Carpale Tunnel Syndroom

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 12:27

Sinds een paar weken slaapt mijn vriend s'nachts erg slecht !
Hij word wakker,gaat roken en spoken [heeh dat rijmt Tong uitsteken ]
En blijft daar heel de nacht mee bezig.
Had een afspraak voor hem gemaakt bij de dokter,
Dus hij nam vrij en hup naar de huisarts...
Ik ging met hem mee naar binnen,werden vragen gesteld enz

En jawel : hij heeft een Carpale Tunnel Syndroom in zijn pols.
Wat s'nachts toeneemt omdat je lichaam vocht vasthoud.
[Fijn als je geen nachtrust hebt]
Het enige wat eraan te doen is : Opereren

Pas 11 december kan hij terecht!
Ik las op i-net dat je een spuit kon halen en dat heb ik hem dus laten doen!
De pijn is nu een stuk minder dus maar wachten tot 11 december...

Nou is mijn vraag :
Zijn er mensen op Bokt die dit ook hebben/gehad hebben
En wat zijn jullie ervaringen ermee ??

Bedankt voor het lezen !!

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:29

Ze dachten dat ik het had, maar de neuroloog sloot dit uit, ik loop nu al inmiddels al 2 jaar met pols/armklachten... bij mij schijnt het ook totaal wat anders te zijn, maar ik weet wel wat voor verdomde pijn dat moet doen!

Ennuh, pas 11 december terecht, ik heb 4 maanden wachttijd op mijn reumatoloog Knipoog

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:31

Mijn mama heeft het gehad. 's nachts sliep haar hand altijd en werd ze daar van wakker, later werd het erger.
Haar pols is geoppeerd en nu heeft ze er geen last meer van.

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 12:39

Thnx voor de reactie's
Hoop op meer reactie's met ervaringen !!

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:40

Heeft hij ook dat onderzoek gehad met die stroomstootjes?

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 12:48

@ Cyntje ...

MMM nu je dat zo zegt !!
Ik heb hem ook al gezegt : Niet te druk maken ,you never now !
De huisarts zei dat hij dit heeft maar wie zegt dat dat ook zo is.
Die heeft niet de spullen waarmee ze dat correct kunnen bekijken..
De 11de krijgt hij dus die stroomstootjes,en dan is kijken wat eruit komt.

Eigenlijk kan het van alles zijn : Hormonen,Roken,Ziekte enz enz

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:57

Een ElektroMyogram is dat EMG... het lijkt erger dan het is hoor,... gewoon net of je stroomdraad vastpakt Nagelbijten / Gniffelen
maar je zei dat hij de elfde geoperereerd werdt Verward
Als hij eerst nog getest wordt kan het goed zijn dat die dat dus niet heeft hoor en dat het dus nog wel ff duurt voordat ie geopereerd wordt...
Mijn huisarts was ook volledig overtuigd dat ik CTS had, maar uit de EMG bleek dus van niet...
Laatst bijgewerkt door Cyntje op 18-11-06 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:58

Ik heb het ook gehad. De spuiten helpen op termijn ook niet meer. Dus het is bijna uitgesloten dat je onder operatie uitkomt.
edit: je hebt drie opties van behandeling: - spalken
- spuiten met cortison
- operen

Meestal tegen de tijd dat mensen er mee naar de doc gaan is operen vaak nog de enige optie, omdat je dit soort symtomen ook hebt als je arm te lang gebogen houdt of iets. Het verergert langzaam en op het moment dat het echt vervelend is, is operen de beste oplossing, want dan ben je er zeker van af. De ingreep duurt iets van 20 min.

Ik ben de eerste keer in maar geopereerd en de tweede keer eind juli. Ik had het in allebei mijn handen. de verdoving en de revalidatie zijn het ergste. Op gegeven momen denk je weer van alles te kunnen, maar dat valt vies tegen. De eerste keer zat binnen 2 weken weer op mijn paardje en geloof dat was niet echt een succes, want ik had nog geen kracht in mijn hand. De 2 keer had ik haar een maand naar het land gebracht. Haar dus echt stil gezet. Mijn revalidatie ging toen een stuk sneller.

Wat ze tijdens de operatie doen is vrij eenvoudig. Ze snijden een peesje door om zo de zenuwen in je pols meer ruimte te geven.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes en succes met de onderzoeken
Laatst bijgewerkt door ijsklontje op 18-11-06 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:59

Ik heb nu omdat de pijn dus nu ook in mij li.bovenarm zit, daar 2 spuiten gehad die bij mij dus niks hielpen

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 13:03

Bedankt weer voor de reactie's

@ Cyntje : Stomme fout van mij , sorry !!
De 11de heeft hij pas het onderzoek met stroom ja,
Dus het kan inderdaad nog erg lang duren, en het is nog maar zien of het echt een carpaal tunnen syndroom is....
Al was de arts overtuigd...

Aan de reactie boven Cyntje [inmiddels]
Heb ik wel wat [informatie!]
Bedankt!!!

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:37

het onderzoek met de stroom herinner ik me nog goed, die stroom is niet zo erg, maar die naald...... ik ben niet bang van prikken, maar dit was een enorme naald...... *bbrrrr*

Ik ben in 1993 geopereerd, eerst links en een half jaar later rechts.

De linker duurde heel lang en de chirurg deed erg moeilijk en ik heb veel pijn gehad achteraf, 2 weken niets kunnen doen, niet autorijden, dus niet werken, maanden geen paard niets.... de rechter was in 10 minuten klaar en ik zat 3 dagen later weer (zonder zadel) op m'n toenmalige Fjord, geen centje pijn gehad....

Van de linkerhand heb ik nu 13 jaar later weer last, maar ik laat het echt geen 2e keer opereren.

Ik heb een half jaar moeten wachtenop de operatie en heb die tijd met spalken geslapen om slapende handen te voorkomen, want het was zo erg dat ze overdag ook niet meer "wakker" werden....

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:43

Die naald passen ze alleen toe wanneer nodig! Dus maak je daar geen zorgen om, blijkbaar was bij duidelijk zichtbaar dat het geen CTS is, wanneer ze dit niet kunnen uitsluiten gebruiken ze ook een naald.
Eerst moest ik met mijn hand in een verwarmertje zitten met een theedoek erom Nagelbijten / Gniffelen
Het is ff vervelend, maar ik maak me dan ook al gauw te druk Nagelbijten / Gniffelen

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:52

Naalden gebruiken ze tegenwoordig zelden. Is veel duurder dan de 'plakkers'. Alleen hebben ze deze wel nodig om bepaalde aandoeningen te kunnen onderzoeken. Daarbij zijn de naalden tegenwoordig disposable en daardoor heel dun (hoeven niet sterk te blijven voor nog meer onderzoeken). Stroom voelt erg raar, is meer schrikken dan lijn.

Operatie valt ook erg mee. Is maar een klein sneetje.

Fietst jouw vriend trouwens veel, daar kan je het namelijk ook van krijgen. CTS komt bij mannen namelijk niet veel voor.

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 14:02

@ spokie79 .....

Ja hij fiets elke dag naar zijn werk, mee naar onze pony...
Eigenlijk : als hij ergens heen moet is dat met de fiets.

Bedankt voor de reactie's Ach gut

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:09

Ik heb er ervaring mee, nouja... mijn moeder.
Alleen niet zo'n goede helaas...

Als je meer wilt weten mag je me pben, dat ga ik niet open en bloot op bokt vertellen.

Angela77
Berichten: 389
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:08

Mijn moeder is ook aan haar polsen (alletwee) geopereerd omdat ze CTS had.
Haar ene pols doet het nu weer heel erg goed, de ander nog iets minder. Ze heeft wel minder kracht gekregen, maar iig geen pijn meer.

IvysToeter

Berichten: 11896
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:12

Mijn moeder heeft het ook.
Die heeft er de ene keer meer last van als de andere keer.
Soms met autorijden krijgt ze het ineens.
ze slaapt 's nachts vaak met zo'n brace om d'r polsen

mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:20

Ja ik heb het ook maar ik had/heb het nog een tikkie erger (je hebt altijd baas boven baas) maar had/heb er ook nog een tennisarm bij. Het verveelende was dat het in December is gekomen en aangezien ik kapster ben is dat de drukste periode van het jaar en kan je dus echt niet ziek thuis blijven. Toen na veel aandringen bij mijn huisarts heb ik een goudspuit gekregen. Dit deed echt enorm pijn maar daarna is het wel weg gegaan. Nu de drukke tijd er weer aankomt zou het straks wel weer gevoelig worden maar ja beter als operen. Bij mij komt het door het föhnen dat weet ik want dan maak ik teveel dezelfde bewegingen maar vaak hou ik er rekening mee met het inplannen van mensen dat ik geen 4 föhners achter elkaar zet.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:16

Mijn moeder heeft het bij beide polsen. Eentje is ze nu aan geopereerd, de ander moet nog.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:20

Ik ben in 2003 aan allebei mijn polsen geopereerd voor een CTS. Een heel veel voorkomende kwaal trouwens bij mensen met diabetes. De eerste keer heb ik een blokverdoving gehad (hele arm) en de tweede keer op eigen verzoek alleen plaatselijk. Die spuit is 1 seconde heel vervelend, maar ik kon wel direct daarna mijn hand weer gebruiken. Voor mij belangrijk, omdat ik dan niet afhankelijk ben van anderen voor mijn bloedsuikermeting of om te spuiten.

Ik heb er een maand of drie nog wel wat van gevoeld voor ik alles weer pijnloos kon doen. Helemaal eruit is het ook niet, maar het is wel stukken beter. Ik had pijn tot in mijn nek toe en dat gaat nu gewoon beter, ondanks dat ik nog wel regelmatig tintelingen heb.

Ik zou zeker wél opereren, want als je niets doet, blijft het vaak lastig. Dat EMG stelt trouwens echt weinig voor tegenwoordig hoor.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:26

mijn tante heeft het, ze is pasgeleden geopereerd eraan.

en me collega heeft het.
die wil zich er niet aan opereren, te veel risico's zitten eraan

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 22:30

Bedankt voor de reactie's weer !
De afspraak is verzet naar 6 december,
Ben benieuwd wat er uit gaat komen...
Verder iedereen in dit topic die het ook heeft : sterkte Ach gut

annekeg
Berichten: 114
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:10

Ik heb er ook jaren geleden last van gehad. Orthopeet wilde me opereren maar toen ben ik gaan zoeken in boeken en ben toen teunisbloemolie gaan gebruiken. Dit kun je in capsules krijgen en regelt stofwisseling en heeft ook invloed op menstuatie en heeft me van het carpaal tunnelsyndroom afgeholpen. Ik zou het iedereen aanraden om dit eens een week of vier uit te proberen. Elke dag drie capsules, kost haast niets en wie weet helpt het jou ook wel. Ik had er ook last van toen de dag na de bevalling van m'n dochter en de verloskundige raadde me dat toen aan. Echt probeer eens!! Hoor wel of het helpt bij jullie. Doen hoor, geen gesnij!!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:23

Een collega van mijn man is er aan geopereerd en is de helft van zijn gevoel blijvend kwijt in zijn hand.
Als je je laat opereren, laat het AUB doen door een plastisch chirurg. Die zijn bekwaam met gevaarlijke operaties.
Ik heb zelf ook CTS. Ik heb 'snachts met een brace om geslapen. Ik heb er nu al jaren geen last meer van. Kwestie van je pols in de juiste positie houden. Af en toe wordt ik nog wel wakker met een mega grote dikke tintelende hand gevoel.
Pols bij mijn hart houden en het zakt af. Nadenken dat ik mijn pols iets achter over moet houden en verder slapen.
Het is een overbelasting en verkeerde houding van je pols als je slaapt. Een brace helpt!!!!!!!!

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Carpale Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:11

Citaat:
Als je je laat opereren, laat het AUB doen door een plastisch chirurg


ik ben geopereerd door een neuro-chirurg en bij mijn weten is dat de enige die dit soort operaties uitvoert, hier in deze omgeving tenminste wel, en aangezien er maar 1 neuro-chirurg hier voor een groot aantal ziekenhuizen, loopt daardoor de wachttijd enorm op