Hardlopen: hoe begin je?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:43

Maar interval is juist wel zwaar.
Je moet lopen zoals je dat zelf het fijnst vind.
Goede schoenen zijn zeer belangrijk met hardlopen, moet je goed op letten!
Leuk dat het zo goed is gegaan!
Veel succes verder! Haha!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:57

Dat schema van Prorun is idd fijn!
Ik denk dat ik ook maar weer ga beginnen, hoop dat ik er tijd voor vrij kan maken!
Ik ga proberen het beginners-schema dat naar 45 minuten hardlopen toewerkt, te lopen.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:39

Mijn planning:

26 feb 15 km bruggenloop
september halve marathon

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:44

Ik heb het ook met zo'n schema gedaan, omdat ik al redelijk wat conditie had heb ik de 1e 2 weken overgeslagen. Het langste wat ik tot nu toe heb kunnen volhouden is 21 minuten, ik ben nu gestopt maar in het voorjaar ga ik weer beginnen Lachen Het is Echt een lekker gevoel als je een persoonlijk record heb gehaald!

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 00:05

Es79 schreef:
Maar interval is juist wel zwaar.


Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik het anders zou moeten doen. Je moet tussentijds toch weer op adem komen en je hartslag tot rust?
Als ik niet met die tussenminuten wandelen zou doen, zou ik na 7 minuten echt neerstorten Clown

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:50

Interval is de beste manier om je conditie op te bouwen. De bedoeling is dat je hartslag verlaagd maar niet helemaal tot het rustpunt komt.
Voordeel is dat je conditie relatief snel omhoog gaat zonder dat je lichaam teveel belast wordt. Het is namelijk erg belangrijk om je lijf de tijd te gunnen om sterker te worden zodat je kans op blessures minimaal is.

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:52

Grappig op te zien dat er op 1.2 januari allemaal mensen gaan hardlopen, hier in het dorp zie ik in een keer een heleboel hardlopers. Erg gezellig!

Het is ook goed om als je de eerste keren wat langer gaat 3 kwatier en langer water mee te nemen als je tot beschikking hebt tot een band waarin je een fles kan doen of luxer iemand meenemen op de fiets. Doe ik met lange afstanden (ander half uur/ 2 uur)

Ik ben net na anderhalfe week weer rustig begonnen met lopen door blessure. Mijn planning is in maart de halfe marathon in diever te lopen en 2 september de halfe marathon in boedapest die ik dan voor de 2de keer loop.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:57

elady schreef:
Tuurlijk, je merkt vanzelf welke uitwerkingen het op jouw lichaam heeft.
Bij mij en mijn vriend hadden we de gewenste resultaten: niet extreem breed worden, maar gewoon netjes in je velletje (en bij mij zijn blokjes zichtbaar) Haha! (en ik pas mijn laarzen nog steeds)


kijk, dit schept goede moed!!!!

ik moet alleen voor een sportbroek kijken. ik had een mooie gezien, maar die was meteen weer 70 euro, en dat ga ik echt niet kopen als ik niet zeker weet dat ik er fanatiek mee aan de slag ga Haha!

wat voor schoenen hebben jullie???

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:00

elady schreef:
Mijn planning:

26 feb 15 km bruggenloop
september halve marathon


Halve marathon in Rotterdam? Die wil ik ook gaan lopen Haha! In mei ergens ga ik een 10 km loop doen Lachen

Prorun lijkt me wel een fijne website!

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:01

Je kan op de site van asics ook een planning maken (en daarbij een soort van dagboek bij houden enz enz.) http://www.myasics.nl/running/ M'n vader is er 2,5 jaar geleden ook mee begonnen omdat ie te dik was en was na 3 kwart jaar 15 kilo afgevallen! K was van plan om in de zomer ook te gaan hardlopen maarja toen kwam er van alles tussen dus niet gelukt Tong uitsteken

Over schoenen: Ga is naar de runnersworld, weet niet of ie overal in t land zit, hier in rotterdam wordt er zelfs een opname gemaakt van hoe je loopt en aan de hand daar van helpen ze je bij je schoenen ! Lachen

Kikka

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:44

Mijn conditie is op dit moment echt om te huilen, dus ik ga ook hardlopen Vork

Moet alleen nog even schoenen halen Nagelbijten / Gniffelen

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:58

milo schreef:
elady schreef:
Tuurlijk, je merkt vanzelf welke uitwerkingen het op jouw lichaam heeft.
Bij mij en mijn vriend hadden we de gewenste resultaten: niet extreem breed worden, maar gewoon netjes in je velletje (en bij mij zijn blokjes zichtbaar) Haha! (en ik pas mijn laarzen nog steeds)

kijk, dit schept goede moed!!!!
ik moet alleen voor een sportbroek kijken. ik had een mooie gezien, maar die was meteen weer 70 euro, en dat ga ik echt niet kopen als ik niet zeker weet dat ik er fanatiek mee aan de slag ga Haha!
wat voor schoenen hebben jullie???

Ik heb voor in de zomer gewoon een korte broek van adidas, voor in de winter voorlopig een trainingsbroek, wil wel zo'n echte hardloopbroek als het echt koud wordt.

Schoenen: runningschoenen van nike. Het is wel belangrijk dat je goede schoenen hebt die goed passen en genoeg vering hebben zodat ze de trillingen kunnen opvangen!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:01

Ik vind een trainingsbroek (zo'n slobberding) echt voor geen meter lopen veel te stroef
Ik ren nu in zo'n strakke soort fitnessbroek of zo, gewoon van katoen Lachen

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:45

Is zo'n echte hardloopbroek warmer dan een fitnessbroek / trainingsbroek?
En wat doen jullie er momenteel qua bovenkleding bij aan?

Anoniem

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:52

Ik heb voor de winter speciale loopbroeken met een op de bovenbenen een dun laagje kunststof (lijkt een beetje rubberachtig), dit zorgt ervoor dat je redelijk droog en warm blijft terwijl je wel gewoon je warmte goed kwijt kunt.
Zijn te koop bij www.runnersworld.nl
Met dit weer loop ik het liefst in een dun badstoftruitje.
Heb er helaas maar 1 van en kan ze nergens vinden....

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:05

ik loop in een hardloopbroek, dit vond ik toch het lekkerst lopen. En t-shirts en shirt+ een windjack. Ik heb mijn hele outfits in Hongerije gekocht, in nederland vind ik het te duur.
Schoenen heb ik ook bij runners wold vandaan. Daar krijg je heel goed advies.

Anoniem

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:10

Ik heb zo'n dun strak geval(lelijk maar zit wel lekker) en een paar mountain horse sportshirts. Ik rijd er ook paard mee en loop er mee, je gaat er niet of nauwelijks in zweten. Ik heb een sporthemd aan, dan een mouwloos shirt en dan een shirt met lange mouwen. Als het regent nog een trainingsjack, maar ik loop liever zonder.

Lietjuh_
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:18


Anoniem

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:06

Daar heb ik ook het beginnersschema gevolgd, dat vond ik goed. De schema's voor een 5 en 10 km loop vond ik minder en met veel intervaltraining, dat is heel zwaar in je eentje.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:42

ik loop ook via hardloopschema.nl
sluit me aan bij [***]; het beginnersschema is heel goed te doen, je voelt je conditie met sprongen vooruit gaan!
de schema's voor 5 km vond ik minder. zodra ik 20 minuten uit kon lopen, ben ik dat langzaam met 1 minuut per hardloopsessie gaat uitbreiden. het doet me ook niet zoveel welke afstand ik in welke snelheid afleg.

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:25

Ik wil ook gaan beginnen met hardlopen, vriendin van mij volgt schema's van hardloopschema.nl, is er heel enthousiast over! Nu ga ik nog opzoek naar iemand die met me mee wil doen, hebben we toch steun aan elkaar en zeg je minder snel af.. Goed voornemen voor het begin van het nieuwe jaar! (nu nog waarmaken Lachen )

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:04

er is wel een goedkope hardloop winkel in almere, misschien dat ik daar eens ga kijken dan!!

ik had een heel mooie broek gezien van Champion (schrijf je het zo? Knipoog ) maar die was geloof ik 70 of 60 euro. toch wat duur. doe ik wel als ik zeker weet dat ik hard aan de slag ga Haha!