MRI scan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:06

Ik moet Dinsdag 19 december een MRI-scan, omdat ze mij helemaal willen onderzoeken i.v.m. mijn broer.
( hij heeft psychose en zelfmoord-pogingen gedaan, en depressief)
Omdat het erfelijk kan zijn, gaan ze mij helemaal onderzoeken, en heel veel vragen stellen.
Ik zie hier heel erg tegenop, aangezien het 3 kwartier tot een uur duurt, en ik dan in een heel kleine ruimte moet liggen.
viewtopic.php?f=136&t=679766&hilit=
hier kun je nalezen hoe het is gebeurd

Heeft iemand dit ook gehad? wat zijn jouw ervaringen?
mvg caressa

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:14

Ik heb wel een MRI scan gehad, als dat de vraag is.
Je mag een CD'tje meenemen en die luister je dan. Ik was toen de tijd 14. Ik vond het erg meevallen. Zag er ook heel erg tegenop, alleen viel reuze mee. Het duurt veel korter dan je verwacht.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:16

Ik heb er helemaal niet zo lang ondergelegen. Maar mischien is dat onderzoeksgebonden.
Het valt best mee hoor meid. Het is sneller voorbij dan je denkt.
En het voelt spacy aan is ook wel eens leuk

Veel succes Haha!

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:41

Dank jullie wel,
ja ze verwachten bij mij minstens 3 kwartier, dus ik wacht het wel af!
wel lastig dat alle oorbellen en piercings uit moeten, maarja

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:46

Je moet ALLES waar ook maar een beetje metaal achtig iets aanzit uit/af doen.
Ik had gewoon zo'n thuisbroek aan zeg maar. En truitje.
Wel kleren aantrekken die lekker zitten en waar je een tijdje mee kan liggen.

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:47

Succes!
Als je bang word of iets dergelijk dan halen ze je er toch wel gelijk uit? Neem een lekker cdtje mee, komt vast wel goed!

En een BH zonder beugel lijkt me ook wel handig..

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:49

Heb je daar trouwens geen brief over gekregen? Wat wel of niet mag. Beugel BH mag idd namelijk ook niet.
En nog meer van die kleine dingetjes.

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:56

Ja heb ik geloof ik wel, heb me er nog niet zo in verdiept.
Ik heb in ieder geval voor 2 piercings van me acryl piercings gehaald.
Aangezien ik net voordat dit bekend was een nieuwe had laten zetten.

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:16

Ik moet elk half jaar een MRI-scan laten maken. Vanwege mijn lever...

Je moet idd, al je piercings, oorbellen, en andere ijzeren of metalen objecten verwijderen. En ik krijg altijd zo'n ziekenhuispak aan. Waarmee ik op die tafel moet liggen die het MRI apparaat in gaat. Zodat ze zeker weten dat er geen metalen voorwerpen als nog mee gaan denk Verward

Ik kan trouwens geen cdtje luisteren. Moet namelijk steeds me adem in houden en dergelijke, ook krijg ik contrastfloeistof. Dus ze praten veel tegen mij via een luidsprekertje.

Maar het is echt niet zo erg als je denkt. In het begin had ik ook wel angst omdat je denkt een dichte kleine ruimte in te gaan. Die een heleboel herrie maakt. Maar het valt mee. Aan de achterkant is het open. En als je bang bent. De verplegers zijn altijd in de buurt. En je krijgt een pieper mee in je hand waarop je kan drukken als je het even niet trekt. En ze praten tegen je via het luidsprekertje. Als het goed is leggen ze steeds uit wat ze doen. En hoe lang het nog duurt.

En het is echt niet zo eng als je denkt Knipoog

Ok mijn verhaal maakt het misschien niet minder eng. Maar serieus. Ik was ook super bang maar het valt reuze mee. Bloos

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 22:32

Aha, okee hoop het maar Knipoog
Ja ik weet eigenlijk helemaal niet of ik mijn eigen kleding aan mag houden.
Ik moet om 10:00 uur in Utrecht zijn, allemaal vragen enzo beantwoorden en testen doen.
En om 14:20 de MRI scan.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:58

TeeGee schreef:
Succes!
Als je bang word of iets dergelijk dan halen ze je er toch wel gelijk uit? Neem een lekker cdtje mee, komt vast wel goed!

En een BH zonder beugel lijkt me ook wel handig..

De BH moet zowieso uit! Want er zit ook metaal in de sluiting! Knipoog

De MRI is wel klein,indien je claustrofobisch bent dan kan het nogwel eens lastig zijn...aangezien je je in een best wel smalle tunnel bevind.
Maar als je er in ligt,sluit dan je ogen,en droom een eindje weg! Of concentreer je op de muziek. Tenminste als je die op mag doen...
Vaak is het bij een MRI hersenen lastig aangezien je hoofd gefixeerd word!
Indien je nog meer vragen hebt,stel ze gerust,ik werk op een radiologie afdeling dus weet alles af van allerlei scans en fotos etc!

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 00:01

Oke bedankt!
Ik mag als het goed is zelf een cd meenemen, of ze doen de radio aan.
Verder is me weinig tot niets nog uitgelegd, maar dat gaan ze die dag zelf doen.
Normaal gesproken ben ik niet claustrofobisch, heb dan ook nog nooit in zo een kleine ruimt gelegen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:05

Nee oke,maak je zelf dan ook niet helemaal gek met het idee dat het smal is,want dan kan het nog wel eens vies tegen vallen!
Sluit gewoon je ogen wanneer je er inschuift,zo merk je er een stuk minder van! En concentreer je op andere dingen...muziek ofzo,want als je gaat letten op de kleine ruimte kun je in paniek raken,en dit is in principe niet nodig! Knipoog

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 00:15

Aha, okee zal eraan denken!
bedankt voor de tip..

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:02

Graag gedaan! Lachen
Succes!
En mocht je toch onverhoopt nog vragen hebben mag je gerust PM-en! Lachen

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:08

toevallig; ik moet 19 december ook een MRI-scan laten maken > van mn kaken als het goed is.(alleen niet in Utrecht haha)
Nu wist ik trouwens echt echt niet dat je bijvoorbeeld geen beugel BH aan mag....das op zich wel handig om dat thuis al te weten (zoiezo geen BH) > kan je je kleding er een beetje op aanpassen Bloos
Mn zusje heeft er een hele tijd terug 1 laten maken..die flipte van te voren al totaal..alleen al bij het idee enzo. Die vond het ook een takke-herrie..ik kan er geloof k niet echt wakker van liggen.
Ik zie het wel Knipoog
Jij ook succes dan de 19e!

Wishper

Berichten: 1452
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Breda

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:15

Ik moet om de paar maanden een MRI scan laten maken(hersentumor) nu ben ik er wel aan gewend, maar de eerste keer vond ik het ook spannend (maar eigenlijk valt het reuze mee)

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:19

ik vraag me eerlijk gezegd vooral af of ik mn cdtje wel kan horen..aangezien iedereen dus zegt dat het zo'n pokke-lawaai is Haha! Knipoog
Voor de rest zie ik inderdaad wel...lijkt me toch wel meevallen. Behalve dus als ik mn cd niet kan horen Tong uitsteken ..dan een uur stilliggen is saaaaai Bloos

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:19

sabby schreef:
toevallig; ik moet 19 december ook een MRI-scan laten maken > van mn kaken als het goed is.(alleen niet in Utrecht haha)
Nu wist ik trouwens echt echt niet dat je bijvoorbeeld geen beugel BH aan mag....das op zich wel handig om dat thuis al te weten (zoiezo geen BH) > kan je je kleding er een beetje op aanpassen Bloos
Mn zusje heeft er een hele tijd terug 1 laten maken..die flipte van te voren al totaal..alleen al bij het idee enzo. Die vond het ook een takke-herrie..ik kan er geloof k niet echt wakker van liggen.
Ik zie het wel Knipoog
Jij ook succes dan de 19e!

Je mag'm waarschijnlijk wel aan laten hoor!
Het is wel afhankelijk van de plaats in je lichaam waar ze willen scannen,hoofd gebied mag je de bh nog wel aan laten. Het kan alleen wel zijn dat je af en toe wat trekking voelt,terplaatse van de bh,aangeziend de kracht van de magnetisme enorm is! Knipoog

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:22

sabby schreef:
ik vraag me eerlijk gezegd vooral af of ik mn cdtje wel kan horen..aangezien iedereen dus zegt dat het zo'n pokke-lawaai is Haha! Knipoog
Voor de rest zie ik inderdaad wel...lijkt me toch wel meevallen. Behalve dus als ik mn cd niet kan horen Tong uitsteken ..dan een uur stilliggen is saaaaai Bloos

Je kunt wel muziek luisteren,alleen zul je een mengelmoes horen van MRI-lawaai en je muziek.
Toch wordt de MRI-lawaai grotendeels vermindert door de grote koptelefoons(indien ze gebruik maken van die koptelefoons).
Probeer anders gewoon te slapen;eyes closed,and dream away!! Knipoog

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:25

Revanches schreef:
sabby schreef:
toevallig; ik moet 19 december ook een MRI-scan laten maken > van mn kaken als het goed is.(alleen niet in Utrecht haha)
Nu wist ik trouwens echt echt niet dat je bijvoorbeeld geen beugel BH aan mag....das op zich wel handig om dat thuis al te weten (zoiezo geen BH) > kan je je kleding er een beetje op aanpassen Bloos
Mn zusje heeft er een hele tijd terug 1 laten maken..die flipte van te voren al totaal..alleen al bij het idee enzo. Die vond het ook een takke-herrie..ik kan er geloof k niet echt wakker van liggen.
Ik zie het wel Knipoog
Jij ook succes dan de 19e!

Je mag'm waarschijnlijk wel aan laten hoor!
Het is wel afhankelijk van de plaats in je lichaam waar ze willen scannen,hoofd gebied mag je de bh nog wel aan laten. Het kan alleen wel zijn dat je af en toe wat trekking voelt,terplaatse van de bh,aangeziend de kracht van de magnetisme enorm is! Knipoog



zou het??? wow das wel scary Tong uitsteken
eerlijk gezegd snap ik trouwens niet zo goed waarom het bij mij ook zo lang duurt (de precieze tijd heb ik ff niet bij de hand), maar toch niet minder als 3 kwartier ofzo dacht ik gelezen te hebben), terwijl dus - neem ik aan- alleen mn hoofd gescant hoeft te worden?

dat slapen is ook geeen slecht idee haha...ik stelde me zo voor dat het net zoiets was als de zonnebank (ik ga altijd onder 1 met een enorm geratel en lawaai haha) > daar val ik inderdaad ook altijd onder in slaap.Alleen is die wel lekker warm Bloos , MRI misschien iets minder??? Haha!

NoaSky

Berichten: 1503
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Drunen

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:32

Mijn bh moest toch echt uit hoor. maar je mag wel gewoon een truitje of hempje aan laten dus het is niet zo erg.. ik moest er ook helemaal in en vond het eerst wel erg krapjes maar toen maar gewoon mijn ogen dicht gedaan en naar de muziek geluisterd (koptelefoon). Dat ding maakt trouwens inderdaad veel herrie. Verder hoef je niet bang te zijn. je krijgt een soort balonnetje mee waar je in kan knijpen als je in paniek raakt, dan komt er meteen iemand om de plank terug te trekken waar je op ligt. niets om je druk over te maken meis.

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:15

Oke bedankt allemaal,
Ik denk dat ik maar gewoon ga slapen, tenminste proberen.
@ sabby jij ook succes he Pling

Edit: wat raar en eng als je dat kan voelen, dat je BH dan trekt.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:01

wereldhummel schreef:

Edit: wat raar en eng als je dat kan voelen, dat je BH dan trekt.


Ja, echt waar....
Ik ben zelf MRI-laborante, en ben bij het uitkiezen van m'n nieuwe bril gewoon vergeten om er op te letten welke metaalsoort het was.
Als ik nu nog wat aan een patiƫnt wil vragen die al in het toestel ligt moet ik m'n bril vasthouden, anders ben ik hem kwijt. Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:56

MRI-scan is echt niet eng, geen stress daarvoor.
Ik heb al een paar keer een scan gehad, maar nooit problemen gehad. Ogen dicht, muziekje op, en relaxen maar Lachen

Schrik vooral niet van het onregelmatige geluid!! Ik rekende de eerste keer wel op veel geluid, maar niet op iedere keer een tel geluid, stil, geluid, stil etc.