Dementie erger na griepje?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Dementie erger na griepje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 15:09

Mijn oma is zo lang ik haar al ken al dement. Toen ik nog klein was (nu ben ik 16) vroeg ze al 3 keer of we een koekje wilden. (waar wij braaf geen gebruik van maakten Knipoog ) Sinds mijn opa overleden is woont ze in een verpleeghuis.
Maar 2 weken geleden is mijn oma 2 dagen ziek geweest. Dat was ook in de periode van de griepprik dus hier zou het goed door kunnen komen. Ze dachten ook aan bronchietes en hier heeft ze een antibiotica voor gehad.

Nu is mijn oma geestelijk tocho ok weer heel erg achteruit gegaan. Het lijkt nu toch erg snel te gaan. Ze krijgt sinds 2 dagen vloeibaar eten omdat ze niet meer goed slikt. Ze is 5 kilo afgevallen en toen kwamen ze er achter dat ze niet meer normaal eet. Waarschijnlijk weet ze niet meer goed hoe ze moet slikken. (lijkt me vreemd?) Terwijl ze volgens mij nog lang niet zo ver weg was schijnt ze nu ineens zo'n terugslag te hebben gehad.

Nu hoor ik verschillende verhalen over dementie en terugslagen. Zou dit nu werkelijk kunnen komen door een griepje of iets dergelijks?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Dementie erger na griepje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:39

Ja, ouderen kunnen door een griepje/virus/onsteking een delierium krijgen. Ze kunnen dan wanen hebben (beestjes op de muur, mensen in de kamer) of dementerend lijken. Wanneer de ziekte voorbij is gaat het meestal ook weer beter. Het duurt wel een aantal dagen hoor.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Re: Dementie erger na griepje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:14

Ik heb met dementerende gewerkt. Het is vaak zo als deze mensen wat onder de leden hebben dat ze erg verward kunnen zijn. Soms van de een op de andere dag helemaal in de bonen.
Over dat vloeibare (gemalen) eten, het kan makkelijk dat ouderen niet meer goed slikken of kauwen. Dan is het veiliger om geen gewoon eten meer te geven.
Als je nog wat te vragen heb dan hoor ik het wel.

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Dementie erger na griepje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:23

Een ziekte kan dementie verergeren,dat kan van de ene dag op de andere gebeuren.Je ziet het vaak als mensen koorts hebben door een bepaalde reden.
Soms gaat het erna weer beter maar soms ook niet

Sommige mensen met dementie kunnen jaren op het zelfde niveau blijven en ineens hard achteruit gaan en weer anderen gaan gelijk al hard achteruit.

Een van de verschijnselen van dementie is oa slikproblemen,de hersenen geven het seintje niet meer dat ze het eten/drinken door moeten slikken.Ook dat kan ineens ontstaan,die mensen slikken pas als het achterin de keel komt(moeten ook aangepaste voeding)en als dat niet meer gaat moet men een sonde overwegen

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: Dementie erger na griepje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 22:56

Mijn oma ging ook wel achteruit, je kon het wel merken dat ze steeds meer dingen vergat, en steeds sneller als vroeger ging dit.
Maar niet meer kunnen slikken is ineens wel heel wat anders. Gelukkig is ze niet meer zien en weer net zo vriendelijk als altijd. Maar gewoon knetterdement zou ze altijd blijven Bloos .

tienus63

Berichten: 12233
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Dementie erger na griepje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:00

Yep, dat is heel normaal bij beginnende dementerende mensen dat het proces verergerd wordt door een griep. Vaak wordt door de omgeving gedacht dat mensen zomaar beginnen te dementeren, terwijl het proces al sluimerend aan de gang is.