Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_fire

Berichten: 1162
Geregistreerd: 26-02-06
Woonplaats: Friesland

Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 16:18

Poe.. het is zo verschrikkelijk vervelend.. om dat te hebben..
oke: Hoe ik et ervaren heb: Ik bleef bij vriendin slapen.. ( we lagen ondertussen in ons nest..)ik dacht even aan om hoe zal het zijn om dood te zijn en dat m'n ouders er niet meer zijn.. en wat ben ik eigelijk's en dat soort dingen.. in een keer dacht ik verek wat gebeurd er met me Verward Ik ga met (Die vriendin) naar beneden en ik had een paniek aanval.. ik Roepte van bel een ambulance ik ga dood!! weetje wel.. je voelde je gewoon wegglijden op dat moment..! ( we wisten nog niet wat het was) Ze hadden me ouders op gebeld. Mijn vader me ophalen.. en mijn moeder was redelijk geschrokken natuurlijk.. thuis voelde ik me alweer wat beter. en ik ging die nacht als gerustelling bij mn ouders op de kamer slapen..! die S'morgens was ik opgeknapt.. Later ik was jarig geweest..En een hok klaarmaken waar ik me feestje die volgende dacht hield..! Ik dacht naja klaar ik ga naar binnen.. in een keer kreeg ik dus weer een hyperfentelatie-aanval! bleh ik werd er gek van.. ik mijn moeder bellen.! ( we hebben overal telefoons Vork ) ze schrok natuurlijk.. en ik zei weer ja breng me naar het ziekenhuis en begon al te vloeken .. want ik vond het dood eng..! mijn Moeder zat met haar handen in het haar.. ! Toch maar de Dokterswacht bellen.. Lachen Die zei dus dat het Hyperfentelatsie was.. ( was een geruststelling dat we eigendelijk wisten wat het was Knipoog ) Ik ging dus over dingen na denken.. En dan ademde ik niet goed.. waardoor er geen genoeg zuurstof bij mijn longen kwamen.. en daardoor Hyperfenteleerde..! meestal krijgen de mensen.. dat ook bij gewoon zuurstof te kort met sporten ofzo.. maar ik kreeg het gewoon daardoor ( over dingen na denken wat ik eigelijk ben etc ),, maar dat begrijpt niet iedereen..! Clown Ik heb het ook nog op kamp gehad mijn grootste nachtmerrie ooit.. ( we hadden spooktocht ) en ik was al moe etc.. en toen begon ik weer te Hyperfenteleren.. en viel gewoon weg enzo .! Was echt niet leuk.. de meesten dachten gewoon dat ik bang was maar dat was niet zo haha Vork gewoon alle enge dingen en daar kwam 1 en het was erg donker in een bos.. en toen zette het weer op.. Ik mocht weer terug Uit het bos naar de camping.. en lag ik mooi op bed in de caravan bij me jufrouw toen nog haha.! en ik was gewoon ziek.. maarja..

Het is nu ongeveer 2 jaar geleden.. en ik weet gelukkig hoe ik er nu mee om moet gaan Lachen Als het weer even op komt.. denk ik gewoon najah dan ga ik maar dood ( wil je niet maar heel raar dan maak je er geen drukte om ..) Het is gewoon een gevoel.,, en dan ben ik wel weer rustig. Lachen heel rare verhalen.. maar er zijn allemaal manieren hoe je het kunt krijgen.. wat een lang verhaal bedankt van het lezen.. ik moest het weer even van me afschrijven Lachen

Mijn vraag is wie heeft er ''Hyperfentelatsie'' of ( gehad )
Lachen
Laatst bijgewerkt door Mireille op 05-01-07 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

love_fire

Berichten: 1162
Geregistreerd: 26-02-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hyperfentelatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:41

heeft er niemand meer last van..! ?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Hyperfentelatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:54

Hyperventilatie Knipoog

Ja heb zelf het hyperventilatie-syndroom. Bij stress krijg ik enorme aanvallen waardoor ik ook al naar het ziekenhuis heb moeten gaan. Heb er de laatste tijd gelukkig weinig tot geen last van gehad maar weet hoe vervelend het kan zijn. Op zo'n moment kunnen ademhalingsoefeningen ook goed zijn. Op je rug gaan liggen, benen optrekken en naar de zijkant laten vallen, daardoor sluit je je middenrif af. Een hand op je buik leggen en je buik uitduwen bij het inademen door je neus, je adem even inhouden en door je mond weer zo langzaam mogelijk uitademen.

Vooral rustig blijven en aan leuke dingen denken. Lachen

Anoniem

Re: Hyperfentelatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:57

Hyperventilatie bedoel je?
Ik heb het ook een keer gehad, tijdens het mountainbiken omdat ik was gevallen & daarna een te stijle helling beklom.
Het was eigenlijk meer van de schrik, want normaal val ik nooit
Je hebt dan de neiging om voorover te gaan hangen, maar iemand daar heeft me zo vastgehouden dat ik wel rechtop moest staan en diezelfde persoon heeft me ook begeleid bij het ademen, na 5 minuutjes was het weer weg en kon ik gewoon verder.
Het belangrijkste is om rechtop te blijven staan en je ademhaling onder controle te krijgen (tenminste, bij mij helpt dat snel Ja)

Marigold

Berichten: 12590
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Hyperfentelatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:01

ik schiet ook nog wel eens in de hyperventilatie, je moet dan gewoon heel geconsentreerd ademen, kapje maken van je handen, dat voor je mond/neus houden.
niet toegeven aan de drang om diep te ademen.
ze zeggen dat je er niet dood van kan gaan.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hyperfentelatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:12

jeps... vandaag mijn eerste ontspannings en amdemhalings therapie gehad Lachen echt lekker was dat...

love_fire

Berichten: 1162
Geregistreerd: 26-02-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hyperfentelatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:23

nee ik weet ook wel dat je er niet dood van kan gaan Tong uitsteken .. je hebt het gevoel dan.. ik heb nog met meerdere gesproken en die zeiden ook van ja klopt zown gevoel heb je dan;) ,, maar de meesten krijgen hyperfenitlatie hoe je het ook maar schrijft Tong uitsteken .. als ze vallen en verkeerd dus gaan ademen .. maar ik heb het anders.. ik ga dan aan iets denken van wat ben ik eigelijk en hoe zal het zijn dat mn ouders gaan overlijden of geesten bestaan die etc.. dan krijg ik het.. Lachen .. marjah.! het is heel vervelend en ik kan er nu wel mee omgaan als ik het bv weer krijg Lachen

Meikje

Berichten: 429
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Europa

Re: Hyperfentelatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:51

Ik heb ook heel erg last van hyperventilatie gehad. De eerste keren kwamen na het blowen en het eten van space cake, poeh wat was dat eng! Toen ik daarmee gestopt was, hoopte ik dat het wel over zou zijn, maar dat viel tegen! Ik heb ook in het ziekenhuis gelegen, omdat ik dacht dat er iets heel erg mis met me was...

Erg irritant is het, omdat je er bang voor wordt, waardoor je juist weer gaat hyperventileren. Ik had altijd een zakje bij me, waar ik in kon ademen als ik hyperventilatie heb. Een periode zat ik echt elke avond in het zakje te hijgen. Nu is het gelukkig een stuk beter en kan ik zonder zakje de aanval weg laten gaan, door zolang mogelijk niet te ademen. Het scheelt ook als je iemand hebt bij wie je je veilig voelt. Ik ken de gedachte wel: 'dan ga ik maar dood', als je het accepteerd gaat het ook sneller weg.

Nou ja, dat was mijn verhaal. Ik wens ieder heel veel succes ermee. Tja de tip van mij is dus; zakje op zak! En wees niet bang, het kan allemaal over gaan Lachen

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:13

Bij mij heeft mensendicktherapie veel geholpen. Nog steeds kan ik het geleerde toepassen als ik het weer heb laten sloffen.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:27

Heb er ook af en toe last van... Wel, denk ik toch. Nog niet naar de dokter geweest, mijn dokterservaringen zijn niet altijd even geweldig geweest, en uitstellen van dat bezoek is dus normaal voor mij. Ik ben er wel bijna van overtuigt dat het hyperventilatie is.
Ik krijg er vooral last van als er dingen serieus aan me knagen, maar niet durf zeggen.. Op een gegeven moment wordt het dan toch teveel, breek ik en begin te hyperventileren. Wat vooral niet helpt zijn mensen rondom je die beginnen panikeren omdat je een aanval hebt Haha!, niet zo leuk meer dan. Ik weet ook dat ik niet ergens op een fuif moet gaan rondlopen waar ze rook in de zaal spuiten of iets dergelijks.. Ik heb een hoestastma, en overreageer nogal op rook/sterke geuren/koud-warmovergangen/.. Waarna ik immense hoestbuien krijg, en daarna vaak begin te hyperventileren (niet extreem, op die momenten weet ik wat er gebeurd en raak ik niet zodanig in paniek).
Ach, zolang het maar sporadisch voorkomt kan ik er wel mee leven. Ik heb me voorgenomen dat ik naar de dokter ga gaan als het meer begint voor te vallen!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:54

De meeste mensen die last van hyperventilatie hebben krijgen dat niet van vallen.. Hyperventilatie is een reactie op angst/paniek, waarneer je daar last van hebt kun je verkeerd gaan ademen waardoor je dus gaat hyperventileren.

Hyperventilatie is niet dat je geen zuurstof krijgt, juist integendeel, je krijgt juist TEVEEL zuurstof en daardoor wordt je duizelig en licht in je hoofd. Veel mensen denken dat we ademhalen omdat we teweinig zuurstof hebben, maar dat is niet zo, we hebben juist teveel CO2 en die moeten we kwijt en daar krijgen we weer zuurstof voor terug. Bij hyperventileren haal je steeds adem, maar doe je niet uitademen.. Wat je dus moet doen als je hyperventileerd in rustig in én uitademen, goed lang uitademen. Daarom wordt ook vaker een zakje aangeraden, door in een zakje te ademen, ademen je steeds weer zuurstof in maar omdat er ook steeds een beetje CO2 bij zit, komt je CO2 gehalte weer op peil en kun je weer normaal gaan ademen.

Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft, ik weet dat is heel moeilijk, heb er zelf ook vaker last van gehad maar dat is wel het belangrijkste. En anders iemand die rustig tegen je praat, andere die in paniek raken werk juist averrechts Lachen

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:04

Ik heb ook periodes dat ik er last van heb. Meestal in drukke periodes. Of als ik een angstaanval heb of als ik in een veelste drukke groep ben.
Ook krijg ik het als ik gestoken ben door een wesp, maargoed dan moet ik zowiezon naar het ziekenhuis omdat ik daar flink allergisch voor ben Nagelbijten / Gniffelen
Het is niet fijn, maar gelukkig heb ik er de laatste tijd niet zo veel last meer van gehad Lachen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:35

Ik heb het ook, maar dan niet echt aanvallen, maar een 'chronische' vorm. Ik was van de zomer opeens heel moe, afwezig en had hele vermoeide spieren. Dat bleek dus allemaal door een verkeerde ademhaling te komen, het gaat nu met ups en downs. Van de week ging het door omstandigheden weer even niet zo goed, dat dan in combinatie met het druk hebben, en dan voel ik me op een gegeven moment echt heel moe, kan amper meer op m'n benen staan en recht lopen. Wat ik dan weer eng vind, daardoor weer verkeerd ademhalen waardoor het alleen maar erger wordt...

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:41

Ik heb er ook last van, ook ontspanningstherapie gehad maar dat haalde niks uit helaas, ik heb het ook als ik over dingen nadenk (maak me heel snel zorgen). In het begin toen in er nog erg onbekend mee was gebeurde het om de haverklap, dan zat ik bijvoorbeeld gewoon op de bank, voelde ik me even raar en dacht ik meteen Sh*t! Niet hyperventileren!! Nou, dan juist wel. Ik voel het nu heel goed aankomen dus zodra ik dat voel ga ik gewoon ergens mee bezig, m'n hoofd ergens anders bij en dat gaat super nu! In het begin kon ik niet eens normaal de stad in, omdat daar veel mensen waren, nu kan je me op utrecht centraal droppen en geen probleem. Ik slik trouwens ook pilletjes, Passiflora complex van A. Vogel, werkt bij mij heel rustgevend, erg fijn vooral op de 'spannende' momenten.

P.S. Volgens mij is dit een lang verhaal geworden, sorry.

[Edit] Heb het ook een keer op mn paard gehad, dat is echt scary!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:46

Ik heb ook mensendiecktherapie gehad. Homeopatische kalmeringstabletten/druppels helpen bij mij niet, maar heb wel pillen van de ha liggen voor het geval dat. Maar daar word je ook weer suf van.

Limanade

Berichten: 8782
Geregistreerd: 21-08-06

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:48

ik heb er een tijdje last van gehad
dan viel me beeld weg zeg maar.. ineens zwart zien en duizelig
ook het idee dat je dood gaat en daarna een paniekaanval

als ik er last van kreeg blies ik altijd in een plastic zakje (of als je die niet bij de hand hebt in je handen) en rustig met je buik ademen...

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:49

Ook ademles gehad? Haha ik wel ik lag dubbel

angel25
Berichten: 163
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: rhenen

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:51

ik heb het ook heel erg gehad, in het begin dacht ik serieus dat ik een hartaanval ofzo had, nadat veel dokters me niet serieus namen zelf wat gaan zoeken en ik ben op yoga gegaan, ik heb er een jaar opgezeten, elke week en het heeft zo supergoed geholpen, dat kan ik echt iedereen aanraden.
In het begin had ik echt zoiets van 'wat doe ik hier tussen die aparte mensen?' maar een beetje doorgezet en ik ben er nu nog blij om dat ik het gedaan heb.
Als ik het nu voel opkomen adem ik even goed en het is al met 5 minuten weg!!

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:54

Yoga? Is dat ook echt leuk eigenlijk? Lijkt me wel gaaf..

silver

Berichten: 2043
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Krommenie

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:57

Ik heb er ook wel eens last van en het is dan ook zeker geen pretje.

Ik heb het vaak 's nachts of als ik bijvoorbeeld in een drukke ruimte ben. Meestal als ik me ergens erg druk over maak of me niet op mijn gemak voel, krijg ik het. De eerste keer dat ik het kreeg dacht ik dat ik een hartaanval kreeg ofzo. Ik wilde zowat m'n kleren stuk scheuren om maar lucht te krijgen. Dit was echt eng. Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig wist mijn moeder gelijk dat het een hyperventilatie aanval was (omdat ze het vroeger zelf ook vaak had) en is dus rustig met mij gaan zitten en heeft me laten ademen in een boterhammenzakje. Dit hielp heel goed en na een tijdje was ik weer een stuk rustiger.

De laatste tijd heb ik gelukkig niet meer van die hele heftige aanvallen, maar het zit er wel vaak tegenaan. Ik wordt dan vaak duizelig, krijg hartkloppingen en het lijkt dan alsof ik geen gevoel meer heb in mijn armen en benen. Alles word slap. Dit is ook een naar gevoel, maar gelukkig weet ik dus dat het te maken heeft met verkeerde ademhaling en probeer op zo'n moment afleiding te zoeken en rustig te ademen. Meestal loopt het dan niet meer uit op een heftige aanval. Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:23

Ik heb het regelmatig bij het uitgaan. Het wordt dan eerst wazig voor mijn ogen, dan zwart en ik hoor de mensen steeds verder. Ik weet dan hoe ver het is en dat ik snel door mijn knieen moet gaan en met mijn hoofd tussen mijn benen. Als ik dat niet doe val ik dus flauw... Als ik het aan voel komen moet ik heel snel zijn anders lig ik dus midden in de drukte. Het komt naar mijn idee zomaar uit het niets, ik voel geen angst of wat dan ook.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:27

Je kan lid worden van onze stichting. Vooral de herkenning in de verhalen van andere mensen heeft mij heel goed geholpen. Ik heb al vele jaren last van chronische hyperventilatie.
Op de website vind je heel veel informatie. Succes. Nederlandse Hyperventilatie Stichting
http://www.hyperventilatie.org/

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:34

Een meisje bij ons op kamp kreeg het ook voor de eerste x, De kamer was opgesplits in 2 delen, maar je kon toch doorlopen; (zonder deur dus) en onze kamer was nogal wild, je kent dat nachtelijke vergaderingen om 2 uur snachts etc, de andere kamer werd dus nogal boos enzo, uiteindelijk waren er een heleboel al in slaapgevallen (was ondertussen over 3 uur snachts) ik was nog wakker, (k'blijf altijd lang op..) kreeg een meisje plots een aanval, ik zag haar rond rennen, vlug er naar toe boemboeboem naar beneden zakje halen, man wat was ik geschrokken. toen zei ik maar dat ze me elk moment moch wakkermaken etc, en ben nog een poosje in die andere kamer gebleven, ze was echt heel erg geschrokken en bang... Ik vond het echt heel erg angstaanjagend, om plots iemand te zien rennen zonder adem..

Dus ik kan me best voorstellen dat het heel erg lastig is!

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:35

Ik heb last van hypochondrie, nu valt het allemaal wel mee, maar ben er een jaar goed aan onder door gegaan. Door die hypochondrie heb ik ook behoorlijk heftige paniekaanvallen incombi met hyperventilatie. Heb zelf ook aandemhalingstherapiën gehad, maar had meer baat bij een psycholoog omdat 'iets' de hyperventilatie veroorzaakt!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Hyperventilatie zucht.. iemand nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:59

Ik heb het de laatste tijd ook vaak (vooral bij me vriend thuis in bed) dan maak ik me gigantisch druk om iets (ben gigantisch bang om hem kwijt te raken). En dan krijg ik het heel koud, ga trillen enz. Me vriend vraagt dan telkens of ik het koud heb maar dat krijg ik helemaal niet door. Als hij me dan vast houd krijg ik bijna geen lucht en ga huilen, komt alles eruit. Na een kwartier in zijn armen kom ik tot rust en is het over heel vreemd hoor.