Koude paniculitis? (winterbenen)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Koude paniculitis? (winterbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 23:26

3 jaar geleden kreeg ik ineens een rode bult aan de buitenkant van mijn bovenbeen.
De bult werd telkens groter, en warm en met douchen werd het blauw.
Ik ben toen naar de dokter geweest en die schreef mij een antibiotica kuur voor.
Het werd alleen maar erger en erger en uiteindelijk werden het hele grote, open wonden.
Na vele bezoekjes aan de HA werd ik eindelijk doorgestuurd naar de dermatoloog.
Deze heeft een huidmonster genomen en daar kwam uit dat het koude paniculitis was (winterbenen).
Dit komt vaak voor bij wielrenners en ruiters.

Vorig jaar had ik het niet zo erg maar dit jaar komen er weer allemaal bulten.
Ik probeer het goed vet te houden met vaseline en onder mijn rijbroeken draag ik zo'n wielrenners broekje maar dat werkt ook niet.

Wie heeft dit ook (gehad) en wat doe je ertegen?

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Re: Koude paniculitis? (winterbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:15

Hoi hoi
Ik krijg geen grote bulten en ze worden ook niet blauw bij mij, maar ik krijg wel irritant jeukende kleine rode bultjes op mijn kont en bovenbenen zodra het kouder wordt.
Ik smeer er calendulazalf op, en draag thermo-ondergoed en/of thermo-broeken als het koud is. Ik rijd vrijwel altijd buiten, en alleen maar een rijbroek is gewoon echt te koud voor mijn bovenbenen. Om de rest van je lijf zitten meer laagjes (sokken-broek-chaps/laarzen, en bovenlijf kun je ook inpakken) maar om je bovenbenen zit alleen maar dat dunne laagje broek. Soms rijd ik wel met alleen een rijbroek, maar trek ik er zodra ik afstap zo'n fluweelachtige "huispak"broek overheen aan.
Op wedstrijd heb ik toch altijd al 'n joggingbroek over m'n witte broek tegen het vies worden, EN in de winter meteen extra warm.
Af en toe stevig (i.g.v. van partner, LATEN doen Haha! ) masseren, een keertje vaker zwembad en sauna/stoombad, gezond "verwarmend" eten (rundvlees, winterkost, en dingen als zoethoutthee en sterremixthee, zoek maar eens op Internet op de zoekterm "verwarmend voedsel", het helpt!) zodat je doorbloeding goed is, het helpt allemaal een beetje. Weinig koffie en niet roken helpt ook om je doorbloeding goed te houden.
Sterkte!
Licorne

sandyjorgen

Berichten: 816
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Re: Koude paniculitis? (winterbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:31

een thermo rijbroek of lange chaps voor over je gewone rijbroek voor als het heel koud is en als het wat minder is misschien van die "rain-legs".
heeft ook eens een keer een heel stuk van in de BIT gestaan dacht vorige winter of het jaar daarvoor.

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Koude paniculitis? (winterbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:41

Er zijn nu ook lange chaps van neopreen van 'Kitt', deze zijn ook best warm. Verder loop ik in de winter (niet met rijden, maar met mesten/longeren) in een skibroek op stal, heerlijk warm. Andere jaren had ik ook rode bultjes tot rode/blauwe vlekken van de kou op mn bovenbenen, vorig jaar met de skibroek ging het erg goed! Als ik er nu ook weer last van krijg, ga ik kijken naar zulke lange neopreen chaps, hoor er goede verhalen over!

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Koude paniculitis? (winterbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:32

HEB PRECIES T ZELFDE (gehad) zat vorig jaar op deurne dus hele dagen buiten in de kou. ook zelfde, van rode vlekken naar blauwe plekken naar zwarte plekken naar groooote open wonden. Ook biopten gehad en zelfde conclusie! Dit jaar geen last van.

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Koude paniculitis? (winterbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:34

ik heb het ook altijd heel erg! ik smeer het idd ook heel dik in met vaseline, en dan een dikke lange onderbroek (hAHAHA) onder mijn rijbroek. dan is het wel iets minder.. en ik probeer ook altijd om het meerdere keren per dag in te smeren met vaseline en dan gelijk goed te wrijven zodat de bloedsomloop een beetje op gang komt!