verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevraagd

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 18:51

Zoals de titel al zegt moet i kmaandag 18 dec een bult op de rug van mijn hand laten verwijderen, kleine operatie, maar nou zou i kgraag willen weten hoe dat nou gaat en vooral hoelang je nix kan/mag doen (lees hoe snel zit je weer op het paard) Krijg je een verband of een mitella? ik weet namelijk helemaal nix, er werd nix verteld. O ja en doet het erg veel pijn daarna? Er schijnen meerdere mogelijkheden te zijn maar ze hebben dus echt voor een operatie gekozen. Wie o wie kan mij helpen?
Ik zit hem namelijk best wel te knijpen Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:52

ik heb ze ook, maar heb besloten er niets aan te doen.
Een operatie is namelijk geen garantie dat ze wegblijven en geeft een hoop ongemak.

Heb je er pijn of last van dat je voor een operatie gaat?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:13

Hij drukt op bepaalde zenuwen in mijn hand waardoor i ker erg last van heb, en soms als i khem draai of beweeg is opeens alle kracht eruit weg, heel vervelend, vooral als je iets breekbaars in je hand hebt. Ik heb hem ook al een tijdje maar nu word ie echt vervelend en hij hindert me ook erg op mijn werk, (manege) dus vandaar dat ie er nu maar af moet.

mithras1994

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:11

Na twee operaties is hij gewoon weer terug bij mij!!!
De eertse keer ben ik geholpen onder plaatselijke verdoving.
Omdat de ganglion vergroeid was met het bot werd het een pijnlijke ervaring. Ook kreeg ik een spalk die ik overdag moest dragen zodat ik de dagelijkse dingen gewoon kon doen.
De tweede operatie is onder narcose gedaan en is me veel beter bevallen. Ik had deze gepland voor de zomervakantie zodat ik echt rust kon houden met mijn hand. ( paard op de wei en de kinderen thuis zodat die me konden helpen)
Maar het heeft allemaal niet geholpen, want hij is gewoon weer terug.
Ik heb mezelf aangeleerd om dingen anders te doen en sommige bewegingen niet te maken en het gaat nu best goed. Als ik er veel last van heb doe ik de spalk om.
Mijn advies is: doe na de ingreep 6 weken rustig aan en vraag om een spalk die je overdag kan dragen.

Succes ermee en als je vragen hebt pb maar even.
Gr. Miranda

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:51

heb je een pb gestuurd, en nog 1 vraagje, hoeveel hechtingen gingen erin?

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:27

Misschien dat je de desbetreffende chirurg beter even kunt opbellen. En dan al je vragen te stellen. Dat is heus niet iets om te schamen hoor! Het is puur voor je eigen zekerheid,en weet wel zeker dat de chirurg je alles zal uitleggen. Knipoog
Ik kan het je ook wel doen, maar het kan zijn dat de chirurg het anders wil! En dan sta je een beetje tussen wal en schip!
Pm anders maar! Lachen

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:56

Ik heb dit ook gehad!
Een grote bult op mijn hand (vlak bij pols)
Maar ik hoefde er niet voor geopereerd, ik at die dag bij Kieffer hier op bokt,
haar stiefvader is huisarts, hij zag de bult en drukte hem zo weg!
Voordat ik in de gaten had wat er gebeurde was ie weg!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:03

Twee keer zo'n ding gehad.

Eerste keer was in mijn examenjaar. Ik had toen een bijbaantje in een restaurant en ik had er toen best veel last van als ik met dienbladen had gelopen. Ik moest een afspraak maken in het ziekenhuis, waar die bult met een grote naald werd leeggezogen. Er werd een pleister op geplakt en ik moest even een dagje rustig aan doen, vervolgens jarenlang nergens meer last van gehad.

Tweede keer was zeven jaar later. Ik wist inmiddels wat het was en ik had er niet veel last van. Na een maand of twee maar eens besloten om naar de HA te gaan. Net die week ging ik verhuizen, hele dag staan schilderen met zo'n roller... en de volgende dag was het ding weg. Blijkbaar door de beweging die ik de hele dag met die roller had staan maken. Haha!

Anyway, geen ervaringen met verband, een week niets mogen doen of een stijve pols: even een dagje niet te druk zijn met die hand en dan kun je alles weer. Zo was het bij mij iig. Maar vraag het anders voor de zekerheid nog even na bij de arts die je gaat behandelen, ik begrijp dat ze in jouw geval voor een 'echte' operatie kiezen.

mithras1994

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:07

Het was een onderhuidsehechting. Knoopje aan de ene kant, onder de huid door en een knoopje aan de andere kant. Het eruit halen voel je niet. Ze knippen aan de ene kant het knoopje eraf en trekken het draadje eruit en klaar is kees. De wond was ong. 4 cm.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 19:20

Maar bij mij voelt het helemaal niet als iets wat je leeg kan zuigen, het ding voelt keihard, net alsof het bot is. Verward

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:43

Een ganlion is altijd gevuld met vocht of zoms wat dikker snotachtig spul. Omdat het op spanningstaat voelt het hard en is het ook pijnlijk.
Het varbaasd mij eigenlijk dat ze dat ding niet eens proberen leeg te halen, je kan er daarna namelijk een stofje inspuiten die de wanden van dat ding aan elkaar plakt waardoor die niet meer vol kan lopen. Dat is makkelijk, snel, redenlijk pijnloos en weinig revalidatie. helpt niet altijd, maar dan kan je alsnog opereren.

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:39

Ik heb er 14 jr geleden 1 weg laten halen dmv een operatie. Ik heb daarna wel dystofie gekregen aan die hand/pols.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:40

Zonnebloem schreef:
Maar bij mij voelt het helemaal niet als iets wat je leeg kan zuigen, het ding voelt keihard, net alsof het bot is. Verward


dat had ik dus ook,
ik dacht ook in 1ste instantie dat mn pols uit de kom was ofzo Bloos
ja wist ik veel

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:53

abbo, ik blijf dit even volgen

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:10

Bij mij voelde die bult de ene keer harder dan de andere keer. Ligt eraan hoeveel spanning er op dat moment op staat. Soms kan het idd aanvoelen alsof het bot is.

Overigens kunnen paarden hier ook last van hebben, meestal in de buurt van het spronggewricht. Zelfde verhaal: de ene keer wat zachter (en/of kleiner) dan de andere keer.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:12

en nu weet ik eindelijk hoe het heet.

Ik heb er ook last van. De dokter had toen niet de naam genoemd, maar hij gaf mij twee opties, het inspuiten van een spulletje die het "opvreet" of iig doet oplossen en met de bloedbaan mee afvoert, of operatie.

Heb het toen laten inspuiten, en toen heb ik er een maand of 4 a 5 of zo geen last van gehad en nu is hij weer terug.

Bij mij drukt het ook op een zenuw, op zo'n manier dat ik nooit op die hand kan steunen, kan nog wel zware dingen vasthouden en zo, maar echt steunen gaat niet.

Weet niet of ik het zou laten opereren, bij dat inspuiten is het ook weer terug gekomen...

mithras1994

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:04

Bij mij is het 2 keer in gespoten en twee keer geopereerd!Niks heeft geholpen.
Ik ben nu beperkt in mijn beweging en moet daar mee leren leven.

reneefleur

Berichten: 404
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Schiedam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:46

heb dit ook gehad, op linker pols.
eraan geopereerd 5 jaar geleden, plaatselijke verdoving, 3 hechtingen. 3 maanden later was de bobbel weer terug.
soms lijk die de ene keer erger dan de andere keer.
bij mij heeft fysiotherapie wel erg geholpen.

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:53

Ik heb er twee, onder elk van mijn voeten eentje, allebei groter dan een 2 euromuntstuk.
Heb er meestal geen last van, soms wat pijn. Ik heb nu na jaren wel een verwijzing gehaald, omdat ik er een tijdje flink last van had. Nu is dat weer over, dus ik doe maar ff lekker niks Haha!

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:59

Misschien ook handig om te weten waar het vandaan komt.

Een ganglion gaat uit van een peesschede of een gewricht. Het bestaat uit synoviaal vocht (synovia is de bekleding van het gewricht of de peesschede) Bij een overbelasting wordt er meer (te veel) vocht aan gemaakt dat nergens kan blijven en dus opgehoopt raakt en op een gegeven moment uitpuilt. (=bobbel)
Pijn ontstaan ook meestal omdat het vocht door een bepaalde beweging op spanning wordt gebracht (bijvoorbeeld het buigen van je pols) en in enkele gevallen is het ganglion zo groot dat het ook zenuwen kan beklemmen.

Ik heb er heel soms ook 1, een hele kleine diep in mijn pos (een de buitenkant niet te zien) als ik mijn pols te veel heb belast. En het fijne is dat die met rust vanzelf weer weg gaat.
Dus voor de mensen die er last van hebben, probeer je pols (meest koorkomende plek) of waar het ding ook zit, te ontlasten.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:00

Ik heb het zelf ook met enige regelmaat. Ik heb je hierover een pm gestuurd..

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:13

mijn zus had er ook een, die is onder plaatselijke verdoving weg gehaald, zji heeft 2 weken niet kunnen werken..

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 12:09

Dus bij julliie hebben ze eerst met leeghalen gadaan? En bij mij hebben ze het daar niet eens over gehad, ga dat dan toch eerst ff vragen.

reneefleur

Berichten: 404
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Schiedam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:11

ik kon kiezen...leeghalen of operatief verwijderen.
mijn dokter zei dat het laatste beter was, omdat ze dan ook dat kapseltje waar dat vocht in zit weghalen. daardoor is er minder kans dat die terug komt.
maar daar geloof ik niet meer in, aangezien die van mij erg vlot weer terug was.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:15

Zonnebloem schreef:
Dus bij julliie hebben ze eerst met leeghalen gadaan? En bij mij hebben ze het daar niet eens over gehad, ga dat dan toch eerst ff vragen.


Vreemd... ik hoor hier iedereen over leeghalen/inspuiten,
bij mij is ie 1,5 jaar geleden gewoon weggedrukt en heb m nooooit meer teruggezien