Samen wonen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Samen wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:49

Volgende week vrijdag krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Mn vriend heeft t wel gekocht, maar ik mag t ook mijn huis noemen.

Ik ben al een hele dag op internet vanalles aan het zoeken over bij iemand intrekken.
Maar ben weinig opgeschoten.

Want wie moet ik allemaal op de hoogte stellen?
Behalve de verzekeringen, gemeente en mn bank.....


ik hoop dat iemand me hierzo kan helpen of informatie kan geven waar ik op moet lette.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Samen wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:10


Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Samen wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 09:18

dank je wel, ja dat heb ik gelezen. maar kon er niet echt veel uithalen :0

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Samen wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:36

Bij het postkantoor kan je ( gratis? ) een pakket halen waarin allemaal tips staan voor verhuizen: welke instanties je moet inlichten e.d., dat kan je ook via de tnt laten doen.
Voor het samenwonen moet je wel aan een paar dingen denken, bovenop dat verhuizen:
Verzekeringen: zoek uit welke verzekeringen jullie hebben en dat je niet dubbel verzekerd bent ( bijvoorbeeld WA, inboedel, e.d.). Betaal je nu je eigen ziektekosten of doen je ouders dat? Zoek het uit en laat het in orde maken.
Maak eventueel afspraken over wat van wie is ( inboedel, auto e.d. ), bijvoorbeeld door een samenlevingscontract. Als het huis op naam van je vriend staat, maar jij betaalt wel elke maand mee aan het huis, moet je je misschien afvragen of je dat op één of andere manier gecompenseerd wil zien ( voorbeeld eigendom 50/50 laten maken ).
Denk daarnaast aan zaken als: bankrekening, verdeling van het huishouden, maak afspraken over wie wat gaat betalen ( boodschappen, hypotheek, nieuwe spulletjes voor het huis ).
Poeh, er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken, daar ben je nu misschien een beetje laat mee. Ik zou snel aan de slag gaan. maak duidelijke afspraken met je vriend!

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Samen wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:40

je post van de postbank bijv. moet je wel naar de bank zelf bellen, en bij de gemeente waar je naar toe gaat laten inschrijven.

gefeliciteerd en veel plezier.
een tip is wel,om de eerste paar maanden bonntjes te bewaren.
of op te schrijven wat je waar aan uit geeft.
zo heb je snel een idee wat je allemaal kwijt bent per maand,en wete je ook wat je ongeveer over kan houden,of dat je mee rmoet gaan werken bijv.

heel veel plezier!(ow ja, verzekeren voor inboedel is op zich helemaal niet duur per maand,wel enorm handig, ivm diefstal en brand etc)

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Samen wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:19

Laat aub een samenlevingscontract opstellen! Helaas een vervelende leerschool voor een vriendin van mij geweest, zij ging met haar ex samen wonen en na 1.5 jaar zijn ze uit elkaar gegaan. Hij trok bij haar in (bakkershuisje van pa en ma). Zij kreeg geld voor de boodschappen van hem etc. De rest betaalde zij, omdat hij weinig werk had(jaja). Wat bleek nadat ze uit elkaar gingen, had zij weinig en meneer een fikse spaarrekening. Laat je goed informeren bij de notaris en op internet!

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Samen wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:52

erleyne schreef:
Bij het postkantoor kan je ( gratis? ) een pakket halen waarin allemaal tips staan voor verhuizen: welke instanties je moet inlichten e.d., dat kan je ook via de tnt laten doen.
Voor het samenwonen moet je wel aan een paar dingen denken, bovenop dat verhuizen:
Verzekeringen: zoek uit welke verzekeringen jullie hebben en dat je niet dubbel verzekerd bent ( bijvoorbeeld WA, inboedel, e.d.). Betaal je nu je eigen ziektekosten of doen je ouders dat? Zoek het uit en laat het in orde maken.
Maak eventueel afspraken over wat van wie is ( inboedel, auto e.d. ), bijvoorbeeld door een samenlevingscontract. Als het huis op naam van je vriend staat, maar jij betaalt wel elke maand mee aan het huis, moet je je misschien afvragen of je dat op één of andere manier gecompenseerd wil zien ( voorbeeld eigendom 50/50 laten maken ).
Denk daarnaast aan zaken als: bankrekening, verdeling van het huishouden, maak afspraken over wie wat gaat betalen ( boodschappen, hypotheek, nieuwe spulletjes voor het huis ).
Poeh, er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken, daar ben je nu misschien een beetje laat mee. Ik zou snel aan de slag gaan. maak duidelijke afspraken met je vriend!


Ziekenkosten betaal ik allang zelf, ik ben 21 Knipoog
we houden alle 2 onze eigen verzekeringen. En alle 2 onze eigen auto. we hebben nu een gezamelijke rekening waar hij 60% op stort en 40% voor alle kosten van het huis. het huis is al compleet verkerd voor alles.
hij is door de weeks nooit thuis dus ik doe het huishouden en dan 1x in de 2weken doen we t complete huis samen enzo.
We hebban al aardig wat afspraken en ik heb al erg veel voor mn uitzet en dan print ik allemaal uit met dat de spullen van mij zijn en onze handtekeningen eronder. en we bewaren alle bonnetjes van wie wat is.

ik was idd na t gemeente huis gegaan, maar als ik er woon dan moet ik het door geven aan de gemeente roosendaal en de bank laat dan alle rekeningen overzetten


harstikke bedankt voor alle tips!

ik zal inderdaad even voorlopig opschrijven wat ik daar per maand aan vaste lasten kwijt ben enzo
maar met 2 zeer goede inkomens maak ik me niet zo'n zorgen om t geld. we kunnen dan ook nog lekker gaan stappen enzo.

heb er wel heel erg veel zin in. vrijdag is de grote dag Haha!