kind met down syndroom

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:53

Ik had vanavond een discussie met wat vrienden over het down syndroom.
Het ging over het volgende.
Je bent zwanger, en je weet dat je kindje het downsyndroom heeft ( dat kunnen ze al vrij vroeg vaststellen ) wat zou je doen? Het gewoon laten geboren worden of weg laten halen?
Er zijn namelijk mensen die het weg laten halen omdat ze denken dat zo'n kindje teveel beperkingen heeft en geen *normaal* leven zou kunnen leiden als ieder ander gezond mens.
Of dat het kindje ongelukkig word enzo.
Maar er zijn natuurlijk ook mensen die het wel laten komen en het gewoon groot willen brengen ( zelf of in andere gevallen in speciale tehuizen ervoor )
Hoe denken jullie erover?

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 01:17

Ik zou het niet weten wat ik zou doen. Ik zou daar nu niet over kunnen oordelen.

Wel zag ik het vorige week op mijn werk, een patiënt wat allerlei onderzoeken heeft laten doen oa vruchtwaterpunctie, nekplooimeting enz. Kwam niks bijzonders uit. Ze is bevallen en wat bleek het ging om een kindje met het down syndroom. We waren allemaal met stomheid geslagen, zelfs de huisarts. Op zo'n moment denk ik, ik dank god op mijn blote knietjes dat ik een gezond kind heb gekregen Bloos . De vader van het kindje was erg sterk hij zei ook, het is er nu het zal niet makkelijk worden maar we houden van het kind en maken er het beste van! Ze zijn zelf vreselijk geschrokken maar zetten de schouders eronder en maken er het beste van. Petje af ik weet niet of ik het ze na kon doen!

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 01:28

idd..het is echt moeiljk zoiets daarom zou ik graag meningen willen horen hoe mensen zouden reageren.
Vanavond ook gaf iedereen wel weer een ander argument waarom wel of niet, en overal zit wel weer wat in enzo...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 01:33

Ik zou denk ik kiezen voor het weghalen..
mocht ik kids willen gebeurd dat sowieso al niet op natuurlijke wijze ivm erfelijke ziekte en een te grote kans op een ziek zoontje, sta dus al vanaf de bevruchting(via IVF ofzo, iig niet natuurlijk Knipoog ) onder controle, bij alles wat niet goed gaat of niet gezond is wordt meteen ingegrepen.

een gezond kind opvoeden is al moeilijk genoeg, laat staan een kind met problemen
al vind ik Down eerder vervelend voor de ouders dan voor t kindje zelf, in mijn geval zou een eventueel ziek zoontje een erg kl*te leven hebben vol beperkingen, risico's en pijn.

maar erg simpel gedacht(wat in de praktijk vast niet zo simpel is) als je erg vroeg al weet dat je kindje niet gezond is, dan lijkt het me logisch dat je kiest voor weghalen en een nieuwe poging waagt om een gezond kinde te krijgen, iedere ouder wenst zich een gezond kind volgens mij!
mocht je nou bv onvruchtbaar zijn en na vele malen proberen eindelijk zwanger zijn en t kindje blijkt dan bv Down syndroom te hebben, dan kan ik me wel weer voorstellen dat je het kindje niet laat weghalen.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 01:38

Cinnepin schreef:
idd..het is echt moeiljk zoiets daarom zou ik graag meningen willen horen hoe mensen zouden reageren.
Vanavond ook gaf iedereen wel weer een ander argument waarom wel of niet, en overal zit wel weer wat in enzo...



Dat is ook zo maar op het moment dat je zwanger bent en je zou zoiets horen kun je heel anders reageren dan anders. Het is tenslotte iets bijzonders dat er iets in je groeit wat van jou en je partner (hoplijk Haha! ) is. Ik heb altijd geroepen als ik niet gepland zwanger raak dan laat ik het niet weghalen (op een paar uitzonderingen na) toen dit daadwerkelijk gebeurde heeft mijn vriend alle optie genoemd maar het was voor mij al duidelijk ik hou het hoe dan ook met of zonder jou Knipoog
Ik denk dat ik ondanks alles, hoe moeilijk het ook is het niet weg zou laten halen. Tenzij het kind zo ernstig gehandicapt is dat er echt geen toekomst is (dus als het een kasplantje zou zijn) Dan zou ik toch heel goed gaan nadenken over hoe of wat.

"Leuke" stelling het kind kan geen normaal leven hebben. Maar dat kind weet ook niet wat het mist natuurlijk Knipoog

Maar hoe denk jij er zelf over?

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 01:40

ja idd, zo denk ik er ongeveer ook over, maar ja aan de andere keer denk ikw eer, je hebt een levend wezentje in je buik, het is niet gezond dus laat je het maar *inruilen* voor een gezond kindje ( dus opnieuw proberen ). En dan denk ik ook weer van ja dat is ook weer zo hard.


dit was als reactie op renske Knipoog

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 02:04

Persoonlijk zou ik zo'n kindje niet weg laten halen, maar in Nederland mag het wél volgens de wet.
En met de 20-weken echo die elke zwangere tegenwoordig mag krijgen, zullen er, naar alle waarschijnlijkheid, ook meer zwangerschappen afgebroken gaan worden.
Persoonlijk denk je dat je ieders keuze moet respecteren, mensen die er wel voor kiezen om de zwangerschap af te breken beslissen dit niet binnen 10 minuten, er wordt goed over nagedacht.
Voor iedereen zullen er andere argumenten zijn om een keuze te maken.

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:52

Cinnepin schreef:
( dat kunnen ze al vrij vroeg vaststellen )


Wat vindt jij vroeg? Met 17 weken vruchtwaterpunctie, dan wachten op de uitslag, beslissing nemen...toch al snel 20 weken als je besluit de zwangerschap af te breken.

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:54

Ik denk overigens dat je dit soort dingen niet kunt weten als je het niet zelf meegemaakt hebt.
Je hebt er gewoon geen idee van wat er op je af komt.

marleen_usar

Berichten: 24693
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:59

Nooit zou ik het weg laten halen, ik ken een paar van die kinderen en die functioneren redlijk normaal.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:17

Ik denk als je me deze vraag 15 weken eerder had gesteld ik had gezegd dan laat ik het weghalen.

Maar nou heb ik laatst stage gelopen op een school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (ZMLK-school) Op deze school zitten dus allerlei kinderen met een IQ lager dan 60 (verstandelijk gehandicapte) Op deze school zitten dus ook kinderen met een Down-syndroom.
Het is denk ik als ouder heel moeilijk om zo'n kind te hebben maar er zijn tegenwoordig zoveel organisatie's die zo'n kinderen kunnen helpen aan werk enz. Dat ze bijna een 'normaal' leven kunnen lijden. Als ik zie hoe gelukkig zo'n kinderen zijn. Ze hebben er zelf geen last van. En op zo'n scholen wordt ze vanalles geleerd. Natuurlijk heeft zo'n kind veel begeleiding nodig maar je krijgt er ook heel veel liefde voor terug!
Natuurlijk hoopt iedereen op een 'normaal' kindje maar van een kind met een down-syndroom kun je ook heel veel houden!

marleen_usar

Berichten: 24693
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:27

Ze hebben recht op een leven vind ik,is het niet makkelijk om zo,n kind weg te laten halen?

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:49

Als je besluit een zwangerschap af te breken als je te horen hebt gekregen dat je kindje Down syndroom heeft, lijkt hij mij dat je deze beslissing puur in het belang van jezelf neemt en niet in het belang van het kindje. Kinderen met Down syndroom kunnen volgens mij ook gewoon een menswaardig bestaan lijden...
Aan de andere kant, als je de keuze hebt...??? Ik weet niet wat ik zou doen in zo'n geval. Nu denk ik, puur egoistisch, dat ik er waarschijnlijk ook voor zou kiezen de zwangerschap af te breken (ik weet dat mijn vriend er ook zo over denkt) maar weet niet hoe ik daarover zal denken als ik echt zwanger zou zijn.

Lynn_Nikita

Berichten: 25562
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:56

Mijn moeder werkt op gehandicapten instellin en ik heb er ook vakantie werk gedaan ( wel bij receptie maar goed0. Ik zou al sik op tijd te horen kreeg dat dit kindje iets mankeerde het weg laten halen. is al moeilijk genoeg om te overleven in deze harde wereld, voor gehandicapt kindje al helemaal.
Vooral al sniet alleen down heeft, maar ook meerdere handicaps. wat heeft dat kind eraan, om tot een bepaalde leeftijd tyhuis te mogen wonen, weten dat hij "anders"is en dan rest van leven ( wat toch al meestal korter is als van "gezond"persoon) in een instelling te moeten wonen.
Nee, ik zou mezelf en dat kind dat niet aan willen doen. Word gezegt dat zo iemand niet weet wat hij mis, nou geloof me, ik ken genoeg mensen die jankend gevraagd hebben waarom ze anders zijn, sommige dingen niet kunnen of uitgelachen worden door anderen.

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:01

ik vind het zo raar, dat 'ze' wel down syndroom kunnen vaststellen, maar kijk er zijn zoveel andere handicaps buiten down!
dus als je kind geen down blijkt te hebben kan er alsnog wel een verstandelijk gehandicapt kindje geboren worden hoor!

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:01

marleen_usar schreef:
,is het niet makkelijk om zo,n kind weg te laten halen?


Je weet niet wat je zegt

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:40

Kinderen met het syndroom van down kunnen over het algemeen een vrij gelukkig en menswaardig leven lijden (voor zover dat voor ons "gezonde" mensen te zien is dan). Ze hoeven ECHT niet allemaal hun hele leven in een instelling te leven!
Ik ben nu geneigd om te zeggen dat zo'n kindje welkom zou zijn, maar zou niet weten hoe ik zou reageren als het me echt overkwam!

Een heel ander verhaal vind ik weer kinderen die echt ernstig meervoudig gehandicapt zijn.. maar helaas is dat voor de geboorte niet altijd te zien, en kan dit ook tijdens de geboorte gebeuren.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:11

Overigens komen hartafwijkingen vaker voor bij kindjes met een Downsyndroom dan gemiddeld.. Een gezond kindje verandert je leven al helemaal, maar wanneer je een kindje krijgt met Down, poeh!

Ik weet niet wat ik zou doen wanneer ik zwanger zou blijken van een kindje met Down. Of van een kindje met een andere geestelijke/ fysieke handicap. Ik hoop niet dat ik ooit een dergelijke keuze moet maken..

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:20

Chubby schreef:
Overigens komen hartafwijkingen vaker voor bij kindjes met een Downsyndroom dan gemiddeld..


Dat is wel zo ja.. net als leukemie en KNO problemen.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:31

Ik heb geen idee wat ik zelf zou doen, als ik tijdens mijn zwangerschap te weten zou komen dat mijn kindje Down (of iets anders) zou hebben. Ik denk dat je dat pas te weten komt, als het je overkomt. Ik heb inmiddels een hele gezonde dochter en ik weet nog maar al te goed hoeveel ik al van haar hield vanaf de 5de week zwangerschap (toen deed ik de zwangerschapstest). Het is nogal wat om het af te laten breken.

Verder is mijn zus nu hoogzwanger (we zitten met smart te wachten op haar bevalling, ze is al bijna een week over de uitgerekende datum Haha! ) en haar kindje heeft een vergrote kans op Down. Zeker weten doen we het nog niet, want ze wilde geen vruchtwaterpunctie laten doen destijds. Ze heeft het heel goed overwogen en wie weet is haar kindje wel helemaal gezond. Daar gaan we wel van uit. Kinderen met Down kunnen hele gelukkige, vrolijke kinderen zijn, hoor. Dat ligt ook erg aan de ouders en de omgeving. Ik ken twee Down kinderen, een volwassene inmiddels (en ze woont gewoon samen met haar vriend) en een jongetje van 10 jaar. Prima mensen!!
Maar het is wel een hele zorg, zo'n kindje. En je moet bedenken of je dat aan kan en aan wil gaan.

Ik heb zelf geen idee wat ik zou doen. Gelukkig heb ik al een hele gezonde, mooie dochter. En ik besef elke dag weer wat een geschenk dat is!! Het is niet iets vanzelfsprekends......

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:55

bedankt voor de reacties. Ook hier zijn de meningen dus erg verdeelt.
Ik hooop ook nooit voor deze keuze te hoeven staan, het lijkt me zo ontzettend moeilijk. Want je gaat toch van je kindje houden als het in je buik groeit denk ik, maarja dan heb je hetw eer aan de andere kant, kan je het het leven bieden wat het verdiend?

Charaz

Berichten: 24374
Geregistreerd: 12-04-02

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:00

Ik zou ervoor kiezen om het kindje niet geboren te laten worden, een gewoon kindje is al zoveel moeite en werk en ik denk niet dat ik het zie zitten om een kindje met down syndroom te hebben.

Je hele leven verandert zoiezo al, maar met een kindje met down syndroom nog veel erger, dus nee ik zou het weg laten halen.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:05

kindje zou zeker welkom zijn, maar als ik een kindje met het sydroom van down het leven zou kunnen besparen zou dat mijn keuze zijn. Weghalen dus.

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:10

ja idd zod enk ik er ook over, maarja aan de andere kant misschien zou het het kindje wel heel gelukkig zijn...

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:12

Charos schreef:
Ik zou ervoor kiezen om het kindje niet geboren te laten worden, een gewoon kindje is al zoveel moeite en werk en ik denk niet dat ik het zie zitten om een kindje met down syndroom te hebben.

Je hele leven verandert zoiezo al, maar met een kindje met down syndroom nog veel erger, dus nee ik zou het weg laten halen.



Maar het is niet altijd vast te stellen voor die tijd, dus wat doe je als het na de geboorte blijkt te gaan om down?