overbelaste achillespees

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 22:58

hallo,

Ik had de laatste tijd nogal vaak meerdere paarden per dag gereden en dan ook nog eens urenlange buitenritten waarna mijn rechtervoet altijd helemaal verkrampt was.
12/11 had ik jumping, zowel met mijn eigen paard als dat van een ander. Nu, dat andere paard heeft stijgbeugels met schuine blokjes ( ik geloof dat ze gebruikt worden voor je tenen makkelijker naar binnen te houden). Ik had hier op bokt al eens zien passeren dat die stijgbeugels niet zo voet-vriendelijk zijn.
Ik rijd wel vaker met dit paard, maar ik vermoed dat dat de druppel was die de emmer deed overlopen..
want die avond nog begon mijn rechtervoet te zwellen, ongelooflijk veel pijn te doen en te "trekken".

De dag erna tintelde die helemaal, was hij dik en kon ik niet stappen.
Naar de dokter en diagnose : ontstoken achillespees door overbelasting.

Ik heb dan dus een weekje gerust, en ondertussen ben ik al 1x gaan rijden. Maar omdat ik dus bang ben voor mijn voet heb ik maar zonder zadel gereden, dan kan ik mijn voeten ook niet gaan overbelasten...

Heeft hier nog iemand ervaring mee ?


( als het hier niet goed staat dan TEM je maar )

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:05

Mijn achillespees is regelmatig ontstoken. Erg vervelend! Ik heb er al jaren last van inmiddels. Let goed op de manier waarop je nu loopt. Ik heb bijvoorbeeld de neiging mijn hak van die voet minder ver uit te drukken en de voet schuin weg te zetten waardoor het probleem alleen maar erger wordt. Daardoor is mijn linkerachillespees uiteindelijk korter geworden dan de rechter. Wat bij mij altijd erg goed helpt is schoenen met hakken dragen. Gewoon een dag of twee om je achillespees te ontzien. En ijs erop leggen wanneer het dik en warm is. En zonder beugels rijden! Lachen En rustig lopen (en misschien even wat minder lopen) zodat je de "tijd" hebt om je voet goed neer te zetten. Nou veel sterkte ermee! En als jij nog goede tips hebt hoor ik ze heeel graag!

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 23:19

wel ik heb een goede oefening meegekregen van mn leraar LO ( prof veldrijder) die vroeger ook zo'n blessure had.

ga op een trede staan ( van trap of bankje) met je tenen ( dus hielen "zweven")
de 'zwakke" hiel duw je naar beneden, dan duw je je op je gezonde voet weer omhoog. enzovoort
wel opletten dat je je NIET op je gekwetste voet omhoogduwt.

Ik draag nooit hakken Clown dus dat wordt een probleem ( heb toch al een slechte rug dus is al geen goed idee )

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:49

Die oefening ken ik inderdaad ook, van de fysiotherapie. Maar doet echt grrrrrr-pijn wanneer hij ontstoken is! Hakken (of zo'n zooltje) helpen echt heel goed! Je kunt die zooltjes (alleen hak) gewoon bij de apotheek kopen. Zijn van siliconenrubber.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:10

En zijn er stijgbeugels oid waarbij de achillespees ontlast wordt?

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:18

Ik had ook een ontstoken achillespees en nu, 5/6 jaar later heb ik er nog steeds last van.
Omdat ik toen in die tijd het niet volledig rust heb gegeven maar gewoon door ben gegaan.
Daardoor heb ik nu, als ik lange stukken moet lopen [in bijv. dierentuin of pretpark] dat mijn achillespees begint te trekken.

Je hebt bij de drogist euhm, wat is het.. Een soort elastisch verband.
Dat is een 'voetje' zonder tenen en tot iets boven je enkel. En dat geeft steun.
Met dat ding om kan ik langer lopen e.d.

Word voor jou alleen moeilijk om je hak dan uit te drukken. Knipoog

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:48

Van kind af aan heb ik hier al regelmatig last van gehad. Moest altijd schoenen met veters hebben, hakken juist niet.
Toen der tijd meerdere keren in warm water gaan zitten en middelgran erop smeren.

Tsja nu is het al stukken minder, had er gister even last van.
Niet te veel gaan kloten met braces etc, op den duur wordt het hier vaak zwakker van.
Niet helemaal gaan ontlasten, maar wel opletten met wat je doet. Bij mij hielp altijd beugels een gaatje langer maken (en btw die blokjes haal je er zo uit Knipoog)

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:53

[quote="Haagsemeid"]
Van kind af aan heb ik hier al regelmatig last van gehad. Moest altijd schoenen met veters hebben, hakken juist niet.
Toen der tijd meerdere keren in warm water gaan zitten en middelgran erop smeren.

Tsja nu is het al stukken minder, had er gister even last van.
Niet te veel gaan stinkmodder met braces etc, op den duur wordt het hier vaak zwakker van.
Niet helemaal gaan ontlasten, maar wel opletten met wat je doet. Bij mij hielp altijd beugels een gaatje langer maken (en btw die blokjes haal je er zo uit Knipoog)[/quote]

ik moest net ijs er op leggen en iets tegen de ontsteking nemen van de dokter Bloos

en die schuine blokjes, daar ga ik noooit meer op Clown

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:59

Ja daarom zeg ik ook vroeger Knipoog
Dat is al zo'n 13 jaar geleden.

Koelen helpt inderdaad de zweling verder te voorkomen en de pijn te verzachten. Warmte raden ze vaak af omdat je bijv ontstekingen er juist erger door maakt. (mijn vriend is fysio). Ik kreeg na lang rijden met die blokjes ook altijd last!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:02

Ik ben dus niet de enigste die door paardrijden achillespeesontsteking kreeg. Ik was een week op kamp geweest en reed dus veel, toen was het raak. Ben ik er nog 2 maand mee doorgelopen en toen maar eens naar de dokter gegaan. Daarna naar de fysiotherpeut en daar zit ik nog steeds. Als ik niet te veel doe, voel ik niks. Ik rijd nou niet veel vanwege het weer en sport niet veel. Maandag wel weer gesport, nou en ik voelde het gelijk wel weer zeg Scheve mond Wat een vervelende pees is dat! Het loopt bij mij alleen nu ook door naar kuitspieren en die zitten ook helemaal vast Niet echt fijn ofzo

Veel sterkte ermee, ik denk dat jij er nog redelijk op tijd bij bent geweest. Lachen

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 20:12

ja ik ben echt heel erg op tijd geweest denk ik Ja

morgen heb ik dressuurles, zal de eerste keer zijn dus dat ik weer met stijgbeugels rijd en het is 2 weken geleden dat het begon. Ook daarna ga ik het een stuk rustiger aandoen , het zijn dan toch examens. En dan weer opbouwen. Hopelijk loopt alles goed.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:36

Mijn achillespees gaat vanuit het niets ontsteken (JCA- auto-immuunziekte, mijn lichaam denkt dat mijn gezonde pees een"lichaamsvreemd object" is en gaat deze aanvallen waardoor hij gaat ontsteken). Koelen helpt echt geen donder bij mij! Alleen bij ontstoken gewrichten. Rust nemen helpt trouwens ook echt niet. Dan lijkt het alsof het alleen maar erger wordt zelfs... (rust roest?). Waar ik wel goed op reageer is ontstekingsremmers nemen. Dan ben ik met twee weken van die ontsteking af. Je zou bijvoorbeeld Brufen kunnen slikken. Of doe je dat al?

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 17:46

Mijn dokter had me Junifen meegegeven Ja inderdaad, ontstekingsremmend. Kan het wel maar 1x per dag nemen want anders lig ik te slapen in de klas Clown

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Re: overbelaste achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:07

ga echt niks forceren, ik zou als ik jouw was gewoon even stoppen met rijden... pezen zijn geen spieren of huidweefsel wat snelt heelt, dat heeft tijd nodig, heel veel tijd.
mijn achillespees is ooit gescheurd (gelukkig niet door anders waren we nog verder van huis...) en dat heeft zeker een jaar nodig gehad voordat het weer 100% goed was. Dusof niet rijden of zonder beugels inderdaad, want zodra je gaat licht rijden span je je kuit waar je achillespees aan vast zit...