keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 16:39

Hallo,

Ik heb nu al voor de 5e keer Argina (ontsteking van de keelamandelen, met 'witte vlekken' op de amandelen, heb veel pijn met slikken etc..) Nu is het zo dat waarschijnlijk mijn amandelen verwijderd moeten worden,

Ik heb op internet veel informatie gezocht etc. Maar er schijnt een nieuwe, minderpijnlijke behandeling te zijn waarbij je er ook sneller bovenop bent, namelijk laseren. Ik vind er erg weinig informatie over gevonden, maar ik zou graag willen weten of er mensen zijn die deze behandeling hebben ondergaan en hoe het hun beviel en ook meer informatie is welkom!!

Ook over de normale manier van amandelen verwijderen is informatie welkom en meningen en informatie over mensen die dat hebben ondergaan is welkom.

dankjullie wel!!

Mer1980

Berichten: 18952
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:41

Ik moet januari onder het mes. Ik heb eigenlijk geen idee wat ze met mijn amandelen gaan doen. Ik heb hetzelfde als jij. Ik geloof dat ze bij mij gaan knippen. Ik hoorde wel iets van laseren, maar dat gebeurd nog niet in NL. ik bel er maandag over.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 20:55

dankje Lachen niemand meer??

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:58

Ik heb bijna 3 jaar geleden mijn amandelen op 18-jarige leeftijd laten verwijderen.
Erg pijnlijk! Een week flink afgezien en mezelf heel stil en rustig gehouden, maar na een week kon ik weer vrijwel alles (behalve o.a. harde dingen eten)..

Ik zou zeggen: geef jezelf even over en hou je een week rustig en laat alles over je heen komen.

De een zegt dat het pijnlijk is (ik bijvoorbeeld), maar ken ook mensen die 2 dagen er na weer alles konden en die totaal geen last meer hadden.
Verschilt heel erg per persoon...

Succes!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:55

Knippen kan niet meer als je de pubertijd voorbij bent. Je amandelen zijn dan namelijk ingekapseld en dan worden ze gepeld. Ik heb ze er anderhalf jaar geleden uit laten halen en ik vind het jammer dat ik het niet eerder heb laten doen. Ik was minstens 2x per jaar een week ziek en nu ben ik in anderhalf jaar tijd 2 dagen ziek geweest. Het is even 10 daagjes doorbijten na de operatie, maar dan heb je ook wat. 1 tip, begin gelijk na de operatie aan 4x daag 1gram paracetamol. In het begin kun je dat het best via zetpil innemen. (beetje vaseline en hij floept er zo in Bloos ). Blijf dit volhouden totdat je weer normaal bent, ga niet wachten tot de pijn weer opkomt, want dan ben je al te laat.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:32

Ahw. Sterkte Stef!
Ik weet er niks van ofzo. Maar toch sterkte. Haha!

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:27

Ik ben ook wel benieuwd naar een evt. andere behandeling hiervoor.

mnm

Berichten: 79
Geregistreerd: 27-04-05
Woonplaats: Bergen

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:20

Hee stef,
mijn amandelen zijn er twee jaar geleden ook uitgehaald, ik was toen dus 20. Ik wil je niet bang maken maar het was echt verschrikkelijk....Ik moest drie dagen in het ziekenhuis blijven en had echt veel pijn. Ik moest de hele dag waterijsjes eten en water met veel ijsklontjes drinken, maar je wilt niet weten hoe pijnlijk!! Het duurde bij mij ook best lang voordat ik weer iets normaals kon eten, 2 a 3 weken geloof ik. Ik ben achteraf heel blij dat ik het gedaan heb want ik had ook echt 1 x per maand keelontsteking en heb dat nu nooit meer. Wel heel raar, meteen drie weken na de operatie kreeg ik weer keelontsteking, vaag he? Maar kwam waarschijnlijk omdat je weerstand laag is door die narcosetroep. Veel sterkte iig en als er een andere methode is zou ik die zeker aanraden! Al is het maar even doorbijten en verschilt het idd per persoon hoeveel last je er van hebt...
Succes!

_Silvia

Berichten: 441
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:21

Mijn amandelen zijn 3 weken geleden geknipt. Ik heb er ongeveer vijf dagen echt veel last van gehad, daarna werd het steeds minder en minder en binnen 2 weken heb je er helemaal geen pijn meer van. Ik vond het zeker de moeite waard want ben nu eindelijk van die dingen af en daar heb ik het wel voor over Ja
Bij mij zijn ze overigens niet gelaserd, maar gewoon de normale manier.

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:27

heb ze twee jaar geleden laten weghalen,
het engste was het melden, en dan de hele procedure door, van hoe het zal gaan, pijnstillers, kleed aan, op het bed, de gang door, en dan die deuren door.
vervolgens in de operatiekamer, op de tafel, infuus in, narcose spul wordt aangesloten, en weg ben je.
toen werd ik weer wakker, gelijk een prik in mn bovenbeen (voelde het niet), dan naar je kamer terug, en veel slapen, en als je wakker bent ijswater drinken en om de zoveel tijd een paracetamol.
volgende of dan de volgende dag naar huis, rustig aan doen, niet tillen, niet praten, en met veel moeite vloeibare dingen drinken waar voedingstoffen in zitten.
na een week ofzo gaan de korsjes eraf (das wel ranzig), en na twee weken ben je weer helemaal de oude.

ik vond het zelf echt meevallen, heb het op volwassen leeftijd laten doen, had hetzelfde als jou, ook heel vaak ontstoken, soms stikte ik letterlijk bijna.

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:33

Ik hou het topic even in de gaten. Mijn broer (20) gaat 2 januari onder het mes. Hij heeft zo vaak last van keelontsteking en is er ook echt heel ziek van op die momenten.
Hij is best zenuwachtig voor de operatie, maar dat ontkent de stoere jongen natuurlijk glashard. Hij zal het wel "leuk" (informatief) vinden om deze stukjes te lezen, dan heeft hij behalve mijn ervaring (ik heb het ook laten doen, maar ik was iets jonger) ook nog andere verhalen erbij Lachen

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:58

Mijn amandelen moeten waarschijnlijk ook geknipt worden aangezien ik ook meerdere keren per jaar Angina heb. Maar eerlijk gezegd zie ik er een beetje tegen op. Heb namelijk 1.5 maand geleden al alle 4 mijn verstandskiezen onder narcose laten verwijderen en zie het niet echt zitten om nu weer onder het mes te moeten.
Alleen als ik nog een keer Angina krijg verwijsd mijn huisarts me wel door...

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 09:24

idd bij mij is het ok zo al heb ik nog 1 keer last van keelontsteking, angina etc. dan moeten ze er uit, maar ik weet toch dat dat weer gaat gebeuren, dus k heb liever dat ze er nu uit gaan dn over een jaar Lachen

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:46

de pijn van de oparatie is niet erger dan de pijn als je angina hebt.
dus op zich (zo dacht ik, en ben er nu blij van) kan je beter 1 keer nuttig pijn lijden (operatie), dan om de haverklap voor niks.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:47

pm _mellow_ op hier bokt maar eens, zij had hetzelfde en zijn nu recent verwijderd.

mnm

Berichten: 79
Geregistreerd: 27-04-05
Woonplaats: Bergen

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:18

Marigold schreef:
de pijn van de oparatie is niet erger dan de pijn als je angina hebt.
dus op zich (zo dacht ik, en ben er nu blij van) kan je beter 1 keer nuttig pijn lijden (operatie), dan om de haverklap voor niks.


Ja Helemaal mee eens. Als ik zo terugkijk dan denk ik, jeetje al die jaren die rot-keelpijn en dan even een paar weekjes kiezen op elkaar en je bent er vanaf, want je bent er dan ook echt vanaf!! Knipoog

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:37

ja ik wil het ook echt graag maar ben erg benieuwd naar deze lasertechnieken

n_atas

Berichten: 991
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: veenendaal

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:03

ik hoorde dat ze je amandelen er niet meer zo snel uit halen
is dit zo??

want hoor hier toch aardig wat mensen die het wel hebben laten doen

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 12:08

is inderdaad zo dat ze ze er niet zo snel meer uithalen..

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:17

ik heb de mijne in seprtember laten verwijderen.
Ik ben 33 jaar en zoveels te ouder je bent ,zoveel te meer last heb je ervan.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb.Anders had ik nu weer 3 angines gehad,en nu geen.
Geef wel toe dat de eerste week verschrikkelijk was.
Maar mijn linker amandel was door de vele angines zo misvormd en groot geworden dat het echt diep uitgelepeld moest worden.
mijn keelpijn ging nog maar de oorpijn die ik had was om tegen de muren op te lopen.

Veel succes met je operatie.
O ja,bij mij zijn ze dus traditioneel weggelepeld.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:22

Ja, ik hoor ook dat ze er niet meer zomaar bij iedereen uit gehaald worden. Maar het valt me wel op dat er nu steeds meer mensen zijn bij wie ze er op oudere leeftijd als nog uit moeten. En dan is de ingreep natuurlijk een stuk minder leuk.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 16:06

idd daarom wil ik ze er nu ook echt zo snel mogelijk uit Lachen

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:09

ik heb ze laten knippen, volgende ochtend branderig gevoel maar niet echt ondragelijke pijnen. ijs en water doet wel zeer, dat brand gewoon. na een dag was de pijn weg Knipoog

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:38

Ik heb gister mijn neusamandel laten verwijderen, maar ik lag op de kamer met een meisje waarbij d'r keelamandelen verwijderd werden (ze had constant pfeiffer, uitslag enz. dankzij d'r keelamandelen).

Ik kan je vertellen dat ze absoluut niet blij was na de operatie, ze kon amper praten (kon d'r kaken niet van elkaar krijgen) & ze was gewoon helemaal kapot. Maar ze kon zoiezo al slecht tegen de narcose (had ze al meer nare ervaringen mee gehad). Het doet pijn, maar het is natuurlijk fijner als je niet meer bijna het hele jaar ziek bent..

Veel ijs en water!! Dat meisje wou het niet, omdat het brand. Maar echt, het helpt, je moet je er alleen doorheen zetten. Doe je dit niet, dan mag je niet naar huis dan kun je namelijk kans op bloedingen krijgen, omdat de korstjes dan uitdrogen.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: keelamandelen verwijderen?? laserbehandeling?? knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:14

mijn keelamandelen zijn er uit(ook mn neus..) ik vond het niet erg, ik was nog klein en zag alleen een voordeel; niet meer ziek eéén.... IJS ETEN!! Tong uitsteken schijnt goed te zijn, dus heb bergen ijs gegeten Bloos