verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevraagd

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:21

(ik had hem op mijn linkerhand/pols, als je je hand naar beneden
doet, kniekt.. kwam er een hele gekke bult omhoog en dit
zag er ook vies en raar uit)

Ik had hem ook al een aantal jaar, en kreeg er steeds meer
last van. Dokter sprak al paar keer over opereren, maar dat
wilde ik niet.. als de dood voor ziekenhuizen!

Uiteindelijk toch zoveel last dat ik hem weg heb laten halen
door middel van een operatie..
Alleen mijn arm werd verdoofd en was verder nog bij..
Het was heel gek en zou ik het nog een keer over moeten doen
zou ik helemaal weg willen zijn!
Het is heel gek om geen controle meer te hebben over je
gehele arm, hij wordt heel zwaar en viel bij mij elke keer van
mijn bed af toen ik nog op een zaaltje lag voordat ik de OK
op moest.. en omdat alles uitgeschakeld was in mijn arm kon
ik hem zelf niet meer terug op bed krijgen.. echt heel maf!

Na de operatie mocht ik gelijk naar huis,
maar kon niks en was heel draaierig en duizelig..
Mijn arm is nog zown 3 uur na de operatie uitgeschakeld
geweest en dat was heel gek en vermoeiend..
Mijn hand/pols zat in het verband en ik had een mitella
om, dit omdat mijn arm anders te zwaar was omdat ik
er natuurlijk zelf geen controle meer over had..

De volgende dag ben ik wel naar school gegaan,
had er niet zo heel veel pijn aan..
Heb alleen een maand niks kunnen doen, niet kunnen paard
rijden, niks tillen, heel mijn kracht was weg!

Achteraf ben ik blij dat ik hem heb laten weghalen,
ik ben nu ongeveer 2 jaar verder en hij is niet terug gekomen..


Ik heb ook een klein bultje zitten aan mn rechthand/pols,
maar daar laat ik voorlopig niks aandoen..

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:30

@ilona..... was je bult hard of zacht? Ik kan die bulten van mij (nee, ik ben geen kameel) indrukken.. en idd als je je hand naar 'beneden' doet en dan ook je vingers weer 'omhoog' komt ie goed tevoorschijn. Hij beweegt ook als je je vingers beweegt..

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:39

Ik heb het regelmatig aan beide polsen, rechts vaker dan links trouwens (ik ben ook rechts). Rechts zit 'ie tegen mijn peesschede aan en is het dus flink pijnlijk als hij groot is.

Ik heb ze 1 keer laten verwijderen door het te laten leegzuigen, heb toen een dag of 2 wat rustig aan moeten doen (maar wel paardgereden, alleen de zwaardere dingen niet gedaan - alleen gereden). De andere keer is het weggedrukt, maar dat was erg pijnlijk (pijnlijker dan leegzuigen).

Tegenwoordig maak ik geen afspraak meer om het te laten verwijderen - de pijn (en zwelling) neemt eigenlijk altijd vanzelf weer af en het laten weghalen is vervelend en ook nog eens geen garantie om er blijvend vanaf te zijn.

_SteR_

Berichten: 1791
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Sneek

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:07

Mijn vader heeft een ganglion op zijn pols. Ze hebben een paar jaar terug geprobeert om de ganglion operatief te verwijderen. Dit ging helemaal mis, ze hadden een slagader geraakt. Dat was wel even schrikken. De operatie is gelukkig wel goed afgelopen.

Maar na een paar maanden kwam de ganglion gewoon weer terug. Operatie voor niks geweest.
Zo'n ding ziet er wel vreemd uit, net of er een stuk bot op de verkeerd plaats groeit Clown

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:19

He Hilli, ik heb precies het zelfde... volgens mij. Ook leeg gezogen en de volgende keer zou het operatief moeten.. Niet dus...

Het gaat idd in de meeste gevallen na een tijdje weg, maar de laaste keer bleef er 3 maanden last van houden.. En ik krijg er met name last van als ik kracht heb gezet met mijn handen..

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:20

Maar..... een ganglion.... is dat nou een algemene benaming voor een bult op de hand? Of iets specifieks? Ik hoor namelijk zachte en harde bulten....

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:24

jeske333 schreef:
Maar..... een ganglion.... is dat nou een algemene benaming voor een bult op de hand? Of iets specifieks? Ik hoor namelijk zachte en harde bulten....

Het is een zeer algemene benaming, zelfs niet eens specifiek voor de hand/pols. Zie bijvoorbeeld: http://www.amc.uva.nl/index.cfm?pid=127 ... ntitemid=4

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:26

jeske333 schreef:
Het gaat idd in de meeste gevallen na een tijdje weg, maar de laaste keer bleef er 3 maanden last van houden.. En ik krijg er met name last van als ik kracht heb gezet met mijn handen..

Dat geldt in mijn geval ook, dus ik probeer dat een beetje te vermijden met bijv. heftig klussen of tuinieren. En de beste manier om er vanaf te komen is de dokter bellen - dan is het namelijk weg op de dag dat je de afspraak hebt Haha!

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:46

Ja ik hoor ook bij de club! Haha!

Heb een ganglion aan mijn pols. De chirurg wilde er niet aan opereren omdat de kans te groot is dat hij terug komt, en de pols toch wel een gevaarlijk gebied is qua zenuwen enzo. Langzamerhand ben ik er achter gekomen dat ik mijn hand op een bepaalde manier wegdruk in mijn slaap, dat dat de reden is. Daar let ik nu op (jaja in mijn slaap!) en nu gaat het een stuk beter. Als ik er weer last van krijg doe ik zo'n strak kousje aan mijn hand met het slapen en dan is de pijn redelijk snel weg. Ik voel hem nog wel, een hard bultje.

Mijn moeder heeft het vroeger ook gehad, na een paar jaar was ie weg en nooit meer terug gekomen.

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:49

Ik heb er zo nu en dan ook last van. Ben naar de huisarts geweest en die verwees me door naar het ziekenhuis. Daar was een arts die mij vertelde dat ze nooit zekerheid kunnen geven dat hij niet weer terugkomt en je er dan wel een litteken bij hebt (persoonlijk vindt ik dat ik al heel veel heb Bloos )
Dus heb besloten niet te laten opereren. Het gaat bij mij ook altijd vanzelf weer weg. De ene keer vrij snel en soms heb ik er heel lang last van. Ik probeer mn pols dan ook echt te ontlasten, draag ook wel eens zo'n verstevigende band (bv. voor volleybal) om mn pols. Ik kan mn polsen (vooral rechter, ben ook rechtshandig) niet te veel belasten. Heb dan ook wel het idee dat er een zenuw door in de knel komt, heel pijnlijk. Heb ook vaak dat het dan snachts irriteerd, slaap er dan heel slecht van.

Ik zou er nog eens goed over nadenken met opereren. Ik weet niet hoe lang je er al mee rondloopt en of je je pols al extra rust hebt gegeven? En inderdaad gewoon de vragen even aan de arts stellen, is heel normaal. En anders succes en sterkte met je operatie!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:24

Ik had er ook altijd veel last van met kracht zetten.
Dit nam dan wel vaak af maar kwam ook weer terug.
Ik droeg dan ook vaak zo'n heel strak pols bandje!
En dan kon ik er net wat meer mee..

Bij mij was de keuze gelijk opereren,
misschien omdat hij zo groot was?
Over risico's hebben ze toen niet gesproken,
ook al zat hij op mijn pols..

Ik had een zachte bult, die je in kon drukken maar niet goed
weg kun drukken.. Hij zat tussen vanalles in, heel gek en eng!
Ben echt blij dat hij weg is gehaald!
En het likteken zie je gelukkig ook al bijna niet meer..

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:27

Bij mijn moeder hebben ze hem leegzogen, zat op haar pols bij de slagader. Bij het ene ziekenhuis wouden ze onder narcose en bij de andere hebben ze hem gelijk leegezogen. Hij is niet helemaal weg maar ze moet binnenkort voor controle.

MelOdYs_Star
Berichten: 2654
Geregistreerd: 20-08-06

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:31

Ik heb er ook een, op me pols. Ik heb hem al een heel aantal jaar. Maar hij verschuift steeds en dan is hij weer weg en dan is hij er weer. Heel vervelend en doet bij mij ook pijn. Ik weet niet of ik er iets aan wil laten doen, wordt bij mij ook lastig, want ik heb opeens geen huisarts meer. Dus dan moet ik dat eerst regelenen en daar heb ik geen tijd voor eerlijk gezegd. Het irriteerd me alleen wel. Maar de moeder van mijn vriendin heeft er een gehad en die heeft ze weg laten snijden, bij de huisarts. Ze zei ook dat als je er een harde knal op geeft, echt hard, dan is hij weg, zo deden ze dat vroeger met een hamer, zei ze. Maar ach, daar begin ik niet aan.

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:32

Ja hiero nog een gangleon member Knipoog

Ik heb 1,5 jaar geleden er eentje uit mijn linkse pols laten halen, de operatie viel best mee alleen bij mij zat hij vastgegroeid tussen mijn pezen. Dat was wel even vervelend. In totaal had ik een sneetje van een cm of 5 met 3 hechtingen erin. Die bult van mij was zo taai dat de huisarts er zelf niets meer aan kon doen. Voorheen zoog hij hem altijd leeg met een spuit, maar dat was dus geen optie meer vandaar de operatie.

De chirurg zij tegen mij dat ik 6 weken niet mocht rijden, ik heb het uiteindelijk twee weken volgehouden Lachen. Ik had er wel last van en kon ook geen kracht meer zetten, maar gewoon voorzichtig zijn en toch oefenen. Het meest vervelende is geweest dat het bij mij ruim een half jaar heeft geduurd voordat ik mijn pols weer op 90 graden kon zetten. Hij is bij mij netje weggebleven, maar nu moet ik aan mijn rechtse hand nog geopereerd worden daar zit ook al een hardnekkege. Maar als ik zie hoeveel jaar ik rond heb gelopen, met eerst een rare bult en vervolgens veel pijn was het mij die operatie wel waard!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:55

Vind het grappig om te lezen.
Toen ik het had zei iedereen ;
HUH? Een wat voor Lion?

En je hoort nu toch best aardig wat mensen met een
ganglion.. Lachen


Ik zit dus ook nog te denken over die rechterpols,
maar denk dat ik nog maar paar jaar wacht totdat ik er
echt goed last van heb, want nu heb ik er niet echt veel
last van vergeleken met die vorige ganglion links!

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:27

Ik heb er maar 1x echt heel erg last van gehad, weken lang. Maar daarna eigenlijk een stuk minder (zonder behandeling dus, wel af en toe op tijd ontzien).

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:38

Hey hier nog iemand waar ze komen en gaan aan allebei mijn polsen maar nu heb ik er rechts een waar ik al een hele tijd last van heb...

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 20:28

ik hoor hier alleen maar over polsen maar bij mij zit ie toch echt boven op mijn hand Verward

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:29

Dat kan. De mijne zat de eerste keer precies op het buigpunt en de tweede keer ietsje hoger, meer op mijn hand.

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:46

Zonnebloem schreef:
ik hoor hier alleen maar over polsen maar bij mij zit ie toch echt boven op mijn hand Verward

Karin schreef:
Dat kan. De mijne zat de eerste keer precies op het buigpunt en de tweede keer ietsje hoger, meer op mijn hand.


En bij mij juist omgekeerd. De eerste op m'n rechterhand zat een centimeter of 3 boven het buigpunt van m'n pols, en zit nu ongeveer op het buigpunt. Links is vrij constant, zit op zo'n 2 centimeter van m'n pols. Als het een flink "ei" is, dan ziet het er ook wel uit als bovenop mijn hand.

Dus misschien dat mensen met pols ongeveer eenzelfde gebiedje op je hand/pols bedoelen?

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:31

Bij mij zitten ze ook bovenop mijn handen, zo'n 2-3 cm boven mijn pols, precies waar mijn pezen samen komen. Het probleem zit ook in mijn pezen en/of peesschedes..

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:12

Zo'n 15 jaar geleden had ik er ook 1.
We hadden ook besloten om m weg te laten halen omdat ik er vrij veel last van had.
Dus lag ik daar met zo'n schortje aan en de stiek al om mn arm, hartstikke zenuwachtig natuurlijk. Komt de dokter, "zo eens even kijken" (pakt mn hand op) "aan deze kant van de pols zit ie he?!" Ik "euh nee aan de andere kant!!!"
Bleek dat ie dus was verdwenen, schijnt dat die dingen kunnen komen en gaan Rolleyes

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:19

ik hoop dat die van mij dat ook doet!!!! Maar dat zal wel niet, aangezien ie al een paar jaar hardnekkig op 1 en dezelfde plek zit.

remi

Berichten: 1716
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:31

Ik heb ongeveer 6 jaar geleden ook een ganglion weg laten halen op mijn pols, tijdens het weghalen hebben ze toen iets geraakt in mijn pols ( wat ik ondanks de lokale verdoving ook voelde en bijna van mijn stokkie ging Nagelbijten / Gniffelen ) afijn verbandje erom en naar huis, vervolgens veranderde mijn vingers in worsten en mijn hand 2 keer zo dik als normaal( zag er niet uit Clown ) terug naar het ziekenhuis, nat verband en half gips gekregen en daar een aantal dagen meegelopen. Bij mij is hij vervolgens ( nog ) niet teruggekomen, smal litteken op mijn pols en ik kan er alles weer mee. Hij was groot en ik had er erg veel last van, zelfs achter de PC en met het paardrijden.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: verwijderen van ganglion (bult op hand) ervaringen gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 12:58

Met paardrijden heb ik er ook erg veel last van, omdat je dan je handen op een bepaalde manier beweegt die mij mij erg zeer doet. En voorla asli kjonge paardenzadelmak maak is dat erg lastig. Maar ik heb nog steeds de zenuwen voor die operatie.