Mijn opa is zwaar dementerend....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:22

.... en het zal niet lang meer duren tot hij niet meer onder ons is...

Mijn opa heeft al een hele tijd last van dementie.
het begon allemaal ongeveer 5 jaar terug. Ineens ging hij veel dingen vergeten, was snel boos. Ging rare dingen doen, was boos op zijn huisarts (geen flauw idee om wat...) wilde iedere keer van huisarts verwisselen, want geen een huisarts was volgens hem nog goed...

Ik kan me er niet veel meer van herinneren hoe hij nog was toen hij 'goed' was (klinkt vreemd maar ik kan het me gewoon niet meer herinneren)

Daarna ging het vrij snel met de dementie. Zo maar ineens liep hij wel eens weg van huis, als mijn oma net even naar boven was, liep hij snel weg.
We hebben hem is een keer terug gevonden met zijn gezicht helemaal open, toen was hij van de stoep gevallen....

Hij had toen nog vaak momenten dat hij wel eens 'helder' was. Als ik voorbij fietste riep hij wel eens heel hard: 'kijk daar gaat Marieke!' terwijl mijn oma en moeder toen nog niet eens doorhadden dat er ook maar iemand voorbij fietste.
maar er waren ook momenten dat hij niks zij, en hij kon je zo maar ineens een klap verkopen, hij heeft mijn oma wel eens laten vallen. Ze liep voorbij en ineens stak hij zijn been uit en mijn oma erover viel.

Het ging daarna steeds slechter, mijn oma deed altijd alle deuren op slot, zelfs als ze thuis was, dat hij niet meer weg zou lopen.
Op een dag was het hem wel gelukt en toen hebben we heel Vlissingen afgezocht naar hem, uiteindelijk had iemand hem thuis gebracht die wist wie hij was.

Mijn familieleden waren al een tijd bezig om hem te laten opnemen in een verzorgingstehuis voor dementerende mensen, maarja het zit overal helemaal vol en er was nergens plek...

Op het eind ging het gewoon niet meer. Sommige mensen worden weer een soort 'kleuter' als ze dement worden. Mijn opa helaas niet, hij werd agressief... Scheve mond
ik durfde toen niet meer alleen met hem in een kamer te zijn, hij kon je de hele tijd aankijken met een heel boos gezicht, ik was als de dood dat hij me ineens een klap gaf...

Uiteindelijk was er ergens plek in een tehuis en kon hij worden opgenomen. Toen hij eenmaal daar was had hij totaal geen besef meer van de bekende mensen om hem heen, hij herkende niemand meer en sprak ook amper.

Ik ben toen een keer naar hem geweest op zijn verjaardag, heel de familie kwam met taart, drinken, slingers en wij allemaal zingen in de hoop dat hij wat vrolijker zou kijken of ook maar iets zou herinneren, maar nee hoor helemaal niks.
Mijn nicht had toen net een kindje gekregen, toen had ze dat kindje in zijn armen gelegd en was ze er naast gebleven voor het geval dat er iets gebeurde. Ineens kwam er een enorme glimlach op zijn gezicht, toen ging hij lachen en zingen!!

Ongeveer een half jaar geleden moest hij overgeplaatst worden, omdat het tehuis waar hij inzit afgebroken werd. Er was toen net een enorm gigantisch en heel mooi verzorgingstehuis bij ons in de buurt gebouwd. (mijn oma woont om de hoek.) daar mocht hij toen heen.

Ik ben vandaag nog eens gaan kijken met mijn oma, toen ik hem zag liggen kon ik wel janken.
Normaal was hij altijd een vrolijke opa, kon je echt enorm mee lachen, was niet dik maar had een bol gezichtje. nu zag het eruit alsof hij dood was...

Schrok me echt helemaal wild toen ik zijn kamer binnen kwam. Hij lag op bed, vel over been. Hij wil niks meer eten dus heeft de dokter een speciaal vloeibaar recept voor geschreven (wat er trouwens echt ranzig uitzag...) hij heeft gewoon bijna geen vet meer, zijn gezicht is gewoon een schedel met vel erover heen. hij draagt zijn kunstgebit ook niet meer, het leek echt net een mummie gewoon.
Hij was een heel iel mannetje, er hingen nog foto's in zijn kamer van hoe hij eruit zag toen hij nog 'goed' was. Ik had tranen in mijn ogen, op die foto's was hij enorm aan het lachen, zag er echt als een gezellig opa uit. En nu zag ik iemand liggen die niet veel dagen meer bij ons is...
Het gaat echt berg afwaarts met hem. Hij heeft laatst een herseninfarct gekregen maar wel overleefd. Zijn ene kant is nog een beetje verlamd, maar het trekt een beetje bij.

Hij probeerde me oma nog te slaan toen ze naast hem stond maar ze is het onderhand gewoon gewend en weet wat ze moest doen.
ik daarintegen bleef veilig op een paar meter afstand staan. Ik weet dat het heel grof klinkt omdat het mijn opa was, maar ik was gewoon echt bang van hem geworden Verdrietig hij maakte af en toe van die brullen en probeerde overeind te komen.

Hij heeft een soort band om zijn buik zitten en is daarmee vast gebonden aan zijn bed, hij mag zijn bed niet uikomen want hij is zo mager dat hij gelijk om zou vallen...

Soms ging hij slapen en dan was ik de hele tijd aan het kijken of hij nog wel ademde, je zou echt zeggen dat hij niet meer bij ons was...

Toen ik na een uurtje weg ging, ging ik naast hem staan en toen zei ik: 'doei opa! ik ga nu weg!' en ik maakte nog een zwaai beweging naar hem.
Toen tilde hij zijn hand een beetje op en leek het net alsof hij probeerde terug te zwaaien. ik keek toen weer naar die foto's waarop hij enorm aan het lachen was, en toen keek ik weer naar hem. Hij was weer aan het slapen. Het zag er zo zielig uit, gewoon een klein hoopje mens....

ik vind het echt helemaal erg voor mijn oma. Haar daginplanning is gewoon helemaal aan mijn opa ingepast. iedere middag gaat ze om precies 3 uur naar hem toe en blijft ze daar een paar uur.
Wij gaan iedere dag langs mijn oma, mijn andere familieleden wonen door heel Nl, maar die komen minstens 1 keer per maand naar mijn oma en opa.

ik probeer mijn oma ook zo veel mogelijk met dingen te helpen, schrijf kerstkaartjes voor haar (ze is ooit eens een keer geschept door een auto en toen heeft ze haar pols gebroken en ze kan nu niet goed meer schrijven.)

ik heb er verder gewoon geen woorden meer voor. ik kan er echt wel om janken als ik mijn opa zo zie. Ik zie iedere keer weer dat beeld voor me, hoe hij in het bed ligt en dan weer die foto's van toen hij nog goed was.

Ik mis mijn opa enorm...

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:29

jeetje meisje! wat erg voor jou en je familie.
ik weet niet zo goed wat ik er op moet zeggen, maar dat het hier neer zet is al een hele stap!
praat er met je ouders over.
probeer hem te herinneren zoals hij was! ergens is hij nog steeds die lieve opa maar door de dementie veranderd alles.
echt nogmaal heel veel sterkte!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:39

Heel veel sterkte meisje Ach gut , het is echt verschrikkelijk moeilijk om te zien. Super dat je zo lief bent voor je oma.

Mijn opa was ook dement, hij werd ook agressief dus ik herken veel in je verhaal (het weglopen, het vastbinden e.d.). Bij mijn opa ging het heel snel en ik ben nog steeds blij dat hij destijds niet te lang hoefde te lijden. Klinkt misschien raar, maar zijn dood was op dat moment gewoon 'beter', zeker voor hem zelf. Ik was toen ook nog erg jong en nu herinner ik me hem alleen nog hoe hij was voor zijn ziekte. De mooie dingen dus. Lachen

Het is een verschrikkelijk nare ziekte..

Mellow

Berichten: 6488
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:58

dementie is een vreselijk iets.
heb met dementerenden gewerkt en soms gaat het snel achteruit, soms langzaam, het veranderd een mens helemaal.

blijf hem herinneren zoals hij was, zijn mooie tijden, mooie momenten.

sterkte en ook aan je familie en je oma.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:05

wat erg voor je, dat je opa zo geworden is.
helaas is de opa van mijn vriend ook dementerende. ik kan niet in woorden uit drukken hoe erg deze ziekte is. ik werk in een verzorgingshuis (wat half verpleeghuis is) en zie daar helaas ook niet veel anders. veel sterkte hoor! Ach gut

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:53

Vreselijke ziekte is het ook zeg! het lijkt me vreselijk hem zo te moeten zien, ik heb een oom die een vorm van dementie heeft (moeilijke naam) het is een ziekte die alle ziektebeelden van ouderdomsziektes heeft. (parkinson, alzheimer, noem maar op) Die is nu 52 en in een tehuis, ook vast op bed, omdat ie er anders afrolt, vreselijk om te zien, zo jong nog...

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:50

Ja moeilijk en raar is dat he. Dementerende mensen kunnen een totaal andere persoonlijkheid krijgen. Mensen die eerst geen vlieg kwaad deden gaan dan in ene iedereen uitschelden.

In de zomer vakantie heb ik in een verpleeghuis gewerkt waar zwaaar dementerende mensen zaten. De ene dag zagen ze er nog "goed uit" alleen dement. Drie dagen later werkte ik weer. Lag die persoon op bed. Ook vel over bot. Kastplantje. Heel erg. Schrok er ook erg van.

Ook was er iemand die de ene dag liedjes zong. En het volgensde moment ineens de ergste dingen zei. Dat werd soms zo erg dat we haar op de gang moesten zetten. Want anders zouden er "rellen" uibreken. Want er waren ook mensen die heel goed begrepen wat ze zei. En er verdrietig en boos van raakte.

Misschien dat je dingen kunt vinden waar hij nog wel van kan genieten. Een muziekje ofzo. Bij ons op de groep waren er twee mensen die 24/7 mee zongen met 1 de zelfde cd. En leuk dat ze het vonden!

Sterkte Ach gut

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:26

Heel veel sterkte..
mijn oma is ook dement. maar niet zó ze herkend ons nog wel, maar ze herhaald alles heel vaak. Ook is mijn opa [ haar man ] pas overleden. Mijn opa wilde nooit dat mijn oma naar een tehuis ging, en heeft haar zolang mogelijk bij zich willen houden. Maar dat gaat niet, je kunt niet iemand die dement is bij je houden, het is veelte vermoeiend. Op een gegeven moment wist mijn oma niet meer wat dag en nacht is.. nou dat sloopt je. Dus heeft mijn opa toch maar er aan toegegeven. Sinds ze in het tehuis zit gaat het redelijk goed met haar, ze heeft het best naar dr zin en we hopen dat ze binnekort toch naar een andere tehuis kan. Ze is eigelijk nog te helder voor dit tehuis, maar nergens anders was plek.

Heel veel sterkte nogmaals Knipoog

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:00

Ja ik herken je verhaal wel een beetje..
Mijn opa is ook zwaar dementerend.. Hij weet niet eens meer wie ik en mijn broer zijn. Wij wonen in Friesland en zei in Groningen. We waren eerst de stad in geweest en toen gingen m'n ouders nog even naar vrienden van hun daar. Dus ik even naar opa en oma toe. Hij vraagt om de haverklap hoe oud ik ben, hij zei steeds hoe we het wel niet met het weer hadden getroffen. Ook vroeg hij constant waar m'n ouders waren en of ze meer kwamen ophalen. Toen ik weg was had ie tegen m'n oma gezegd, wat gezellig dat dat 'meisje' er was. Waar komt ze weg, hier uit het dorp? Ook was hij een keer heer zat ons konijn buiten, zegt ie: Wat 'n mooie kat ja. Clown Waren ze laatst op crematie geweest, waren ze weer thuis had ie tegen oma gezegd: Wat hebben we het weer gezellig gehad niet.
Maar gelukkig loopt hij nog niet weg, en doet hij geen rare dingen met oma. Ik geloof dat hij nou ook 2 dagen per week naar zo'n ding gaat waar ze van alles kunnen doen enzo.

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:25

Mijn oma is pas overleden, mijn oma had precies dezelfde ziekte als joun opa, ik heb dit verhaal jankend gelezen, omdat ik mijn oma weer in het beeld terug zie, mager willen praten maar het niet kunnen, meiss het is echt een rot tijd voor je ik wens je echt heel erg veel sterkte!!

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:41

Mijn opa gaat ook steeds harder achteruit. Woont nog wel thuis bij oma maar soms heeft hij van die momenten dat hij ineens heel boos op oma wordt dan zegt hij bijv.: Gek, ga uit mn huis! Jij hoort hier niet! Hup uit mn huis! Of hij weet niet meer hoe hij koffie moet zetten (wat hij ALTIJD doet). Mijn oma kan niet meer even van huis weg, hij gaat dan waarschijnlijk rare dingen doen, je weet t nooit, ze moet altijd een oppas voor opa hebben, ook al moet ze boodschappen doen op de hoek. Ook is hij héél ongeduldig. Als hij bij ons is, slaat hij helemaal door als de taxi er om 5 over 8 is ipv 8 uur, gaat al om half 8 klaar zitten voor de taxi. Laatst waren we bij hem en mn vader moest wat aan een van de stopcontacten doen boven, opa was beneden, oma, mn vader en ik waren boven, oma had de stroom uitgezet, dat was wel zo veilig, maar toch was het geen prettig gevoel: mn opa zat de hele tijd: Bets (mn oma) kan de stroom weer aan?! Terwijl mn vader aan de draadjes zat... Ook weet hij niet altijd meer dat ik er ben, dat mijn vader en moeder er zijn, waar we dan wonen. Oma 'test' hem soms, dan ondervraagd ze hem kijken wat hij nog allemaal weet, dan zijn ze bijv. onderweg naar ons: en dan vraagt oma aan opa, waar gaan we heen Jan? Weet ik niet zegt hij dan, oma: Naar je zoon. Opa: Zoon?! Heb ik een zoon? Ja, Ad. Opa: Oo... Oma: En met wie is Ad getrouwd? Opa: Weet ik niet. Oma: Met Renee. En waar wonen ze? Opa: Weet ik niet. Oma: Oss! Daar gaan we nu toch heen? Tong uitsteken (Oma blijft er wel vrolijk onder, ze gaat er goed mee om. Ik vind het wel zielig voor dr: ze heeft het ook meegemaakt met haar eigen moeder.) Maar verder waarmee ik gebleven was: Oma: En hoe heten je kleinkinderen, dus de kinderen van Ad en Renee? Opa: Ik wete het echt niet. Oma: Lilian en Joost. Opa: Oo, ik weet het echt niet meer.

Maar ik vind het echt knap dat oma er zo goed mee omgaat. Als opa een antwoord niet weet op 1 van oma's 'test' vragen zeg hij vaak: Sorry, ik ben even de kluts kwijt. En dan zegt oma: Ben je de kluts kwijt? Dan zou ik hem maar snel gaan zoeken haha. Dan zegt ze dan, vind ik zó leuk en knap. Klinkt misschien dom, maar als je nog zó goed erop kan reageren terwijl je eigen moeder (ook) zwaar dementerend was of dit te horen krijgen als je thuis komt van boodschappen (tante past meestal op) Opa: BETS!!! Ik ben ZOO blij je weer te zien! Ik dacht dat ik je nooit meer zou zien (dat zegt opa dan en dan huilt hij heel hard als een klein kindje)
Ik heb het er soms ook erg moeilijk mee, opa ik nog niet zo heel zwaar gedementeerd maar het gaat we sterk en snel achteruit.

Ben blij dat ik dit even kwijt ben, lucht erg op Bloos

Edit: Oeps wel héél lang verhaal Tong uitsteken

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:06

Vanuit mijn werk weet ik hoe ingrijpend dementie kan zijn.
Omdat jij je opa niet kunt herinneren zoals hij geweest is lijk me dat nog eens extra lastig.

Ik wil jou, je oma en de rest van je familie veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijd.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 08:51

bedankt voor alle aardige reacties!
@LilianR: lucht op he zo'n verhaal? Lachen

Even een minder leuke update, mijn moeder werd vanochtend rond 6 uur gebeld dat het niet goed ging met mijn opa. Ze is er gelijk met mijn oma heen gegaan en ze zijn er nu nog. Ik weet nog steeds niet wat er is en hoe het nu is maar ik vrees het ergste. Mijn moeder zei laatst al, voor hem zou het beter zijn als het afgelopen is, maar voor mijn oma juist helemaal niet..!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:12

Jeetje, wat een verhaal,
het is verschrikkelijk hoe mensen kunnen veranderen door die k*tziekte Scheve mond
Ik lees net je update, tis niet aan ons om over leven of dood te beslissen, maar ik denk dat het misschien voor je opa het beste is als het daadwerkelijk nu klaar is voor hem.
In ieder geval, heel erg veel sterkte aankomende tijd!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 11:29

Mijn moeder kwam een uurtje geleden thuis. Ze zij dat hij een klam voorhoofd had, blauwe voeten, koude neus. Ze hebben hem toen ingestopt met meer dekens, toen knapte hij behoorlijk op. Alleen ze zijn er nu weer heen, het gaat echt niet goed met hem, mijn moeder zei dat mijn oma heel bang was dat hij er vandaag niet meer zou zijn. Mijn moeder was wel blij dat hij toch wel even opknapte voor mijn oma. Maar voor hem zou het het beste zijn als het zo snel mogelijk voorbij is. Alleen voor mijn oma juist weer niet...

Ziiggy__

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:37

Heeel veel sterkte hiermee, mijn oma heeft dit ook gehad ik herken het verhaal heel goed mijn oma sloeg mijn moeder vader en zus ook altijd bij mij heeft ze dat nooit gedaan mischien omdat ik toch nog te jong was o.i.d
Ik weet dat dit een moeilijke tijd is maar probeer je er door heen te zetten heel veel sterkte..

ukje
Berichten: 3794
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:42

gelukkig heeft me opa er nog geen last van alhoewel hij wel al licht vergeetachtig wordt maar goed ben nu een boek over dementie aan het lezen en vindt het echt heel erg als je dat zo leest hoe je achteruit gaat nou heel veel stekte in iedergeval

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:51

Ik herken heel veel in je verhaal. Met mijn opa is het ongeveer hetzelfde gegaan. Probeer je opa te herinneren zoals hij was en probeer er nog het beste van te maken. Sterkte

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 11:56

laatste update:
mijn opa is gister om 8 over 4 overleden.
Donderdag hebben we de begrafenis, bedankt allemaal voor jullie reacties!

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:53

he meid toch gecondoleerd. Ik kan er niet veel meer over zeggen, kreeg in ieder geval een brok in me keel toen ik je verhaal las.

Ik wil jou en je fam de komende tijd veel sterkte toewensen en mijn pb-box staat altijd open ook al ken ik je niet Lachen

Groetjes

LiinDseyy

Berichten: 1205
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Milheeze!!

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:56

heel veel sterkte...!
en gecondoleerd!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:03

Gecondoleerd en heel veel sterkte!

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:05

Gecondoleerd. Ach gut En veel sterkte.
Dementie zit bij mij in de familie en dat vind ik erg griezelig.
Mijn grootmoeder zei altijd dat haar man (die al heel lang geleden overleden was) even in de badkamer was. En meer van dat soort dingen. Ze haalde het heden en het verleden volledig door elkaar... Maar vervelend werd ze niet, gelukkig.
Het is echt een hele moeilijke ziekte. Je vervreemd totaal van personen met dementie.

annie88

Berichten: 286
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: noord holland

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:13

heel erg gecondoleerd!! tis wel goed van je dat je je verhaal op internet zet, want zo is het even van jou af.. ik wens je super veel sterkte, ook aan je oma! en de rest van de familie!! gr. Anneke

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 21:30

bedankt allemaal voor die aardige reacties! Lachen
morgen is de 'grote' dag, kijk er echt enorm tegen op gewoon Scheve mond zal blij zijn als het voorbij is!