kind met down syndroom

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ssssuus

Berichten: 3165
Geregistreerd: 16-02-04

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:55

Mijn neef van 19 heeft ook het Down syndroom. Maar zo kijk ik totaal niet naar hem. Je kan echt prima gesprekken voeren met hem, hij heeft op een normale middelbare school gezeten..Vroeger aan wedstrijdzwemmen gedaan. En rijdt nu rond op zn citta! Als ik daar op verjaardag kom en er zijn wat gehandicapten vrienden van hem.. ( even een voorbeeld van 1) Dan zit die heel raar op de bank met zn benen bijna in zn nek, kwijl loopt uit zn mond enz enz. En roepend: 'TAART TAART TAART' Dan vind ik mijn neef toch wel een wondertje Pling Je ziet aan zn uiterlijk dat hij het syndroom van Down heeft en de toon waar hij op praat, maar voor de rest is hij 'normaal'. Maar dat ligt ook echt voor een groot deel aan de ouders hoe die er mee om gaan en hoe die het kind opvoeden..

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:24

Suusjwah, ik denk niet dat dat aan de ouders ligt, maar aan de 'zwaarte' van zijn handicap.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:10

Dit blijft een lastige discussie...

Dit komt denk ik door dat er mensen reageren die nog geen kindjes (met of zonder handicap) hebben en ouders van kinderen (met of zonder handicap)..

Ik zou het absoluut laten komen, hier was ik altijd al van overtuigd.. Maar zeker sinds ik zelf moeder ben, ben ik er helemaal zeker van.. Dat komt simpel gezegd omdat ik het een verrijking van mijn leven vind dat mijn dochter nu door ons huis heen kruipt.. Het is (vind ik dan he Tong uitsteken ) zo ontzettend bijzonder om een kind te mogen krijgen, dat ik het ook met een handicap met beide armen zou ontvangen. (en even ingaan op de discussie offtopic, kinderen neem je in mijn ogen er niet bij..! Er zijn tegenwoordig gezinnen waar in dit het geval is, maar gelukkig ook een heleboel gezinnen, waar bewust met de kinderen wordt omgegaan.., laten we niet alles over 1 kam scheren)..

Dit zegt niet dat ik alleen maar rozegeur en maneschijn zie, want ik weet uit ervaring in mijn omgeving, dat is lood en loodzwaar kan zijn.. Maar wie ben ik om te beslissen of iemand mag leven of niet.. Daar zou ik geen beslissing in kunnen en durven nemen...

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:21

Op dit moment zou ik, als het echt heel vroeg is vast gestel het laten weg halen.

Veel mensen zullen het niet met mij eens zijn, prima en dat begrijp ik. Mijn zusje is verstandelijk gehandicapt, geen syndroom van down. Mijn vader vind mij minder belangrijk om dat ik zo gezegd 'normaal' ben. Hij besteed veel tijd aan kinderen met een handicap. Okee geen syndroom van down. Maar als ik later een eigen gezinnetje krijg wil ik zoveel mogelijk mijn verleden vergeten dat was een ramp. Een kind met een handicap zou mij niet gelukkig maken, en zou bij mij ook niet gelukig worden.

Beetje raar verwoord, maar heb mijn best gedaan. En dit is hoe ik het nu zie.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:25

@judith_: mijn zusje heeft ook een handicap, maar dan wel het down-syndroom. ik vind het niet meer als normaal dat dat kindje dan meer aandacht nodig heeft. ik weet niet hoe oud jij nu bent maar ik kan me wel voor stellen dat jij het hier wat moeilijk mee hebt. probeer anders samen met je ouders met je zusje leuke dingen te doen, doe je toch dingen samen en er hoeven geen mensen buitengesloten of ondergedaan te worden!!!

edit: ik zie in je profiel net je leeftijd. dat gevoel had ik op die leeftijd ook wel, maar dat komt waarschijnlijk wel weer goed hoor. als je er over zou willen praten... mijn pb box staat open.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:51

samantha21 schreef:
maar ik weet
bijna zeker dat je daar ook zoveel meer dankbaarheid voor terug krijgt!


Dat vind ik altijd zo'n rare opmerking? Dankbaarheid, van wie?
De zorg hebben voor een gehandicapt kindje is absoluut niet dankbaar. Het kost meer tijd, geld en inzet dan een gezond kindje en als dank heb je er nog meer zorgen over dan over een gezond kindje.

Een hele slechte reden om de keuze te maken om het te houden imo.
Ik denk dat de enige reden die er bestaat om het te houden is dat het je geen donder uitmaakt of het kindje gezond is of gehandicapt. En dat is gewoon niet voor iedereen zo. Zoals de een het niks uitmaakt om een paard met artrose te kopen en het risico te lopen dat het landschapsvulling wordt en de ander bij voorbaat al zegt dat hij daar niet aan begint, maar wel de zorg op zich neemt mocht een gekocht paard het blijken te hebben, werkt het met prenatale onderzoeken ook.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:53

Geheel offtopic: Urielle..hoe is het nu met je meisje??

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:56

ik weet heus wel dat een kindje met een handicap veel meer zorg vereist als een "normaal" kindje. en de dankbaarheid krijg je terug van het kind zelf (dat merk ik dan iig)
en je zegt dat je met een paard een risico neemt dat het weide vuling word, dat kun je van een kind toch niet zeggen? als je kind te ziek word om nog het een of ander te kunnen doen dan zet ik m op een stoel en dan is het huiskamer vulling?
sorry hoor, ik snap wat je bedoeld, maar ik vind het een rare vergelijking.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:59

Citaat:
Ik denk dat de enige reden die er bestaat om het te houden is dat het je geen donder uitmaakt of het kindje gezond is of gehandicapt.


Ik ben het hier mee eens... !

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:59

Citaat:
als je kind te ziek word om nog het een of ander te kunnen doen dan zet ik m op een stoel en dan is het huiskamer vulling?


Misschien raar, maar als je kind werkelijk te ziek is om nog iets te kunnen doen, wat "doe " jij ermee dan? Hoe zie jij dat dan?

Als een dier te ziek is, verlos je het uit zijn lijden. Aangezien dat bij mensen niet kan (mag), zul je het in leven moeten houden en in zo'n ernstig geval is het inderdaad niet heel veel meer dan huiskamervulling.

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:00

Urielle schreef:
samantha21 schreef:
maar ik weet
bijna zeker dat je daar ook zoveel meer dankbaarheid voor terug krijgt!


Dat vind ik altijd zo'n rare opmerking? Dankbaarheid, van wie?
De zorg hebben voor een gehandicapt kindje is absoluut niet dankbaar. Het kost meer tijd, geld en inzet dan een gezond kindje en als dank heb je er nog meer zorgen over dan over een gezond kindje.

Een hele slechte reden om de keuze te maken om het te houden imo.
Ik denk dat de enige reden die er bestaat om het te houden is dat het je geen donder uitmaakt of het kindje gezond is of gehandicapt. En dat is gewoon niet voor iedereen zo. Zoals de een het niks uitmaakt om een paard met artrose te kopen en het risico te lopen dat het landschapsvulling wordt en de ander bij voorbaat al zegt dat hij daar niet aan begint, maar wel de zorg op zich neemt mocht een gekocht paard het blijken te hebben, werkt het met prenatale onderzoeken ook.


Excuse me, maar de vergelijking tussen een kind krijgen en een paard kopen slaat kant noch wal. Ik vind het prima als mensen een gehandicapt kind niet willen, maar doe dan niet net alsof je dat voor het kind doet, dat doe je echt voor jezelf. Zoals je al zegt, het kost meer tijd geld en inzet, en daar moet je wel zin in hebben dat klopt!

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:04

Urielle schreef:
Dat vind ik altijd zo'n rare opmerking? Dankbaarheid, van wie?
De zorg hebben voor een gehandicapt kindje is absoluut niet dankbaar.


Tsja... dat ligt eraan wat je als dank ziet. Als dat is dat het kind, of de wereld, steeds 'dankjewel' zegt, dan is het geen dankbaar werk. Maar als je de lol van de kinderen als dank ziet... en het enthousiasme...

Als ik op mijn werk op de manege aankom, vliegt mijn ruitertje van de andere kant van de parkeerplaats op me af om me om mijn hals te vliegen. Dat vind ik dankbaar! Lovers Als ik geniet van de humor en het plezier, dan is dat ook dankbaar! Als ik zie hoe ze zich (door zelf veel liefde en zorg te ontvangen) ontwikkelen tot zelfverzekerde en vrolijke mensen, met veel liefde en zorg voor hun omgeving (zij het op hun eigen niveau), dan is dat super. OK dan!

Ik kan me geen grotere beloning indenken... Ja

Ook vind ik het geweldig om te zien hoe de ontwikkeling verloopt. Bij iedereen anders, maar als je individuen ziet, met een eigen karakter, met eigen mogelijkheden, dan is er zoveel wat interessant en positief is.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:08

Urielle schreef:


Dat vind ik altijd zo'n rare opmerking? Dankbaarheid, van wie?
De zorg hebben voor een gehandicapt kindje is absoluut niet dankbaar. Het kost meer tijd, geld en inzet dan een gezond kindje en als dank heb je er nog meer zorgen over dan over een gezond kindje.


dan doe je het in mijn ogen ook niet met liefde. zon kind is echt wel blij als jij hem/haar verzorgd, of een knuffel geeft oid.

faye schreef:
Excuse me, maar de vergelijking tussen een kind krijgen en een paard kopen slaat kant noch wal. Ik vind het prima als mensen een gehandicapt kind niet willen, maar doe dan niet net alsof je dat voor het kind doet, dat doe je echt voor jezelf. Zoals je al zegt, het kost meer tijd geld en inzet, en daar moet je wel zin in hebben dat klopt!


idd.

@shadow0:

dat is wat ik bedoel, alleen verwoord jij het beter als mij

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:09

Citaat:
Als ik op mijn werk op de manege aankom, vliegt mijn ruitertje van de andere kant van de parkeerplaats op me af om me om mijn hals te vliegen. Dat vind ik dankbaar! Als ik geniet van de humor en het plezier, dan is dat ook dankbaar! Als ik zie hoe ze zich (door zelf veel liefde en zorg te ontvangen) ontwikkelen tot zelfverzekerde en vrolijke mensen, met veel liefde en zorg voor hun omgeving (zij het op hun eigen niveau), dan is dat super.


Dat is het ook absoluut!
Maar dat is wel wat anders dan dat het je eigen kind is die je dag en nacht moet verzorgen, de rest van zijn/ haar leven.En dat zou mij nogal opbreken.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:10

@Faye
Waarom kant noch wal? Ik vind het precies hetzelfde. Een kindje met Down of andere handicap weet niet beter, dus probleem van de ouders. Een artrosepaard (oid) dat pijnloos op de wei kan staan vindt dat ook wel prima, dus ook: probleem van de eigenaar.

@Shadow: maar dat heb je met een gezond kindje ook hoor Haha!
Maar zoals jij ook zegt: de wereld (of het kind zelf) gaat echt geen dank je wel zeggen, daar gaat volkomen aan voorbij wat de ouders er in steken aan tijd, energie en zorgen.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:15

Citaat:
Dat is het ook absoluut!
Maar dat is wel wat anders dan dat het je eigen kind is die je dag en nacht moet verzorgen, de rest van zijn/ haar leven.En dat zou mij nogal opbreken.


Dit is de reden waarom wij logeergezin zijn voor kinderen met een handicap, puur om de ouders eens even te ontlasten..

Interesse?? www.delogeerkring.nl ...

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:17

Je link doet het niet Lame, vind het wel een goed initiatief!

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:18

Lame schreef:
Citaat:
Dat is het ook absoluut!
Maar dat is wel wat anders dan dat het je eigen kind is die je dag en nacht moet verzorgen, de rest van zijn/ haar leven.En dat zou mij nogal opbreken.


Dit is de reden waarom wij logeergezin zijn voor kinderen met een handicap, puur om de ouders eens even te ontlasten..

Interesse?? www.delogeerkring.nl ...


Dat is wel een fantastische uitkomst zeg!!
Goed werk!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:21

faye schreef:
Je link doet het niet Lame, vind het wel een goed initiatief!


oo, het is www.logeerkring.nl zonder "de" Haha!

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:29

Urielle schreef:
Maar zoals jij ook zegt: de wereld (of het kind zelf) gaat echt geen dank je wel zeggen, daar gaat volkomen aan voorbij wat de ouders er in steken aan tijd, energie en zorgen.


Dat maakt toch niet uit? Het is fout van de maatschappij en teleurstellend dat daar weinig oog voor is, maar daar doe je het niet voor, toch?
Je geeft een mens, een individu, iets heel moois: zorg, aandacht, respect en liefde. En je krijgt daar ook heel veel voor terug. De goedkeuring van de rest van de maatschappij is toch niet waar je het voor doet? (En wat als je kind alsnog niet aan die verwachtingen voldoet? Wat geef je mee aan je kind als je zegt: 'ok, nu het zo is doen we het er maar mee, maar eigenlijk hadden we liever een gezond kind gehad en was je hier niet geweest als we dit eerder hadden geweten')

Ik denk dat de belangrijkste boodschap van ouders aan kinderen moet zijn: ik zie je zoals je bent, en dat is goed!

(Noot: dat betekent niet dat je dus niet hoeft te proberen om kinderen te ontwikkelen, want dat vind ik juist wel! Maar... het kind is het startpunt, en het kind is het doel. Het doel is niet om slechts een economische unit af te leveren die weinig overlast veroorzaakt)

Lame: wat leuk dat jullie die beslissing hebben genomen. Ik kan me nog herinneren dat je een tijd geleden een topic hebt geopend daarover. Ja

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:41

Citaat:
Het doel is niet om slechts een economische unit af te leveren die weinig overlast veroorzaakt


Haha.. sorry hoor.. moet lachen... goede beschrijving.. Haha!

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:04

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:
Maar zoals jij ook zegt: de wereld (of het kind zelf) gaat echt geen dank je wel zeggen, daar gaat volkomen aan voorbij wat de ouders er in steken aan tijd, energie en zorgen.


Dat maakt toch niet uit? Het is fout van de maatschappij en teleurstellend dat daar weinig oog voor is, maar daar doe je het niet voor, toch?


Ik niet, daarom vind ik het altijd zo'n rare opmerking als mensen vertellen hoe 'dankbaar' iets is.
Dat slaat voor mij toch echt op de goedkeuring vanuit de maatschappij.

En als we puur even gaan balansen (om op de economische toer te blijven) vind ik het helemaal niet gek dat mensen bewust kiezen om een gehandicapt kindje niet te laten komen. Een gezond kindje is nl. in het andere opzicht ook heel 'dankbaar', geweldig om te zien ontwikkelen, je wordt warm als het je begroet met een grote grijns en je hebt er al plezier van door er simpelweg naar te zitten kijken. Alleen dan heb je er een stuk minder zorgen van. Dat haalt je balans een stuk meer in de plus.

Eigenlijk wel grappig dat als je zegt hier op Bokt dat je een paard wilt kopen waar van alles mee mis is, dat mensen gelijk uitroepen dat je dat niet moet doen (zie ook het topic op HAW), en besef wat je je op de hals haalt ed, maar het aborteren van een gehandicapt kind - wat veel intensiever is dan een ziek of kreupel paard - is not done. Hoewel er pas in een blad stond dat toch 86% van de ouders besluiten om te aborteren bij negatief resultaat van prenatale onderzoeken.

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:06

En dat komt omdat het in onze maatschappij niet gewenst is, mensen zijn teveel met zichzelf bezig en willen alleen het gezonde, liefst perfecte kind.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:07

Lame schreef:
faye schreef:
Je link doet het niet Lame, vind het wel een goed initiatief!


oo, het is www.logeerkring.nl zonder "de" Haha!


Zeker een mooi initiatief! Vork

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:08

Als t in een vroeg stadium van mijn zwangerschap ondekt zou worden zou ik er voor kiezen om t weg te laten halen. Hoe zwaar deze beslissing ook zou zijn.

Gelukkig kom ik nooit voor deze keus te staan omdat ik gelukkig twee gezonde kids heb en er echt geen derde meer bij komt.