kind met down syndroom

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:26

mmm, dit is en blijft een moeilijk en gevoelig punt ...hoe je het ook bekijkt
...

persoonlijk?
ik zou geen goede ouder kunnen zijn voor een kind met een beperking als bv. downsyndroom
dus heel egoistisch voor mezelf...
ik denk dat als ik het zou weten doormiddel van een punctie in een heel vroeg stadium...
dan denk ik dat ik zou kiezen voor een abortus...
maar ook naar het kind toe.... wat moet dat kind in vredesnaam met mij?

die laatste opmerking is niet om te verontschuldigen of wat dan ook... maar mijn gevoel daarbij vanuit de andere kant bekeken.


dan kun je natuurlijk ook zeggen
maar je kind kan ook een beperking/handicap oplopen na de geboorte/tijdens opgroeien
idd... heb je helemaal gelijk in.
maar het uitgangspunt is anders.

nu is het bij mij het geval dat ik naar alle waarschijnlijkheid niet voor kinderen ga kiezen...althans
de kans is er natuurlijk wel...maar die is niet erg groot en dan is een discussie/vraag als deze iets makkelijk te beantoorden misschien

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:03

lndr, met opvallend stil, en ondoordachte opmerkingen, doel je daarbij ook op mij?
ik heb zelf een meervoudig complex gehandicapt kindje, en ik weet dus ook hoe het is om zwanger te zijn, ik blijf erbij dat mensen voor te grote vragen worden gezet, door ze puncties aan te bieden.
ik heb nooit zo'n punctie gedaan.
alleen het idee al, dat je dan op de uitslag moet wachten, en dat je wel eens iets heel zwaars zou kunnen gaan horen, over jou kleine baby in je buik, die je heel soms voelt bewegen, wiens hartje je hebt horen kloppen, je buik die dikker wordt, de omgeving die weet dat je zwanger bent, en natuurlijk je man, met wie je het samen beleeft..
het lijkt mij echt verschrikkelijk als je dan hoort dat je een verhoogde kans hebt op..
en dan, dan moet je kiezen..
je wilt je kind verdedigen, het houden, natuurlijk, als moeder.
maar wat als je er echt niet mee kan leven als het down heeft..
de hele wereld lijkt anders, je ziet ineens gehandicapten, ouders met rolstoelkids, enz.
een wereld verschijnt, waar je mogelijk nog nooit eerder op gelet hebt, dagbesteding, enz..
je denkt na over alle beperking die het met zich meebrengt.
en dan komt de vraag, houden of niet?
heel zwaar, wat moet je daar nou mee, er komt zoveel op je af!
wat is wijsheid, en wat je ook kiest, het is on omdraaibaar..

trouwens,ook al had ik wel punctie laten doen dan denk ik niet dat het van mijn kind te zien was dat hij anders is.
dat bedoel ik ermee als ik zeg dat er zoveel handicaps zijn, niet alleen maar down.
voor de goede orde, ik ben blij met mijn kindje, ik ben blij dat hij er is en ik voor hem mag zorgen.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:30

ldrd:
was even voeren, moet ook gebeuren Knipoog
misschien is dat inderdaad geen handige woordkeuze van mij geweest, maar wat ik ermee wil zeggen is dat het uiteindelijk wel een keuze van de ouder is een zwangerschap af te breken ja of nee als een kindje down heeft.
ik begrijp die keuze dus niet! een kindje met down heeft kans op een prima leven! ik ben van mening dat het voor de ouder een zeer zware tijd gaat komen met de verzorging en opvang en ook een hoop stress en spanning, vooral op latere leeftijd, van een kind met down.
maar waar ik heeel erg achter sta is het volgende: wanneer ik kies om een kindje proberen te krijgen, is dat een kindje ongeacht hoe dast kindje zal zijn.... ik kan een twijfel nog begrijpen bij zeer ernstige 'afwijkingen' ( kasplantje...rotwoord eigenlijk), maar een kindje met syndroom van down( waar we het hier over hebben) heeft een zeer goede kans op een prima en gelukkig leven... wie ben ik dan om eerst te kiezen voor een kindje en als dat kindje niet volmaakt is het weer af te stoten( abortus)... om mijzelf het niet te moeilijk te maken? op een rustiger leven met een 'normaal' kindje? ik kan namelijk geen andere redenen bedenken dan dat dat een keuze van de ouder is gekeken naar zichzelf...

ik hoop dat ik me zo wat minder rottig uitgedrukt heb... en nogmaals... ik besef wel degelijk dat het niet simpel is een kindje met syndroom van down te krijgen en opte voeden, maardat neemt niet weg dat het bij mij niet minder welkom zou zijn. een beetje het idee van 'in voor en tegenspoed, ook als die tegenspoed al bekend was voor de geboorte'

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:33

Nou ik werk met kinderen met een beperking, en met het down syndroom.
Ze leven in een eigen wereld, maar ik denk wel dat ik het niet zal laten weghalen.

Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar ik zie hoeveel plezier die kinderen hebben, op een andere manier, hoe simpel ze denken, hoe makkelijk het is, al heb je natuurlijk tegenslagen. Het zaql niet mijn eerste keuze zijn, maar zolang je er voledig achter staat dan zal het wel lukken.

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:03

Een gezond kind kan ook ziek worden. Tegenwoordig is het wel zo dat een gehandicapt kind "not done" is. Maar in feite hebben de ouders er geen zin in. En dat klinkt misschien hard, maar dat is wel zo. Ik kan me niet voorstellen dat je je kind met een week of 20 laat aborteren omdat het down heeft. Dat is bijna hetzelfde als met alleen een volvo genoegen nemen. Je wilt een kind of niet, niemand garandeert je de toekomst. Persoonlijk heb ik er erg veel moeite mee hoe makkelijk er over abortus gedacht wordt. Zeker als de zwangerschap al zover gevordert is. En dan kun je roepen hoe moeilijk die beslissing is en hoe zwaar, maar dat is uiteindelijk gewoon het gevolg van je eigen keuze.

geit

Berichten: 1511
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: veenendaal

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:05

ik denk dat een gehandicapt kind vroeger meer ''not done'' was als tegenwoordig

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:19

Tegenwoordig wil men alles beheersen en in de hand hebben. Vroeger kreeg je een gezond kind of een gehandicapt kind en daar stelde je je vervolgens op in. En er zijn er heel veel die kiezen voor abortus, ik hoor het mijn gyneacoloog nog zeggen toen wij aangaven dat een gehandicapt kindje welkom was: Ik wilde dat er meer mensen zo over dachten.

Een kind is tegenwoordig leuk voor erbij, vaak worden ze binnen een maand al te logeren gebracht want papa en mama hebben ook nog een leven. Tegenwoordig is men veel egoistischer, individu gericht en vooral met zichzelf bezig. Maar goed dat gaat wellicht wel erg off topic Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:37

LDRD schreef:
Natuurlijk mag je nadenken, ik probeer alleen maar aan te geven dat dat zinloos is, omdat je niet in een dergelijke emotionele situatie zit. Zit je midden in zoiets dan ziet de hele wereld er ineens een stuk anders uit, geloof mij maar.


ik heb altijd geroepen als ik perongeluk zwanger raak laat ik het weghalen, ook toen werd er gezegd dat weet je pas als t echt zo is en dan twijfel je toch, maar toen ik ongewenst zwanger was wist ik direct: weghalen!
als ik weet dat mn kind een ziekte heeft die t leven negatief beinvloed(bv de erfelijke ziekte die ik bij me draag) dan ook :weghalen
Down is voor t kindje zelf niet zo dat t een slecht leven krijgt maar omdat ik me toch al voor moet bereiden op een lange weg voor ik een gezond kindje kan krijgen denk ik dat ik in dat geval ook zeg: weghalen
scheelt ook dat ik (nog) totaal geen kinderwens heb Knipoog

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:04

Renske_ schreef:
LDRD schreef:
Natuurlijk mag je nadenken, ik probeer alleen maar aan te geven dat dat zinloos is, omdat je niet in een dergelijke emotionele situatie zit. Zit je midden in zoiets dan ziet de hele wereld er ineens een stuk anders uit, geloof mij maar.


ik heb altijd geroepen als ik perongeluk zwanger raak laat ik het weghalen, ook toen werd er gezegd dat weet je pas als t echt zo is en dan twijfel je toch, maar toen ik ongewenst zwanger was wist ik direct: weghalen!
als ik weet dat mn kind een ziekte heeft die t leven negatief beinvloed(bv de erfelijke ziekte die ik bij me draag) dan ook :weghalen
Down is voor t kindje zelf niet zo dat t een slecht leven krijgt maar omdat ik me toch al voor moet bereiden op een lange weg voor ik een gezond kindje kan krijgen denk ik dat ik in dat geval ook zeg: weghalen
scheelt ook dat ik (nog) totaal geen kinderwens heb Knipoog


Dan lijkt het me dat zeker jij er voor zorgt dat je niet zwanger raakt?

Ik vind dat er tegenwoordig veel te makkelijk gedaan wordt over abortus en bijvoorbeeld de morning after pil maar goed ook dat is offtopic Bloos

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:59

idd tegenwoordig wordt veel te makkelijk over abortus gedacht! Maar ik ben ook blij dat het kan ( b.v verkrachting of een kindje dat zo gehandicapt zou zijn en nooit zonder machine's zou kunnen leven ).
Maar ik den dan ook bang dat ik geen goede moeder zou zijn voor een kindje met down. Ik zou er wel van houden tuurlijk wel, maar ik zoue r denk ik echt niet mee om kunnen gaan. En als je dan een keuze kan amken blijft het moeilijk.
En dat ik wegw as,w as omdat ik moest werken Knipoog

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:00

ik denk pas dat je een beslissing kan nemen als je zelf in die situatie zit en die kan dan nog wel eens anders uitvallen als je nu denkt.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:26

faye schreef:
Tegenwoordig wil men alles beheersen en in de hand hebben. Vroeger kreeg je een gezond kind of een gehandicapt kind en daar stelde je je vervolgens op in. En er zijn er heel veel die kiezen voor abortus, ik hoor het mijn gyneacoloog nog zeggen toen wij aangaven dat een gehandicapt kindje welkom was: Ik wilde dat er meer mensen zo over dachten.

Een kind is tegenwoordig leuk voor erbij, vaak worden ze binnen een maand al te logeren gebracht want papa en mama hebben ook nog een leven. Tegenwoordig is men veel egoistischer, individu gericht en vooral met zichzelf bezig. Maar goed dat gaat wellicht wel erg off topic Knipoog


Nou, mijn dochter is ruim anderhalf en ze is nog nooit uit logeren geweest, omdat ik haar nog helemaal niet wil missen 's nachts. Ik heb ook mijn carriere opgegeven (het 15 jaar meer dan fulltime gewerkt), omdat ik graag zelf voor haar zorg. Mijn vriend werkt 1 dag per week thuis, dus is nog maar 4 dagen buitenshuis aan het werk. Hij wil ook graag veel voor haar thuis zijn. Dus zo kan het ook, hoor.
Al ben ik wel met je eens dat veel mensen teveel met zichzelf bezig zijn, maar ja, deze regering roept maar dat we allemaal moeten werken, he. Maar dat je thuis ook keihard werkt, daar wordt je niet voor beloond.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:04

Maar dat je thuis ook keihard werkt, daar wordt je niet voor beloond.[/quote]

Nou die lach elke dag op dat koppie als ze of hij je ziet........ petje af hoor, moeder is het zwaarste beroep dat er is en ook het mooiste......

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:08

Dank je, Garny. En inderdaad, ik word er ook voor beloond, hoor, elke dag weer. Maar niet in materiele zin, ik mis mijn salaris wel Knipoog . En dan heb ik het al helemaal niet over hoe mensen soms op je reageren. Terwijl ik nog een een studie begonnen ben, een paard heb, veel sociale contacten en een hoop hobbies en interesses. Ik kom tijd tekort, joh, hahaha..... Maar mijn meisje gaat voor alles en gelukkig vindt ze ons paard ook erg leuk. Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:55

MISTRAL94 schreef:
Dan lijkt het me dat zeker jij er voor zorgt dat je niet zwanger raakt?

Ik vind dat er tegenwoordig veel te makkelijk gedaan wordt over abortus en bijvoorbeeld de morning after pil maar goed ook dat is offtopic Bloos


uiteraard! zoals in mn vorige reactie stond was ik ondanks goed gebruik vd pil toch zwanger geworden.
morning after pil bij tankstations etc vind ik ook echt te bizar voor woorden, zijn zelfs pubertjes die ze op voorraad hebben Lips are sealed
met hun zatte kop onbeschermde sex(sowieso dom ivm soa's ) en dan alsof het nix is de morning after pil slikken...
kan er met mn verstand niet bij!

maar dit is idd offtopic

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:00

faye schreef:
Vroeger kreeg je een gezond kind of een gehandicapt kind en daar stelde je je vervolgens op in.


Tsja, dat of ze werden als smet voor de familie in een tehuis ver weg gestopt. Was het 'vroeger' nou echt zo ideaal? En over welk 'vroeger' hebben we het dan? En als maatschappij accepteren we handicaps toch nauwelijks? De zorg wordt steeds minder, scholing is moeilijk want aangepast onderwijs is vaak ver weg met lange wachtlijsten. Het vinden van een arbeidsplek is helemaal niet makkelijk want veel werkgevers hebben liever geen gehandicapten in dienst. Mensen met handicaps hebben met zeer veel onbegrip te maken...

Waarom verwachten we dat de houding van ouders dan zo anders is?

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:04

hmm. dit word moeilijk. Ikzelf zou het weg laten halen, ik zou het zelf niet aankunnen om een down kindje op te voeden. Ik heb een tante die gehandicapt is ( geen Down ) ze kan niet praten en hoort niet heel goed. Ze doet gebarentaal.. Mijn nichtje heeft wel down. Het is een schat van een kind, en zoveel humor dat ze heeft. Doen we een ABC omdat opa 70 word. Moeten wij zeggen : De d is van Dieke, dat is deze kleine meid. Dan hoor je : Dat ben ik !! zo grappig. Dieke heeft wel al 3 zware operaties gehad. Ze is nu 7 jaar, maar is net zo groot als een kind van 3. heel klein dus. Ze is 2 x geopereerd aan haar hartje wegens een hart klep dat niet goed werkte. Ook een keer omdat ze een sonde heeft. Dieke had die toen ze klein was. Ook had ze een band voor in bad dat ze bleef zitten. toen mijn oom haar uit dat ding haalde bleef de sonde achter die band haken en schoot los. In Dieke's oog. Dieke is daaraan geopereerd. Ze ziet wel, maar ze is aan dat oog kleurenblind. Dus zoals je kan zeggen ze heeft idd Down, is aan 1 oog kleurenblind en heeft zware operaties gehad.. Ik zou het zelf opgegeven hebben, maar mijn tante en oom niet. Ik zou het niet kunnen. maar een meisje uit mijn klas zij altijd. ik hoef zon kind niet. dat vind ik dan wel weer dat je dat niet kan maken. het zijn gewoon mensen die toevallig een chromosoon missen. Ze zijn veel liever van aard. Dat meisje kan ik zoiewiezo niet uitstaan, maar dit ging me te ver..

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:07

ja om het op die manier te zeggen gaat inderdaad ver...maar wat jij zegtw at dat kindje allemaal meemaakt, dat lijkt me ook vreselijk

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:15

Jolandaa_ schreef:
het zijn gewoon mensen die toevallig een chromosoon missen.


Eigenlijk hebben ze er eentje teveel Knipoog

Ik denk dat als je abortus overweegt omdat je het kind wilt beschermen tegen veel lijden, dat je eerst moet kijken of mensen met het syndroom van Down zo ongelukkig zijn, en of ze meer lijden dan andere mensen.
En mijn (beperkte) ervaring is: dat hoeft helemaal niet!
Dus vind ik het mogelijke lijden geen goede reden.

(Heel anders zou ik dat zien bij ziekten die steeds erger worden, of die ontzettend veel pijn meebrengen.)

Er zijn wel andere overwegingen die mee kunnen spelen, en het is niet aan mij om daarover te oordelen.
Maar als het puur om het kind gaat zeg ik dat het absoluut niet terecht is om abortus te plegen.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 08:58

[quote="faye"]
Tegenwoordig wil men alles beheersen en in de hand hebben. Vroeger kreeg je een gezond kind of een gehandicapt kind en daar stelde je je vervolgens op in. En er zijn er heel veel die kiezen voor abortus, ik hoor het mijn gyneacoloog nog zeggen toen wij aangaven dat een gehandicapt kindje welkom was: Ik wilde dat er meer mensen zo over dachten.

Een kind is tegenwoordig leuk voor erbij, vaak worden ze binnen een maand al te logeren gebracht want papa en mama hebben ook nog een leven. Tegenwoordig is men veel egoistischer, individu gericht en vooral met zichzelf bezig. Maar goed dat gaat wellicht wel erg off topic Knipoog[/quote

Ronduit beledigend! Ik ga hier verder niet meer op in als er mensen zijn die zo'n ontzettende bullshit op gaan schrijven.

Anoniem

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:12

Nadya schreef:
faye schreef:
Tegenwoordig wil men alles beheersen en in de hand hebben. Vroeger kreeg je een gezond kind of een gehandicapt kind en daar stelde je je vervolgens op in. En er zijn er heel veel die kiezen voor abortus, ik hoor het mijn gyneacoloog nog zeggen toen wij aangaven dat een gehandicapt kindje welkom was: Ik wilde dat er meer mensen zo over dachten.

Een kind is tegenwoordig leuk voor erbij, vaak worden ze binnen een maand al te logeren gebracht want papa en mama hebben ook nog een leven. Tegenwoordig is men veel egoistischer, individu gericht en vooral met zichzelf bezig. Maar goed dat gaat wellicht wel erg off topic Knipoog


Nou, mijn dochter is ruim anderhalf en ze is nog nooit uit logeren geweest, omdat ik haar nog helemaal niet wil missen 's nachts. Ik heb ook mijn carriere opgegeven (het 15 jaar meer dan fulltime gewerkt), omdat ik graag zelf voor haar zorg. Mijn vriend werkt 1 dag per week thuis, dus is nog maar 4 dagen buitenshuis aan het werk. Hij wil ook graag veel voor haar thuis zijn. Dus zo kan het ook, hoor.
Al ben ik wel met je eens dat veel mensen teveel met zichzelf bezig zijn, maar ja, deze regering roept maar dat we allemaal moeten werken, he. Maar dat je thuis ook keihard werkt, daar wordt je niet voor beloond.


Ik zeg ook niet dat iedereen zo is, maar zie het wel veel om mij heen. Tuurlijk wordt je beloond voor je werk thuis, het is alleen geen financiele beloning. Knipoog

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:17

Citaat:
Tegenwoordig wil men alles beheersen en in de hand hebben. Vroeger kreeg je een gezond kind of een gehandicapt kind en daar stelde je je vervolgens op in. En er zijn er heel veel die kiezen voor abortus, ik hoor het mijn gyneacoloog nog zeggen toen wij aangaven dat een gehandicapt kindje welkom was: Ik wilde dat er meer mensen zo over dachten.


Verschil is wel dat er vroeger niet de mogelijkheden waren om het weg te laten halen als het inderdaad gehandicapt bleek te zijn.
Tegenwoordig hebben we die keuze wel en hoe egoistisch dat misschien ook klinkt, mensen (en ook ik) kiezen liever voor een gezond kind als je die mogelijkheid hebt.

En zoals ik al eerder zei; ik ben nog nooit in de situatie terecht gekomen om te kiezen, maar zoals ik het nu zie, zou ik het weg laten halen.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:41

Jolandaa_ schreef:
Dieke heeft wel al 3 zware operaties gehad. Ze is nu 7 jaar, maar is net zo groot als een kind van 3. heel klein dus. Ze is 2 x geopereerd aan haar hartje wegens een hart klep dat niet goed werkte. Ook een keer omdat ze een sonde heeft. Dieke had die toen ze klein was. Ook had ze een band voor in bad dat ze bleef zitten. toen mijn oom haar uit dat ding haalde bleef de sonde achter die band haken en schoot los. In Dieke's oog. Dieke is daaraan geopereerd. Ze ziet wel, maar ze is aan dat oog kleurenblind. Dus zoals je kan zeggen ze heeft idd Down, is aan 1 oog kleurenblind en heeft zware operaties gehad..

Ik zou het zelf opgegeven hebben, maar mijn tante en oom niet.


dat ze het aan het hartje heeft heeft helemaal niks met down te maken naar mijn mening. mijn zusje heeft ook down en heeft daar helemaal geen last van. en dat ze zo klein is zal dan waarschijnlijk ook aan het hartje liggen???

en je zou het zelf opgeven??? zou je haar in een tehuis stoppen of zo?
je geeft zelf aan dat het een heel lief en grappig kind is, dan heb je dat toch heel de dag,
niet alleen als er allemaal mensen bij zijn? ok, ze heeft wat meer zorg nodig, maar ik weet
bijna zeker dat je daar ook zoveel meer dankbaarheid voor terug krijgt!

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:46

samantha21 schreef:
dat ze het aan het hartje heeft heeft helemaal niks met down te maken naar mijn mening.


Hartproblemen kunnen zeker wel een gevolg zijn van Down-syndroom. Het komt niet bij elk kind met Down-syndroom voor, maar de kans erop is wel veel groter.

Citaat:
en dat ze zo klein is zal dan waarschijnlijk ook aan het hartje liggen???


Kinderen met Down-syndroom ontwikkelen zich ook lichamelijk langzamer. In welke mate verschilt van kind tot kind. De hartproblemen kunnen meespelen denk ik (ik ben geen medicus). Maar bijna alle kinderen met Down-syndroom hebben een groeiachterstand.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:50

maar dat hoeft toch geen rede te zijn om als je hoort dat het een down kindje word, om het weg te laten halen? ik wilde alleen aangeven dat het niet bij hoeft te zijn dat een downkindje dit heeft. ook een kindje zonder down kan hart problemen hebben.