Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:29

Ik werk als receptioniste en ik zit elke werkdag 8 uur op me kont!
Dat geeft meerdere problemen eigenlijk.

Ten eerste word ik er behoorlijk moe van, want als het wat rustiger is dan zit je alleen maar en val je zowat in slaap. Slapen (heb zelfs bloedtesten laten doen bij de dokter maar daar was niks op te vinden)
Ten tweede merk ik het erg aan mijn gewicht en vetgehalte want die stijgt behoorlijk, ik beweeg namelijk niet. (ik ben in 1 jaar 10 kilo aangekomen! Huilen )
Ten derde krijg ik last van mijn stoelgang want als je de hele dag zit en je beweegt bijna niet dan komen je darmen niet in beweging en komt je stoelgang moeilijk op gang. (Soms kan ik een hele week niet naar de wc)

Wie heeft tips om toch een beetje meer te kunnen bewegen?
Misschien oefeningen voor aan je bureau?

Meer bewegen zit er niet in, ik moet bij de telefoon blijven, ik heb ook archiveer werk daar bij zit je ook.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:44

Van dat zo'n springbal kopen (op pootjes) want dan ben je bezig om je lichaam in balans te houden. Dat is ook soort van bewegen.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:00

Waar kan je dat kopen?
Ik heb nog nooit van zo'n bal gehoord....

Heeft er iemand ervaring met zo'n bal?

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:08

Haha dat is zo grappig. Ik zie het je al doen bij de telefoon!
Maar het helpt wel! Dus waarom zou je het dan niet doen..
Denk dat ze te koop zijn bij een speelgoed winkel oid? Lachen

[Hang je dalijk helemaal buiten adem aan de telefoon. *LOL* ]

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:10

yes, ik heb er ook eentje. Kan je prima als vervanging van je stoel gebruiken, als je geen mensen aan de balie krijgt Knipoog
Draadloze headset nemen, af en toe rondje lopen. Door je ontbijtgranen een lepel losse vezels nemen (en niet al het vet skippen uit je eten, dta is ook nodig voor goede stoelgang!) Succes Lachen

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:12

Paar keer achter elkaar je benen optillen (buikspieren trainen) Kan gewoon zittend en het valt niet echt op. En heeel veel drinken zodat je vaak naar de wc moet lopen Haha!

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:33

wat qimm zegt klopt. als je heel veel waer drinkt, voer je gelijk je afval stoffen af en kun je meteen wat lopen als je naar de wc moet!

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:17

Je hebt ook van die fietsjes. die kan je fietsen terwijl je aan je bureau zit. gebruiken ze vaak voor ouderen mensen of mensen die moeten revalideren.

ryannuh

Berichten: 507
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:21

Je hebt ook een soort skippybal die je dan als stoel gebruikt.
Schijnt ook heel goed te zijn voor je rug enzo. je zit dan de hele dag op een grote bal.
Ik weet zo niet precies waar je ze kunt kopen,
ik heb ze ooit gezien bij een winkel waar ze allerlei gezondheidsproducten verkochten.

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:56

Een zitbal heet zo'n ding. Ik zit er al 3 jaar op achter mijn buro. Zo blijf je in beweging. Een skippybal is niet geschikt die zijn te klein.
Even op google kijken op zitbal en dan kun je er zo 1 bestellen. Ik heb de mijne bij een fysio internetshop vandaan.

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:34

die zitballen zijn idd geweldig Lachen
Bij ons op de sportschool gebruiken we ook zulk soort dingen gewoon om te zitten of om buikspier oefeningen op te doen, deze komen geloof ik gewoon bij de perry sport vandaan

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:44

Die ballen zijn idd erg handig, maar hier ook nog wat (fysiotherapeutisch verantwoorde) oefeningen:
- bekkenkantelen: Trek je rug helemaal hol en maak hem vervolgens helemaal bol. 20 keer doen, minuutje pauze en weer 4 keer herhalen, is goed voor de onderrugspieren.
- Aan en ontspannen van de bovenbeenspieren (kan de hele dag)
- Met je teen grote cirkels draaien links en rechtsom linker en rechtervoet afwisselen
- Been langzaam strekken (tenen naar je toe en iets naar buiten), even helemaal gestrekt houden (best zwaar) en dan langzaam weer terug.

Heel veel succes!!!

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hoe toch oefeningen doen als je 8 uur moet zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:49

Zorg inderdaad dat je een draadloze headset of telefoon krijgt, desnoods via de ARBO. In principe zou je iedere tien minuten even een ommetje moeten maken, bijv. naar de koffieautomaat, het toilet of naar het kopieerapparaat. Naast zitballen bestaan er ook balanskussens. Een balanskussen is een klein, plat rond luchtkussen dat je op iedere stoelzitting kunt leggen en heeft hetzelfde effect als een zitbal. Je bent steeds bezig om je lichaam in evenwicht te houden en krijgt daardoor een actieve zit. Daarnaast kun je steeds heen en weer wiebelen waardoor je niet de hele tijd stil zit. Op je stoel kun je allerlei oefeningen doen. Je kunt beenoefeningen doen (stoel even in de hoogste stand en zwaaien met je benen voor de bloedsomloop, je benen om en om naar voren optillen, je benen naar buiten en weer naar binnen zetten, etc.), je kunt rompoefeningen doen (bekkenkantelingen, holle rug en bolle rug maken, met een rechte rug naar voren buigen en weer terug, romp draaien naar links en rechts, romp buigen naar links en rechts, etc.), je kunt schouder- en nekoefeningen doen (rustig rondjes draaien met je schouders, armen zwaaien, hoofd naar opzij buigen, hoofd naar opzij draaien, etc.).
Het belangrijkste is toch dat je ervoor gaat zorgen dat je vaker van je plaats af komt en even wandelt of kniebuigingen of iets dergelijks doet. Zorg anders na werktijd in ieder geval voor voldoende beweging door te fietsen, wandelen of te sporten!