysio voor gehad in het ziekenhuis..dit werkte erg goed..met paardrijden heb ik last van mijn schouders en linker pols omdat het daar het ergste is.
Tegenwoordig is mijn schouder zo er dat bij de kleinste verkeerde bewegingen het al ontwricht word..dus ga nu ook rustig met fitness beginnen om me spieren toch sterk te houden.
Ik heb ook een tijdje kickboksen gedaan(voor ik me paard kreeg) en dat was ook wel erg goed, soms had ik wel last van me schouders, maar had verder nergens last van..zit nu ook te denken omdat misschien weer te gaan doen