slechtere ogen door pc of tv??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 22:20

Hallo bokkers..

Al enige tijd kamp ik met het feit dat ik wat minder zie.. Ik heb wel een bril voor mijn nachtdiensten en als ik moe ben ook voor de avond. Het erge is dat ik soms overdag al niet zonder mijn bril kan als ik slecht geslapen heb.

Ik stoor mij heel erg aan dit feit. Als ik nl een week lang alleen maar dagdienst heb en goed geslapen heb dan zie ik een stuk verder. (het gaat met name om het lezen veraf en veraf herkennen/kijken.

IK ben aan het overwegen of ik mijn ogen zou kunnen laten laseren. Echter daar moeten je ogen minstens een jaar stabiel voor zijn. Mijn ogen zijn juist al meer dan een half jaar heel erg achteruit aan het gaan. Voor mijn gevoel ben ik voor mn 30e blind als het zo door blijft gaan.. (Zal zo'n vaart niet lopen natuurlijk..)

Zou het kunnen zijn dat ik gewoon wat minder moet bokken??? (achter de pc zitten)

Is het nu ook een fabel dat je niet bij schemer moet gaan lezen??

En klopt het nu ook echt dat je van worteltjes beter gaan zien... (alsof ik die dinge niet genoeg eet op stal haha)

xDramaQueen

Berichten: 13023
Geregistreerd: 12-10-05

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:47

in wortels zit inderdaad een vitamine die iets voor de ogen doet, maar er beter van zien? geen idee, ook weer ik niet hoe t met de pc zit, ik heb extreem slechte ogen maar merk echt niets met de pc, misschien eens naar de oogarts? Ja

morry

Berichten: 33
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Lisse

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:10

Van wortels krijg je geen betere ogen. Er zit wel een vitamine in die nachtblindheid kan voorkomen, of verhelpen maar betere ogen krijg je er volgens mij niet van.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:33

misschien voor altijd een bril dragen voordat ze echt erg achteruit gaan? Ik ken het als ik erg moe ben kan ik ook slechter zien(moet eigenlijk altijd een bil op). En zal het echt moeten gaan doen want krijg nu al 1 kraaiepoot van het knijpen.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 10:40

Bedankt voor de reacties..

Maar hoe zit het nu bij schmerlicht lezen??

Daihyo

Berichten: 88123
Geregistreerd: 01-06-01

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:48

Ik zie ook slecht in het schemerlicht. Zeker als ik buiten ben en de lampen gaan al aan.
Waardeloos.
Nou heb ik al jaaaaren slechte ogen.
Heb nu lenzen op sterkte -6.0 en -6.5.
Van computeren of tv kijken worden ze niet slechter.
Ik werk nu ruim 3 jaar op kantoor en zit de hele dag achter de pc. En nu voor het eerst ben ik -0.5 achteruit gegaan.

Heb je wel eens gedacht aan nachtlenzen?
Die draag je 's nachts als je slaapt.
Tijdens je slaap corrigeren ze je ogen, zodat je overdag zonder bril of lenzen goed ziet.
De opticien kan je er meer over vertellen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:02

morry schreef:
Van wortels krijg je geen betere ogen.

jawel hoor! ik heb tenminste nog nooit een konijntje met een brilletje gezien....
oeh flauw zeg....

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 20:29

@ Amanda: Nacht lenzen?/ Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik ga dat vd week eens na vragen idd. Dat lijkt mij dan wel wat. Zal zeker wel heel veel centjes zijn...

@ Luxx: idd erg flauw haha

Daihyo

Berichten: 88123
Geregistreerd: 01-06-01

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:10

Ik heb geen idee hoe duur dat is.
Leek mij ook fantastisch. Alleen gaat het niet als je slechtere ogen hebt dan - of + 4...
Helaas voor mij dus Haha!

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 11:40

ik had een jaar geleden -0,25... eigenlijk dus niets.. maar dat zal nu wel heel erg verslechterd zijn.. (ahum)

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:40

van wortels zou je in theorie wel betere ogen krijgen, er zit caroteen in en dat bevorderd iets met je kegeltjes en staafjes in je ogen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar denk dat je je klem moet eten aan wortels wil het helpen.

laseren zou kunnen, maar veel mensen blijken er nachtblind van te worden. als je vaak nachtdienst hebt, zou ik dit nadeel zeker in gedachten houden.

een nachtbril bestaat zeker wel, dit is een bril met gele glazen waardoor het contrast hoger wordt. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit heel hele boel scheelt!

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:45

volgens mij kon lezen in de schemer geen kwaad voor je ogen. Mn moeder heeft het ooit eens gevraagd aan de oogarts en die zei van niet

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:24

mmm ik zoek GEEN nacht bril./ Heb immers al een gewone bril die ik ook tijdens mn nachtdiensten op heb.. Enne nachtblind bij laseren heb ik nog nooit van gehoord. Heb 4 collegas die het gedaan hebben en allemaal met even veel suc6..

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:08

Van lezen in het donker worden je ogen niet slechter. Het is wel zo dat het vermoeiender is dan lezen bij goed licht.

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:16

This_is_me schreef:
mmm ik zoek GEEN nacht bril./ Heb immers al een gewone bril die ik ook tijdens mn nachtdiensten op heb.. Enne nachtblind bij laseren heb ik nog nooit van gehoord. Heb 4 collegas die het gedaan hebben en allemaal met even veel suc6..


ik ken 2 mensen die gelaserd zijn en ze zijn beide nachtblind geworden. er stond laatst nog een heel artikel over laseren in Triv' (tijdschrift)

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:57

Je ogen worden niet zozeer slechter van tv kijken / pc kijken. Je hersenen worden er alleen enorm moe van. En als je hersenen moe worden, ga je ook minder scherp zien. Het verklaart ook waarom je na een tijd geen tv/pc en goed slapen al wat scherper ziet. Je hersenen en ogen krijgen dan wat rust.
Ik heb dit zelf ook een beetje. Ik heb geen bril, maar kan soms ook kleine (letters en gezichten voornamelijk) duidelijk minder scherp zien.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 01:10

het beeld knippert supersnel, snel genoeg om het niet te zien maar je ogen kunnen zich hierop willen gaan aanpassen. Niet erg, maar als je te lang achter een monitor hebt gezeten dan kunnen je ogen als het ware doorknipperen, waardoor je last krijgt met scherpstellen. (aldus opticien)
Probeer eens een weekje tv en comp te vermijden en zie of het helpt zou'k zeggen. Bij mij was het wel duidelijk iig.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: slechtere ogen door pc of tv??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:26

oke ja dat is wel een goede uitleg waar ik wat mee kan.. Bedankt Delerium!!! Ik weet niet of ik alles echt een week kan stilzetten. (op mn werk zoiezo NIET) maar als ik eens vrij ben dan toch maar wat vaker aan de familie spelen ipv de pc haha...