Oorzaken van flauwvallen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 21:43

Wat kunnen oorzaken zijn van flauwvallen?

Vanmorgen ben ik plotseling flauwgevallen.
Ik ben opgestaan, naar beneden gelopen, toen ben ik gaan plassen..
.. ik doe mn ogen open en lig in de gang met mijn hoofd tegen de deur.

Ik mis dus een klein stukje van wat er gebeurd is. Kan me niet herinneren dat ik de badkamer ben uitgelopen oid.


Vanaf dat ik uit bed kwam was ik al niet helemaal lekker.
Maar ben verder volgensmij niet plots opgestaan ofzo.

Waarom zou ik zomaar flauwvallen?

Veirl

Berichten: 19817
Geregistreerd: 08-01-03

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:07

Ik heb echt geen flauw idee, maar een ex-klasgenote van mij is vorig jaar ook twee keer flauwgevallen en bij haar kwam het altijd door een bepaalde hoeveelheid pijn die ze had. (Ze had iets met d'r spieren).

Ik denk ook dat het te maken kan hebben met te weinig eten, te weinig drinken, te weinig slaap, misschien zelfs wel te weinig zout? Ik zou het echt niet precies weten, misschien kun je even googlen? Lachen

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:15

Er stond inderdaad een rijtje 'oorzaken' als ik op google zocht.
Maar dacht misschien krijg ik hier nog even ervaringen of iets..

@ VeirL. Dank je wel.
Ik heb niet veel pijn. Niet zo dat ik er van flauw moet vallen hoor.
De hele nacht heb ik natuurlijk niet gedronken of gegeten maar dat doe ik overdag wel genoeg. Drink niet altijd héél veel maar ik geloof toch wel genoeg.
Zouttekort zou ik alleen niet weten?
En slapen doe ik wel genoeg. Ik slaap vrij veel.

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:17

Ik volg dit even heb er laatst een week last van gehad! 1 x flauwegevallen...en keer op keer bijna flauwgevallen! Dat het nog net goed ging. Erg misselijk en veel hoofdpijn!

Maaaike

Berichten: 2051
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:18

Bloedarmoede?
Te weinig slaap/eten?

Als het vaker gebeurt, even naar je ha Lachen

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:22

Wat dacht je van de huisarts ? Je kan wel eens een beetje lopen duizelen, maar echt flauwvallen... laat je even checken. Ijzertekort ?

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:23

Flauwvallen kan diverse oorzaken hebben; bijvoorbeeld oververmoeidheid, warmte, tekort aan bepaalde stoffen, te weinig drinken of te weinig eten, door een te lage bloeddruk, heftige emoties of bij te zware lichamelijke inspanning. Maar ook door ziekte of koorts. Of bij ernstige ziektes...... Maar dan is er meestal ook wel iets meer aan de hand.

Ik ben in het verleden door verschillende oorzaken flauwgevallen, maar heb nu nog wel eens sterretjes voor mijn ogen bij extreme warmte en teveel lichaamsbeweging (en dan heb ik het over heel fanatiek sporten, hoor)
Van de zomer had ik het een keer toen mijn paard bekapt werd, ik kon hem geen eens meer zelf vasthouden, anders ging ik om. Kwam door te veel warmte, ik had te weinig gedronken en ik moest van tevoren 1 km lopen (in de brandende zon) om mijn paard uit het land te halen (hij staat op een nogal groot stuk land).

Als het echt vaker gebeurd, toch even langs je dokter gaan. Meestal is de oorzaak relatief onschuldig, maar je weet het liever zeker, denk ik. Sterkte!

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:24

ik heb het zelf gehad .. bij mij kwam het omdat mijn lenzen niet goed waren .. hierdoor kreeg ik wel hoofdpijn maar wist ik veel;)
steeds als dit in combinatie kwam met teweining water viel ik flauw ... het kan ook komen door een ijzer tekort en bloed armoede .. je lever speelt daar ook een groot verhaal in mee Haha! je zegt dat je veel slaapt .. komt dat omdat je moe bent??
dan kan je daar iets achter gaan zoeken!!

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:26

ik heb het vaker gehad maar bij mij was alles volgens de huisarts in orde... dus het kan zoveel oorzaken hebben volgens mij...

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:35

Ik heb een hele lage bloeddruk, wat in principe heel gezond is (volgens mijn artsen). Maar het zorgt er wel voor dat je in bepaalde omstandigheden wat sneller flauw valt. Ik heb het destijds wel laten onderzoeken, maar ik ben zo gezond als wat. Het hoort er gewoon bij en in bepaalde omstandigheden (zoals bij extreme warmte) doe ik rustiger aan als het kan.
Ik maak me er in ieder geval geen zorgen meer om.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:43

ik val altijd flauw als ik een plotse pijn heb.soms echt stomme dingen
bv:mijn rug stoten tegen een hoek van een tafel, een hele erge plotse buikkramp, van fiets vallen op mijn knieen ofzo.
Kan vanalles zijn..
Nu heb ik na al die jaren wel geleerd hoe ik het kan voelen aankomen, dus ga ik gewoon op de grond gaan liggen. Dan stijgt er weer bloed naar je hoofd zodat je niet flauwvalt.

Dus heb je kort ervoor niet een plotse pijn-scheut(ofzo) gehad?
Laatst bijgewerkt door Milly_ op 15-11-06 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:44

Ik heb wel veel hoofdpijn. Maar dat heb ik vrij regelmatig en ook al heel lang.

Smurffie, ik slaap gewoon veel. Al mn hele leven volgensmij :p (ben nu 20). Red toch vaak wel 9 uurtjes. Eigenlijk altijd wel 8 en regelmatig 10.
Als ik uit ben geweest bv niet, maar dan ga ik heerlijk de volgende dag om 8 uur naar bed Knipoog.


Ik ben nooit zo van de dokter, maar als het nog eens gebeurd dan ga ik wel langs ja.
Er zijn inderdaad zoveel oorzaken..
Ik vond het toch een beetje eng.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:46

Ik voelde me inderdaad vanaf dat ik uit bed kwam wel al een beetje dizzy.
Maar ik was ook na mn wekker weer in slaap gevallen, dat gebeurd eigenlijk nooit. Mn moeder kwam me dus roepen toen ik al bijna weg moest.
Misschien dat ik (onbewust) wat gestressed/ gehaast deed?

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:47

Als je veel hoofdpijn hebt, zou ik als ik jou was zeker even naar de dokter gaan. Laat ze je gewoon even onderzoeken, dan heb je meer zekerheid straks. Als je jezelf gek gaat lopen maken, schiet het ook niet zo op. Heel veel sterkte en zorg goed voor jezelf!!

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:48

zweetvos schreef:
Ik voelde me inderdaad vanaf dat ik uit bed kwam wel al een beetje dizzy.
Maar ik was ook na mn wekker weer in slaap gevallen, dat gebeurd eigenlijk nooit. Mn moeder kwam me dus roepen toen ik al bijna weg moest.
Misschien dat ik (onbewust) wat gestressed/ gehaast deed?

Ben je rap uit je bed gesprongen? dan denk ik wel aan een lage bloeddruk.
Heb ik ook. Als het extreem is kan je er ook pilletjes voor krijgen *LOL*

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:51

Mijn huisarts zei destijds (toen duidelijk was dat ik zo'n lage bloeddruk had); 'eet maar zo nu en dan een zak zoute drop'. Tja..... laat ik nou net meer van zoete drop houden Haha! Haha! Haha! Haha!

Zo'n lage bloeddruk is in elk geval een stuk gezonder dan een te hoge. Al is het soms wel lastig...

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 06:46

idd zout eten helpt *LOL* (vele mensen denken suiker, maar dit klopt niet..)

CarmN

Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:34

Ik moest denken aan een lage bloeddruk of heel misschien lage bloedglucosewaarden.
Ik zou even naar de dokter gaan als het nog een keer gebeurt.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:36

Wat raar zeg, ik zou echt geen flauw idee hebben. Ik heb het ook wel eens gehad, ene moment voel ik me kiplekker en he andere moment lig ik gestrekt op de vloer. Vraag me dan ook echt af waar het vandaan komt.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:55

Nadya schreef:
Ik heb een hele lage bloeddruk, wat in principe heel gezond is (volgens mijn artsen). Maar het zorgt er wel voor dat je in bepaalde omstandigheden wat sneller flauw valt. Ik heb het destijds wel laten onderzoeken, maar ik ben zo gezond als wat. Het hoort er gewoon bij en in bepaalde omstandigheden (zoals bij extreme warmte) doe ik rustiger aan als het kan.
Ik maak me er in ieder geval geen zorgen meer om.

Dit heb ik ook, en ik val er ook wel eens van flauw.
Ik voel me dan meestal eerst een beetje draaierig, wordt bleek, dan helemaal duizelig en dan wordt het zwart voor mijn ogen en val ik op de grond.

In principe is dat niet erg (lage bloeddruk is inderdaad stukken gezonder dan een hoge), je moet alleen maken dat je zeker bij warm weer genoeg drinkt en voor de rest veel zout binnenneemt.
Pilletjes heb ik er ook voor, heb het 1 keer echt extreem gehad. Maar ik heb ook eens zakjes met magnesiumpoeder gekocht. Dat schijnt ook goed te zijn voor flauwte.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 11:55

Vanmorgen was ik weer zo licht in mn hoofd en voelde me niet echt helemaal lekker.
Toch maar even langs de dokter gegaan dus.
Ik heb inderdaad een lage bloeddruk. 1.. nog wat / 64 (weet het niet eens meer Bloos)
En ik moet van de week even bloed laten prikken.

Verder zei ze rustig aan met opstaan. Eerst even gaan zitten 's ochtends.
Het is omdat de bloedtoevoer naar je hoofd na het opstaan heel laag is ofzo en dan kan je flauwvallen.
Vanmorgen voelde ik het aankomen gelukkig dus toen ben ik even blijven zitten.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 11:56

Iniedergeval bedankt allemaal!
Ik zal na het bloedprikken de uitslag nog even laten weten.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:30

De keren dat ik flauw ben gevallen kwam het door pijn en/of warmte/hitte.. blijkbaar kan mijn lichaam daar niet zo goed tegen Bloos

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:25

zweetvos schreef:
Vanmorgen was ik weer zo licht in mn hoofd en voelde me niet echt helemaal lekker.
Toch maar even langs de dokter gegaan dus.
Ik heb inderdaad een lage bloeddruk. 1.. nog wat / 64 (weet het niet eens meer Bloos)En ik moet van de week even bloed laten prikken.

Verder zei ze rustig aan met opstaan. Eerst even gaan zitten 's ochtends.
Het is omdat de bloedtoevoer naar je hoofd na het opstaan heel laag is ofzo en dan kan je flauwvallen.
Vanmorgen voelde ik het aankomen gelukkig dus toen ben ik even blijven zitten.

haha, denk ook dat je het niet meer weet, want dat is een onmogelijk getal voor je bloeddruk Haha!
Ik heb trouwens thuis een bloeddrukmetertje!! heeeeel handig!!. Kan je volgens mij in de apotheker kopen.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Re: Oorzaken van flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:28

Ik heb er ook last van en ben toen ook naar m'n huisarts gegaan.
M'n bloeddruk was een beetje aan de lage kant, en ik heb ook bloed laten prikken.. Helaas [nouja of gelukkig!!] is er bij mij toen niks uitkomen..