moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerle123
Berichten: 382
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Vaalbeek

moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 20:20

hey
Ik heb de laatste tijd last van niet in slaap geraken, meestal heb ik het na het weekend, maar eergisteren had ik het ook...Ik lig dan wakker tot 3 uur.Ik word dat zo geirriteert!!als ik bedenk dat ik de volgend ochtend bv naar school moet.Meestal als ik nog niet in slaap ben om 3 uur dan ga ik naar de logeerkamer, en daar kan ik wel slapen???
kan iemand mij helpen??

Anoniem

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:27

Ik heb het ook, soms zelfs tot 5 uur.
Echt heel vervelend, meestal ga ik naar beneden en drink melk of kamille thee, dat helpt wel.
En anders lees ik tot ik moe ben..

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:33

Blowtje roken Knipoog
Uhm... boek lezen? Op tijd naar bed gaan wil ook weleens helpen om je slaappatroon te verschuiven. Ja, ook in het weekend!
In de logeerkamer kun je wel slapen, omdat je daar niet 'leeft', in tegenstelling tot in je kamer... Probeer je slaapkamer 'rustig' te houden (of te maken Clown)

Verder; je niet te veel focussen op het niet kunnen slapen, want daar wordt je alleen maar meer wakker van en bederft bovendien je humeur. Boekje lezen, kopje warme drank drinken, een bad nemen uurtje alvorens te slapen... geen inspannende telefoongesprekken meer voeren voor je naar bed gaat, ruzies uitpraten etc. zodat je niet (onbewust) gaat liggen malen ... Tsja, succes!

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:37

Ik heb dit een half jaartje geleden heel erg gehad. Ik gebruikte toen een homeopatish geneesmiddel van A. Vogel tegen slapeloosheid. Ik deed meestal 20 druppeltjes in een glaasje water, en ging meteen naar bed. Dit hielp heel erg goed. Naar een tijdje rustig afbouwen tot je weer lekker uit je zelf in slaap komt Lachen.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:22

Geen tv meer kijken of computer vlak voordat je naar bed gaat, alvast alle dingen die nog moeten gebeuren rustig aan doen,
langzaam aan wassen / tanden poetsen etc. voor het naar bed gaan, in ieder geval niet meer haasten. Knipoog
En soms wil een kopje melk met anijs of thee met honing ook wel helpen.
Zorg dat je kamer koel genoeg is en je daar niet net van te voren tv hebt gekeken.
Draai desnoods je dekbed even om zodat de koele kant op je lichaam komt of ga eens met je hoofd bij het voeteneinde liggen Haha!

Eenmaal in je bed bewust gaan liggen, voelen dat je voeten, kuiten, knieën, bovenbenen, en zo verder tot aan je hoofd het matras raken.
Maak daarna in gedachten je hoofd helemaal leeg,
als je toch weer aan veel dingen moet denken, schrijf deze op of 'zeg' tegen jezelf, ik weet dat deze gedachte er is, maar ik ga er niet over liggen woelen, ik ga nu slapen.

Oftewel heel bewust zijn met je lijf, rustig worden, niet meer druk maken, ontspannen en lekker slapen. Lachen

Owja, onregelmatige bedtijden zijn ook killers voor een goed slaapritme, niet ineens in het weekend lang uitslapen om bij te slapen.
Vaak raakt je slaapritme daar gigantisch van in de war. Regelmatige tijden naar bed en ook opstaan rond dezelfde tijd

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:23

cracker schreef:
Owja, onregelmatige bedtijden zijn ook killers voor een goed slaapritme, niet ineens in het weekend lang uitslapen om bij te slapen.
Vaak raakt je slaapritme daar gigantisch van in de war. Regelmatige tijden naar bed en ook opstaan rond dezelfde tijd


Belangrijk punt... Het is niet alleen belangrijk om op tijd naar bed te gaan, maar ook om op tijd je bed uít te gaan. Zodra je een vast ritme hebt, went je lichaam daaraan en zal je dus ook veel minder moeite hebben om in slaap te komen.

Anoniem

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:29

Ik heb echt een tijd totaal niet kunnen slapen, en dat ik ook uren wakker lag. Wat heel goed hielp was een electrische deken. Dan is je bed al warm als je erin gaat.
Toen was bij mij het niet kunnen slapen heel snel over.
en nu heb ik hem nog steeds aan omdat ik er nu zo aan gewend ben om een lekker warm bed te hebben Bloos

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:31

Als ik niet kan slapen ga ik lekker muziek liggen luisteren, val ik van zelf in slaap, of niet maar dan heb ik lekker van de muziek genoten!

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:32

Ik weet niet hoe oud je bent, maar veel jongeren in de puberteit hebben ook last van slaapritme-stoornissen. Dat kan met je hormonen te maken hebben. Ik heb dit een periode ook ontzettend gehad. Volgende week word ik 20 en ik moet zeggen dat ik nergens meer last van heb.

Riss

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:42

wat soms ook helpt is als je in bed ligt,
al je spieren even spannen
dan word je lichaam moe ofzo
en dan val je misshcien wel zo in slaap.
Naja ik weet niet hoe het kan,
maar iemand zei dat het werkte, en ik probeerde het
en het werkte Clown

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:45

Probeer inderdaad ook de ruimte waar je slaapt puur voor slapen te houden. Dus geen huiswerk en computer en tv enzo daar. Verder dagelijks voor het slapen hetzelfde *ritueel*; bv nog met ouders thee drinken en dan een warm bad/douche en dan je bed in om daar nog een klein beetje te lezen (wees consequent; bepaal een vast aantal bladzijden en doe geen spannende boeken maar iets onschuldigs).
Om de natuur verder nog een handje te helpen zorg je dat er wat lavendel aanwezig is en de ruimte fris en geordend is.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 09:37

Een groot aantal mensen kan niet slapen door de stress van overdag. Voor het slapen ontstressen dus. Wel typisch dat je op de logeerkamer wel kunt slapen, dat zou wijzen op een waterader of ietsdergelijks.

_Elise

Berichten: 1463
Geregistreerd: 31-12-04

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:47

Een vriend van mij die heeft dat ook gehad.
Die is er mee naar de dokter gegaan,hij heeft/had van die pilletjes.
Als je wilt weten hoe ze heten moet je het maar even PBen Knipoogdan kan ik het even vragen voor je Lachen
Groetjes Elise

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:54

grijp niet meteen naar slaappillen, daar ben je de dag erna nog suf van als je pech hebt.

verplaats je bed eens, ik weet niet zeker meer welke richting hij in moet staan, maar dat kun je vast wel op internet vinden

ik dacht naar het noorden met het hoofdeinde, maar daar moet ik om liegen.

ook kunnen kruiden je erbij helpen, leg wat gedroogde lavendel tussen de kussens.
of druppel wat lavendelolie op de kussens.

wat ook goed helpt zijn YOGA oefeningen, maak je hoofd leeg, dit kun je doen door jezelf verbieden om te piekeren of na te denken, is een kwestie van oefenen, doe net alsof een stofzuiger je gedachten wegzuigt, en ga dan met je aandahct naar je eigen lichaam, je eigen "zijn"
begin met je voeten, span ze even aan, voel dat je voeten hebt, en laat ze weer ontspannen, doe dit dan met onderbenen, knieen, bovenbenen, buik, rug, schouders, borst etc, ga van onder naar boven totdat elk lichaamsdeel aan de beurt is geweest.
de eerste keren zal het nog wat moeilijk zijn, maar oefen je hier vaker mee, dan val je na deze oefening, heerlijk en ontspannen in slaap, en wordt je uitgerust wakker.

meestal is het ook psychisch en niet lichamelijk, en je psyche zorgt ervoor dat je lichaam wakker blijft, en teveel spieren aangespannen blijven.

verder zijn uiteraard tv kijken, computeren, veel eten of drinken een grote boosdoener voor slapeloosheid.

als ik gespannen ben savonds begin ik met lekker lang te douchen, licht uit en enkele kaarsjes aan,rustgevende muziek erbij, en ik wordt onder de douche al helemaal ontladen van de spanning Knipoog

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:55

Ik heb hier ook last van.
Ik heb wel slaappillen, maar helaas kan ik maar af en toe. Omdat ze verslavend zijn. Alle andere lichter dingen werken niet. Heb zoveel dingen geprobeerd niks werkte echt. Maar ik heb gelezen dat je je kamer zoveel mogelijk moet gebruiken om te slapen niet voor computer of tv. Want zodra je in je kamer komt kom je laat maar zeggen voor het slapen dus ben je niet geneigt om andere dingen te gaan doen.

Miss_DJS

Berichten: 2585
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 04:16

Ik heb dat soms en dan neem ik voordat ik ga slapen een kopje 'slaapthee' het is gewoon kruidenthee.Het helpt wel.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:38

En anders melatonine proberen. Onschuldig, niet verslavend en gewoon bij het kruidvat te koop.
Zaak daarbij is wel dat je je rustig en ontspannen kunt houden tot je moe wordt.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:41

hoe donker is je kamer??

het is bewezen hoe donkerder je kamer is, hoe beter je slaapt..

neem duisteringsgordijnen, nooit een lampje aan met slapen..

je huis heeft donkerte nodig om gezond te blijven..

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:44

Ik zou absoluut niet aan de pillen gaan! Ga, hoe moeilijk ook, op zoek naar de oorzaak van de spanningen.

veerle123
Berichten: 382
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Vaalbeek

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:20

hoi!
dankje allemaal voor de tips
Ik heb geen tv of computer op mijn kamer, maar meestal kijk ik wel altijd tv voor ik ga slapen beneden...Het is meestal vrij donker in mijn kamer.
En als ik niet kan slapen lees ik meestal tot ik moe word, maar soms duurt dat een uur, dan ga ik meestal na mijn moeder en die zegt dat ook dat ik wat warme melk met honing moet drinken en wat lezen...Vroeger hielp dat , nu niet meer...
Ik zou en mag ook geen slaappillen pakken, ik heb het ook niet elke dag, vooral na het weekend.
Ik zal proberen op tijd te gaan slapen in het weekend, en opstaan :d, het zal wel moeilijk zijn denk ik :d

toch bedankt iedereen!!!

veerle

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 02:22

Ik ig ook vaak wakker.. Ik drink altijd voor het slapen gaan een kop thee op zijn engels (jup met suiker en melk!) en dan ben ik zo weg, tis even vies maar het went wel Tong uitsteken

Miauwpje

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-11-06

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 02:27

Ik heb hetzelfde. Ik geraak maar niet in slaap. En ook, ik zit voor mijn laptop, ik wordt moe en zet mijn laptop uit en dan lig ik nog wakker :S .

Edit: spellingsfout gecorrigeerd.
Laatst bijgewerkt door Miauwpje op 06-01-07 02:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 02:30

Warme melk met anijs. Knipoog

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 03:12

Navidad schreef:
Ik ig ook vaak wakker.. Ik drink altijd voor het slapen gaan een kop thee op zijn engels (jup met suiker en melk!) en dan ben ik zo weg, tis even vies maar het went wel Tong uitsteken

mmmhhh das lekker Vingers aflikken

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: moeilijk in slaap geraken, soms tot 3 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:06

voor de thee op zijn engels, is dat kruidenthee of kun je daarin kiezen?

ik heb ook zo een periode gehad, lag rustig tot 4 uur wakker, was er om 7 uur terug uit (voor school)
en dit was in periodes van 2-3 weken
slopend, zo moe zijn dat je ter plekke in slaap kan vallen, maar niet kunnen slapen...
warme melk, chocomelk, thee, xanaxje,lezen, niet computeren,wel computeren, geen tv, wel tv, hielp allemaal geen drol

na een paar maand is dit over gegaan (had periodes vanwel slapen en periodes van niet slapen)