Slecht slapen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:48

Ik hoop dat jullie misschien wat advies hebben, ik heb nml al zo'n 3 weken last van slaapproblemen.
Ik weet wel waardoor het komt (stress/spanning voor iets) en dat ik over 2 weken afgelopen, maar ondertussen breekt het me heel erg op. Ik kan me niet meer concentreren (nogal vervelend met tentamens over 2 weken) door moeheid. Ben de hele dag door moe. M'n lichaam heeft z'n rust ook nodig, wat het nu niet krijgt en ik merk dat ik een beetje ziek wordt.
Het probleem is dus dat ik niet in slaap kan komen, en vaak ook vroeg wakker wordt.
Bijvoorbeeld vanacht, ik heb eindelijk weer bijna 8 uur geslapen, maar op de volgende manier.
23.30 naar bed
+- 2.00 in slaap
7.30 wakker
9.00 in slaap
11.00 wakker

Ik wordt er echt een beetje gek van, heeft iemand nog tips?
Wat ik al doe: een uur voordat ik ga slapen rust nemen, lekker theetje drinken, geen gekke doen. Iets simpels lezen (tijdschriftje), ontspannende muziek en ik ben nu net begonnen met homeopatische druppels, maar dat lijkt weinig effect te hebben.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:57

Naar de huisarts, probleem uitleggen.

Ik ben ook een slechte slaper, en heb dus, een soort van, slaappillen gekregen. Ik heb aan 10 pilletjes per jaar genoeg. Als ik een tijdje niet kan slapen gebruik ik twee dagen een pil, meestal zit ik weer in het ritme en gaat het tijden weer goed.

Verder heb ik ook van allerlei huis tuin en keuken middeltjes geprobeerd maar dat hielp niet.

Niet dat ik je aan de slaappillen wil helpen,( het is zelfs een verslavend middel ) maar ik weet ook dat je van dagen, weken slecht slapen niet vrolijk wordt.

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:00

Ik blijf dit even volgen... De laatste tijd heb ik er ook last van gekregen, en het is idd behoorlijk vervelend.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:02

Je hoeft ook niet meteen slaapmedicatie te nemen (en niet alle slaapmedicatie is verslavend hoor Knipoog )
Ik heb ook een lange periode gehad dat ik zeer slecht sliep, wat bij heel erg heeft geholpen is de homeopatische tabletjes van Valdispert, Valdispert Nacht moet je dan hebben.
Je hebt er ook nog een extra sterke variant van, die kan ik je aanraden (extra sterk betekend dat er iets meer kruiden in zitten).
Daar moet je 2 uur voordat je naar bed gaat 2 of 3 van nemen, het zorgt er voor dat je goed slaapt en uitgerust wakker word.
Afbeelding Welterusten Dromen Knipoog

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:04

Probeer je vaste slaapritme aan te houden. Dus als je altijd om 7 uur 's ochtends opstaat, dat nu ook doen. Ook als je pas om 2 uur 's nachts in slaap valt. Je bent die dag daarna waarschijnlijk gebroken (en dan ook niet eerder naar bed gaan dan je normaal doet) maar je hebt je slaapritme wel veel sneller weer te pakken.

Als je bij gaat slapen (eerder naar bed, later eruit of tussendoor een "dutje") blijft je slaap zo onregelmatig.

Ik weet het, het is even doorzetten en voor je gevoel heb je ook niet de tijd om zomaar een dag moe te zijn maar het is echt veel effectiever dan toch maar langer blijven liggen als je een slechte nacht hebt gehad.

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:04

Bekertje warme melk en een goed boek doen mij ook wel goed.
Maar ook ik heb weleens pilletje gehad, gelukkig nu niet meer nodig

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:08

En ik heb het ook gehad, dit omdat ik als ik alleen ben heel erge angst heb voor inbrekers e.d. Ik was vorige zomer een week alleen thuis en ben na een nacht niet slapen naar de dokter geweest. Deze schreef me iets homeopatisch voor, waaraan je dus niet verslaafd kan raken (maar kreeg ik niet binnen, waren veel te grote pillen Lachen ) en dus een soort van slaappil die je angst weg neemt, deze mag je maar een bepaalde periode nemen, want kan verslavend zijn. Ik nam zelfs maar een half pilletje een uur voor ik ging slapen en ik was meteen weg (heb het 5 dagen genomen). Sindsdien gaat het slapen weer wat beter, soms heb ik wel eens een nacht dat ik niet goed slaap, maar wie heeft die niet. Knipoog

Ik zou dus eens naar de dokter gaan, die kan op basis van je probleem zeggen wat je het best kan doen.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:19

Ook omdat je binnenkort tentamens hebt ben je waarschijnlijk al gestrester dan normaal, misschien heb je daarbij ook nog wel andere dingen waar je mee zit (hoeft natuurlijk niet)
Probeer voordat je gaat slapen zeker eerst een half uur even niks te doen, dus niet meteen na het leren naar bed maar eerst even tot jezelf komen.
Ook geen rottige dingen op tv gaan bekijken, geen zware gesprekken voeren, geen dingen doen waar je in bed over na kan piekeren.
Als je in bed ligt probeer je gedachten leeg te houden, het is heel verleidelijk (tenminste voor mij) om als je in bed ligt te gaan nadenken over van alles en nog wat, en dat is slecht want dat houd je wakker.
Probeer maar te denken aan een strand en aan de zee, en houd je gedachten op die zee en je mag nergens anders aan denken (hoeft natuurlijk niet perse een zee te zijn Knipoog )
Ga ontspannen in je bed liggen en (klinkt gek maar werkt wel!) stel je voor dat je lichaam zwaar word, dat je lichaam helemaal in het matras wegzakt, zo ontspan je steeds meer en bevorderd het in slaap vallen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:54

Zorg voor regelmaat (is moeilijk, ik weet het...), 's avonds geen koffie of thee meer drinken, warme douche voor je naar bed gaat en rustig een boek lezen oid. Ook heel belangrijk: probeer te ontspannen in bed, probeer nergens aan te denken. Zorg ook dat je alles wat je nog moet doen in je agenda zet, zodat je daar niet in bed steeds aan denkt. En niet steeds op de wekker kijken.
Ik zou geen slaappillen nemen, sowieso schrijft de HA die niet makkelijk voor. Heb ze zelf wel een paar keer gebruikt, maar bij mij werken ze een beetje te goed, blijf daarna nog 48 uur slaperig...

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:22

Yolien schreef:
Bekertje warme melk en een goed boek doen mij ook wel goed.
Maar ook ik heb weleens pilletje gehad, gelukkig nu niet meer nodig


Warme melk is een fabeltje... Van melk word je onrustig (Zonder dat je het door hebt) Ik kan ook een hele slechte slaper zijn! Zelfs zo erg, dat ik het 4 maanden vol heb gehouden om de dag door te komen met gemiddeld 2-3 uur slaap per nacht... (Vraag me niet hoe ik het heb gedaan...) Na heel wat slaappillen enz enz ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij een accupuncturiste. Het eerste wat ze tegen mij zei was stop met het drinken van melk! (Ik dronk altijd thee in mn melk.. zo'n 4/5 bekers per dag, en dan nog eens 2 bekers melk en een beker warme melk voor het slapen gaan) Toen ik daar mee stopte sliep ik met een week de nacht al door.. en in combinatie met de accupunctuur ben ik nu zover dat ik weer redelijk normale nachten kan maken...

Maargoed, naar de dokter gaan kan nooit kwaad.. Misschien heeft hij wat voor je! En regelmaat is het allerbelangrijkste Ja probeer een vast ritme aan te houden, ook al ben je niet moe, ga toch in je bed liggen met een boekje oid.. Als je ligt rust je lichaam namelijk wel al wat uit..

Mango_

Berichten: 5309
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Dronten

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:57

Ik lees dit ook eventjes mee. Ja Ik heb al een hele tijd dat ik slecht slaap. Kan heel moeilijk in slaap vallen. Lig dan vaak een hele tijd wakker. s'Morgens moet ik er van weer vroeg uit en ben ik dood op.

_KimberleyJarig

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:58

Ik blijf dit ook ff volgen, ik slaap de laatste tijd ook slechter, heb ook veel nachtmerrie's en daar schrik ik dan weer wakker van. Ookal lig ik half 9 in m'n bed, slaap ik rond half 1 pas.

Anoniem

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:02

Ik slaap ook slecht. Heb eigenlijk precies hetzelfde als jij. En omdat ik volgende week tentamenweek heb moet ik wel even goed slapen..

SONY

Berichten: 2141
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Regio Rijnmond

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:07

MELATONINE heb je soort pilletjes van, is natuurlijk product, werkt heel goed...

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:09

Dito schreef:
Deze schreef me iets homeopatisch voor, waaraan je dus niet verslaafd kan raken .


ik heb ook iets homeopatisch gehad maar dat was ook verslavend..
ik denk zowieso dat je voor dat je pillen ofzo neemt beter naar de HA kunt gaan, dan weet je zeker dat je goed bezig bent enso..
ik heb er ook heel erg last van
precies t zelfde als jou
ik slaap meestal pas 12 uur en moet er erg vroeg weer uit..
ik heb nu met verschillende mensen gepraat en in de grote lijnen zeggen ze het zelfde:
minstens een uur voor t slapen ontspannen (doe je al)
het is ook goed om 's avonds te sporten (lees: wandelen ofzo.. frisse lucht binnen krijgen zorgt ervoor dat je energie kwijt raakt)
verder moet je zorgen voor een vast eetpatroon en vooral niet 's avonds gaan eten!
en je moet wel onthouden dat zoiets snel ontstaat en het lang duurt voor het weg is..
het is dus niet in twee weken op te lossen..
probeer eerst iig gezond te blijven en zo veel mogelijk slaap mee te pikken maar blijf wel een patroon aanhouden, dus niet lang uit gaan slapen en laat op bed maar vaste tijden.. en verder moet je gezond blijven eten zodat je overdag wat meer energie krijgt.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 19:16

Nou het leek wel of dit topic plaatsen genoeg was, ik heb vanacht gewoon 7 uur achter elkaar geslapen en was denk ik met een half uur/ 3 kwartier in slaap. Dit komt omdat mijn spanning voor een deel is weggevallen. Hopen dat het zo blijft.

MelOdYs_Star
Berichten: 2654
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:25

Ik hoop het ook voor je, ik gebruik zelf ook slaapmedicatie, doorslapers en inkomers. Want ik slaap niet door en ik val niet in slaap. En het heeft bij mij wel veel met depressieklachten te maken, maar ik ben altijd al een slechte slaper geweest. Ik hoop dat het zo blijft en als je aan de medicatie wilt, is het het beste om je huisarts advies te vragen, die kijken naar medicatie per persoon voor het slapen. Succes

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:53

.
Laatst bijgewerkt door Ilona__ op 23-04-23 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:17

ik slaap jammer genoeg ook slecht erg vervelend matras omdraaien is wel even handig maar dan helpt zelfs dat niet meer

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:45

ik heb er ook last van, maar vooral door een slecht slaap patroon.
De enige tips die ik hier lezen die voor mij werkten zijn:
vast slaap patroon, toen ik in luxemburg werkte moest ik altijd 7.45 wakker worden, en werd altijd precies zolaat wakker, net voordat de wekker afging.

En s'avonds lekker een vol uur sporten, dat helpt echt